Voormalige lijnen per concessie

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Etienne »

Hedenochtend is gebruiker Wouter15 begonnen met het plaatsen van een DPL-tabel per concessie, waardoor alle voormalige lijnen in die concessie zichtbaar worden. In mijn ogen is dit verre van duidelijk en zou dit beter afgesplitst kunnen worden naar een nieuwe pagina. Niet ten laatste omdat enkele concessiepagina's hierdoor zeer lang gaan worden vanwege de overgrote hoeveelheid aan voormalige lijnen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door huibe »

Ik ben er juist wel een voorstander van. De vraag is in mijn ogen dan ook hoe het komt dat de lijst zo groot is. Komt dit door het daadwerkelijke grote aantal voormalige lijnen in de concessie of komt het omdat er meer dan alleen de voormalige lijnen uit de concessie instaan. (Immers een concessie is maximaal 10 jaar)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Zugführer »

Op veel concessiepagina's staat al een lijst met de voormalige lijnen, het enige verschil is dat deze tabellen nu automatisch bijgewerkt worden volgens mij.
Bizar hoeveel voormalige lijnen er in sommige concessies al zijn hier bijvoorbeeld
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Daniel »

Er is nog een verschil: de details gaan hiermee verloren. Immers zetten we in een link veelal de globale route op de concessiepagina. Zo heb je nu bij de voormalige lijnen uit de regio Utrecht in plaats van "1: Hoograven - Rivierenwijk - Centraal Station - Centrum - Tuinwijk - Overvecht" staan "Lijn 1 Utrecht, IJsselsteinlaan - De Kwakel".

Ik ben op zich niet tegen automatisch bijgewerkte tabellen op de concessiepagina, maar hier moeten we dan wel iets op vinden. Zou het ook beter vinden als er net als bij de standaard tabel met huidige lijnen een kolom met lijnnummer is gevolgd door een kolom met de route die dan ook de link vormt. Vergt wat meer werk op dit moment misschien, maar voor de toekomst is dat wel beter.

Maar Etienne, over jouw opmerking verbaas ik me wel. Immers stonden er altijd al voormalige lijnen op de concessiepagina vermeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Meltrain »

Weet iemand waarom Lijn 11 Rotterdam, Diergaarde Blijdorp - Bentinckplein niet in de lijst op deze pagina verschijnt? :?
Wouter15 zei dat dat is omdat dat een tramlijn is en die lijst alleen voor buslijnen werkt, maar dat is niet waar want de overige voormalige tramlijnen staan wel in de lijst.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door fogeltje »

@Daniel: ik zie dat Roelof al iets gemaakt heeft wat erop lijkt door een routeparameter aan de infobox toe te voegen. Wellicht is het mogelijk om de tabellen nog verder uit te splitsen met aparte kolommen voor lijnnummer en route.
"Een touringcar is geen bus"
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Roelof88 »

Een minpunt aan de tabellen is dat de lijnen niet mooi op volgorde staan. Bij Zuidoost-Friesland krijg je bijvoorbeeld: Lijn 10, lijn 104, lijn 107, (..), lijn 226, lijn 23. Dat gebeurt wel als je een apart kolom met het lijnnr toevoegt, zie [wiki]Gebruiker:Roelof88/Test[/wiki]. Dit is natuurlijk niet mooi, omdat de volledige paginanaam erachter staat en dus tweemaal het lijnnummer zichtbaar is. De vraag is of het mogelijk is om "Lijn <lijnnr>" van de paginanaam niet weer te geven in de tweede kolom (mijn gevoel zegt dat dit kan, maar hoe?).

De meest ideale oplossing zou zijn om de parameter route= overal toe te voegen, maar we hebben meer dan 7000 Nederlandse voormalige buslijnen op de wiki staan. Zou een bot hier grotendeels iets mee kunnen? Bij de meeste lijnen staat de tekst: Lijn XXX reed van A via B, C, D, E, F, G naar H. Is het mogelijk dat een bot deze tekst kopieert boven de afsluithaakjes }} van de VLijnInfobox en er dan van maakt: route=A - B - C - D - E - F - G - H ?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Meltrain »

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? :o
Daar staat namelijk wel de route mooi naast het lijnnummer.

Edit: ik zie het al. :wink: Je hebt bij al die lijnen de handmatig de route toegevoegd aan de infobox.
Laatst gewijzigd door Meltrain op ma 05 jan 2015, 12:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door huibe »

Dat ze niet helemaal op volgorde staan kan ik mee leven. Net als het feit dat het niet (goed) sorteerbaar is op datum.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door huibe »

Meltrain schreef:Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? :o
Daar staat namelijk wel de route mooi naast het lijnnummer.
dat is de parameter route aan het werk.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Roelof88 »

Roelof88 schreef:De vraag is of het mogelijk is om "Lijn <lijnnr>" van de paginanaam niet weer te geven in de tweede kolom (mijn gevoel zegt dat dit kan, maar hoe?).
Haha gelukt! [wiki]Gebruiker:Roelof88/Test[/wiki] :D *O*

Is het trouwens niet beter om de code in een sjabloon te gieten (nu staat het overal "los" op de pagina's). Kun je alles ook in één keer aanpassen als er iets moet worden veranderd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door fogeltje »

Een sjabloon is wel de ultieme oplossing die wij het liefst zouden zien. Zo een soort systeem had ik voor ogen wat betreft buitenlandse lijnen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Suus »

Een sjabloon is inderdaad beter, als er een aanpassing aan de code of opmaak nodig is kan dat centraal doorgevoerd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Meltrain »

Roelof88 schreef: Haha gelukt! [wiki]Gebruiker:Roelof88/Test[/wiki] :D *O*
Kudos. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Roelof88 »

Om één of andere reden werkt het met een sjabloon niet.

Als ik in het sjabloon deze code zet: category=Concessie {{{concessie|GD}} (voormalige lijnen), dan kun je normaal gesproken op een artikel invullen: {{<titel sjabloon>|concessie=IJsselmond}}. Als er niks is ingevuld moet de lijst van de concessie GD worden weergegeven.

Er zijn drie manieren om zo'n automatisch tabel te maken.

[wiki]Gebruiker:Roelof88/Sjabloon:Test[/wiki]
Foutmelding

[wiki]Gebruiker:Roelof88/Sjabloon:Test2[/wiki]
Hier verschijnt opeens een serie grote foto's onder elkaar (ik heb de code maar verborgen)

[wiki]Gebruiker:Roelof88/Sjabloon:Test3[/wiki]
Hier verschijnt de lijst wel, maar de tekst "Lijn <lijnnr>" is er dan ook weer.

Als je {{{concessie|GD}}} bij de eerste twee weer vervangt door GD, dan werkt het wel goed. Het komt denk ik door de code die ervoor moet zorgen dat Lijn <lijnnr> niet wordt weergegeven in de 2e kolom. Het werkt dus alleen goed als je de code op de artikelen zelf plaatst (of iemand moet het kunnen fixen).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door fogeltje »

Is het niet te maken met een dergelijke constructie:

Kolom 1: <Lijnnr> (weet niet hoe je dit nu ophaalt, waarschijnlijk uit de Infobox?)
Kolom 2: <[[Paginanaam|routeparameter-uit-infobox]]>

Of probeerde je dat al?

Ik moet me echt eens in die Infoboxen en sjablonen gaan verdiepen :X
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door deadlock »

Ik vind die eerste test die er vanmiddag stond best stoer eigenlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Roelof88 »

fogeltje schreef:Kolom 2: <[[Paginanaam|routeparameter-uit-infobox]]>
Deze parameter is tot nu toe alleen aanwezig bij de 76 huidige grensoverschrijdende buslijnen (ik heb deze gisteren handmatig toegevoegd). Als je dit zo wilt hebben, dan moeten eerst alle lijnen worden voorzien van deze parameter. Het mooiste zou zijn als een bot dit zou kunnen (zie mijn eerdere reactie). Als dat niet kan: Misschien een langdurig project ervan maken dat iedereen die dat wil meehelpt om per concessie de lijnen van deze parameter te voorzien. Ik denk dat je dan in een jaar tijd een heel eind kan komen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door fogeltje »

Is het zo te maken dat IF parameter aanwezig is THEN die ook getoond wordt en ELSE alleen begin/eindpunt uit de paginatitel? Daar zou ik mee kunnen leven en dan zou het inderdaad een langdurig project zijn om dit bij bestaande pagina's toe te passen.

Want dit lijkt me niet handig voor wikibot, of je zou een erg intelligente bot moeten hebben en als onze bot zo intelligent is dat hij dat kan doen, dan denk ik dat de AIVD hem van ons afpakt ;)
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door deadlock »

Gewoon de floppy waar de bot opstaat kopiëren en niet vertellen dat je het origineel nog hebt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door fogeltje »

Dan alleen nog dat SWAT-team buiten de deur houden dat toch komt zoeken.

Nog iets wat ik me nu bedenk: we hebben inmiddels heel veel lijnen die zo oud zijn dat van de huidige concessies nog geen sprake was. Ik kan me herinneren dat hiervoor een parameter "regio" oid bedacht voor is.

We moeten wel helder krijgen hoe we met die oude lijnen omgaan. Bijkomend nadeel is dat veel van die lijnen vaak in een gebied reden dat tegenwoordig in twee of drie concessies is verdeeld (neem lijn 21 Nijmegen - Eindhoven, dat zijn drie concessiegebieden).

Ik zou zeggen, we gebruiken die regio-parameter. Echter moeten we dan wel minimaal ruimte hebben voor drie regio's en het moet makkelijk uit te breiden zijn mochten we buslijnen verzinnen die dusdanig lang waren dat ze door vier huidige concessies lopen. Die regio's moeten eenduidige namen krijgen die we koppelen aan huidige concessies. Bijvoorbeeld "Regio=Oost-Brabant" wordt gekoppeld aan de huidige concessie Oost-Brabant en "Regio=Eindhoven" aan de huidige SRE-concessie.

Enige input, ook vooral over welke namen we gaan gebruiken, is welkom.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Suus »

Ik denk dat het handwerk gaat worden, omdat je soms een tussenbestemming wil opnemen als er meerdere lijnen van punt A naar punt B gaan. Botjes kunnen veel maar zo slim zijn ze ook weer niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door deadlock »

Ook niet als je de tussenbestemming standaard in het sjabloon opneemt en als 'ie leeg is dat er dan niets mee gedaan wordt?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Suus »

Wat de bot volgens mij kan doen is de paginatitel nemen en die in stukjes hakt met een reguliere expressie. De bot neemt het stukje na de tweede spatie tot het einde, of als hij een haakje tegenkomt tot één spatie daarvoor en plaatst dat in een nieuw veld van de infobox verderop in de code. Als je tussenbestemmingen erbij wil hebben moeten die in de paginatitel staan of dat moet je achteraf gaan verrijken. Dan kan je het wel automatisch laten lopen maar moet het gehele proces handmatig gecontroleerd blijven worden op volledigheid en eventuele verrijking.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door deadlock »

Dan is het misschien handig om wat metadata toe te gaan voegen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten