Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door AppleMoose »

Dennenboom schreef:Als je als machinist of conducteur werkelijk vindt dat je geen vertrouwen in het materieel en de techniek hebt ben je onverantwoord bezig als je toch op de trein stapt. Neem dan ontslag in plaats van het het aan gevaar blootstellen van de klant. Laat het werk over aan mensen die er wel vertrouwen in hebben.
Als je onveiligheid ervaart op je werk kun je drie dingen doen: weglopen (ontslag nemen), je ogen daarvoor sluiten en doen wat je altijd doet, of de problemen aan de kaak stellen. Voor dat laatste is wel wat moed voor nodig. Werkgevers staan (zeker in deze tijd) niet te springen op zulke kritiek en zijn deze kritische werknemers vaak liever kwijt dan rijk. (Als werkgever zou je eigenlijk blij moeten zijn met kritische werknemers, dat houdt je namelijk scherp) In plaats van te roepen dat ze maar ontslag moeten nemen, zou je ook je bewondering kunnen uitspreken dat er werknemers zijn die de moed hebben om dit aan de kaak te stellen.

Anyway;
Dit onderzoek is natuurlijk niet objectief, toch kun je wel concluderen dat er bepaalde gevoelens leven onder (een deel van) het personeel die je toch wel serieus moet nemen als werkgever.
Of het spoor onveilig is of niet, durf ik niet te concluderen. Daar heb ik als reiziger te weinig zicht op. Het rijdend personeel ziet meer en ervaart dingen anders dan wij als reizigers. Ja, het spoor ligt er op een aantal plekken beroerd bij en bij het ene type materieel merk je dat meer dan bij het andere. Maar is het dan ook gelijk onveilig? En waar leg je de grens tussen toelaatbaar en ontoelaatbaar?
Tot nu toe ervaar ik als reiziger het OV als veilig en heb ik er nog voldoende vertrouwen in dat ik zonder ongelukken op mijn eindbestemming aankom. Maar het kan nooit kwaad als een onafhankelijke instantie de boel eens nader onderzoekt. Goed voor de reizigers, goed voor het personeel en goed voor de spoorbedrijven.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door AppleMoose »

Stéphane schreef:Wat is eigenlijk de gemiddelde leeftijd van het NS materieel?
Ik gok zo tussen de 25 en 30 jaar, maar leeftijd zegt lang niet alles. Het gaat er vooral om hoe je de treinen onderhoudt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door isadora »

Ronaldussen schreef:.......
Als je onveiligheid ervaart op je werk kun je drie dingen doen: weglopen (ontslag nemen), je ogen daarvoor sluiten en doen wat je altijd doet, of de problemen aan de kaak stellen.......
Of (vier); gevarengeld vragen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door timtrein »

Ik zou eerder een jaar of 20 gokken. Veel materieel (VIRM, SLT, DM'90, Traxx) is ruim onder de 20 jaar, een wat kleiner deel (SGM, ICM, ICR, mat'64) is tussen de 25 en de 45.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door WSM »

Helaas is het NS-personeel ook verouderd.
Machinisten rijden nog steeds door rood en dragen zo zelf bij aan de onveiligheid op het spoor.
Conducteurs hebben het zo druk met het garanderen van de veiligheid bij de machinist en in de 1e klasse dat ze helaas niet meer toekomen aan minder belangrijke taken, zoals het controleren van kaartjes en het helpen van reizigers. Ook zo dragen ze zelf bij aan de (sociale) onveiligheid op het spoor.

Wanneer beginnen de CAO-onderhandelingen bij NS weer?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door CSA2 »

WSM schreef:Helaas is het NS-personeel ook verouderd.
Machinisten rijden nog steeds door rood en dragen zo zelf bij aan de onveiligheid op het spoor.
Conducteurs hebben het zo druk met het garanderen van de veiligheid bij de machinist en in de 1e klasse dat ze helaas niet meer toekomen aan minder belangrijke taken, zoals het controleren van kaartjes en het helpen van reizigers. Ook zo dragen ze zelf bij aan de (sociale) onveiligheid op het spoor.

Wanneer beginnen de CAO-onderhandelingen bij NS weer?
Maar wie verzint al die veiligheidsregeltjes? En hoe komt het dat een conducteur bijv. Een eerste klas veilig moet houden/overzien? Door al dat regeltjes geneuzel en verantwoording bij partijen neerleggen en of juist het afschuiven daarvan maakt alles zo langzamerhand onwerkbaar...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door Jef400 »

WSM schreef:Helaas is het NS-personeel ook verouderd.
Machinisten rijden nog steeds door rood en dragen zo zelf bij aan de onveiligheid op het spoor.
Conducteurs hebben het zo druk met het garanderen van de veiligheid bij de machinist en in de 1e klasse dat ze helaas niet meer toekomen aan minder belangrijke taken, zoals het controleren van kaartjes en het helpen van reizigers. Ook zo dragen ze zelf bij aan de (sociale) onveiligheid op het spoor.

Wanneer beginnen de CAO-onderhandelingen bij NS weer?
Wat probeer je met deze reactie te bereiken? Alleereerst generaliseer je, daarnaast speel je het argument op van de conducteurs en de machnisten doen hun werk niet goed, dus ze mogen niet zeuren. Gaan we dan ook pietlutten over elke fout die JIJ maakt?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door Thom91 »

WSM schreef:Helaas is het NS-personeel ook verouderd.
Machinisten rijden nog steeds door rood en dragen zo zelf bij aan de onveiligheid op het spoor.
Conducteurs hebben het zo druk met het garanderen van de veiligheid bij de machinist en in de 1e klasse dat ze helaas niet meer toekomen aan minder belangrijke taken, zoals het controleren van kaartjes en het helpen van reizigers. Ook zo dragen ze zelf bij aan de (sociale) onveiligheid op het spoor.

Wanneer beginnen de CAO-onderhandelingen bij NS weer?
In april verloopt het huidige CAO :P
Komt wel goed schatje.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door timtrein »

Vandaar...
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door WSM »

Bedankt Thom91, dat verklaart de zaak.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door deadlock »

Thom91 schreef:In april verloopt het huidige CAO :P
Dat is niet helemaal hoe zoiets werkt. Een CAO blijft geldig tot er een nieuwe is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door AppleMoose »

timtrein schreef:Ik zou eerder een jaar of 20 gokken. Veel materieel (VIRM, SLT, DM'90, Traxx) is ruim onder de 20 jaar, een wat kleiner deel (SGM, ICM, ICR, mat'64) is tussen de 25 en de 45.
Je hebt ook nog DDZ, weliswaar pas gerenoveerd maar de (meeste) stellen stammen ook uit de jaren 80, evenals de 1700 locomotieven die de leeftijd van 20 jaar hebben bereikt, evenals de oudste stellen Virm.
Maar nogmaals, de leeftijd van de treinen alleen bepaalt niet in grote mate of een trein veilig is, maar het onderhoud/defecten van de trein.

@Isadora: dat gevarengeld kun je pas eisen als je eerst hebt aangetoond dát het werk wat je doet onveilig is. :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door Thom91 »

deadlock schreef:
Thom91 schreef:In april verloopt het huidige CAO :P
Dat is niet helemaal hoe zoiets werkt. Een CAO blijft geldig tot er een nieuwe is.
True, maar in principe tot april..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door isadora »

Ronaldussen schreef:.....
@Isadora: dat gevarengeld kun je pas eisen als je eerst hebt aangetoond dát het werk wat je doet onveilig is. :wink:
Heb je een punt. :Y
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door atbrg »

Ronaldussen schreef: Ja, het spoor ligt er op een aantal plekken beroerd bij en bij het ene type materieel merk je dat meer dan bij het andere. Maar is het dan ook gelijk onveilig? En waar leg je de grens tussen toelaatbaar en ontoelaatbaar?
Ha ha, en die vraag stellen we serieus? Hoeveel miljard mag het antwoord kosten, stelletje ..........?
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door AppleMoose »

Ik stel geen vraag samen met jou. Wil je dus niet meer in de *Wij-vorm* praten?
IK stel die vraag serieus en hoeveel geld dat kost hangt mede af van het antwoord dat gegeven wordt.
Niet elk hobbeltje in het spoor is per definitie onveilig, wel oncomfortabel. Dat onderscheid moet je ook kunnen maken.
Verder ga ik niet (meer) in op jouw tendentieus en provocerend commentaar.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door atbrg »

Ronaldussen schreef:Wil je dus niet meer in de *Wij-vorm* praten?
Ik had inderdaad gehoopt dat *Wij* gekke Henkie niet waren en die vraag dus niet hoefden stellen.
Kaart ongeldig err. 007
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door deadlock »

deadlock schreef:
atbrg schreef:Kijk daar komen we verder mee.

Van Dale?
Ik snap echt totaal niet wat je hiermee bedoelt.
atbrg kan je deze vraag nog even beantwoorden?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door atbrg »

deadlock schreef:atbrg kan je deze vraag nog even beantwoorden?
Kom jongens, miljaren stoppen we erin. En dat dat kan niet veilig? Voor zoveel geld niet? Helemaal niemand niet? Dat geloof ik niet! Stelletje ..!
Kaart ongeldig err. 007
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door deadlock »

Als jij een huis hebt en je doet jarenlang veel te weinig aan het onderhoud dan gaat het cumulatief alleen maar meer kosten dan de individuele dingen die je moet doen, dat is toch geen raketwetenschap?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door hidihi »

Hoewel je zou kunnen twijfelen aan de objectiviteit van het personeel vindt ik wel dat ze een punt hebben. Treinmateriaal zou veel veiliger kunnen zijn. Je kunt treinen met onderhoud wel langer op de baan houden maar de oude treinen zijn wel naar minderen veiligheidsstandaarden gebouwd. In de jaren 60 toen ze de mat64 treinen ontwierpen waren de veiligheidsstrandaarde(zeker qua kreukelzones) heel wat anders dan nu. Toen ze een jaar of 10 geleden besloten om de SGM en de ICM treinen langer aan te houden had je kunnen zeggen dat een geldkwestie het van de veiligheid won. Want als je een moderne trein zoals een SLT of een spurt een kop staart botsing laat maken zou zo'n trein toch beter heel blijven dan een SGM of ICM. Ik denk dat de overheid in de toekomst voor al het commercieel treinverkeer een verplichte maximale leeftijd van 25 jaar moet aanhouden om de passagiers en treinpersoneel beter te beschermen als er daadwerkelijk wel iets gebeurt,

Ik weet te weinig om iets over spoorweg onderhoud te vertellen maar de ATB beveiliging begint langzamerhand toch verouderd te raken. Met het treinongeluk in Amsterdam is het wel duidelijk geworden dat de ATB beveiliging lang niet iedere fout van een machinist kan opvangen. Het ongeluk had een signaal moeten zijn dat er fanatiek gezocht moest worden naar een beter beveiligingssysteem en dat zo snel mogelijk in te voeren. Het treinongeluk in Amsterdam is nu ook al een paar jaar geleden er is wel besloten om de ATB EG te vervangen maar wanneer dat geregeld is dat weet niemand.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door deadlock »

Waarom is dat nú opeens een probleem dan? Veiligheid op het spoor heeft trouwens veel meer te maken met niet door rood botsen en laat ERTMS daar nou juist een relatief zekere oplossing voor zijn. Toch geeft slechts 36% van de ondervraagden aan dat ze daar op vertrouwen. Dat doet me denken aan die enge christenen hier in de bible belt. En dat terwijl technologie veel betrouwbaarder in te richten is dan afhankelijk moeten zijn van het kunnen van een mens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door Vinny »

Het probleem is dat het krantenartikel bol staat van de holle retoriek, onduidelijk beargumenteerde statements en hier en daar een rake observatie. Helaas gaan de deelnemers aan de discussie in deze draad daarin mee, waardoor de stelling: dat het spoorwezen in Nederland verouderd en overvol is niet bewezen wordt, waardoor er volgens mij ook geen rechtvaardiging wordt geschapen om meer geld te investeren dan dat we nu al doen als samenleving.

Overigens ben ik gisteren nog van Schiphol naar IJslt gereisd per trein. Ik heb nauwelijks de indruk gehad dat de trein (over)vol was, noch dat het materieel of de infrastructuur in slechte staat was. Het is grosso modo beter dan in Duitsland en veel beter dan in België. Wel viel me de zeer gebrekkige controle op: ik kreeg pas een vervoersbewijscontrole na Zwolle...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door Z2N »

Joh, NS personeel moet niet zo zeuren: als een trein hobbelt laat dat alleen maar zien dat de vering het goed doet! :lol:

Nee, in Nederland ligt het spoor er relatief prima bij en worden treinen goed onderhouden. Gewoon voor de grap een reis maken per trein in Frankrijk over een route waar geen TGV's overheen gaan, en dan pas weet je wat het is om een slecht onderhouden spoorlijn te hebben... :P
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol

Bericht door deadlock »

Opa spreekt; Vroegâh toen er nog eckte treinen met bijvoorbeeld 1100'en rondreden werd je als machinist met 130 uit je stoel geslingerd als je rechtdoor over een wissel klapte. Dat is ook niet nieuw, dat gebeurde zelfs in een 1000 en in de Belgische reeks 11.8.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 74 gasten