Het grote OVInfo-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Dat is nogal veel werk omdat ik dan 2000 lijnen moet redacteren.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Zugführer »

En het lost de lengte van de lijst niet op, toch?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Hainje »

Nee, maar het zou een mooie tussenoplossing zijn totdat de "favorietenfunctie" ingebouwd zou worden. Maar goed, een tussenoplossing moet een eenvoudig toe te passen maatregel zijn en niet niet net zoveel tijd kosten als de eigenlijke gewenste toevoeging.
🍉
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door JvD. »

Je kunt toch ook door de lijst met laatstgekozen haltes scrollen en daarna doortikken naar de door jou gewenste lijn? Zo doe ik het en dat werkt (behalve voor Hoofdstation, want dat levert alsnog een waslijst op...) prima, je krijgt alleen maar de lijnen die bij die halte komen.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Daelea »

Ik zie trouwens dat lijn 5 in Dordrecht (Stadspolders - Sterrenburg) compleet ontbreekt. De lijn staat wel in het overzicht van lijnen van Arriva, maar dan met de melding dat er geen voertuigen op deze lijn zijn die hun positie doorgeven. Op ovzoeker.nl verschijnen ze overigens wel...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

GOVI<-> Arriva faal vermoed ik, die lijnen staan nu ook in de streekdienstregeling voor enkele ritten en ik vermoed dat GOVI nu de lijn vanuit de streekdienstregeling haalt (2 ritten staan er)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door gebruiker77 »

Somoht, hoe komt het dat de tijden van de lijnen in Groningen soms zo onrealistisch worden weergegeven. Binnen een paar haltes is een vertraging van +5 weggewerkt. En de tijden blijven soms hangen op .45
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Moeilijk op in te gaan zonder specifiek voorbeeld, het afwaarderen gebeurt overigens door GOVI die ook het doet voor de DRISsen. Het precieze algoritme dat ze daar gebruiken weet ik niet
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door gebruiker77 »

Het rare is dat ze soms verschillend aftellen. Nu is het "normaal", per halte ong 10 seconden inhalen, maar bij een andere modus gaat het veel sneller, maar rekent men wel extra tijd voor haltes die op dezelfde tijd staan gepland, en wordt er 2 min haltertijd op CS bij een evt vertraging opgeteld. Het gekke is dat je soms het ene ziet en soms het andere. Geldt voor alle bussen, niet een specifieke lijn.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Klinkt alsof je het verschil beschrijft tussen mijn afwaardering en die van GOVI. GOVI doet iets met tijd (x% vertraging inhalen per minuut of zoiets) en mijn algoritme probeert de extra ruimte in de dienstregeling te bepalen op basis van de afstand tussen 2 haltes. Ik weet dat mijn manier op dit moment vaak iets te optimistisch is, maar dat is ook een klein beetje de bedoeling. Liever iets te vroeg bij de halte dan te grote vetraging voorspellen en dan de bus missen.
"Normaal" staat ie altijd op GOVI maar als er problemen zijn daar schakel ik terug. Dat was vanmiddag even en in de kerstvakantie
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door gebruiker77 »

Ja, dat is dan wat ik bedoel. Het viel me op bij een buslijn waarbij de haltes op korte afstand staan en de vertraging snel.verdween.
Maar als de bus 5 min te vroeg is, dan gaat de tijd ook snel naar de geplande tijd, desniettemin mooi app, gebruik hem veel!
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Edwin »

Van de afgelopen tijd enkele opmerkelijkje dingen:

24-12-2014: De vertrektijd van haltes Stadhuisplein en Flevoziekenhuis blijven ook bij vertraging in dezelfde minuut bij de lijnen 5, 6 en 7. Was sinds kort op andere lijnen op andere plekken (Gooisekant o.a.) wel aangepast/verruimd door de app.
Afbeelding

30-12-2014: 153 is gearriveerd om 17:52, is ook in de App aangegeven, maar de tijd bij de halte (Muiden P+R) staat ie niet onderstreept en niet op de huidige tijd maar nog met +2.
Afbeelding


31-12-2014: Connexxion gaf vergeleken met bijv. GVB wel nog ritten aan, maar als vervallen. Alleen waren de eerstkomende vervallen ritten helderder dan de latere vervallen ritten.
Afbeelding

02-01-2015: Weer een bus die een rit pakt om te ontkomen aan de geslotenverklaring voor het gebruik van de vluchtstrook op de A6 als 999 Geen Dienst en daardoor zichtbaar is in de app als te vroeg vertrokken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

02-01-2015: Een onderweg vervallen rit die bij zijn eerstvolgende 2 ritten nog met +X minuten rijdt maar daarna volgens de gewone DRGL.
Afbeelding

08-01-2015: Lijn 2 die nog met een oude bestemming rondrijdt (Tk Station).
Afbeelding
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Edwin schreef:Van de afgelopen tijd enkele opmerkelijkje dingen:

24-12-2014: De vertrektijd van haltes Stadhuisplein en Flevoziekenhuis blijven ook bij vertraging in dezelfde minuut bij de lijnen 5, 6 en 7. Was sinds kort op andere lijnen op andere plekken (Gooisekant o.a.) wel aangepast/verruimd door de app.
Afbeelding
GOVI vs eigen verwerking van de CXX datastroom. GOVI blijft primair voor OVinfo de komende tijd. GOVI valideert overigens z'n eigen voorspellingen steekproefgewijs met metingen bij haltes en komt dan goed genoeg uit.

30-12-2014: 153 is gearriveerd om 17:52, is ook in de App aangegeven, maar de tijd bij de halte (Muiden P+R) staat ie niet onderstreept en niet op de huidige tijd maar nog met +2.
Afbeelding
Ik kan dit onmogelijk goed nagaan dus ik gooi het erop dat het aankomst bericht is gekomen in de tijd tussen het laden van vertrektijden en het laden van ritoverzicht.
31-12-2014: Connexxion gaf vergeleken met bijv. GVB wel nog ritten aan, maar als vervallen. Alleen waren de eerstkomende vervallen ritten helderder dan de latere vervallen ritten.
Afbeelding
GVB heeft de ritten op oudejaarsavond netjes niet opgenomen in de dienstregeling, Connexxion heeft ergens in de loop van 31dec pas de ritten laten vervallen, dit is niet volledig gegaan en heb zelf nog handmatig moeten nawerken. De minder heldere vertrektijden zijn op het moment dat het vrije-tekstbericht met OVERRULE actief werd met de tekst die onder de rit staat.
02-01-2015: Weer een bus die een rit pakt om te ontkomen aan de geslotenverklaring voor het gebruik van de vluchtstrook op de A6 als 999 Geen Dienst en daardoor zichtbaar is in de app als te vroeg vertrokken:
Klagen bij Connexxion :P, ik kan moeilijk alle ritten die significant vroeg rijden gaan filteren. Bij bepaalde verstoringen is het namelijk wel "juist". Op moment dat de rit opnieuw wordt aangemeld, dan schiet het weer op +0
02-01-2015: Een onderweg vervallen rit die bij zijn eerstvolgende 2 ritten nog met +X minuten rijdt maar daarna volgens de gewone DRGL.
Afbeelding
Vervallen is vervallen :P (ik zou ook de vertraging kunnen weghalen maar uiteindelijk maakt niets uit)
08-01-2015: Lijn 2 die nog met een oude bestemming rondrijdt (Tk Station).
Afbeelding
Ja dat is GOVI, had het wel eens gemeld maar zal het nog eens doen.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door BR628 »

Kweenie hoor, maar bij Arriva is het zo dat de lijnfilm gewoon in Hastus moet worden aangepast. Bij de eerstvolgende KV1 export wordt deze vanzelf in de OVInfo app aangepast. Weet niet of CXX inmiddels ook daarmee werkt, maar toen ik nog bij CXX werkte ging dat via een tweede, loshangend, systeem (met alle rare, onlogische foutjes tot gevolg).
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Deels is dat zo ja, maar GOVI past soms ook bestemmingen aan om het beter op de DRIS te krijgen (gebrek aan letters speelt daarin rol).

Code: Selecteer alles

 CXX           | F33225563       | Almere Poort Tk Station         | Almere Poort Tk Station     | Almere Poort Tk Station  | Almere Poort        | Almere Poort      |                     |                     |                     | 
Is in de bestanden van Connexxion al tijden

Code: Selecteer alles

  id  | privatecode |  operator_id  |     name      |  shortname   | vianame 
------+-------------+---------------+---------------+--------------+---------
 3355 | F33225563   | CXX:F33225563 | Almere Poort  | Almere Poort | 

Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door fogeltje »

JvD. schreef:Je kunt toch ook door de lijst met laatstgekozen haltes scrollen en daarna doortikken naar de door jou gewenste lijn? Zo doe ik het en dat werkt (behalve voor Hoofdstation, want dat levert alsnog een waslijst op...) prima, je krijgt alleen maar de lijnen die bij die halte komen.
Dat is wat ik doe. Haltes waar ik (van denk dat ik er) vaker kom staan in die lijst en ik schoon hem op op dagen dat ik niet reguliere reizen gemaakt hebt, dan gooi ik exoten er weer uit. Ik kan zo altijd relatief snel mijn bus vinden.
"Een touringcar is geen bus"
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door n-evo »

Is ontwikkeling van OV (iOS) gestopt en verder gegaan als Bus & Trein?

If so, jammer. Vind de nieuwe app niet echt relaxt.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Ik weet er niet zoveel vanaf maar afaik zowiezo een andere dev voor die nieuwe app.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door marvinkok »

In de Metro stond dat die nieuwe app de eerste/enige was met realtime info van álle vervoerders, inclusief de trein. Maar dat heeft OVInfo toch ook?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Suus »

Bus & Trein is van de ontwikkelaar van Trein 100% de snelste.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door webguy »

Het lijkt allemaal wel erg op elkaar, dus is vast goed afgekeken.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door n-evo »

webguy schreef:Het lijkt allemaal wel erg op elkaar, dus is vast goed afgekeken.
Ja daarom. Icoontjes en zelfs de tekst in de iTunes Store zijn bijna hetzelfde. OV heeft echt al iets van 7-8 maanden geen update gehad en crasht nogal vaak onder iOS 8.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

marvinkok schreef:In de Metro stond dat die nieuwe app de eerste/enige was met realtime info van álle vervoerders, inclusief de trein. Maar dat heeft OVInfo toch ook?
LOL staan ze in de Metro? Kan je zien hoe slecht ik ben in PR :P
Ja OVinfo was de eerste* met alle vervoerders; ergens eind 2013 geloof ik. Rond de kerst had ik trein toegevoegd en is RET metro realtime live gegaan. Sterker nog ik geloof dat die app mijn API gebruikt :')

* Met als voetnoot dat de appjes die op iOS ook van GOVI en/of mijn API gebruik maakte tegelijk alles in bus/tram/streek kreeg.
Laatst gewijzigd door Somoht op do 15 jan 2015, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door marvinkok »

Yep, in de Metro van vandaag, ergens een stukje van een paar regels. Kan het niet vinden online en ook geen fotootje van helaas.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door n-evo »

marvinkok schreef:Yep, in de Metro van vandaag, ergens een stukje van een paar regels. Kan het niet vinden online en ook geen fotootje van helaas.
http://www.metronieuws.nl/binnenland/20 ... -je-mobiel
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten