Ontwikkelingen Texelhopper
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Dit probleem ziet toch iedereen met wat OV kennis.
Wanneer stopt de waanzin van een bus op de boot en gaan we gewoon terug naar af en splitsen ze de lijn op.
Echt mijn stoeptegel in mijn tuin heeft echt nog meer verstand dan die koekenbakkers daar.
Wanneer stopt de waanzin van een bus op de boot en gaan we gewoon terug naar af en splitsen ze de lijn op.
Echt mijn stoeptegel in mijn tuin heeft echt nog meer verstand dan die koekenbakkers daar.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Als student ben je mooi in de aap gelogeerd met dit hele systeem. Kun je eventuele gemaakte kosten declareren? Je hebt tenslotte gewoon recht op gratis vervoer als student. Benieuwd wat de staatssecretaris hiervan vindt...re_mick schreef:Andere punten: na 3 weken heb ik nog altijd mijn rittenpas niet. Als student kan ik dus niet gratis gebruik maken van de kleine busjes op het moment, wat in de kerstvakantie vreselijk onhandig is. Gelukkig heeft m'n zusje een auto die ik kan lenen, maar het is natuurlijk van de zotte dat mensen geld uit moeten geven om zich te verplaatsen omdat ze simpelweg falen met het verstrekken van die dingen. Oh, en ik moet misschien 90 euro dokken omdat ik niet in het goede "studentenlijstje" stond. Na veel gebel is dat in ieder geval opgelost.
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Bij de opstapper is de studentenkaart ook niet geldig volgensmij....
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Blijkbaar alleen gratis als je als student op Texel woont of wanneer je ouders er wonen. Vind het persoonlijk nogal een glijdende schaal, als je stage loopt op Texel mag je wel dokken?
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Sowieso is het ongeoorloofd onderscheid maken tussen bewoners en niet-bewoners. Valt wel tegen te procederen...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Tijd voor het eerste proefproces. Welke rechtenstudent spant een zaak aan? *O*
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Hier kon je natuurlijk op wachten, een bus mee op het veer is bij voorbaat natuurlijk al de doodsteek voor punctualiteit in de dienstregeling. Maar wie niet luisteren wil moet maar voelen, de klachten zullen zich tenminste hoog opstapelen, want dit zal niet de laatste keer zijn.
Ik zou zeggen, lijn onmiddelijk weer opsplitsen, afgedankte Amba's weer terug naar Texel, de Texelhopper per direct omzetten in een paar buurtbussen die enkel op rustige momenten als belbus fungeren (zonder extra kosten s.v.p!), en het gelede materieel terug naar het vasteland, en dan mogelijk koppelen aan lijn 135, zodat vanaf de pont direct doorgereist kan worden naar knooppunten Den Oever en Hoorn.
Ik zou zeggen, lijn onmiddelijk weer opsplitsen, afgedankte Amba's weer terug naar Texel, de Texelhopper per direct omzetten in een paar buurtbussen die enkel op rustige momenten als belbus fungeren (zonder extra kosten s.v.p!), en het gelede materieel terug naar het vasteland, en dan mogelijk koppelen aan lijn 135, zodat vanaf de pont direct doorgereist kan worden naar knooppunten Den Oever en Hoorn.
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Iedere keer dat ik de topictitel lees moet ik denken aan de uitspraak; "Glanerbrug krijgt kabeltelevisie"
Sorry, keep on going (y)
Sorry, keep on going (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
deadlock schreef:Iedere keer dat ik de topictitel lees moet ik denken aan de uitspraak; "Glanerbrug krijgt kabeltelevisie"
🍉
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Kansloos. Er valt redelijk goed te betogen dat je als student op Texel of als student met ouders op Texel je heel wat vaker dan niet-inwoners gebruik zult moeten maken van het OV, de boot incluis. Bovendien reizen de studenten dan niet voor hun plezier naar of van Texel (voor studie of noodzakelijk ouderbezoek), terwijl niet-inwoners meestal voor vakantie naar Texel gaan. Dit hele systeem bestaat verder al heel lang voor de eilandboten.Geert schreef:Tijd voor het eerste proefproces. Welke rechtenstudent spant een zaak aan? *O*
De mortuis nil nisi bene
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
De huidige opzet valt misschien wel te verdedigen, maar ik vraag me af of je op deze manier niet de grondwet overtreed. Je mag immers niet discrimineren, en de huidige opzet riekt in mijn ogen wel naar discriminatie (je discrimineert immers de studenten die niet op Texel wonen of hun ouders daar hebben wonen).
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Artikel 1 van de Grondwet:
"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
Dus je argument gaat helaas niet op, Gekko123. Of het wenselijk is een tweede, maar daar kijkt de rechter meestal niet naar.
"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
Dus je argument gaat helaas niet op, Gekko123. Of het wenselijk is een tweede, maar daar kijkt de rechter meestal niet naar.
De mortuis nil nisi bene
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Ja dat is allemaal best dubbel. Zo zou je kunnen beargumenteren dat het discriminatoir is dat iemand die in Utrecht woont geen parkeervergunning mag aanvragen voor een bepaald gebied in Amsterdam omdat hij daar niet woont. Daarnaast kunnen wetten niet getoetst worden aan de grondwet dus een rechter zal er niet zo snel op die manier naar kijken.Gekko123 schreef:De huidige opzet valt misschien wel te verdedigen, maar ik vraag me af of je op deze manier niet de grondwet overtreed. Je mag immers niet discrimineren, en de huidige opzet riekt in mijn ogen wel naar discriminatie (je discrimineert immers de studenten die niet op Texel wonen of hun ouders daar hebben wonen).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
In dit geval is het dus Texelse grond.Obus schreef:Artikel 1 van de Grondwet:
"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie <knip> op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Het Texelhopperproject bestaat duidelijk uit twee heel verschillende dingen die eigenlijk niet op één hoop gegeneraliseerd moeten worden: de busboot/bootbus en belbus.
Wat betreft het busboot/bootbusgeval: Persoonlijk ben ik voorstander van dat de bus meevaart op de boot. Verspilling van middelen? Hangt ervan af. Als de bus 1) toch al moet wachten op de kade en 2) de boot standaard ruimte over heeft op het autodek, maakt het weinig uit. 't Is niet zo dat de Dr. Wagemaker nou opeens liters meer olie verstookt.
Hoe zit het trouwens met de rust- en rijtijdenwet? Geldt de tijd op de boot als pauze voor chauffeurs? Op zich heeft de chauffeur dan een prima pauzeplek mét koffie.
Het biedt passagiers extra service die niet onderschat moet worden. Vakantiegangers hebben vaak veel bagage en het systeem bespaart passagiers twee keer overstappen. Uiteindelijk is OV er voor de reiziger! (Daarom snap ik dat belbussysteem niet). Het bootbusconcept is niet echt bijzonder trouwens. In Noorwegen is het doodnormaal, in Zweden en Denemarken ook hier en daar, op Shetland rijdt een 'Integrated Service' naar het noordelijkste eiland via twee veerponten :D. En dan hebben we het nog niet over de spoorboten gehad... In Griekenland heb je trouwens een bus Korfoe Stad - Athene. Het busstation of Korfoe ligt op 1 km à 3 minuten van de veerkade, de overtocht duurt 1,5 uur en de rit op het vasteland 6 uur. En toch kiezen ze er niet voor om de bus op het vasteland achter te laten, voor die drie minuten+1,5 uur nietsen.
Wat betreft het belbussysteem? Als toevoeging op een vast lijnennet zitten er voordelen aan (en nadelen); als enig OV is het wel heel ingewikkeld en dan moet de grote test nog komen, de invasie van de Duitsers in de zomer (no pun intended - of toch wel) :N
Wat betreft het busboot/bootbusgeval: Persoonlijk ben ik voorstander van dat de bus meevaart op de boot. Verspilling van middelen? Hangt ervan af. Als de bus 1) toch al moet wachten op de kade en 2) de boot standaard ruimte over heeft op het autodek, maakt het weinig uit. 't Is niet zo dat de Dr. Wagemaker nou opeens liters meer olie verstookt.
Hoe zit het trouwens met de rust- en rijtijdenwet? Geldt de tijd op de boot als pauze voor chauffeurs? Op zich heeft de chauffeur dan een prima pauzeplek mét koffie.
Het biedt passagiers extra service die niet onderschat moet worden. Vakantiegangers hebben vaak veel bagage en het systeem bespaart passagiers twee keer overstappen. Uiteindelijk is OV er voor de reiziger! (Daarom snap ik dat belbussysteem niet). Het bootbusconcept is niet echt bijzonder trouwens. In Noorwegen is het doodnormaal, in Zweden en Denemarken ook hier en daar, op Shetland rijdt een 'Integrated Service' naar het noordelijkste eiland via twee veerponten :D. En dan hebben we het nog niet over de spoorboten gehad... In Griekenland heb je trouwens een bus Korfoe Stad - Athene. Het busstation of Korfoe ligt op 1 km à 3 minuten van de veerkade, de overtocht duurt 1,5 uur en de rit op het vasteland 6 uur. En toch kiezen ze er niet voor om de bus op het vasteland achter te laten, voor die drie minuten+1,5 uur nietsen.
Wat betreft het belbussysteem? Als toevoeging op een vast lijnennet zitten er voordelen aan (en nadelen); als enig OV is het wel heel ingewikkeld en dan moet de grote test nog komen, de invasie van de Duitsers in de zomer (no pun intended - of toch wel) :N
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
En die Duitsers komen massaal met de trein? Kan me niet voorstellen.
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Dan niet nee. Afgelopen vrijdag was de boot nog niet helemaal vol, en kon hij ook al niet mee (ze waren toen nog aan het laden schijnt). Maar ja, hij kon niet "op sien eige plekkie".kalsoy schreef: de boot standaard ruimte over heeft op het autodek, maakt het weinig uit.t
Dat is waar. Maar ik denk dat eerst 20 minuten overtocht (wachten dus), gevolgd door 5 minuten rijden, en en dan weer van (om en nabij) **:40 tot **:10 stilstaan wel wat veel van het goede is... (wat ze in Den Helder doen weet ik niet, weet niet hoe zo'n buschauffeur wisselsysteem werkt...)kalsoy schreef:Op zich heeft de chauffeur dan een prima pauzeplek mét koffie.
En gaan dan ook vaak niet met de buschauffeurs. De frequente reizigers kunnen met een kleine rugzak/handtas vaak toe. Bovendien zullen veel mensen nu met hun bagage op de krappe bout in moeten stappen, waarover meer in het volgende puntje.kalsoy schreef:Vakantiegangers hebben vaak veel bagage
Reizigers vanuit De Koog en Den Burg wel ja. Ik moet op de boot in de bus (wat een door-elkaar-haal-gebeuren is het ook...) instappen als ik van Oosterend kom. Bovendien: met een grote backpack lukt het nog aardig om in te stappen in het smalle gangpad. Dat wordt met een koffer al veel lastiger. Vroeger kon je gewoon gelijkvloers instappen bij de halte (er is een lift op de boot: het is dus rolstoelvriendelijk). Op de boot is geen verhoging, en moet je dus "hoog" instappen. Bovendien is er geen ruimte aan de zijkant om een rolstoeler in de bus te laten als deze met een kleine bus is gekomen (dat is mogelijk, schijnt). Geen probleem voor 99% van de reizgers, maar voor die 1% ouderen met rollator en andere mindervaliden is het wel knap lullig, en een flinke verslechtering dus).kalsoy schreef:het systeem bespaart passagiers twee keer overstappen
Precies. En het gaat dus al fout op een dag die niet eens abnormaal druk is ofzo. Ik voorspel een drama, met vele vertraagde bussen achter elkaar. Gelukkig weten de Duitsers dan wel, door de goede meertalige communicatie, dat ze in hun eigen sop mogen gaarkoken ;)kalsoy schreef:dan moet de grote test nog komen, de invasie van de Duitsers in de zomer
Laatst gewijzigd door re_mick op ma 05 jan 2015, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Nogmaals mijn punt: komen er veel Duitsers per OV?
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
NEIN, die komen massaal per auto. Zelfs als ze logeren in Julianadorp (2 jaar terug zat er een dergelijk geval tegen m'n auto aan bij m'n werk. Had ze notabene zelf nog bediend. Zo slecht had ik ze nou ook weer niet behandeld dacht ik....).waldo79 schreef:Nogmaals mijn punt: komen er veel Duitsers per OV?
Ps, ik weet niet waarom het woordje "had" naar station Heemstede-Aerdenhout verwijst. Een grapje ofzo?
Laatst gewijzigd door re_mick op ma 05 jan 2015, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Dan zal dat loslopen met Duitse toeristen. Anders zijn er nog Vlieland en Terschelling waar je praktisch vanuit de trein in Hlgh op de boot staat.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Tja, maar je kunt niet zomaar een landelijk reisrecht voor alle studenten in Nederland zomaar overboord kieperen. Op andere waddeneilanden en in andere buslijnen is een studentenkaart wel geldig, ongeacht het reisdoel. Dat het reisrecht in het verleden misschien vaak voor plezierreisjes werd gebruikt en minder vaak voor echte studiedoeleinden is niet relevant, het studentenreisrecht is niet beperkt tot studiereizen en dus ook geen eigenlijk argument.Obus schreef:Kansloos. Er valt redelijk goed te betogen dat je als student op Texel of als student met ouders op Texel je heel wat vaker dan niet-inwoners gebruik zult moeten maken van het OV, de boot incluis. Bovendien reizen de studenten dan niet voor hun plezier naar of van Texel (voor studie of noodzakelijk ouderbezoek), terwijl niet-inwoners meestal voor vakantie naar Texel gaan. Dit hele systeem bestaat verder al heel lang voor de eilandboten.
Waar past een student die stage loopt bij een Texels bedrijf in dit plaatje?
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Ik denk dat met stagiaires op Texel totaal geen rekening is gehouden.
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Dat denk ik ook niet nee. Overigens is het, als we de staatssecretaris mogen geloven, wel de bedoeling dat studenten (ongeacht waar ze vandaan komen) gewoon recht hebben op hun studentenreisproduct. Maar dat systeem moet nog worden ingebouwd ofzo. Misschien dat ze dan ook handlezers in de kleine busjes gaan plaatsen.waldo79 schreef:Ik denk dat met stagiaires op Texel totaal geen rekening is gehouden.
Dat zou natuurlijk nu ook al wel kunnen, maar dat kost geld, en bovenal: de bedenkers van dit plan zijn tegen elke vorm van aanpassing, omdat zij vinden dat de pilot goed is zoals die is. Wat ik hier een mooi voorbeeld van vind zijn de borden op de strand... uuhh... haltepalen. Bij het begin van de pilot (overigens nog steeds) werd gezegd dat er tussentijds dingen aangepast kunnen worden. Echter, de borden op de palen zijn "fixed" (in tegenstelling tot normale bushaltes waarbij je gewoon een nieuw geprint briefje in die kast douwt met nieuwe reistijden). Als er dus, mocht daar behoefte aan zijn, een extra studentenbus bij komt in de ochtend, dan moeten álle borden worden aangepast. En dat is dus geen kwestie van "ff een nieuw briefie", maar gewoon een nieuw bord laten maken (een goedkope sticker opplakken zou ook kunnen natuurlijk, maar dat is wel ultra knullig). Er is simpelweg over heel veel dingen niet nagedacht...
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Allereerst: Ik vind het busbootprincipe kansrijk, ik zeg niet dat de huidige invulling de beste is.
Edit: Waarom zijn er wel perrons aan boord van spoorboten (of liever gezegd: een in- en uitstapvoorziening), maar niet op de boot naar Texel? Ik begrijp dat de Vogelfluglinie goed geïnstitutionaliseerd en ingebed is in allerlei verdragen ontstaan door een lange geschiedenis uit een tijd dat geïntegreerde OV-middelen veel normaler waren, maar een bus mag toch best plek krijgen op een veerboot die niet onderdoet voor de Rødby-Puttgarden veerboten? Een beetje lobby'en enzo en als alles perfect is met een halte aan boord (mét bushokje en DRIS, zou lachen zijn) en de bus ook even halteert op de kade voor overstappers op hetzij dat belbusding of straks als dat geflopt is een normale bus, dan werkt de bootbus prima.
Nu haal je de bootbus/busboot en belbus een beetje doorelkaar. Ik heb het over de combi Duitsers+belbus, niet over Duitsers+busboot. Ook al zullen ze de trein en bus 33 nagenoeg nooit nemen, toch zal dat voor de enkeling prima te doen zijn. Die informatie- en bureaucratiemuur rond dat belbushoppergeval, dat is het probleem. Btw, dat Duitsers in Julianadorp niet het OV nemen: Zo'n bus-op-de-boot kan dat misschien ietwat (zeg 0,1%) verbeteren. Mensen hebben een hekel aan overstappen maken in den vreemde en de nieuwe formule scheelt in ieder geval 1, meestal 2 overstappen.waldo79 schreef:En die Duitsers komen massaal met de trein? Kan me niet voorstellen.
Er is heeeeel veel ruimte voor verbeteringen! Ik ben vooral voorstander van het principe bus-op-boot, maar dan moet het wel goed uitgewerkt en een flexibel systeem zijn, wat het nog niet is. Dat overstappen in de veerhaven alleen mogelijk is op de boot, waar een standaard stekje voor de bus ontbreekt, is redelijk gemakkelijk te verhelpen en is niet meteen bewijs dat de filosofie bus-op-boot automatisch onmogelijk kan werken. Hetzelfde geldt voor bagageregels e.d., en ook dat gedoe met rijtijden en rust kan beter uitgewerkt worden zodat het stilstaan op de boot meer nut heeft. Bijvoorbeeld de bus meer laten rijden, zoals door naar De Cocksdorp ofzo... maar ja, dan zit ik alweer op het terrein van de belbusdiscussie, en die liet ik nou net buiten beschouwing.re_mick schreef:En gaan dan ook vaak niet met de buschauffeurs. De frequente reizigers kunnen met een kleine rugzak/handtas vaak toe. Bovendien zullen veel mensen nu met hun bagage op de krappe bout in moeten stappen, waarover meer in het volgende puntje.
Edit: Waarom zijn er wel perrons aan boord van spoorboten (of liever gezegd: een in- en uitstapvoorziening), maar niet op de boot naar Texel? Ik begrijp dat de Vogelfluglinie goed geïnstitutionaliseerd en ingebed is in allerlei verdragen ontstaan door een lange geschiedenis uit een tijd dat geïntegreerde OV-middelen veel normaler waren, maar een bus mag toch best plek krijgen op een veerboot die niet onderdoet voor de Rødby-Puttgarden veerboten? Een beetje lobby'en enzo en als alles perfect is met een halte aan boord (mét bushokje en DRIS, zou lachen zijn) en de bus ook even halteert op de kade voor overstappers op hetzij dat belbusding of straks als dat geflopt is een normale bus, dan werkt de bootbus prima.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 160 gasten