Bus op trein

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Bus op trein

Bericht door Thom91 »

Ik had weer een briljante ingeving.

Hedendaagse ontwikkelingen op het gebied van openbaar vervoer zijn de fernbussen naar onder andere Duitsland & Frankrijk. Het nadeel van deze bussen is dat ze een relatief lage verplaatsingssnelheid hebben ten opzichte van de trein. Hier op inspelend zou je een soort van bustrein kunnen maken. De bus haalt mensen op en brengt deze naar een terminal waar de bus op een soort lege goederenwagon rijdt en daarna zal de trein met diverse bussen naar een terminal nabij bestemmingen gaan waar de bussen simpel van de trein kunnen worden gereden. Gedurende de reizen zullen de mensen in de bus blijven zodat rijtuigen en overstaptijden vanuit bus <-> trein niet aan de orde zijn. De veiligheid wordt gewaarborgd door een systeem in de wagon en bus dat met elkaar communiceert en in geval van nood de benodigde trapjes automatisch uitklapt waardoor men de bus en wagon gemakkelijk kan verlaten.

Voor een terminal in Nederland zat ik zelf te denken aan Ede-Wageningen of Weert waar nog kilometers overbodig spoor liggen die omgebouwd kunnen worden. Ede-Wageningen is ideaal door de ligging nabij de A12 en al aan de spoorlijn richting Duitsland nabij Arnhem. Hier wordt een verhoogd platform gerealiseerd waardoor de bussen zo een wagon op kunnen rijden. Door deze methode wordt voor gedurende zes à zeven uur een een x aantal chauffeurs bespaard door 1 machinist in te zetten. Op de bestemmingsterminals is het mogelijk in hooguit een half uur de trein te legen en te starten met het vullen van bussen terug naar Nederland. Hierdoor maak je efficiënt gebruik van je chauffeurs door kort na aankomst (pauze) een volgende bus weer mee te nemen naar de bestemming. Een voordeel van Weert is dat je onder het Ruhrgebied Duitsland in kan en via Maastricht het Belgische netwerk kan betreden voor verbindingen naar het zuiden.

Het voordeel zit hem in het laten rijden van een trein wat chauffeurs bespaard, in een gunstig zeker een man of 10 à 15 voor zes à zeven uur werken. Dit zorgt ervoor dat de buskaartjes goedkoper kunnen worden aangeboden en door de tijdswinst wordt het product 'Bus' aantrekkelijker gemaakt.

Voor een bestemmingsterminal laat ik het over aan de busmaatschappijen. Ik heb geen inzicht aantrekkelijke verbindingen waar eventueel een terminal uit de grond kan worden gestampt.
Komt wel goed schatje.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Bus op trein

Bericht door SuperGhost »

Die overstaptijd is dan nog wel degelijk aan de orde, want die bus moet op de trein geladen worden en dat kost ook tijd. Dat moet namelijk wel veilig gebeuren en er moeten waarschijnlijk meerdere bussen tegelijk op (anders heb je wel erg weinig reizigers voor een trein). Dan ben je al snel (veel) meer tijd kwijt dan bij een klassieke overstap.

Daarnaast zit je ook met de kosten, want tijdens die treinrit heb je zowel een machinist (trein) als de chauffeurs van de bussen nodig. Die bus moet namelijk direct bij de bestemming weer van de trein kunnen en moet dus niet wachten op een andere chauffeur die de hele trein kan ophouden. Daarnaast kun je reizigers niet in een afgesloten bus laten zitten waar geen chauffeur/controleur aanwezig is (vanuit veiligheid, maar ook de verzekeraar van die busmaatschappij zal dat absoluut niet leuk vinden). Ik denk dat je het er zo ook duurder op maakt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bus op trein

Bericht door Ardan »

Ik ben met een touringbus op de trein door de Kanaaltunnel gegaan en we mochten gewoon in de bus blijven als we dat wilden, al deden maar weinig mensen dat. Maar dat was in 2002, de regeltjes zullen vast wel weer anders zijn.
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Bus op trein

Bericht door dennistd »

Ook in 2005 (een paar weken voor de aanslagen in London) was dit het geval
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus op trein

Bericht door Suus »

Past een touringcar op een goederentrein?

Een stadsbus wil ik nog wel geloven, dat heeft de DB vorig jaar nog gedaan met bussen uit NRW voor een OV-manifestatie in Berlijn, maar een Flixbus?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Bus op trein

Bericht door Thom91 »

Je kan je bus aanpassen, op Google vond ik bussen van 3.60m hoog, dan houdt je nog een goede meter over (ik ben van hoogte VIRM uitgegaan).
Komt wel goed schatje.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Bus op trein

Bericht door baladid »

Op de Syltshuttle gaan Vrachtwagen van 4 meter hoogte, op ik het goed heb...

Edit: Daar heb je geen waslijn en geen viaducten over het spoor, dus dat is niet hetzelfde.
4,60 lijkt me wat hoog, een VIRM is op die hoogte volgens mij geen 2,55 meer...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Bus op trein

Bericht door baladid »

In het Duitse lichtruimprofiel zou een 2,70m breed voorwerp op het spoor (Even met wat speling gerekent) 4,21m hoog mogen zijn. Maar je hebt ook het ICE-1-Profiel, dat is breder en mag in Dld op heel veel sporen rijden...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Bus op trein

Bericht door julsteren »

Is niet nodig, bij Den Dolder hangt alleen 1,5 kv en dat slikt de ICE1 niet echt :wink:

Nee ik snap wat je bedoelt.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten