Een andere kijk op de concessiegebieden

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door Berk-24 »

Dag dames en heren.

Vannochtend zag ik in de krant een artikel over voorstellen voor een nieuwe gemeenteindeling. Dat is http://www.atlasvoorgemeenten.nl/images ... detail.pdf hier te vinden. Wat daar anders aan is, is dat het meer rekening houdt met vervoersstromen, in plaats van historische grenzen.

De link met het openbaar vervoer is dat het openbaar vervoer is ingedeeld in concessiegebieden. Deze concessiegebieden zijn afgebakend op basis van historische grenzen. Het probleem is dat sommige historische grenzen en daarmee concessiegrenzen dwars door grote vervoersstromen gaat. Hierbij kun je denken aan Achterhoek-Enschede, Noord Limburg-Nijmegen en Oost Brabant-Nijmegen. Dit levert veel bureaucratie en ongemak voor de reiziger op. Ook warden in het verleden wel eens verbindingen geknipt die door een concessiegrens gingen, zoals Roermond-Deurne.

Wat mijn idee is om nieuwe concessiegrenzen in te stellen die meer logisch afgebankend zijn. Hierbij zullen de nieuwe gemeentes in het bovenstaande voorstel als uitgangspunt dienen aangezien deze meer op basis van vervoerstromen zijn ingedeeld.

Ik geef enkele voorbeelden hoe ik de nieuwe concessiegebieden zie:
-Oost Nederland: op basis van de gemeenten Almelo, Hengelo, Enschede en Winterswijk
-Midden Oost Nederland: op basis van de gemeenten Doetinchem, Arnhem en Nijmegen
-IJsseldelta: op basis van de gemeenten Zwolle, Deventer en Zutphen
-Midden Nederland: op basis van de gemeenten Amersfoort, Ede, Tiel en het oosten van Utrecht
-De stadsdienst Apeldoorn en de verbinding Apeldoorn-Arnhem en Apeldoorn-Zwolle vallen onder aparte lijnconcessies.

Bedenk in dit topic, je Eigen plan voor concessiegebieden en geef mogelijk feedback hierop.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door Zugführer »

Wat betreft de gemeente-indeling: er worden van tijd tot tijd weer nieuwe voorstellen gemaakt voor superprovincies, supergemeenten of een soort tussenvorm. Ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat ook hier niets van terecht zal komen.
Wat een gekke indeling trouwens rond Almelo/Hengelo/Enschede, dat zou je juist bij elkaar verwachten in plaats van deze lang gerekte gemeenten.

Wat betreft de concessiegebieden: niet helemaal met je eens. Grenzen houd je altijd, hoe je de gebieden ook indeelt. Wat mij betreft maakt het niet heel veel uit of je dan de huidige indeling gebruikt of een andere indeling: er moeten gewooon goede afsspraken gemaakt worden bij concessiegrenzen, vervoerders moeten niet autistisch lijnen van andere vervoerders als iets vreemds beschouwen en in plaats van lijnen knippen moet je zo'n concessiegrensoverschrijdende lijn gewoon samen uitvoeren of afspraken maken over wie van de twee vervoerders de hele lijn uitvoert.

In jouw verstel splits je juist de treindienst Arnhem - Winterswijk en Winterswijk - Zutphen in verschillende concessiegebieden en verder wil je bijvoorbeeld Utrecht splitsen terwijl dat nou net een voorbeeld is van waar alles om Utrecht heen vooral op Utrecht gericht is?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door DrechtBlub »

Ik zou zelf als ik de leiding hierover had stadsdiensten aparte aanbestedingen gegeven, wat zorgt voor een stabiel budget voor de stad, dat ook echt naar de stad gaat en niet naar de streek in dezelfde consessie gaat, wat stadsverbinding beter (kan) maken. Hierbij hebben ook kleine bedrijven of nieuwe startende busbedrijven (voor zover die er nu zijn) ook makkelijker een intrede doen. Meer variatie daarin kan ook weer zorgen voor in frisse blik en betere uitgaven en inkomsten, en beter comfort voor de passagier. Hierbij is wel belangrijk als eis om STREEK op STAD af te stemmen en niet andersom (of combinatie van), zodat stad optimale verbinding kan bieden en streek er als een soort buitenlijnen op aan sluit. Dit geeft in veel gevallen weer kortere reistijden vanuit de balangrijkere dorpen/steden en zorgt ook dat regionale of buurtbussen makkelijker en beter afgestemt kunnen worden. Dit zorgt ook voor de mogelijkheid om een stadsdienst meer naar het belang van de mensen uit de stad aan te passen.

Voor de regio concessies vind ik dat de regio's zo redelijk goed zijn (minus misschien wat kleine veranderingen) met als belangrijk punt hierin, dat lijnen tussen concessies worden gereden door de 2 bedrijven samen, zodat voor beide concessies een optimale dienstregeling gemaakt kan worden voor betreffende lijnen.

Zou hier graag wat opinie over willen horen.
Mvgr. Wilburg22
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door Zugführer »

Interessante gedachte, maar in de praktijk toch behoorlijk lastig denk ik. Het onderscheid tussen stad en streek is vaak erg vaag (zie Utrecht/Maarssen) en tegelijk vervullen streekdiensten vaak ook een belangrijke rol in het stadsvervoer (zie Europalaan Utrecht of lijn 47)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door deadlock »

De enige goede kijk op concessiegebieden is; concessies afschaffen, kappen met dat peperdure en compleet nutteloze aanbesteden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door Yanaike »

wilburg22 schreef:Hierbij is wel belangrijk als eis om STREEK op STAD af te stemmen en niet andersom (of combinatie van), zodat stad optimale verbinding kan bieden en streek er als een soort buitenlijnen op aan sluit. Dit geeft in veel gevallen weer kortere reistijden vanuit de balangrijkere dorpen/steden en zorgt ook dat regionale of buurtbussen makkelijker en beter afgestemt kunnen worden. Dit zorgt ook voor de mogelijkheid om een stadsdienst meer naar het belang van de mensen uit de stad aan te passen.
Hoe bedoel je dit precies? Streek als een soort buitenlijnen aansluiten op stadsbussen? Betekent dit dat de doorgaande reizigers een extra overstap moet maken? Dat zou ik niet doen: extra overstappen jaagt de doorgaande reiziger weg uit de bus.
deadlock schreef:De enige goede kijk op concessiegebieden is; concessies afschaffen, kappen met dat peperdure en compleet nutteloze aanbesteden.
En dan? Een centraal overheidsbedrijf neerzetten zoals NS dat alle buslijnen in Nederland rijdt? Dan krijg je een situatie als De Lijn in België. De vraag is of je dat moet willen?
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door verfmeer »

Ik zou net als in Rotterdam het onderscheid tussen stad en streek afschaffen. Dat voorkomt rare eilandbedrijven zoals 43/45 tussen Den Haag en Leiden en zorgt voor een overzichtelijkere tariefstructuur. Sowieso vindt ik dat het aantal concessies wat minder kan. Een paar jaar geleden reden er 5! vervoersbedrijven op Delft Station, met elk een eigen abonnementenstructuur, waardoor je naar de TU bijv. niet alle bussen kon pakken als je het verkeerde abonnement had.

Dit is naar mijn een slechte ontwikkeling, en ik juich de samenvoeging van Rotterdam Stad en Streek dan ook van harte toe. Dat mag naar mijn mening ook in Den Haag en Utrecht wel gebeuren, en ook rond Amsterdam zou ik graag minder concessies zien. Zo zou je bijv. Zaanstreek en Waterland kunnen samenvoegen en ook Amstelland-Meerlanden kan worden opgeheven, door de lijnen te verdelen tussen Zuid-Holland-Noord, Haarlem-IJmond en Amsterdam.

Verder denk ik dat het een goed idee is om meer naar vervoersstromen te kijken dan naar administratieve grenzen. Zo zou Tholen wel naar West-Brabant kunnen, aangezien het vooral op Bergen op Zoom is gericht. Tegelijkertijd kan Schouwen-Duivenland dan bij Midden-Zeeland komen, zodat de concessie Noord-Zeeland verdwijnt.

Op deze manier maak je het makkelijker voor de reiziger, terwijl er nog steeds goede concessiegrenzen zijn om concurrentie te bevorderen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door Jef400 »

Daar kan ik best inkomen ja. Wat ook zou helpen (zoals eerder aangegeven) dat men lijnen uit andere concessies gewoon accepteert. Dat in combinatie met grotere vervoersgebieden, zou denk ik een beter vervoer moeten opleveren voor de reiziger.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door Hainje »

verfmeer schreef:Zo zou Tholen wel naar West-Brabant kunnen, aangezien het vooral op Bergen op Zoom is gericht.
Dat was tot een jaar of 8 terug ook de realiteit. Of ja, eigenlijk was het een 'aparte' concessie, maar werd uitgevoerd door de BBA. Toch zie ik de samenvoeging er voorlopig niet van komen zolang ze bij de Provincie Brabant niet verder kijken dan de schutting.
JeffreyMeijer schreef:Wat ook zou helpen (zoals eerder aangegeven) dat men lijnen uit andere concessies gewoon accepteert. Dat in combinatie met grotere vervoersgebieden, zou denk ik een beter vervoer moeten opleveren voor de reiziger.
Dit eigenlijk vooral. Het gezever met die eilandjes enzo is eigenlijk in niemands belang.
🍉
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door Yanaike »

verfmeer schreef:Verder denk ik dat het een goed idee is om meer naar vervoersstromen te kijken dan naar administratieve grenzen. Zo zou Tholen wel naar West-Brabant kunnen, aangezien het vooral op Bergen op Zoom is gericht. Tegelijkertijd kan Schouwen-Duivenland dan bij Midden-Zeeland komen, zodat de concessie Noord-Zeeland verdwijnt.
Zeeland gaat in 2014 één concessie worden, dus de concessie Noord-Zeeland verdwijnt sowieso...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door Jef400 »

Hoe kan iets vorig jaar een concessie worden?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door Hainje »

Het was natuurlijk de bedoeling dat die samenvoeging afgelopen december plaats zou vinden, door gedoe die je ongetwijfeld wel bekend is, hebben de zaken vertraging opgelopen. Daarnaast hebben mensen in januari wel vaker last van het nieuwe getalletje in een jaartal typen. ;)
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door deadlock »

Yanaike schreef:En dan? Een centraal overheidsbedrijf neerzetten zoals NS dat alle buslijnen in Nederland rijdt? Dan krijg je een situatie als De Lijn in België. De vraag is of je dat moet willen?
Niet alleen de buslijnen, ál het openbaar vervoer. Marktwerking in publieke sectoren werkt simpelweg niet en kost klappen met geld. De zogenaamde efficiencyverbetering is er ook niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door Berk-24 »

Als je het over efficientie heb, moet je vooral naar de zuiderburen kijken en daar rijden overheidsbedrijven.

Kijk, in sommige gebieden is de concessiegrens heel onhandig. Bijvoorbeeld Enschede-Haaksbergen ligt in Twente, maar de grootste vervoersstroom komt uit de Achterhoek. De huidige situatie is niet optimaal. Zo heb je in het weekend twee kerende buslijnen in Haaksbergen (die kun je aan elkaar koppelen) en moeten grote groepen reizigers overstappen. Hetzelfde voor het nabijgelegen Borculo. Dit is puur bureaucratisch. Op te lossen is de concessiegrens zo te verschuiven dat het op een punt komt te liggen waarbij er zo weinig reizigers moeten overstappen. En dus in het belang van de reiziger, ipv de provincie/stadsregio. Zo vind ik Wageningen wel een mooi punt waar dus nu 4 concessie bij elkaar komen. Wageningen heeft een centrumfunctie, dus zijn er al minder doorgaande reizigers.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door SuperGhost »

Sterker nog: de meeste efficiencyslagen die gemaakt worden in het OV, worden helemaal niet door de vervoerders gedaan, maar worden opgelegd door de opdrachtgevende overheden. Het OV is niet goedkoper geworden omdat de vervoerders daar kans toe zagen, maar doordat de overheid gewoonweg zei: voor de concessie is nu minder geld beschikbaar en daar zoek je het maar mee uit.

Deel van de argumenten dat de vervoerders beter zouden kunnen bezuinigen op het OV was volgens de vrije-markt-denkers dat de overheid dat zelf niet zou durven, omdat die te bang zouden zijn stemmen te verliezen. Maar het is nu ook alsnog die overheid die er over beslist, want die moet de plannen goedkeuren. Daarnaast zijn in de grote steden (waar het nog wel de overheidsbedrijven zijn die de dienst uit maken) waar de laatste jaren juist al enorme bezuinigingen zijn bewerkstelligt.

Ik denk dat uiteindelijk het OV al goedkoper zou worden als er gewoon weer overheidsbedrijven de dienst uit zouden maken. Je bespaart dan al veel op de aanbestedingskosten (zowel de uitschrijving als steeds weer nieuw materieel aanschaffen), de overhead (in plaats van een zeer goed verdienende manager gewoon een ambtenaartje) en het winstoogmerk (er verdwijnt geen geld als winst naar het buitenland, maar dat vloeit als het er is gewoon weer terug naar de overheid die het weer in het OV kan steken).
Berk-24 schreef:Kijk, in sommige gebieden is de concessiegrens heel onhandig. Bijvoorbeeld Enschede-Haaksbergen ligt in Twente, maar de grootste vervoersstroom komt uit de Achterhoek. De huidige situatie is niet optimaal. Zo heb je in het weekend twee kerende buslijnen in Haaksbergen (die kun je aan elkaar koppelen) en moeten grote groepen reizigers overstappen. Hetzelfde voor het nabijgelegen Borculo. Dit is puur bureaucratisch. Op te lossen is de concessiegrens zo te verschuiven dat het op een punt komt te liggen waarbij er zo weinig reizigers moeten overstappen. En dus in het belang van de reiziger, ipv de provincie/stadsregio. Zo vind ik Wageningen wel een mooi punt waar dus nu 4 concessie bij elkaar komen. Wageningen heeft een centrumfunctie, dus zijn er al minder doorgaande reizigers.
Ik ben met je eens dat Enschede-Haaksbergen eigenlijk naar de Achterhoek toe moet (of evt. Twente en Achterhoek moeten 'fuseren' als concessiegebied). Wageningen vraag ik me af of het zo handig gekozen is. Ik denk dat de buslijn van Rivierenland juist beter af zou zijn als die door kon naar Ede, zodat die o.a. naar de universiteit in Wageningen en de Hogeschool in Ede kan. Daarnaast zou het in de spits wellicht ook prettig zijn als de Stadsregio-lijn naar de universiteit kan doorrijden, denk bijvoorbeeld aan de HOV-lijn Ede - Wageningen (Veluwe) koppelen aan de geplande HOV-lijn Wageningen - Arnhem (SAN).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door deadlock »

Berk-24 schreef:Als je het over efficientie heb, moet je vooral naar de zuiderburen kijken en daar rijden overheidsbedrijven.
Ik snap niet zo goed wat inefficiëntie van een volk wat bekend staat niet efficiënt te zijn met alles wat ze doen ermee te maken heeft.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door Hainje »

Een provinciale overheid kan mijns inziens best de zeggenschap hebben over het OV in een gebied, maar gewoon landelijke richtlijnen over van alles en nog wat is zeker wel wenselijk. Dus bijvoorbeeld al het Streekvervoer in NL gaat Connexxion heten, iedereen krijgt dezelfde CAO (waarbij de beste van de huidige CAO's als minimum word gehanteerd) en de tarieven zijn door heel het land gelijk. Elke provincie heeft een klantenloket en that's it.
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door deadlock »

Lokaal en regionaal bestuur heb ik geen moeite mee. Dat is juist erg leuk omdat die beter weten wat er speelt. Maar het is een fabeltje dat marktwerking goedkoper zou zijn én beter zou zijn. Staatsbedrijven of bedrijven waarvan de overheid aandeelhouder is kunnen prima ook gestraft worden voor wanprestaties.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door Hainje »

Ja, van marktwerking ben ik ook geen fan. Wel van bedrijfsmatig werken, dat lijkt mij niet meer dan gezond. Al was mijn vorige post in dit topic vooral in het algemeen bedoeld, reageerde niet specifiek op jou. (want dan quote ik wel 8-) )
🍉
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door dennistd »

Berk-24 schreef:Kijk, in sommige gebieden is de concessiegrens heel onhandig. Bijvoorbeeld Enschede-Haaksbergen ligt in Twente, maar de grootste vervoersstroom komt uit de Achterhoek. De huidige situatie is niet optimaal. Zo heb je in het weekend twee kerende buslijnen in Haaksbergen (die kun je aan elkaar koppelen) en moeten grote groepen reizigers overstappen. Hetzelfde voor het nabijgelegen Borculo. Dit is puur bureaucratisch.
De kerende lijnen in Haaksbergen zijn de 53 en 73/74. Die zou je inderdaad aan elkaar kunnen knopen, maar het is maar een enkele reiziger die die overstap maakt. Het gros van de reizigers uit 73/74 stapt over op lijn 62 naar Enschede.

En in Borculo zijn de Arriva-lijnen 23 en 56 al aan elkaar geknoopt, dus met de derde lijn (62) kun je niets anders dan laten keren. Ja, of doorgaan als lijn 95 op zaterdag, maar dat is nogal inefficiënt met dik een kwartier wachttijd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door SuperGhost »

Ik zou er inderdaad ook eerder voor zijn om 's avonds en in het weekend de lijnen uit Eibergen en Neede om en om naar Enschede door te laten rijden, in plaats van alleen die uit Neede en niet die uit Eibergen. Zo bedien je de reizigers ook beter. Zeker nu de frequentie Eibergen-Haaksbergen (rechtstreeks) al omlaag gegaan is naar 1x per uur op die momenten, is het belangrijker om die juist ook naar Enschede door te laten rijden.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door chemie »

SuperGhost schreef:Ik zou er inderdaad ook eerder voor zijn om 's avonds en in het weekend de lijnen uit Eibergen en Neede om en om naar Enschede door te laten rijden, in plaats van alleen die uit Neede en niet die uit Eibergen. Zo bedien je de reizigers ook beter. Zeker nu de frequentie Eibergen-Haaksbergen (rechtstreeks) al omlaag gegaan is naar 1x per uur op die momenten, is het belangrijker om die juist ook naar Enschede door te laten rijden.
Zo erg is dat eigenlijk niet. Ik merk zelf alleen dat de 73 nu voller komt te zitten, wat niet een slechte zaak is. Alleen zou die laatste 73 weer verbonden moeten worden met een 62. Dat zou de laatste bus weer beter maken, zonder dat halve uur wachten (of via Hengelo reizen). Zo slecht is 1x uur niet. 2x per uur was echt een overkill.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Een andere kijk op de concessiegebieden

Bericht door dennistd »

SuperGhost schreef:Ik zou er inderdaad ook eerder voor zijn om 's avonds en in het weekend de lijnen uit Eibergen en Neede om en om naar Enschede door te laten rijden, in plaats van alleen die uit Neede en niet die uit Eibergen. Zo bedien je de reizigers ook beter. Zeker nu de frequentie Eibergen-Haaksbergen (rechtstreeks) al omlaag gegaan is naar 1x per uur op die momenten, is het belangrijker om die juist ook naar Enschede door te laten rijden.
Als het een overstap zou zijn die vaak misgaat zou ik je gelijk geven, maar mijn ervaring is dat deze vrijwel altijd haalbaar is. En mocht het krap worden: ook een Arriva-chauffeur kan een Syntus-chauffeur via kort verkeer vragen even te wachten. En vanuit Haaksbergen kun je rustig 5 minuten te laat weggaan en op tijd in Enschede zijn 's avonds laat en op zondag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten