Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
ik zal niet beweren dat Nederland een onveilig treinland is maar veiligheid moet altijd nr 1 staan(ook als een ongeluk niet vaak gebeurt). Ik vindt dat de overheid niet snel genoeg reageert. ETCS wat pas uiterlijk in 2030 op de drukke trajecten geinstalleert moet worden vindt ik laat. Vervolgens vraag ik me af wanneer komen de andere trajecten aan bod? Zo'n ongeluk zoals in Amsterdam kan nog steeds gebeuren er zijn passages waar je met de gebrekkige ATB beveiliging best een kop staart botsing kan krijgen. Naar mijn idee zou Arnhem Velpen en Zwolle Herfte een van de plaatsen kunnen zijn.
Met dit bovenstaande argument zal ik wel horen dat de kans relatief klein is dat zoiets daadwerkelijk weer gebeurt maar ik vindt wel dat het de taak van de overheid is om er op toe te zien dat nieuwe ongelukken zoveel mogelijk voorkomen wordt.
Ik gebruikte een kop staart botsing als voorbeeld maar botsingen op overwegen met voertuigen lees je ieder jaar wel een paar keer. Hoewel zo'n ongeluk maar een paar keer per jaar voorkomt zal ik het wel een fijn gevoel vinden als er moderne treinen rond rijden die beter brekend zijn op zo'n klap.
Met dit bovenstaande argument zal ik wel horen dat de kans relatief klein is dat zoiets daadwerkelijk weer gebeurt maar ik vindt wel dat het de taak van de overheid is om er op toe te zien dat nieuwe ongelukken zoveel mogelijk voorkomen wordt.
Ik gebruikte een kop staart botsing als voorbeeld maar botsingen op overwegen met voertuigen lees je ieder jaar wel een paar keer. Hoewel zo'n ongeluk maar een paar keer per jaar voorkomt zal ik het wel een fijn gevoel vinden als er moderne treinen rond rijden die beter brekend zijn op zo'n klap.
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
Ik vindt? Hmm. Onduidelijk verhaal verder.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
Oh moet dat wat daarboven staat een argument voorstellen ja? Fijn dat je 't zegt, ik had het niet in de gaten :pos:hidihi schreef: Met dit bovenstaande argument
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
Helemaal mee eens, misschien slimme spoorweg overgangen? met een systeem (kan zo snel niks bedenken) die voertuigen automatisch van het spoor bonjourt als er wat op staat en er komt een trein aan.Inderdaad zijn er ook treinen die een betere kreukelzone en machinist veiligheid nodig hebben, wat dat betreft waren die mat 64'jes een stuk beter dan de VIRM (kreukelzone zit achter machinist en bijna geen neus om botsingen op te vangen)hidihi schreef:ik zal niet beweren dat Nederland een onveilig treinland is maar veiligheid moet altijd nr 1 staan(ook als een ongeluk niet vaak gebeurt). Ik vindt dat de overheid niet snel genoeg reageert. ETCS wat pas uiterlijk in 2030 op de drukke trajecten geinstalleert moet worden vindt ik laat. Vervolgens vraag ik me af wanneer komen de andere trajecten aan bod? Zo'n ongeluk zoals in Amsterdam kan nog steeds gebeuren er zijn passages waar je met de gebrekkige ATB beveiliging best een kop staart botsing kan krijgen. Naar mijn idee zou Arnhem Velpen en Zwolle Herfte een van de plaatsen kunnen zijn.
Met dit bovenstaande argument zal ik wel horen dat de kans relatief klein is dat zoiets daadwerkelijk weer gebeurt maar ik vindt wel dat het de taak van de overheid is om er op toe te zien dat nieuwe ongelukken zoveel mogelijk voorkomen wordt.
Ik gebruikte een kop staart botsing als voorbeeld maar botsingen op overwegen met voertuigen lees je ieder jaar wel een paar keer. Hoewel zo'n ongeluk maar een paar keer per jaar voorkomt zal ik het wel een fijn gevoel vinden als er moderne treinen rond rijden die beter brekend zijn op zo'n klap.
Ik blub in het Drecht.
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
Lolwut :D Een soort schietstoel-overweg?wilburg22 schreef:Helemaal mee eens, misschien slimme spoorweg overgangen? met een systeem (kan zo snel niks bedenken) die voertuigen automatisch van het spoor bonjourt als er wat op staat en er komt een trein aan.
Ik doe ook maar wat
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
Of je spaart een klein beetje langer en zorgt voor een alternatieve manier om het spoor over te steken, zoals een tunnel of een viaduct.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
Het spoor is vaak wat in oude staat, maar zelf zie ik daar geen excessen in, op enkele nieuwe stukken is het gewoon 'gematigd' oud waarbij wel zekere standaarden aanwezig zijn, die in veel landen ontbreken op hun spoorwegen op het platteland. Wel worden ze hier intensiever benut dan elders en dat maakt ze kwetsbaar, zeker met het beperkt aantal sporen, de spoorwegovergangen en de beperkte spanning. De nieuwe lijnen kunnen echter in snelheid en frequentie beter benut worden. En dat komt deels door de beveiliging, die verouderd is en de invoering van ERTMS laat op zich wachten. Ook ontbreken vaak verbeteringen als Fly-overs.
De treinen zijn voor een deel sterk verouderd (Mat '64, SGMm) of (lang) niet gerenoveerd (DDM-1/AR) en voor een deel gewoon redelijk in orde (V-IRM en SLT), maar ook de laatste twee zo nu en dan wel hun beperkingen laten zien. Gelukkig staan er een hoop leveringen en renovaties op de planning en dat moet de situatie vanaf 2016 flink verbeteren.
De treinen zijn voor een deel sterk verouderd (Mat '64, SGMm) of (lang) niet gerenoveerd (DDM-1/AR) en voor een deel gewoon redelijk in orde (V-IRM en SLT), maar ook de laatste twee zo nu en dan wel hun beperkingen laten zien. Gelukkig staan er een hoop leveringen en renovaties op de planning en dat moet de situatie vanaf 2016 flink verbeteren.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
Al heeft die midlife-revisie van SGM ze volgens mij echt wel goed gedaan. Of staan ze toch vaak defect?
Ik doe ook maar wat
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
Deze herfst en winter wel, maar dat is uitzonderlijk en waarschijnlijk ook gewoon tijdelijk. Natuurlijk is er wel dat akkefietje met de deuren, maar verder doen ze het gewoon prima.
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
SGM heeft toch algemeen wel de reputatie als matig materieel. De remeigenschappen zijn beroerd evenals de rijeigenschappen bij hoge snelheden, ze hebben snel last van allerlei lekkages in de leidingen en het koppellen en ontkoppelen moet vaak wel erg hardhandig gebeuren om resultaat op te leveren.
SGM begint van binnen overigens ook wel erg sleets te worden de laatste tijd. De stoelen zijn bijna helemaal wit in plaats van blauw en hebben vaak viezige vlekken en ook de hoofdsteunen beginnen bruine plekken te krijgen. Het schijnt dat ze ergens de komende tijd de stoffering nog een keer opnieuw gaan doen want als het zo meemoet tot 2017 wil ik niet weten hoe het er dan uit ziet.
Bij SLT stelt trouwens de schoonmaak van de stoelen ook enigszins teleur, sla eens een keertje wat harder op de stoelen en je hebt een spontane hoestbui van de hoeveelheid stof die uit de stoelen tevoorschijn komt, het zijn smerige stofnesten.
SGM begint van binnen overigens ook wel erg sleets te worden de laatste tijd. De stoelen zijn bijna helemaal wit in plaats van blauw en hebben vaak viezige vlekken en ook de hoofdsteunen beginnen bruine plekken te krijgen. Het schijnt dat ze ergens de komende tijd de stoffering nog een keer opnieuw gaan doen want als het zo meemoet tot 2017 wil ik niet weten hoe het er dan uit ziet.
Bij SLT stelt trouwens de schoonmaak van de stoelen ook enigszins teleur, sla eens een keertje wat harder op de stoelen en je hebt een spontane hoestbui van de hoeveelheid stof die uit de stoelen tevoorschijn komt, het zijn smerige stofnesten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
En ze zijn niet geschikt voor lange afstanden op topsnelheid. Warmlopers in de motoren en in de aspotten. Dat schiet echt niet op.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
En dat ze sowieso maximaal 120 kunnen helpt ook niet..
Komt wel goed schatje.
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
Wie heeft het nou waarover dan? Max 120 is SGM. Waar gaan de warmlopers over?
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
Ook over SGM, dat het dus niet kan hebben lang op topsnelheid te rijden (125 trouwens). Maar hoe lang is lang? Dvc - Holten gaat schijnbaar prima, 14 km. En Amf-Apd hebben ze vast ook wel gereden, 43 km.
Ik doe ook maar wat
Re: Het Nederlandse spoor is verouderd en overvol
Dat verschilt heel erg per stoel. Toen er vorig jaar SGM in mijn treinen reed, zocht ik ook altijd de stoeltjes met een zo donker mogelijke kleur uit. Deze zitten ook het prettigst.Bee schreef: SGM begint van binnen overigens ook wel erg sleets te worden de laatste tijd. De stoelen zijn bijna helemaal wit in plaats van blauw en hebben vaak viezige vlekken en ook de hoofdsteunen beginnen bruine plekken te krijgen. Het schijnt dat ze ergens de komende tijd de stoffering nog een keer opnieuw gaan doen want als het zo meemoet tot 2017 wil ik niet weten hoe het er dan uit ziet.
Bij SLT zit ik trouwens meestal op de klapstoeltjes, aangezien ik dan veel meer beenruimte heb.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 217 gasten