Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Keurig aangepakt door het GVB.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nou, die leerling vergeet dus ook nooit meer eerst de camerabeelden te checken voor vertrek. Heeft z'n vuurdoop alvast gehad!
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lekker het artikel van hierzijnwij.nu gecopy/pasten, 'Copyright © 2015 VERKEERSNET' eronder zetten en geen originele bronvermelding erbij. Nice one.
http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/studie ... trolijnen/
http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/studie ... trolijnen/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is er eindelijk een busbaan in Diemen, rijden de chauffeurs van lijn 66 er niet over. Negenoog op wit (bij voorsorteersvak voor rechtsaf), maar verkeerslicht voor rechtdoor op rood waar de 66 staat te wachten -o-
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Welke busbaan heb je het over?
De mortuis nil nisi bene
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik ving het volgende gerucht op en vond het eigenlijk wel weer typisch voor het GVB:
De nieuwe buslijn 246 die 's ochtends vroeg drie ritten maakt van de Oostelijke eilanden naar Schiphol zou niet het hele jaar voorzien zijn, maar eigenlijk een proef van twee maanden zijn, waarbij op basis van de reizigerstellingen wordt besloten of de bus blijft rijden. Okee, geniepig want nergens gecommuniceerd, maar daar kan ik nog mee inkomen.
Echter, nu schijnt het zo te zijn al sinds de dag dat deze buslijnen rijdt, dat als een bus probeert op lijn 246 te rijden, het volledige informatiesysteem uitvalt en de OV-Chipkaartapparatuur alle kaarten weigert. Daardoor kunnen alle reizigers gratis met deze lijn meereizen, weet de buschauffeur niet of hij wel op tijd rijdt en worden er geen reizigerstellingen bijgehouden. Daardoor kan de lijn dan eind februari opgeheven worden want er zijn geen reizigers.
De nieuwe buslijn 246 die 's ochtends vroeg drie ritten maakt van de Oostelijke eilanden naar Schiphol zou niet het hele jaar voorzien zijn, maar eigenlijk een proef van twee maanden zijn, waarbij op basis van de reizigerstellingen wordt besloten of de bus blijft rijden. Okee, geniepig want nergens gecommuniceerd, maar daar kan ik nog mee inkomen.
Echter, nu schijnt het zo te zijn al sinds de dag dat deze buslijnen rijdt, dat als een bus probeert op lijn 246 te rijden, het volledige informatiesysteem uitvalt en de OV-Chipkaartapparatuur alle kaarten weigert. Daardoor kunnen alle reizigers gratis met deze lijn meereizen, weet de buschauffeur niet of hij wel op tijd rijdt en worden er geen reizigerstellingen bijgehouden. Daardoor kan de lijn dan eind februari opgeheven worden want er zijn geen reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Bedoel je bij de halte Provincaleweg Edwin?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In Twente hebben we op de achterkant van de rijkaarten voor elke rit die gereden wordt door die dienst een aantal haltes met bijbehorende tijden staan. Op die manier kun je bij uitval van de apparatuur toch nog redelijk op tijd rijden. Is Twente (Syntus en voorheen CXX) in dit geval een uitzondering, of hebben alle vervoerders dat behalve het GVB?Bee schreef:het volledige informatiesysteem uitvalt [..] Daardoor [..] weet de buschauffeur niet of hij wel op tijd rijdt
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Bij GVB hebben ze ook dat soort kaartjes.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Weet niet of het bij het GVB ook zo is, maar er kunnen ook telbriefjes aan de chauffeur worden meegegeven.Bee schreef: Daardoor kunnen alle reizigers gratis met deze lijn meereizen, weet de buschauffeur niet of hij wel op tijd rijdt en worden er geen reizigerstellingen bijgehouden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja dat kunnen ze doen, maar de vraag is of ze dat ook willen. Het is wel heel toevallig als je bij geen enkele rit op die pilotlijn in kunt checken en dus gratis vervoer hebt. Dan krijgt een normaal denkend mens toch argwaan?
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De meeste trams hebben nu op de on-board tv'tjes halte-informatie net zoals de bussen. De overstapmogelijkheden zijn alleen met zo'n kleine lettergrootte uitgevoerd dat ze nagenoeg onleesbaar zijn. De extreem lage puntgrootte is al sinds het begin. Hoe lang hebben ze de displays getest in 1 of 2 trams? Kennelijk niemand die in al die maanden voordat het uitgerold werd dacht 'goh, laten we dat eens aanpassen'. Wel maf want er is echt zat ruimte om de letters te vergroten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Kan, maar bij het GVB zouden OV-chipkaartcijfers voldoende moeten zijn, immers moet elke reiziger inchecken. Er zijn geen zichtkaarten die gebruikt kunnen worden bij GVB.Ezra schreef:Weet niet of het bij het GVB ook zo is, maar er kunnen ook telbriefjes aan de chauffeur worden meegegeven.Bee schreef: Daardoor kunnen alle reizigers gratis met deze lijn meereizen, weet de buschauffeur niet of hij wel op tijd rijdt en worden er geen reizigerstellingen bijgehouden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Kan het ook niet worden gedaan op basis van de camerabeelden in de bus?
De mortuis nil nisi bene
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die zijn daar helemaal niet voor bedoeld. Bovendien zou je dan van elke bus die de lijn rijdt elke dag de camerabeelden veilig moeten stellen en moeten analyseren. Daarnaast los je het probleem niet op dat voor de bus niet betaald hoeft te worden. Op het tijdstip dat de 246 rijdt is dat een behoorlijk kostbare grap, de ritten starten om respectievelijk 04:43, 04:58 en 05:13 en chauffeurs op dat tijdstip zijn niet goedkoop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die zullen niet al te lang bewaard worden...
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik neem aan dat de camerabeelden toch wel worden opgeslagen in onze Big Brother/1984 tijd? En verder maakt het tijdstip van de bus / de prijs van de chauffeurs weinig uit, want de tarieven / relatieve inkomsten zijn hetzelfde vergeleken met een bus die overdag rijdt.
De mortuis nil nisi bene
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De camerabeelden bewaard in de bus zelf en de opslag is niet onbeperkt, zal ergens tussen de 24 en 48 uur zijn lijkt mij.
Een buschauffeur die voor 6 uur 's ochtends dienst heeft krijgt afhankelijk van de dag dat hij werkt tussen de 40 en 70 procent toeslag over die uren. Dat een deel van de reizigers een abonnement heeft is niet zo relevant, als er door geen enkele reiziger betaald wordt ben je gewoon geld over de balk aan het smijten.
Een buschauffeur die voor 6 uur 's ochtends dienst heeft krijgt afhankelijk van de dag dat hij werkt tussen de 40 en 70 procent toeslag over die uren. Dat een deel van de reizigers een abonnement heeft is niet zo relevant, als er door geen enkele reiziger betaald wordt ben je gewoon geld over de balk aan het smijten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zoiets ja..Hainje schreef:Twee dagen staat mij bij.
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
We moeten twee punten van elkaar gescheiden houden:
-Ontbreken reizigerstellingen.
-Reizigers die niet betalen.
Punt één laat zich oplossen door de camerabeelden. Gewoon even de beelden van de busopslag naar een centrale computer overbrengen en ze daar door een on(der)betaalde stagiair laten bekijken en de reizigersaantallen laten noteren.
Punt twee laat zich oplossen door tijdelijke biljetten aan te bieden op die lijnen, alleen te koop bij de dienstdoende chauffeur. En ondertussen zo snel mogelijk de OV-chipkaartapparatuur in orde maken.
-Ontbreken reizigerstellingen.
-Reizigers die niet betalen.
Punt één laat zich oplossen door de camerabeelden. Gewoon even de beelden van de busopslag naar een centrale computer overbrengen en ze daar door een on(der)betaalde stagiair laten bekijken en de reizigersaantallen laten noteren.
Punt twee laat zich oplossen door tijdelijke biljetten aan te bieden op die lijnen, alleen te koop bij de dienstdoende chauffeur. En ondertussen zo snel mogelijk de OV-chipkaartapparatuur in orde maken.
De mortuis nil nisi bene
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Obus schreef:We moeten twee punten van elkaar gescheiden houden:
-Ontbreken reizigerstellingen.
-Reizigers die niet betalen.
Punt één laat zich oplossen door de camerabeelden. Gewoon even de beelden van de busopslag naar een centrale computer overbrengen en ze daar door een on(der)betaalde stagiair laten bekijken en de reizigersaantallen laten noteren.
Punt twee laat zich oplossen door tijdelijke biljetten aan te bieden op die lijnen, alleen te koop bij de dienstdoende chauffeur. En ondertussen zo snel mogelijk de OV-chipkaartapparatuur in orde maken.
Camerabeelden mogen daar helemaal niet voor gebruikt worden. Dit alles in het kader van de privacy. Beelden mogen alleen uitgelezen worden door daarvoor door de politie aangewezen personeelsleden van het bedrijf en door de politie zelf.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 155 gasten