Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door MLouter »

Weet iemand eigenlijk hoe de wijkbus in Oss het doet? Ik heb er met het huidige concept weinig vertrouwen in, daarbij is de frequentie voor een stads/wijkbus belachelijk laag.

Voor diegene die onbekend zijn met het geweldige concept, hier de hoogtepunten:
- Alleen toegankelijk voor inwoners van de gemeente Oss
- Geen toegang met OV-chipkaart
- Voor €5,- kan iedereen een lidmaatschap afsluiten bij de wijkbus. Verder kost het €1,20 per rit, zonder lidmaatschap geen toegang. Een incidenteel ritje kost dus meteen €6.20
- Wordt niet aangegeven in 9292 etc.
- 1x per uur, ma-za 9-18, zondag/feestdagen niet, Do tot 20.00 (koopavond).
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Etienne »

Het is gewoon iets wat opgezet is door Van Driel. Als men dit namelijk als regulier Openbaar Vervoer gaat uitvoeren zit je daarmee de huidige concessiehouder in de weg en is de lijn zo weer aan de rand van de afgrond. Door middel van dit soort ideeën kan nog een soort van stadsdienst onderhouden worden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Het is dus ook geen openbaar vervoer, waardoor het niet in de reisplanners zal voorkomen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door mijack1985 »

Lijkt wel een soort vorm van regiotaxi. Rijdt Van Driel dat met die Procity bussen?? Rijden ze ook nog die lijn 162?? Sinds ik niet meer in Oss woon volg ik die ontwikkeling niet meer zo op de voet.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Etienne »

Die Procitybussen stonden nog wel in de stalling te Oss, dus waarschijnlijk wel. En tegenwoordig is het lijn 662 :mrgreen: (maar die rijden ze ook nog ja).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Meltrain »

Had de stadsdienst in Oss niet behouden kunnen blijven door het inzetten van buurtbussen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door gliderfighter »

Dit lijkt mij iets zoals de ouderenbus in Den Bosch. Geen OV, maar eigenlijk een soort taxi.
Ik zag eerst een witte Van Driel bus staan op de bushalte bij het Station van Oss. Ik dacht ook iets te zien van een lijnnummer, maar helaas moest ik mijn aandacht houden op het lopen van het (niet schoongemaakte dus bevroren) platform.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Berk-24 »

Arriva/De Provincie heeft ook wel heel radicaal gesneden in get busnet. Hoop dat er in andere delen van Brabant wat meer overeind gehouden is, maar het lijkt er echt op dat er alleen op Nijmegen-Uden, Oss-Uden-Eindhoven en Uden-Den Bosch nog een fatsoenlijke busdienst geboden wordt (fatsoenlijk bedoel ik ook 7 dagen per week).

Vb: een dorp als Overloon. Best bekend door een dierentuin en een oorlogsmuseum ligt slechts op een paar kilometer van Vierlingsbeek wat een spooraansluiting. Je zou dus een bus naar Vierlingsbeek kunnen verwachten, maar niks is minder waar. Een enkele buurtbus van niks naar nergens die in dezelfde richting beweegt als het spoor in plaats van loodrecht erop. Zo is dat dorp onbereikbaar zonder een (vouw)fiets mee te nemen.

Dat is toch geen openbaar vervoer meer.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door mijack1985 »

Ah bedankt Etienne :)
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Berk-24 schreef: Dat is toch geen openbaar vervoer meer.
Dat is niet van het laatste jaar. dat is toch al een jaartje of 10 zo.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door MLouter »

Ik snap wel waarom het geen OV is, maar de drempel om het te gebruiken is wel heel hoog nu toch!? Als incidentele reiziger denk je wel drie keer na voordat je een kaartje koopt.

De lijnen werden al amper gebruikt, maar dat zal op deze manier al helemaal niet te doen zijn.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Berk-24 schreef:Je zou dus een bus naar Vierlingsbeek kunnen verwachten, maar niks is minder waar. Een enkele buurtbus van niks naar nergens die in dezelfde richting beweegt als het spoor in plaats van loodrecht erop.
Overloon heeft nooit lekker gelopen qua bussen. Als je de geschiedenis bekijkt dan zie je dat de dienstregeling met de buurtbus wellicht nog zelfs beter is dan vroeger met de streeklijnen. Blijkbaar is daar toch niet zo een behoefte aan en dan is een buurtbus beter dan niets. Overigens rijdt de buurtbus weliswaar tussen dezelfde eindpunten als de trein maar doet daarbij een hele rits kernen (waaronder Overloon) aan die niet aan het spoor zijn aangesloten. Het gaat hier om een van de oudste buurtbusverbindingen van Brabant. Zonder de buurtbus zou toen het OV in die regio helemaal verdwenen zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Plus dat het dorp alles behalve een metropool is. Met 3600 inwoners ben je ook snel klaar qua vervoer. In de spitsuren zou in theorie nog wel een paar reguliere bussen gevuld kunnen worden, maar daarbuiten zal het geen storm lopen.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Ik dacht trouwens dat Overloon aan de route van de 255 lag, maar dat is al tien jaar niet meer zo :X Tegenwoordig is dat de buurtboemel van Venray naar Wilbertoord. Maar goed, het rijdt nog in een uurdienst. In tijden dat Overloon in de 155 was opgenomen, reed die bus 1x per 2 uur. Streekbus 28 reed heel onregelmatig, daarna kwam lijn 97, die reed grotendeels ook maar 1x per 2 uur. Toen die verviel kwam buurtbus 297 en dat werd uiteindelijk de 292. Al in al durf ik te stellen dat Overloon tegenwoordig beter af is. Gewoon niet in Vierlingsbeek uitstappen maar een halte verder in Venray (en dan lopen naar het busstation, dat wel :') ).
"Een touringcar is geen bus"
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Etienne »

Voor het traject tussen het Station en Busstation van Venray kun je ook lijn 27 en 31 gebruiken. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Ik dacht dat die in het weekend niet reden tussen Station en Busstation? Oh wacht, dan rijdt de buurtbus ook niet :')
"Een touringcar is geen bus"
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Citaro »

Vanmiddag rond 14:30 weer is ff gekeken hoe Arriva tegenwoordig de studenten van o.a. Avans krijgt weggereden aan de Hogeschoollaan in Breda. Er werd in totaal door 3 TCR's versterkt, t.w. de 85 Alliance n Brabantstijl, maar met zeer onverzorgde flankschade, de paarse Volvo tandemasser 442 en de 4009 Scania in R-Net stijl. Lekker rommelig, maar geen achterblijvende passagiers meer. De DRIS op de halte toonde overigens alleen de stadsbussen en niet de streekbussen. Hierdoor heb ik menig student lopend naar station zien vertrekken.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

er is nog steeds een storing in Breda waardoor sommige bussen 2 keer op de DRIS staan en sommige zelfs helemaal niet.
RvdG94
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 23:31

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door RvdG94 »

Zojuist in Schijndel de 8507 gezien in Brabantse kleuren. Er zijn dus naast de 8501-8504 nog meer Friesland Citea's hierheen gekomen. Iemand die hier meer over weet?

Overigens wordt ook de 156 richting Eindhoven van 7:12 's ochtends versterkt met een touringcar. Zoals in de oude dienstregeling gebeurt dit vanaf de Lieseindsestraat te Schijndel.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Welk bedrijf?
"Een touringcar is geen bus"
RvdG94
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 23:31

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door RvdG94 »

fogeltje schreef:Welk bedrijf?
De touringcar van vandaag en gisteren is van Van Gerwen Reizen (Wagen 44). De vrijdagochtendspits voor de vakantie (vrijdag 19 december) was het een zwarte touringcar van Munckhof Reizen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door SLToilet »

Het wordt zo onderhand wel een kleurrijk rommeltje langs de buslijnen. Eerst al die bussen naar Avans in Breda, de Brabantliners, het vervoer over lijn 1 in Tilburg, extra ritten en grotere bussen naar dorpen ten zuidoosten van Den Bosch en dan ook nog eens extra bussen lijn 156. Tuurlijk ben ik heel blij met al die extra bussen, soms in rood-wit en anders in allerlei kleurige combinaties van MAN, Scania en vervoerders als (oud materieel van) Syntus, EBS en natuurlijk TCR, maar wat is eigenlijk de bedoeling de komende maanden? Komt er nog een definitieve dienstregeling zodat ik precies weet hoe laat die Avans-bussen rijden of (omgeverfd, hergebruikt) rood-wit materieel voor deze diensten?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Gothic-Writer »

In midden-Noord Limburg zie je nu ook wel een leuk "kleurenpallet" aan bussen. Sowieso de standaard veolia bussen, al dan niet met volledige reclame beplakking. De roze en blauwe breng bussen op lijn 83 en af en toe een nog Brabantse kleuren ambassador van de voormalige Brabant concessie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

SLToilet schreef:Het wordt zo onderhand wel een kleurrijk rommeltje langs de buslijnen. Eerst al die bussen naar Avans in Breda, de Brabantliners, het vervoer over lijn 1 in Tilburg, extra ritten en grotere bussen naar dorpen ten zuidoosten van Den Bosch en dan ook nog eens extra bussen lijn 156. Tuurlijk ben ik heel blij met al die extra bussen, soms in rood-wit en anders in allerlei kleurige combinaties van MAN, Scania en vervoerders als (oud materieel van) Syntus, EBS en natuurlijk TCR, maar wat is eigenlijk de bedoeling de komende maanden? Komt er nog een definitieve dienstregeling zodat ik precies weet hoe laat die Avans-bussen rijden of (omgeverfd, hergebruikt) rood-wit materieel voor deze diensten?
Waarschijnlijk zal er in maart een aantal wijzigingen in de dienstregeling komen. Duurt namelijk even voordat ze zoiets hebben opgezet en goedkeuring hebben van o.a. de provincie. Nu rijden de bussen gewoon mee of onregelmatig of op een "op mondeling" afgesproken dienstregeling.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Ik ben vandaag eens voor de afwisseling in de brede spits van Nijmegen naar Uden gegaan, specifiek de rit van 16:10 uit Nijmegen. Deze werd voorheen door een touringcar gereden (heel vroeger Van Driel, afgelopen jaar Van Dijk). Vandaag reed er zowel een Arriva-bus als een Van Dijk touringcar. Dat snapte ik niet helemaal. 1 bus is altijd afdoende geweest voor die rit. Dan kunnen ze die touringcar beter de ritten van 16:55 en/of 17:55 later versterken, want die zitten altijd ramvol (ca. 10-20 mensen staan). Waarom niet alleen Van Dijk met de touringcar laten rijden zoals eerst?
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten