De toekomst van buslijnpagina's

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door fogeltje »

De discussie in het "wel of niet splitsen" loopt wat verhit. Wubbo is met de interessante opmerking gekomen dat we ons eigenlijk moeten gaan bezinnen wat we precies willen aanbieden op de wiki en hoe. We verzanden nu een beetje in "dit" of "dat" met daarbij wat technisch haalbaar is. Maar misschien is het goed om ons eens te gaan bezinnen wat we eigenlijk willen aanbieden.

Het nadeel van buslijnen op de wiki is dat ze eigenlijk net zo ontstaan zijn als autobuslijnen zelf in de jaren 20. Men is maar begonnen en al snel kwam er een wildgroei. Dat bedoel ik qua wiki niet in negatieve zin. Veel leden, waaronder ik zelf, hebben fanatiek jarenlang informatie toegevoegd, maar iedereen deed dat op zijn eigen manier. Daarbij liepen de meningen uiteen over hoe je dat doet (sterker nog, daar hebben we het nu nog steeds over), maar ook over wat thuis hoort op de wiki en wat niet. Hoewel veel mensen het geschiedenisdeel waarderen zijn er denk ik ook wel mensen die het allemaal een worst zal wezen met wat vroeger was. Vroeger was stom, we leven nu (je kunt wel raden in welk kamp ik hoor ;) )

Daarom wil ik geheel vrijblijvend nu de discussie openen, wat willen we! Denk daarbij niet in termen van pagina's die we nu hebben en wat technisch mogelijk is. De sky is the limit. Als we langzaam maar zeker een helder beeld krijgen waarin de meeste mensen zich kunnen vinden, dan kunnen we kijken of de bestaande oplossing daarop te tweaken is, of dat we misschien iets radicaler moeten gaan zijn en dingen gaan omgooien. Wat dat betreft, vergelijk dit maar met een IT-traject waar een oud systeem moeten vervangen omdat het te log is geworden (en nee, niet bij de overheid).

Omdat ik niet meteen richting wil geven zal ik zelf voorlopig niet inhoudelijk mijn gedachten gaan neerzetten (hoewel die wel te gissen zijn). Ik wil ook graag weten wat jullie willen. Ga ook elkaar aub niet aanvallen op standpunten, het is toegestaan wat anders te denken. Maar het is natuurlijk wel mooi als je verschillende ideeën weet te amalgeren tot iets nieuws.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Ardan »

Ik zie onze wiki als een bron van informatie voor mensen die willen weten wat er nu rijdt en hoe ze ergens moeten komen. Waarschijnlijk zijn er erg veel mensen die een bepaalde reisroute willen weten en zo op onze wiki komen.

Moreover zie ik onze wiki als een naslagwerk. Buiten ons clubje OVinNL'ers zijn er zat mensen die geïnteresseerd zijn in het openbaar vervoer hoe dat vroeger was, of die achtergrondinformatie willen over een station of spoorlijn. Een standaardisatie in naamgevingen, en een bepaalde minimum instellen aan informatie die op een pagina moet komen vind ik heel goed, maar ik vind het belangrijk dat het ons vrij staat méér op een pagina te zetten dan nodig. Niet alleen 'Dit is lijn 5 van Hoi naar Doei en hij rijdt zovaak'. Een leuk verhaaltje, foto's en ook historische foto's hebben meerwaarde.
Misschien is het een idee om de indeling van pagina's ook een beetje gelijk te trekken, door de basisinformatie bovenaan te zetten zodat die snel gezien kan worden, en achtergrondinformatie eronder.
Ik doe ook maar wat
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door huibe »

Dat zijn een hoop stappen ineen die we denk ik eersy zullen moeten uitsplitsen.

De eerste vraag is hoe komt men op een (voormalige) lijnpagina?

Op basis van de mogelijkheden zal je moeten kijken waarom de bezoekers op de pagina komen.

En de vervolg stap is dan wat verwacht de bezoeker te zien.

Als laatste komt de uitwerking hoe dit (technisch) moet worden vormgegeven.

Stap 1: hoe komt men op de pagina? (Beheer zijn hier toevallig statistieken van?)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door fogeltje »

Ardan schreef:Misschien is het een idee om de indeling van pagina's ook een beetje gelijk te trekken, door de basisinformatie bovenaan te zetten zodat die snel gezien kan worden, en achtergrondinformatie eronder.
Frank en ik hebben hiervoor wel een "basisontwerp" gemaakt en voor alle huidige lijnen in Arnhem/Nijmegen heeft hij dit ook aangepast. Ik pak als voorbeeld toch even Lijn 99 Nijmegen Centraal Station - Uden Busstation die een langere geschiedenis heeft. Hierin zijn de top drie paragrafen allemaal de huidige info. Iemand die de geschiedenis niets interesseert kan stoppen na punt 2.

Maar hoe we het ook gaan doen (nogmaals, voel je vrij zo creatief mogelijk te zijn), ik ben het eens met die opmerking van je. Indeling gelijk trekken, waarbij huidige lijnen opperste prioriteit hebben.

@huibe: mooie opzet. Voor stap 1 moet ik even naar mijn medebeheerders kijken. Kunnen jullie inzicht verschaffen (of kan ik dat zelf ergens zien?).

Ik merk wel op dat ik bij Google onze wiki vaak bovenin zijn als ik zoek op "Lijn xx", maar dat wil bij Google in mijn geval niks zeggen omdat google wel weet dat ik een busofiel/OV-fetisjist ben. Ik zou na mijn vakantie eens met duckduckgo moeten gaan spelen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Geert »

De buslijnen scoren sowieso redelijk hoog in Google, ook zonder ingelogd te zijn.
Rickingsh

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Rickingsh »

De geschiedenis per lijn zou ik beperken tot het volgende rijtje: "deze lijn is ontstaan nadat..." > "ten tijde van het rijden werd..." > "deze lijn werd opgeheven/opgevolgd door...". Eerdere of latere informatie hoort wat mij betreft thuis op afgesplitste pagina's, waar dieper op de geschiedenis/het heden ingegaan kan worden. Zo geef je pagina's van voormalige/huidige buslijnen ook nog wat meerwaarde, i.p.v. dat er een hele lap tekst op één variant getoond wordt, en bij de rest vrijwel niks. Graag zou ik dan ook gelijk zien dat consequent het navigeren naar voorgaande en opvolgende buslijnen in de infobox wordt toegevoegd, wat het bladeren door de wiki aantrekkelijker en eenvoudiger maakt. Heb dit de laatste tijd wel al meer zien verschijnen, dus neem aan dat dat wel goed komt.
Laatst gewijzigd door Rickingsh op wo 07 jan 2015, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Thom91 »

Ik zou als doel stellen om het meeste werk volledig te automatiseren.

Ik ben geen wikipediakenner maar wat ik de afgelopen dagen in andere topics ben tegengekomen duidt er op dat er veel mogelijk is. Hiermee kan veel werk bespaard worden waardoor de betrouwbaarheid ook omhoog gaat.

Verder denk ik dat er bepaalde tools handig zijn om bijvoorbeeld automatische lijstdumps te maken van links die achterhaald zijn. Ik word vaak zat naar pagina's verwezen die dan uit een ouder jaar dan huidige dienstregeling is. Bijvoorbeeld een check naar "If pagina heeft kenmerk "Voormalig buslijn" AND "Wordt nog naar verwezen vanuit stationspagina's" Then "Show list" of iets dergelijke.
Laatst gewijzigd door Thom91 op wo 07 jan 2015, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door matti93 »

Allereerst wil ik mijn waardering uitspreken voor de mensen die de wiki gemaakt hebben tot het naslagwerk dat die nu al is. Mijn persoonlijke mening over de vraag van dit topic wil ik toch graag met jullie delen.

Als ik van a naar b wil, denk ik dat de wiki het nooit gaat winnen van bronnen zoals een reisplanner of de dienstregeling van de vervoerder. Een compleet overzicht van alle huidige lijnen vind ik in dat geval niet zo boeiend en ik hoop dat Google me dan naar een reisplanner stuurt.

Waarvoor ik wel de wiki raadpleeg, is achtergrondinformatie over buslijnen. Bij huidige lijnen is die informatie over het algemeen vrij beperkt. Bij lijnen uit het verleden wordt die informatie veel uitgebreider. Ik hoop dat ik op de wiki kan vinden hoe een lijn ontstaan is en hoe de lijn in de loop der jaren is ontwikkeld. Eigenlijk zou ik zoals de geschiedenis van een wiki-pagina werkt, terug in de tijd willen bladeren. Ik wil niet alleen de hoogtepunten zien, maar echt zoveel mogelijk info.
Daarnaast zou ik ook wel wat willen lezen over het aanbod van lijnen in een bepaald gebied. Nou weet ik dat de gebieden in bus-land gebaseerd zijn op concessies. Dus ik wil zien welke lijnen in welk jaar in welke concessie zaten. Het liefst in een duidelijke tabel. En over die concessies zelf is natuurlijk ook vanalles te vertellen.

Ik denk dat wat ik voor ogen heb, gerealiseerd kan worden door een nieuwe pagina te maken als er iets veranderd dat meer dan een regel tekst nodig heeft en die pagina aan het goede jaar en de goede concessie(-periode) te koppelen. Voor mij verdwijnt de waarde van informatie als die vanuit een overzichtelijke routestrip naar een regeltje tekst onderaan de pagina wordt verbannen. En het systeem zou zo ingericht moeten worden dat er per jaar, per concessie, een overzicht is van de lijnen op dat moment. Daarnaast zou een overzicht van het verloop van een buslijn mooi zijn, zoals dat op wikipedia ook wel gebeurt bij een discografie van een artiest.

Technisch gezien denk ik dat het een stap vooruit zou zijn om pagina's te koppelen aan concessiepagina's per jaar. Door één pagina zo aan meerdere concessiejaren te koppelen, voorkom je dat je voor een concessiewisseling een nieuwe pagina moet maken. Daarmee verdwijnt ook de noodzaak van voormalige lijnen: een lijn is voormalig als die niet aan het huidige concessiejaar is gekoppeld. Elk jaar zou je dan, bij de grote dienstregelingswijzigingen, de buslijn aan de concessiepagina van het komende jaar kunnen koppelen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Ardan »

Na het lezen van bovenstaande bedenk ik me dat ik wel eens merk dat er iets heerst als 'huuu er is een nieuw jaar met wijzigingen dus we moeten eigenlijk een nieuwe pagina maken maar dat willen we niet want huil huil meer pagina's'.

Eh ja, vooral buslijnen zijn nogal eens onderhevig aan veranderingen. Zorg ervoor dat mensen van buitenaf (door googelen ofzo) makkelijk bij alle huidige buslijnen kunnen komen, en als ze het verleden willen weten kunnen ze doorklikken. Iets als bij de trein nu ook al gebeurt, bij 'treinserie xxxx (2015)' staan onder de huidige informatie linkjes naar diezelfde lijn in voorgaande jaren. Dat moet bij de bus toch ook kunnen?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Daniel »

Laat ik als voer voor deze discussie vooral eens het grootste argument wat ik heb voor vaker splitsen wat verduidelijken. De bovenstaande twee reacties vindt ik trouwens een heel mooi voorbeeld van hoe onze wiki echt een meerwaarde kan hebben.

Maargoed, nu de wiki groeit en groeit en er steeds meer buslijnen op komen, concessies van vervoerder wisselen en lijnen zo af en toe eens wijzigen wordt er één ding steeds belangrijker: onderlinge verwijzingen tussen pagina´s.
Immers, vaak worden bij wijzigingen delen van lijnen samengevoegd met andere lijnen, wordt een stuk van een lijn afgesplitst of gaat een lijn ergens een extra lusje maken om het vervallen van een andere lijn te compenseren om maar wat te noemen. In al dat soort gevallen en bij wel meer wijzigingen is het relevant om, of het nu op de concessiepagina per jaar is of in het geschiedenisverhaal van een buslijn, te kunnen verwijzen naar de situatie zoals deze op dat moment was.
Dat verwijzen is uiteraard heel erg makkelijk als je voor elke dienstregeling een nieuwe pagina maakt, maar dat is naar mijn idee vaak wat teveel van het goede (als je zit te bladeren en dan vijf keer dezelfde pagina met een ander jaartal in de naam tegen komt raak je dat ook wel een keer zat). Zoals hierboven ook al gezegd, je zou dus moeten splitsen als er iets veranderd wat je niet meer in een kort stukje tekst kan vermelden (ook om niet details te missen waarin best iemand interesse kan hebben).

Waarom dan splitsen bij een nieuwe concessie? Heel simpel eigenlijk: het kan best dat er bij het begin van de concessie weinig verandert, maar met concessies die vaak al 8-10 jaar duren hoeft dat niet de hele looptijd zo te zijn. Dan kan je wachten tot er een grote aanpassing is en dan een nieuwe pagina maken, maar dat kan gecompliceerde beschrijvingen rond de wisseling van concessie opleveren. Als je bij het begin van een nieuwe concessie een nieuwe pagina aanmaakt echter is de kans best aanwezig dat je de detailaanpassingen door de jaren mooi in het verhaal kunt verwerken doordat die in een groot aantal gevallen beperkt blijven. Het levert dan dus helemaal niet veel nieuwe pagina´s op en daarnaast is het nog makkelijker met dingen automatiseren ook.

In ieder geval moet je zien te voorkomen dat het kopje "Geschiedenis" van een lijn nog vijf routestripjes bevat en in tekst al twee keer zo lang is als de beschrijving van de huidige lijn. Dan raak ik de draad al kwijt, laat staan een geïnteresseerde leek op OV-gebied.

Wat ikzelf trouwens ook als een mogelijk alternatief voor splitsen zou zien is het vele malen gestructureerder aanpakken van het stuk met de geschiedenis. Daar zou je dan idealiter tussenkopjes moeten gebruiken voor verschillende perioden met een bepaalde lijnvoering (naar tussenkopjes kan je immers linken :idea: ). Om dingen als frequenties / concessies / materieel in die bepaalde periode overzichtelijk te presenteren denk ik dan aan een extra infobox die wel iets compacter kan zijn zodat je het net zo makkelijk kunt lezen als bij de huidige lijnen. Op die manier kan je dus ook verwijzen naar specifieke situaties en presenteer je de informatie duidelijker.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Meltrain »

matti93 schreef:Daarmee verdwijnt ook de noodzaak van voormalige lijnen: een lijn is voormalig als die niet aan het huidige concessiejaar is gekoppeld. Elk jaar zou je dan, bij de grote dienstregelingswijzigingen, de buslijn aan de concessiepagina van het komende jaar kunnen koppelen.
Over het geheel snap ik je verhaal, alleen snap ik niet waarom de noodzaak van voormalige lijnen zou vervallen. :? Of bedoel je dat de noodzaak van die lijnen voormalige maken vervalt?
Daniel schreef: Waarom dan splitsen bij een nieuwe concessie? Heel simpel eigenlijk: het kan best dat er bij het begin van de concessie weinig verandert, maar met concessies die vaak al 8-10 jaar duren hoeft dat niet de hele looptijd zo te zijn. Dan kan je wachten tot er een grote aanpassing is en dan een nieuwe pagina maken, maar dat kan gecompliceerde beschrijvingen rond de wisseling van concessie opleveren. Als je bij het begin van een nieuwe concessie een nieuwe pagina aanmaakt echter is de kans best aanwezig dat je de detailaanpassingen door de jaren mooi in het verhaal kunt verwerken doordat die in een groot aantal gevallen beperkt blijven. Het levert dan dus helemaal niet veel nieuwe pagina´s op en daarnaast is het nog makkelijker met dingen automatiseren ook.
Tja, daar heb ik nog steeds mijn twijfels bij. Om maar weer naar de RET te kijken: in december 2011 en december 2014 waren er grote wijzigingen in het busnet, maar juist bij de concessieovergang in december 2012 wijzigde er vrijwel niks (op de buslijnen in Lansingerland na, maar daar moesten dus sowieso nieuwe pagina's voor komen). Opvallend genoeg vonden dat jaar juist de grootste wijzigingen plaats in het tramnet.
Verder snap ik niet wat je bedoelt met "gecompliceerde beschrijvingen rond de wisseling van concessie"? Een zinnetje als "Op 9 december 2012 ging de exploitatie over van Qbuzz naar de RET." lijkt mij vrij duidelijk. :)

Overigens ben ik absoluut niet tegen het aanmaken van nieuwe pagina's, zeker niet nu vorig jaar besloten is om juist de oude lijnen jaartallen mee te geven in de titel. Alleen het aanpassen van de verwijzingen kost nogal veel werk, maar gelukkig kun je met behulp van de knop "Koppelingen naar deze pagina" wel heel makkelijk vinden welke verwijzingen aangepast moeten worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Verder snap ik niet wat je bedoelt met "gecompliceerde beschrijvingen rond de wisseling van concessie"? Een zinnetje als "Op 9 december 2012 ging de exploitatie over van Qbuzz naar de RET." lijkt mij vrij duidelijk. :)
Dat voorbeeld wel ja, maar helaas zijn er ook genoeg concessies waarbij de overgang niet zo simpel is. Neem lijn 65 in Utrecht, daar heb je naast de concessiewisseling zelf te maken met een halte die én van naam wijzigde én in plaats van onregelmatig gewoon door elke rit bediend ging worden. Daarnaast werden er nog haltes toegevoegd, maar ook bleef de bus weliswaar 6x/uur rijden terwijl de verdeling van die zes ritten over het uur totaal anders werd.
Dan krijg je al een stuk gecompliceerde beschrijvingen rond de overgang terwijl de wijzigingen zelf vrij klein waren omdat je de oorspronkelijke situatie moet beschrijven plus nog eens de wijzigingen daarop i.p.v. alleen de wijzigingen als je een nieuwe pagina zou maken.
Alleen het aanpassen van de verwijzingen kost nogal veel werk, maar gelukkig kun je met behulp van de knop "Koppelingen naar deze pagina" wel heel makkelijk vinden welke verwijzingen aangepast moeten worden.
Als de paginanaam exact hetzelfde zou blijven wordt dat inderdaad iets meer werk, maargoed, dat aanpassen moet je altijd wel een keer. Alleen nu op het moment van een overgang en daardoor wellicht juist niet op een later tijdstip.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:
Meltrain schreef:Verder snap ik niet wat je bedoelt met "gecompliceerde beschrijvingen rond de wisseling van concessie"? Een zinnetje als "Op 9 december 2012 ging de exploitatie over van Qbuzz naar de RET." lijkt mij vrij duidelijk. :)
Dat voorbeeld wel ja, maar helaas zijn er ook genoeg concessies waarbij de overgang niet zo simpel is. Neem lijn 65 in Utrecht, daar heb je naast de concessiewisseling zelf te maken met een halte die én van naam wijzigde én in plaats van onregelmatig gewoon door elke rit bediend ging worden. Daarnaast werden er nog haltes toegevoegd, maar ook bleef de bus weliswaar 6x/uur rijden terwijl de verdeling van die zes ritten over het uur totaal anders werd.
Dan krijg je al een stuk gecompliceerde beschrijvingen rond de overgang terwijl de wijzigingen zelf vrij klein waren omdat je de oorspronkelijke situatie moet beschrijven plus nog eens de wijzigingen daarop i.p.v. alleen de wijzigingen als je een nieuwe pagina zou maken.
In zo'n geval is een nieuwe pagina wel handig ja. Maar dan is de reden dat er gewoon veel wijzigingen zijn, niet dat er een nieuwe pagina aangemaakt wordt omdat er een nieuwe concessie begint (al is de concessieweisseling uiteraard wel de reden voor de wijzigingen).
Zo heb ik zelf recentelijk een nieuwe pagina aangemaakt voor [wiki]Lijn 146 Rotterdam Zuidplein - Ridderkerk 't Zand[/wiki], ondanks dat de route eigenlijk gelijk bleef. Maar door de hogere frequenties en andere koppelingen, wijigde de hele lijnvoering in mijn optiek en heb ik toch een nieuwe pagina aangemaakt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door matti93 »

Meltrain schreef:
matti93 schreef:Daarmee verdwijnt ook de noodzaak van voormalige lijnen: een lijn is voormalig als die niet aan het huidige concessiejaar is gekoppeld. Elk jaar zou je dan, bij de grote dienstregelingswijzigingen, de buslijn aan de concessiepagina van het komende jaar kunnen koppelen.
Over het geheel snap ik je verhaal, alleen snap ik niet waarom de noodzaak van voormalige lijnen zou vervallen. :? Of bedoel je dat de noodzaak van die lijnen voormalige maken vervalt?
Ik bedoel inderdaad het laatste. Een lijn-pagina zou gekoppeld zijn aan een aantal jaarlijkse concessiepagina's. Of een lijn huidig of voormalig is kan je dan afleiden uit de gekoppelde concessies/einddata. Ik realiseer me nu wel dat de begin- en einddatum hier toch wel een functie in moeten hebben. Door pagina's die niet aan een huidige concessie gekoppeld zijn niet als huidige lijn weer te geven, voorkom je ook dat verouderde pagina's als huidig worden gepresenteerd.
Als reactie op de nieuwe-concessiediscussie: Met het systeem dat ik voorstel, hoeft er voor een nieuwe concessie geen nieuwe pagina gemaakt te worden, maar kan één pagina aan meerdere concessies gekoppeld zijn (met een overzichtelijk lijstje in de infobox). Alleen als de wijzigingen aan de lijn zelf dat rechtvaardigen maak je dan een nieuwe pagina.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door huibe »

Ik kan me helaas niet visualiseren wat je bedoeld. Ik heb niet in de gaten hoe wezenlijk anders jouw voorstel is tov het huidige.

Maar waar ik al bang voor was gebeurt. We schieten meteen door naar hoe het zou moeten zijn, terwijl we niet eens weten voor wie we het doen en wat men verwacht te zien op een pagina.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door nvdw »

Om dan met onze nationale oudejaarsconferencier te spreken: wat is de vraag?

Geschiedenis van lijnen aanbieden op de pagina van de huidige lijn, of dit afsplitsen naar de aparte pagina's, zodat de huidige lijnpagina's alleen de meest recente informatie weergeven?

Of meer kernachtig of we überhaupt nog oude buslijnen moeten publiceren?

In het laatste geval: zeker ja. Er is nergens een betere bron van oude lijninfo op de internets dan deze wiki.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Etienne »

Bij de laatste zin krijg ik het idee dat vervoersbedrijven ook wel eens neuzen op onze wiki.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Daniel »

Wees niet bang, dat doen ze :wink: Er komen zo af en toe wel mailtjes van managers in een bepaalde regio, concessieverleners en dergelijke binnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Wubbo »

De vraag of we huidige en historische Nederlandse buslijnen moeten hebben op de Wiki wordt sowieso positief beantwoord, daar is volgens mij geen discussie over. De vragen die rondzwerven zijn:

- Voor wie bieden we dat aan?
- Hoe moet dat te vinden zijn?
- Wat moet aan wat te relateren zijn?
- Welk detailniveau wil je aanbieden?
- ...

Als we dat weten kunnen we ook de invulling doen. Er kan uitkomen dat we alle buslijnpagina's die we hebben compleet moeten aanpassen, er kan uitkomen dat de huidige situatie geweldig is, en alles er tussen in. Maar ik weet (nog) niet wat er uit komt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Ik denk dat je aan drie doelgroepen moet denken bij eigenlijk de hele wiki.

1. Algemene OV-reizigers die informatie over een bus/station/trein zoeken. Deze gebruikers komen uit het binnen- én buitenland en zijn op zoek naar de meest actuele informatie van dit moment.
2. "Liefhebbers" van enige vorm van OV die achtergrondinformatie willen hebben, deze willen ook meer achtergrond over de geschiedenis van het OV, over materieel, dienstregeling etc.
3. Overig publiek die op zoek is naar iets wat onze wiki kan aanbieden, bijvoorbeeld onderzoekers, politici o.i.d. die informatie op de wiki gebruiken. Een beetje een moeilijk te definiëren groep maar ik denk niet te onderschatten.

Ik denk dat het allereerst makkelijker zou moeten worden om actuele informatie te kunnen vinden. Als ik nu een lijnnummer intyp in de zoekbox komen daar ook veel historische buslijnen boven, dat frustreert mij en ik denk daarom ook veel anderen.

Daarnaast moet de historische informatie ook vooral eenvoudig door te bladeren zijn. Recente ontwikkelingen in de infobox zoals koppelingen naar voorgangers zie ik als een goed voorbeeld. Daarbij kan je misschien wel een stukje geschiedenis op de huidige pagina opnemen, maar die lange lappen tekst met historische deelroutes vind ik in dat opzicht minder praktisch, omdat het dan niet meer bladeren en kijken is, maar dan moet je de tekst gaan absorberen en opnemen. In die zin kijk ik bijvoorbeeld dan wat meer naar historische treinseries. Ik heb de afgelopen periode bijvoorbeeld de geschiedenis van treinserie 1 vanaf 1987 tot de opheffing in 2003 aan de wiki toegevoegd, daar kan je heel eenvoudig naar voren en naar achteren bladeren, wordt met een alinea duidelijk wat er nieuw is t.o.v. het voorgaande jaar en klaar. Zo'n model waarmee je als internaut eenvoudig informatie kan consumeren spreekt mij meer aan. In tegenstelling tot de treinseries hoef je dan natuurlijk niet voor elk jaar een nieuwe pagina aan te maken, maar dan nog denk ik meer aan wel een nieuwe pagina als er iets aan de aan de route of de vervoerder van de lijn wijzigt met op de pagina eenvoudige hulpmiddelen waarmee je langs de tijdslijn vooruit en achteruit kan bladeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door dennistd »

Wat mij betreft worden er nieuwe pagina's aangemaakt:
  • Bij een nieuwe concessie
  • Bij een wijziging van begin- of eindpunt
  • Bij een grote wijziging in een route (vanaf 5 nieuwe, gewijzigde of verwijderde haltes)
Daarnaast zou een reden van opheffing handig zijn, zodat bij een concessie-einde de lijnen die daardoor op voormalig komen te staan op de concessie-pagina niet als voormalig genoemd worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Z2N »

Is het overigens niet mogelijk om de 'oude' lijnpagina's uit Google te filteren als er op de huidige pagina's een verwijzing is naar het verleden? Ik ga er namelijk vanuit dat de meeste bezoekers van de wiki zoeken naar de huidige lijnen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Wubbo »

De inspiratie lijkt een beetje op, ik ga proberen er een samenvatting van te maken. Schieten jullie maar:

Doelgroepen
  • (incidentele) reizigers die informatie willen over hoe de bus nu rijdt
  • Mensen die werken in het OV
  • OV-hobbyisten
Soorten informatie
  • Actuele informatie: hoe rijdt de bus nu
  • Historie: hoe reed de bus vroeger
  • Achtergrond: waarom rijdt de bus zoals die rijdt
  • Ontwikkeling: hoe heeft het busvervoer in een bepaald gebied/op een bepaalde verbinding zich ontwikkeld
Overige aandachtspunten
  • Zo veel mogelijk automatiseren
  • Aansluiten bij de behoefte van het merendeel van de bezoekers
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Een reisplanner is zoals al eerder gezegd altijd beter dan onze wiki als je je reis wil plannen.
Maar ik denk dat Wubbo het goed heeft samengevat:
Wubbo schreef: Soorten informatie
  • Actuele informatie: hoe rijdt de bus nu
  • Historie: hoe reed de bus vroeger
  • Achtergrond: waarom rijdt de bus zoals die rijdt
  • Ontwikkeling: hoe heeft het busvervoer in een bepaald gebied/op een bepaalde verbinding zich ontwikkeld
Het eerste punt is vooral belangrijk voor de mensen die onbekend zijn met het OV. De historie, ontwikkeling en achtergrond zijn vooral interessant voor de OV-hobbyisten en andere mensen die beter bekend zijn met het OV.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Zugführer »

Wat betreft het filteren van oude lijnen: de zoekfunctie werkt voor mij totaal niet op het moment, als ik lijn x in een bepaalde stad probeer te vinden wil ik de huidige lijn krijgen, niet één van de vele pagina's uit het verleden. Naar de categorie pagina "lijn x" gaan werkt wel, maar het is niet ideaal, de pagina lijn x bereik je vanaf de startpagina nooit zonder omweg. Maar ik heb al ooit begrepen dat de software daar niet bij mee helpt...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten