1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Rickingsh

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Rickingsh »

reisthijs schreef:als je voor elke reis eerst saldo moet gaan laden heb je het hele idee van 'reizen op saldo' niet begrepen.
Ik denk ook niet dat iedereen er zin in heeft (en het geld) om in één klap een bedrag van tegen de €100,- op de OVC te zetten. Je krijgt de borg wellicht terug, maar het is wel iets waar je constant rekening mee moet houden en nadelen van ondervindt.

Bij de tram, bus en metro is ook geen borg vereist, dus ook in het kader van "één kaart voor al het OV" zou ik het wegvallen van de borg een goede zaak vinden.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door atbrg »

fogeltje schreef:............ Moet nu eerlijk zeggen dat ik het niet meer weet. ...
Laat maar.
Kaart ongeldig err. 007
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door deadlock »

Rickingsh schreef:Bij de tram, bus en metro is ook geen borg vereist, dus ook in het kader van "één kaart voor al het OV" zou ik het wegvallen van de borg een goede zaak vinden.
Ja, dat vind ik ook. Maargoed, over een jaar of drie bestaat dat hele ding niet meer en reizen we met onze bankpassen. Probleem opgelost.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Tristan »

deadlock schreef: En jij denkt dat je alleen voor de melk betaalt die in het pak zit? Verbazingwekkend.
Ik betaal niet voor een leeg melkpak die ik eerst nog (tegen (extra) betaling) zelf moet vullen. Bovendien kan ik, qua melk, kiezen of ik Melkunie, Campina, Zaanse Hoeve of eigen merk koop. Bij de ov-chipkaart is er geen keuzemogelijkheid.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door deadlock »

Tristan schreef:Ik betaal niet voor een leeg melkpak die ik eerst nog (tegen (extra) betaling) zelf moet vullen. Bovendien kan ik, qua melk, kiezen of ik Melkunie, Campina, Zaanse Hoeve of eigen merk koop. Bij de ov-chipkaart is er geen keuzemogelijkheid.
Jawel, je kan ervoor kiezen om meer te betalen. In de oude situatie (exclusief papieren kaartjes) had je trouwens ook geen keuzemogelijkheid dus ook dat is een nonsensargument. Tevens heb je het over betaalmiddelen versus het product wat je ervoor krijgt en ook dat mag je niet met elkaar vergelijken. Je moet wel eerlijk blijven.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Hainje »

Tristan schreef:
deadlock schreef: En jij denkt dat je alleen voor de melk betaalt die in het pak zit? Verbazingwekkend.
Ik betaal niet voor een leeg melkpak die ik eerst nog (tegen (extra) betaling) zelf moet vullen. Bovendien kan ik, qua melk, kiezen of ik Melkunie, Campina, Zaanse Hoeve of eigen merk koop. Bij de ov-chipkaart is er geen keuzemogelijkheid.
Melkunie en Campina zijn al jaren 1 bedrijf. Of ik moet mijn begrijpend lezen bij gaan spijkeren. linque
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door reisthijs »

Rickingsh schreef:Ik denk ook niet dat iedereen er zin in heeft (en het geld) om in één klap een bedrag van tegen de €100,- op de OVC te zetten.
Dat hoeft ook niet, maar je kan er als je saldo laadt voor je heenreis wel vast rekening mee houden dat je ook weer terug wilt..
Rickingsh schreef:Bij de tram, bus en metro is ook geen borg vereist,
Echt wel. Valt alleen minder op doordat het een lager bedrag is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Rickingsh

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Rickingsh »

Uiteraard kan dat jah, maar een fout is zó gemaakt.

En bij mijn weten kan ik bij tram, bus en metro nog gewoon inchecken als mijn saldo in de positieven staat. Waar jij op doelt is de €4,- aan boete die afgeschreven wordt bij het vergeten van uitchecken. Soms wordt dit een borg genoemd, maar persoonlijk vind ik het een geheel ander fenomeen dan verplicht €20,- op mijn kaart te moeten hebben. Het is niet zo dat ik bij bus, tram en metro minimaal €4,- op mijn kaart moet hebben, die tijd hebben we al achter de rug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door AppleMoose »

Dat er bij een anonieme chipkaart een borg wordt gevraagd snap ik volkomen (of het nu geldende bedrag wel of niet te hoog is kun je bediscussiëren), dat die ook wordt gevraagd bij een persoonlijke chipkaart een heel stuk minder. In dat laatste geval kun je achteraf vrij snel en simpel de "dader" (in geval van grijs/zwartrijden) achterhalen en het resterende bedrag innen (eventueel met een boete...), bij een anonieme kaart kan dat niet. Een borg is niet wenselijk en zeker niet uitnodigend, maar zolang er nog genoeg klootvolk in dit land rondloopt dat de zaak moedwillig loopt te beflikkeren zie ik het niet gebeuren dat de borg (zeker bij anonieme kaarten) komt te vervallen.

Ik heb een kortingskaart en laad mijn saldo altijd op tot zo'n 30 euro. Genoeg om meerdere keren mijn vaste traject te reizen voor ik bij de 10 euro-grens kom en mocht ik de kaart verliezen ben ik niet gelijk een kapitaal kwijt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Rickingsh

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Rickingsh »

In de huidige situatie snap ik het ook volkomen zoals ik een aantal posts eerder aangaf. Maar juist omdat een borg niet aantrekkelijk is, jaag je potentiële reizigers het OV uit, en veroorzaak je blijvende commotie rondom de OVC. Bovendien rijmt het niet met het regime van bus, tram en metro. Er zijn 2 alternatieven; 1.) Poortjes overal dicht, of 2.) de aanschafprijs verhogen zodat grijsrijden niet meer mogelijk is. Aangezien poortjes opengetrapt kunnen worden, en de handhaving niet overal even goed op orde is (en bovendien ook weer extra geld kost), blijft mijn voorkeur bij de 2de optie liggen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door waldo79 »

Ik heb al bijna 5 jaar een OV Chipkaart en gebruik automatisch opladen met een bedrag van 20 euro. Werkt prima.
Tussentijds heeft NS gratis een nieuwe pas geleverd.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Obus »

Rickingsh schreef:Maar juist omdat een borg niet aantrekkelijk is, jaag je potentiële reizigers het OV uit, en veroorzaak je blijvende commotie rondom de OVC.
En dus vraag je maar een heel aantrekkelijke € 25,70 voor de chipkaart zelf? Goh, dat gaat echt miljoenen mensen van de auto het OV in krijgen.

Bovendien gaat dit het toerisme vrees ik ook geen goed doen. Of wil je dat de toeristen ook bijna € 26 aftikken voor een plastic kaartje zónder reissaldo?
Rickingsh schreef:Soms wordt dit een borg genoemd, maar persoonlijk vind ik het een geheel ander fenomeen dan verplicht €20,- op mijn kaart te moeten hebben.
Ronaldussen schreef:Dat er bij een anonieme chipkaart een borg wordt gevraagd snap ik volkomen (of het nu geldende bedrag wel of niet te hoog is kun je bediscussiëren)
In feite is het hele punt gewoon dat dat Rickingsh en anderen de € 20 (eigenlijk maar € 16) borg te hoog vinden. Ik begrijp dat goed - ik vind het zelf ook nogal een bedrag, zeker als je een incidentele reiziger bent. Er bestaat echter een oplossing die een stuk eenvoudiger is: het moet technisch mogelijk zijn om je kaart af te laden. De incidentele reiziger heeft bijvoorbeeld nog € 9,60 op zijn kaart staan aan het einde van de rit. Hij gaat naar de automaat, hij haalt het volledige bedrag van de kaart en de geldlade stroomt vol met euro'tjes.
De mortuis nil nisi bene
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door deadlock »

Goed bedacht maar waarom dan niet gelijk inchecken met je NFC bankpas?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door atbrg »

Reizen op rekening zit er aan te komen. Bij NS alleen nog voor zakelijke klanten op dit moment, dacht ik.
Kaart ongeldig err. 007
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Obus »

Dit moet op termijn zeker mogelijk zijn, maar het kan in principe slechts als secundair betaalmiddel bestaan. Immers, niet iedereen wil of kan contactloos betalen. Denk dan vooral aan privacy- en veiligheidsissues die op het moment spelen. Ten tweede bezit niet iedereen een pas waarmee contactloos betaald kan worden, zijn er verschillende systemen in omloop en hebben minderjarigen meestal nog überhaupt niet eens bankpas.
De mortuis nil nisi bene
Rickingsh

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Rickingsh »

Obus schreef:En dus vraag je maar een heel aantrekkelijke € 25,70 voor de chipkaart zelf? Goh, dat gaat echt miljoenen mensen van de auto het OV in krijgen.
Dat is een eenmalige uitgave die met een beetje zuinige omgang met je OVC maar eens in de zoveel jaar hoeft voor te komen.
Obus schreef:Bovendien gaat dit het toerisme vrees ik ook geen goed doen. Of wil je dat de toeristen ook bijna € 26 aftikken voor een plastic kaartje zónder reissaldo?
De OVC is dan ook niet voor toeristen in de markt gezet, die reizen op wegwerpspul, dagkaarten of speciale acties van vervoerders (bijv. het Amsterdam Region Day Ticket). Een enkeling zal eigenwijs zijn, maar meestal is men niet zo op de centen op een vakantie waar lang voor gewerkt en gespaard is.
Obus schreef:In feite is het hele punt gewoon dat dat Rickingsh en anderen de € 20 (eigenlijk maar € 16) borg te hoog vinden.
Dat is het ook, en het is nog geeneens nodig ook. Geen enkele borg overigens, dat zie je bij de rest van het OV.
Obus schreef:Er bestaat echter een oplossing die een stuk eenvoudiger is: het moet technisch mogelijk zijn om je kaart af te laden. De incidentele reiziger heeft bijvoorbeeld nog € 9,60 op zijn kaart staan aan het einde van de rit. Hij gaat naar de automaat, hij haalt het volledige bedrag van de kaart en de geldlade stroomt vol met euro'tjes.
Leuk idee, en wellicht ook te impliceren, maar daarmee heb je nog geen betere oplossing tegen grijsrijden te pakken. Ten slotte zullen er toch weer minimaal 20 euro's op de kaart geladen moeten worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Hainje »

Obus schreef:Dit moet op termijn zeker mogelijk zijn, maar het kan in principe slechts als secundair betaalmiddel bestaan. Immers, niet iedereen wil of kan contactloos betalen. Denk dan vooral aan privacy- en veiligheidsissues die op het moment spelen. Ten tweede bezit niet iedereen een pas waarmee contactloos betaald kan worden, zijn er verschillende systemen in omloop en hebben minderjarigen meestal nog überhaupt niet eens bankpas.
Over een paar jaar heeft iedereen een bankpas met zo'n chip en naar mijn weten heeft iedere puber een bankpas. Ik had er sowieso een toen ik 12 was (en dat was in 1996!).
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door reisthijs »

Rickingsh schreef:Geen enkele borg overigens, dat zie je bij de rest van het OV.
Nee dus.
Hoe het wel werkt kan je lezen op http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/OV-chipkaart#Tarieven
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door deadlock »

atbrg schreef:Reizen op rekening zit er aan te komen. Bij NS alleen nog voor zakelijke klanten op dit moment, dacht ik.
Dat is dus niet waar ik aan denk. Met een NFC bankpas wordt het geld gewoon direct afgeschreven zeg maar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door deadlock »

En mensen die niet contactloos willen betalen mogen gewoon niet meer meedoen met de maatschappij.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Geert »

Tristan schreef:Oneerlijk beleid: als vaste klant van NS (abonnementshouders) is de ov-chipkaart gratis en is de reisborg laag, reis je zelden tot nooit met NS, moet je de hoofdprijs betalen voor een ov-chipkaart en is de reisborg hoog.
Als vaste klant van NS krijg je af en toe ook aanbiedingen voor 1e klas-upgrades, voordelige dagkaarten, korting op een broodje op het station en andere voordelen. Een van de voordelen is dat je ook een gratis persoonlijke ov-chipkaart krijgt. Het is toch niet zo gek dat een bedrijf vaste klanten een voordeeltje geeft? Zie je ook in andere sectoren, luchtvaart met frequent flyer-programma's, detailhandel met kortingskaarten, etc.

Nog even los van het bedrag: 7,50 over 5 jaar. 1,50 euro per jaar dus. Waar maak je je druk om :')
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Geert »

deadlock schreef:
atbrg schreef:Reizen op rekening zit er aan te komen. Bij NS alleen nog voor zakelijke klanten op dit moment, dacht ik.
Dat is dus niet waar ik aan denk. Met een NFC bankpas wordt het geld gewoon direct afgeschreven zeg maar.
Volgens mij is het idee dat een NFC bankpas registreert als ov-chipkaart en dan alsnog op rekening reist, dat is geloof ik de uitwerking in London momenteel.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door Obus »

Geert schreef:Nog even los van het bedrag: 7,50 over 5 jaar. 1,50 euro per jaar dus. Waar maak je je druk om
Het gaat meer om het principe. En er is hier voorgesteld om de prijs te verhogen naar een slordige € 26.
Geert schreef:Zie je ook in andere sectoren, luchtvaart met frequent flyer-programma's
Probleem is dat als je te vaak vliegt er geen gebruik meer van kan maken. :mrgreen:
Geert schreef:
deadlock schreef:
atbrg schreef:Reizen op rekening zit er aan te komen. Bij NS alleen nog voor zakelijke klanten op dit moment, dacht ik.
Dat is dus niet waar ik aan denk. Met een NFC bankpas wordt het geld gewoon direct afgeschreven zeg maar.
Volgens mij is het idee dat een NFC bankpas registreert als ov-chipkaart en dan alsnog op rekening reist, dat is geloof ik de uitwerking in London momenteel.
Het systeem werkt volgens mij ook zo. Maar lang niet alle bankpassen kunnen daar aan meedoen.
De mortuis nil nisi bene
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Volgens mij is het idee dat een NFC bankpas registreert als ov-chipkaart en dan alsnog op rekening reist, dat is geloof ik de uitwerking in London momenteel.
Maar het is toch niet meer de bedoeling dat je geld oplaadt? Dat is de winst juist. En aangezien het om bankrekeningen gaat heb je het probleem met borg ook gelijk opgelost.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 1 op de 3 ov-chipkaarten kwijt of verlopen

Bericht door deadlock »

Obus schreef:Het systeem werkt volgens mij ook zo. Maar lang niet alle bankpassen kunnen daar aan meedoen.
Ja, nog niet alle passen kunnen NFC. Dat is echter slechts een kwestie van tijd. Iedereen behalve de allerkleinsten heeft tegenwoordig een bankpas.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten