Wijzigingen treindienst in 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door SLToilet »

reisthijs schreef:Ehm, is Kampen een dorp?
Het ging over Dronten dat zo'n 28000 inwoners heeft.
Ik had het inderdaad over Dronten
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door cassie127 »

reisthijs schreef:Ehm, is Kampen een dorp?
Het ging over Dronten dat zo'n 28000 inwoners heeft.
Kampen is inderdaad geen dorp maar een stad :lol:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Z2N »

Kampen als stad is alleen alles behalve geschikt om er een tramlijn doorheen aan te leggen: de stad heeft een prachtig oud centrum dat nog stamt uit de Hanzetijd, en als je het centrum wil vermijden moet je al bij de Molenbrug de IJssel over moeten steken, en daar zit je al aardig dichtbij station Kampen Zuid (en niet echt bij de bebouwing).

Ik denk dat de huidige situatie jammerlijk is, maar dat er niet zoveel aan te doen is. Kampen Zuid is nu nog minder populair, door de lange reistijd naar Amsterdam en de verafgelegen positie voor een groot deel van de plaats. Station Kampen is nu populairder, en door de geplande elektrificatie (die voor eind 2017 bij de ingang van de nieuwe concessie op de spoorlijn in dienst moet komen) en toevoeging van het station Zwolle Stadshagen wordt er al een aantrekkelijker product geboden. Als in de toekomst de bebouwing bij station Kampen Zuid toeneemt zal het reizigersaantal daarvandaan vanzelf toenemen.

Overigens zou ik zodra het mogelijk is de huidige sprinterdienst tussen Amsterdam en Zwolle knippen in Almere Oostvaarders, en het deel boven Oostvaarders willen koppelen aan een (verlegde) serie s2600, waardoor je een trein Asd - Alm - Almb - Almo - Lls - Dron - Kpnz - Zl (knoop) krijgt. Alhoewel er vast en zeker mensen zullen zijn die zullen klagen dat dat helemaal niet kan, omdat 'Dronten helemaal geen InterCity-station is' en 'vier InterCity-treinen per uur te veel is tussen Zwolle en Lelystad' is het wél logisch:
- Dronten en Kampen Zuid krijgen een snellere verbinding met Amsterdam (Kampen Zuid - Zwolle kan dan binnen het uur tegen 1u15 nu)
- Lelystad krijgt een betere spreiding van zijn treinen naar Almere over het uur (nu twee IC's vlak achter elkaar en anders een langzamere stoptrein), dankzij de extra stops in Dron en Kpnz komen de extra IC's in kwartiersverhouding te liggen vanaf Lls
- De ingekorte sprinter heeft een kleinere route, en dus minder kans op vertraging
- Het aantal treinen tussen Almere en Lelystad wordt teruggebracht tot 4 per uur (wat nu eigenlijk ook al zo is, twee treinen op drie minuten achter elkaar kan je eigenlijk ook als één verbinding zien, en 4 treinen per uur is meer dan voldoende voor een stad met 70.000 inwoners)

Het enige echte 'nadeel' dat ik zou kunnen bedenken is dat er geen series meer eindigen in Lelystad, en dat daardoor Lelystad Opstel erg (economisch gezien: té) rustig wordt, maar ook dat is overleefbaar. Voor de duidelijkheid zou je kunnen overwegen om de verlegde en extra stoppende serie s2600 te hernoemen tot InterRegio, maar dat maakt verder niet uit, een naam is maar een naam, de Britten kunnen bijvoorbeeld heel goed zonder treincategorieën.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Ardan »

Z2N schreef:Kampen Zuid is nu nog minder populair, door de lange reistijd naar Amsterdam en de verafgelegen positie voor een groot deel van de plaats. Station Kampen is nu populairder,
Alsof je vanaf Kampen Hoofdbahnhof wél snel in Amsterdam bent. Ik denk dat puur gewenning en de geïsoleerde positie debet zijn aan de reizigersaantallen.
Ik doe ook maar wat
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door jesperhaverkamp »

Prima plan. Was ook mijn voorstel een pagina terug. Maar, iemand wees er terecht op dat je dan met de verbinding Gn - Asd en Lw - Asd met een reistijdverlenging zit (de Hanzelijn heeft dan 0 tijdwinst t.o.v. de route via Amf). Dat is alleen op te lossen met een ic stop te Wp of met een extra ic Alm - Asd, maar dat kan pas als de keersporen in Alm af zijn en dat is niet in 2017.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Thom91 »

De keersporen gaan in 2016 in dienst te Alm :)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Z2N »

jesperhaverkamp schreef:Prima plan. Was ook mijn voorstel een pagina terug. Maar, iemand wees er terecht op dat je dan met de verbinding Gn - Asd en Lw - Asd met een reistijdverlenging zit (de Hanzelijn heeft dan 0 tijdwinst t.o.v. de route via Amf). Dat is alleen op te lossen met een ic stop te Wp of met een extra ic Alm - Asd, maar dat kan pas als de keersporen in Alm af zijn en dat is niet in 2017.
Daarom stel ik ook voor om de NoordOost-IC's ongeroerd te laten, de treindienst die ik voorstel over de Hanzelijn is:
- IC (noordoost) - Zl - Lls - Alm - Dvd - Asdz - Shl - Ledn - Gvc
- IR Zl - Kpnz - Dron - Lls - Almo - Almb - Alm - Asd
- Spr Almo - Almb - Almp - Alm - Almm - Ampo - Wp - (spr Asd)
- Spr Almo - Almb - Almp - Alm - Almm - Ampo - Wp - (spr Asdz)
- IR Almo - Almb - Almp - Alm - Ndb - Hvs - Hvsp - Uto - Ut
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Ardan »

Ze zijn nu toch ook al een tijdje bezig met de aanleg daarvan?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:
jesperhaverkamp schreef:Prima plan. Was ook mijn voorstel een pagina terug. Maar, iemand wees er terecht op dat je dan met de verbinding Gn - Asd en Lw - Asd met een reistijdverlenging zit (de Hanzelijn heeft dan 0 tijdwinst t.o.v. de route via Amf). Dat is alleen op te lossen met een ic stop te Wp of met een extra ic Alm - Asd, maar dat kan pas als de keersporen in Alm af zijn en dat is niet in 2017.
Daarom stel ik ook voor om de NoordOost-IC's ongeroerd te laten, de treindienst die ik voorstel over de Hanzelijn is:
- IC (noordoost) - Zl - Lls - Alm - Dvd - Asdz - Shl - Ledn - Gvc
- IR Zl - Kpnz - Dron - Lls - Almo - Almb - Alm - Asd
- Spr Almo - Almb - Almp - Alm - Almm - Ampo - Wp - (spr Asd)
- Spr Almo - Almb - Almp - Alm - Almm - Ampo - Wp - (spr Asdz)
- IR Almo - Almb - Almp - Alm - Ndb - Hvs - Hvsp - Uto - Ut
Je vergeet de IC Lls - Alm - Dvd - asdz - Shl - Ledn - Laa - Gv (en verder) die er vanaf 2017 (mogelijk) bij komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Wubbo »

De ideeën voor de lijn Zwolle - Kampen staan nu hier.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Z2N »

Persoonlijk zou ik die dan weer inkorten tot Alm, om overkill langs de Oostvaardersplassen te voorkomen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Het probleem van Alm-Lls is dat het enorm verspitst is. Veel meer dan Alm-Asd/Asdz. Overdag redt je het makkelijk met 4 korte treinen of 2 iets langere qua capaciteit terwijl je in de spits doodleuk vier lange IC's nodig hebt om alle reizigers weg te rijden. Als je vervolgens ook nog een sprinterverbinding wilt hebben zit je in de spits dus minimaal aan 4 snelle IC's op Almere-Lelystad vast los van hoe je de stopdienst inricht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Vinny »

Misschien wordt het tijd om in Almere eens wat werkgelegenheid te creeëren en meer uitgaansgelegenheden, zodat er ook in de tegenspitsrichting, alsmede buiten de spits een vervoersvraag gaat ontstaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Als je gewoon ff leest had je dit niet hoeven op te schrijven.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Obus »

Vinny schreef:Misschien wordt het tijd om in Almere eens wat werkgelegenheid te creeëren en meer uitgaansgelegenheden, zodat er ook in de tegenspitsrichting, alsmede buiten de spits een vervoersvraag gaat ontstaan.
Als de berg niet naar Mohammed komt, dan...
Klaasje schreef:Het probleem van Alm-Lls is dat het enorm verspitst is. Veel meer dan Alm-Asd/Asdz. Overdag redt je het makkelijk met 4 korte treinen of 2 iets langere qua capaciteit terwijl je in de spits doodleuk vier lange IC's nodig hebt om alle reizigers weg te rijden. Als je vervolgens ook nog een sprinterverbinding wilt hebben zit je in de spits dus minimaal aan 4 snelle IC's op Almere-Lelystad vast los van hoe je de stopdienst inricht.
Volgens mij is alles op dit moment redelijk goed geregeld, met vier IC's en twee sprinters. Als je de s2600 echter inkort naar Alm en via Asdz laat rijden, dan heb je wel nog een goede verbinding naar Asd nodig. In theorie zou je in het dal de s4600 tussen Lls en Asd kunnen versnellen, als een soort sneltrein en in de brede spits een extra IC inlassen. In het dal heb je dan 4x/u en in de spits 6x/u een sprinter in Almere (wat ook daar beter aansluit op de vraag), aangevuld door 6 IC's. In Lelystad heb je in het dal 2x/u een 'snelsprinter' en 2x/u een intercity en in de spits 2 sprinters en 4 intercity's.
De mortuis nil nisi bene
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door waldo79 »

Klaasje schreef:Als je gewoon ff leest had je dit niet hoeven op te schrijven.
Vinny vertelt geen flauwekul, waarvoor deze reactie?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Klaasje »

Ik beschrijf dat het "probleem" Lelystad-Almere veel groter is dan het "probleem" Almere-Amsterdam. Dan een oplossing voor het tweede probleem aandragen een beetje vreemd omdat de discrepantie tussen beiden dan alleen maar groter wordt.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door waldo79 »

Daar heb je een goed punt mee. Liefst dus grote capaciteit op Lls - Alm.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Meltrain »

Wat ís de spitsrichting daar eigenlijk?
's Ochtends Alm -> Lls (en 's avonds omgekeerd) of juist andersom?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Thom91 »

Dat lijkt me dus precies andersom, vanuit Lelystad naar Amsterdam en v.v.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door deadlock »

Er gaan wel redelijk wat ambtenaren richting Lls lijkt me?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Suus »

Vanaf een uur of half vijf 's ochtends tot een uur of half negen wil bijna heel Lelystad richting de grootstedelijke regio Amsterdam en aan het eind van de middag tot diep in de nacht het omgekeerde verhaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Meltrain »

Door de zin "Het probleem van Alm-Lls is dat het enorm verspitst is." ging ik ervan uit dat er ook nog een forensenstroom tussen Alm en Lls zelf is en ik nam aan dat die reizigers dan naar Lls zouden gaan aangzien dat de hoofdstad van de provincie is (en Almere veel meer huizen heeft).

Maar het zijn dus praktisch allemaal doorgaande reizigers naar Amsterdam?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door waldo79 »

Verspitsen duidt er hier op dat er een overduidelijke reisrichting is. En dankzij onze ruimtelijke ordening en het feit dat Amsterdam - Schiphol booming blijft als vestigingslocatie krijg je zulke spitsen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wijzigingen treindienst in 2017

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Door de zin "Het probleem van Alm-Lls is dat het enorm verspitst is." ging ik ervan uit dat er ook nog een forensenstroom tussen Alm en Lls zelf is en ik nam aan dat die reizigers dan naar Lls zouden gaan aangzien dat de hoofdstad van de provincie is (en Almere veel meer huizen heeft).

Maar het zijn dus praktisch allemaal doorgaande reizigers naar Amsterdam?
Er is een reden dat jarenlang de allereerste trein van de dagdienst een trein was die in Lelystad start. Tegenwoordig is er een trein die twee minuten eerder begint in Enkhuizen, maar het geeft te denken :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten