Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
Het nieuwe vervoersplan van de NMBS, dat half december van start ging, valt niet bij iedereen in de smaak. De ombudsdienst van de openbaarvervoermaatschappij heeft sinds de invoering al honderden klachten ontvangen.
De dienstregeling van de NMBS kreeg op 14 december een grondige facelift. De vorige regeling was 18 jaar oud en was volgens de NMBS dringend aan vervanging toe. De aanpassingen zouden moeten leiden tot meer regelmaat en een logischere spreiding, zo beloofde de maatschappij.
Maanden voor de start van het nieuwe vervoersplan, klonk al heel wat kritiek bij de reizigers. En ook na de effectieve invoering, komt er heel wat kritiek, zo blijkt. Bij de ombudsdienst van de NMBS kwamen op zo'n drie weken tijd honderden klachten binnen. Die gaan vaak ook overvolle treinen, maar ook over slechtere verbindingen dan wat ze gewend waren.
De klachten komen wel vaker uit meer afgelegen regio's dan uit de grotere steden. "In de grotere steden zijn er vooral klachten over volle treinen en stiptheid", zegt Cynthia Vanderlinden van de ombudsdienst aan VRT Nieuws. De reizigers hadden verbetering verwacht op die twee punten, maar vinden dat de NMBS die belofte niet is nagekomen.
Capaciteit
De NMBS neemt de klachten naar eigen zeggen serieus. "Zowat alle treinen zijn van uur veranderd en dat betekent dat mensen ook andere treinen moeten nemen", zegt woordvoerder Bart Crols.
Zeker voor de overvolle treinen wordt volgens de vervoersmaatschappij een oplossing gezocht. "Wanneer een bepaalde trein vroeger om het halfuur vertrok en nu om kwart voor of kwart over, dan moeten mensen kiezen welke trein ze gaan nemen. Wij moeten uitvissen voor welke trein ze kiezen en zo de capaciteit aanpassen waar nodig en waar mogelijk. Daarvoor zijn er tellingen in de stations en ook de informatie die we via de media krijgen, gebruiken we."
Bron en meer (VRT Nieuws)
Het nieuwe vervoersplan van de NMBS, dat half december van start ging, valt niet bij iedereen in de smaak. De ombudsdienst van de openbaarvervoermaatschappij heeft sinds de invoering al honderden klachten ontvangen.
De dienstregeling van de NMBS kreeg op 14 december een grondige facelift. De vorige regeling was 18 jaar oud en was volgens de NMBS dringend aan vervanging toe. De aanpassingen zouden moeten leiden tot meer regelmaat en een logischere spreiding, zo beloofde de maatschappij.
Maanden voor de start van het nieuwe vervoersplan, klonk al heel wat kritiek bij de reizigers. En ook na de effectieve invoering, komt er heel wat kritiek, zo blijkt. Bij de ombudsdienst van de NMBS kwamen op zo'n drie weken tijd honderden klachten binnen. Die gaan vaak ook overvolle treinen, maar ook over slechtere verbindingen dan wat ze gewend waren.
De klachten komen wel vaker uit meer afgelegen regio's dan uit de grotere steden. "In de grotere steden zijn er vooral klachten over volle treinen en stiptheid", zegt Cynthia Vanderlinden van de ombudsdienst aan VRT Nieuws. De reizigers hadden verbetering verwacht op die twee punten, maar vinden dat de NMBS die belofte niet is nagekomen.
Capaciteit
De NMBS neemt de klachten naar eigen zeggen serieus. "Zowat alle treinen zijn van uur veranderd en dat betekent dat mensen ook andere treinen moeten nemen", zegt woordvoerder Bart Crols.
Zeker voor de overvolle treinen wordt volgens de vervoersmaatschappij een oplossing gezocht. "Wanneer een bepaalde trein vroeger om het halfuur vertrok en nu om kwart voor of kwart over, dan moeten mensen kiezen welke trein ze gaan nemen. Wij moeten uitvissen voor welke trein ze kiezen en zo de capaciteit aanpassen waar nodig en waar mogelijk. Daarvoor zijn er tellingen in de stations en ook de informatie die we via de media krijgen, gebruiken we."
Bron en meer (VRT Nieuws)
Re: Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
Turnhout: Actie raadsleden voor meer comfort treinreizigers
Raadsleden van de Turnhoutse gemeenteraad deelden vanochtend aan het station flyers uit aan de treinreizigers. Zo willen ze de reizigers oproepen om hun opmerkingen rond de nieuwe dienstregeling en de nieuwe treinen ook aan de stad te bezorgen. Stad Turnhout wil de reacties verzamelen en ze gebundeld op tafel leggen bij de NMBS in Brussel. De gemeente Kasterlee sluit zich bij de actie aan.
Dinsdagochtend om 5.45 uur verzamelden vertegenwoordigers van de verschillende fracties van de Turnhoutse gemeenteraad aan het station. Ze delen dan flyers uit aan de reizigers die de trein nemen om 6.04 of 7.04 uur. Zo willen ze de reizigers vragen om via www.turnhout.be/nmbs hun treinreis te beoordelen. Daarvoor moeten ze enkel een paar eenvoudige vragen beantwoorden. Dat kan voor elke treinrit met Turnhout als vertrek- of eindstation. Reacties worden verzameld tot en met 8 februari 2015. Doel is om het comfort van de Kempense treinreizigers te verbeteren.
Na 8 februari 2014 bundelt Stad Turnhout alle verzamelde reacties om ze daarna aan te kaarten bij de NMBS en zo aan te dringen op verbeteringen. Stad Turnhout heeft in het verleden al meerdere keren aangedrongen op stiptere treinen met voldoende comfort. Dat had echter weinig resultaat. Daarom vragen ze nu de hulp van de individuele treinreizigers. Samen klinkt men immers luider.
Sinds de nieuwe dienstregeling werd vanuit Brussel de vroegste directe verbinding met een uur verlaat – met aankomst in Turnhout om 7.56 in plaats van 6.54 uur – terwijl de laatste trein naar Brussel met een uur wordt vervroegd – van 22.05 naar 21.04 uur voortaan. Daarnaast is het nog steeds onmogelijk om tijdens het weekend rechtstreeks naar Brussel of Gent te sporen vanuit Turnhout. Bovendien laat de NMBS sinds 15 december de zogenaamde ‘varkensneuzen’ van en naar Turnhout rijden. Dat type trein is 40 jaar oud, heeft weinig comfort en valt door pech regelmatig uit.
De actie van nu dinsdag wordt nog eens op donderdagochtend herhaald. Het is een gezamenlijk initiatief van alle politieke fracties van de Turnhoutse gemeenteraad. De gemeenteraad van Kasterlee sluit zich bij het initiatief aan. Zij organiseren een soortgelijke actie op dezelfde dagen aan het station in deelgemeente Tielen.
Bron: Gazet van Turnhout
Raadsleden van de Turnhoutse gemeenteraad deelden vanochtend aan het station flyers uit aan de treinreizigers. Zo willen ze de reizigers oproepen om hun opmerkingen rond de nieuwe dienstregeling en de nieuwe treinen ook aan de stad te bezorgen. Stad Turnhout wil de reacties verzamelen en ze gebundeld op tafel leggen bij de NMBS in Brussel. De gemeente Kasterlee sluit zich bij de actie aan.
Dinsdagochtend om 5.45 uur verzamelden vertegenwoordigers van de verschillende fracties van de Turnhoutse gemeenteraad aan het station. Ze delen dan flyers uit aan de reizigers die de trein nemen om 6.04 of 7.04 uur. Zo willen ze de reizigers vragen om via www.turnhout.be/nmbs hun treinreis te beoordelen. Daarvoor moeten ze enkel een paar eenvoudige vragen beantwoorden. Dat kan voor elke treinrit met Turnhout als vertrek- of eindstation. Reacties worden verzameld tot en met 8 februari 2015. Doel is om het comfort van de Kempense treinreizigers te verbeteren.
Na 8 februari 2014 bundelt Stad Turnhout alle verzamelde reacties om ze daarna aan te kaarten bij de NMBS en zo aan te dringen op verbeteringen. Stad Turnhout heeft in het verleden al meerdere keren aangedrongen op stiptere treinen met voldoende comfort. Dat had echter weinig resultaat. Daarom vragen ze nu de hulp van de individuele treinreizigers. Samen klinkt men immers luider.
Sinds de nieuwe dienstregeling werd vanuit Brussel de vroegste directe verbinding met een uur verlaat – met aankomst in Turnhout om 7.56 in plaats van 6.54 uur – terwijl de laatste trein naar Brussel met een uur wordt vervroegd – van 22.05 naar 21.04 uur voortaan. Daarnaast is het nog steeds onmogelijk om tijdens het weekend rechtstreeks naar Brussel of Gent te sporen vanuit Turnhout. Bovendien laat de NMBS sinds 15 december de zogenaamde ‘varkensneuzen’ van en naar Turnhout rijden. Dat type trein is 40 jaar oud, heeft weinig comfort en valt door pech regelmatig uit.
De actie van nu dinsdag wordt nog eens op donderdagochtend herhaald. Het is een gezamenlijk initiatief van alle politieke fracties van de Turnhoutse gemeenteraad. De gemeenteraad van Kasterlee sluit zich bij het initiatief aan. Zij organiseren een soortgelijke actie op dezelfde dagen aan het station in deelgemeente Tielen.
Bron: Gazet van Turnhout
Re: Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
Die dingen moeten toch ergens rijden? Er is niemand blij met die treinen, zelfs de NMBS niet, maar zonder kunnen ze ook niet.
Ze schijnen binnenkort dan eindelijk (na 40 jaar trouwe dienst!) een grote modernisering te krijgen in het atelier van Salzinnes. Mechelen heeft het te druk met de Breaks (ook een verhaal zonder einde trouwens...)
Ze schijnen binnenkort dan eindelijk (na 40 jaar trouwe dienst!) een grote modernisering te krijgen in het atelier van Salzinnes. Mechelen heeft het te druk met de Breaks (ook een verhaal zonder einde trouwens...)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
Na 40 jaar nog een grote revisie? Jemig...
Ik kan het niet goed beoordelen: is het in België nu erger dan in Nederland na de start van dienstregeling 2007?
Ik kan het niet goed beoordelen: is het in België nu erger dan in Nederland na de start van dienstregeling 2007?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
Wat heeft Turnhout 's avonds een belabberde dienstregeling :') om 20.21 een IC naar Antwerpen, om 21.04 een IC richting Brussel en dat is het dan tot 5 uur 's ochtends. Doen we in Nederland wel wat beter :Y
Re: Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
Van Turnhout naar/van Antwerpen pakken veel reizigers de bus.
Overdag met de sneldiensten 415 en 416 ben je haast net zo snel.
's Avonds doe je er weliswaar met de 410 ruim 10 minuten langer over dan met de trein, maar het is en blijft wel veel voordeligere manier van reizen.
Overdag met de sneldiensten 415 en 416 ben je haast net zo snel.
's Avonds doe je er weliswaar met de 410 ruim 10 minuten langer over dan met de trein, maar het is en blijft wel veel voordeligere manier van reizen.
Re: Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
Waarmee het probleem in Vlaanderen met de NMBS maar weer eens pijnlijk duidelijk wordt, er is concurrentie tussen de modaliteiten in plaats van samenwerking.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
Hangt er ook vanaf van waar naar waar je wilt reizen. Als je vertrek en/of bestemming niet bij het station zijn kan de bus nog wel eens sneller zijn.Hans schreef: 's Avonds doe je er weliswaar met de 410 ruim 10 minuten langer over dan met de trein, maar het is en blijft wel veel voordeligere manier van reizen.
En de prijs is voor een normaal biljet met de trein € 7,70 en voor de bus € 3,00.
Re: Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
Terwijl om 21.04 de laatste trein vanaf Turnhout vertrekt, kun je om 21.06 uit Vlissingen weg om om 2.00 in Groningen aan te komen!
Re: Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
Die grote revisie houdt (volgens onze collega's van HGBTF) in dat er asbest wordt verwijderd, dat de buitenzijde wordt herschilderd, de banken krijgen een nieuwe bekleding (maar worden niet vervangen, zoals ze bij de MR80 gedaan hebben) en verder zouden er nog technische aanpassingen zijn.Wubbo schreef:Na 40 jaar nog een grote revisie? Jemig...
Ik kan het niet goed beoordelen: is het in België nu erger dan in Nederland na de start van dienstregeling 2007?
Laatst gewijzigd door Stéphane op do 08 jan 2015, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
Psst...het is asbest.
Maar hoe ervaar je de nieuwe dienstregeling, Stéphane?
Maar hoe ervaar je de nieuwe dienstregeling, Stéphane?
Re: Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
In het geval van Turnhout vind ik de verdeling gewoon slecht; vertrek om 4 en 17 en verder niets.
Re: Honderden klachten over nieuw vervoersplan NMBS
waldo79 schreef:Psst...het is asbest.
Globaal gezien vind ik het een achteruitgang.waldo79 schreef:Maar hoe ervaar je de nieuwe dienstregeling, Stéphane?
Er zijn ook positieve punten, zo zijn er bepaalde capciteitsproblemen opgelost.
Maar... op veel lijnen is de eerste en de laatste trein geschrapt (en dat is niet de eerste keer).
Ook werden sommige verbindingen gesplitst, wat voor meer overstappen zorgt. Maar als dat de stiptheid ten goede komt, stoor ik mij daar niet zo aan.
Of het invloed heeft op de stiptheid kan ik niet zeggen gezien ik sinds de nieuwe dienstregeling nog maar enkele keren de trein heb genomen omdat ik één week na de nieuwe dienstregeling kerstvakantie had en daarna examens.
En tenslotte, de NMBS werkt ook maar binnen het keurslijf waarin ze geduwd wordt. Als de deelstaten aan spotprijzen buslijnen parallel aan spoorlijnen financieren en de federale overheid enorme infraheffingen voor reizigersverkeers invoert om het goederenverkeer te stimuleren kan je moeilijk verwachten dat de NMBS een topbedrijf wordt zoals de NS (zo lijkt dat vanuit België gezien toch)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten