Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door Zugführer »

Oh fun fact: het gebeurt wel voor de lijnen vanaf Ede-Wageningen: [wiki]Lijn 85 Ede Station Ede-Wageningen/Noordzijde - Veenendaal Station Centrum[/wiki]. Overigens wel in overeenstemming met hoe e.e.a in Utrecht gaat, als station met meerdere busstations.

In Utrecht lijkt het echter nog een veel complexer "probleem" te zijn. De stads- en streekdienst van U-OV gebruikt in de paginatitel "Utrecht Centraal Centrumzijde" en " Utrecht Centraal Jaarbeurszijde" in overeenstemming met de officiële namen van de busstations, terwijl Arriva nog "Busstation West" gebruikt en dat daarmee ook in de titel van de wikipagina gebruikt terwijl de Connexxion lijnen aan de centrumzijde gewoon "Utrecht Centraal" heten :lol:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door regenmaker »

Zugführer schreef:Oh fun fact: het gebeurt wel voor de lijnen vanaf Ede-Wageningen: [wiki]Lijn 85 Ede Station Ede-Wageningen/Noordzijde - Veenendaal Station Centrum[/wiki]. Overigens wel in overeenstemming met hoe e.e.a in Utrecht gaat, als station met meerdere busstations.
Zowel Syntus als Connexxion gebruiken Veenendaal Station Centrum. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door Zugführer »

Maar dat station heet ook Veenendaal Centrum, dus dat lijkt me niet meer dan logisch :)
Ede-Wageningen ben ik iets minder enthousiast over, temeer omdat er maar één buslijn aan de zuidzijde van het station stopt.
Maar ik ben ook geen voorstander van het massaal hernoemen van pagina's, er wordt al veel te veel doorverwezen op de wiki... maar in bijna alle gevallen is het omdat "Station NS" weer hernoemd moest worden naar "Station" enzovoort.
Ik ben dus wel een voorstander van de regel die huib voorstelde met "Station" als het geen officieel Centraal Station is of als de vervoerder "Station NS" of "Busstation" gebruikt terwijl het station bij een treinstation ligt.
Met uizonderingen wanneer daar een goede reden voor is, uiteraard.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door regenmaker »

Zugführer schreef:Maar dat station heet ook Veenendaal Centrum, dus dat lijkt me niet meer dan logisch :)
Ede-Wageningen ben ik iets minder enthousiast over, temeer omdat er maar één buslijn aan de zuidzijde van het station stopt.
Maar ik ben ook geen voorstander van het massaal hernoemen van pagina's, er wordt al veel te veel doorverwezen op de wiki... maar in bijna alle gevallen is het omdat "Station NS" weer hernoemd moest worden naar "Station" enzovoort.
Ik ben dus wel een voorstander van de regel die huib voorstelde met "Station" als het geen officieel Centraal Station is of als de vervoerder "Station NS" of "Busstation" gebruikt terwijl het station bij een treinstation ligt.
Met uizonderingen wanneer daar een goede reden voor is, uiteraard.
En hoe zit het dan met Zwolle die heeft ook Oost en Westzijde? ;)

EDIT: Ow ik kan vandaag wel even alle doorverwijspagina's aanpakken, daar was ik al mee begonnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door Zugführer »

Net als in Utrecht de eenduidige naam gebruiken die ook op het station zelf gebruikt wordt. In Utrecht dus Utrecht Centraal Jaarbeurszijde en Centrumzijde en niet West of helemaal geen toevoeging. Maar dat is mijn mening.

De nieuwe situatie in Zwolle ken ik niet zo goed, maar als ik op de lijnnetkaart kijk zie ik maar één busstation aan de noordzijde?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door regenmaker »

Zugführer schreef:Net als in Utrecht de eenduidige naam gebruiken die ook op het station zelf gebruikt wordt. In Utrecht dus Utrecht Centraal Jaarbeurszijde en Centrumzijde en niet West of helemaal geen toevoeging. Maar dat is mijn mening.

De nieuwe situatie in Zwolle ken ik niet zo goed, maar als ik op de lijnnetkaart kijk zie ik maar één busstation aan de noordzijde?
Er is wel een verschil, zijn eigenlijk twee busstations naast elkaar. Ja, moeilijk uit te leggen. Misschien kan ik een foto vinden. :) Maar Utrecht is inderdaad niet meer dan logisch om Jaarbeurszijde en Centrumzijde te gebruiken.

Even snel van google earth afgehaald en met paint verschil aangegeven. Oost komen voornamelijk streekbussen en West komen voornamelijk de stadsbussen.

Afbeelding
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door fogeltje »

Ik heb voor de Station/Busstation kwestie even een nieuw topic gemaakt, ik denk dat dit zijn eigen onderwerp verdiend. Gaarne daarin verder.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:terwijl de Connexxion lijnen aan de centrumzijde gewoon "Utrecht Centraal" heten :lol:
Alleen bij het selecteren van de lijn (en op de bus). In de dienstregeling (en die gebruik ik over het algemeen voor de naamgeving) gebruiken ze wel CS Centrumzijde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door huibf »

Wat me opvalt is dat bij de nieuwe concessie Brabant veel lijnen opnieuw zijn ingevoerd terwijl de route niet is veranderd.
Wat is dat voor onzinnige actie geweest het wordt alleen maar een ratjetoe ?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door regenmaker »

huibf schreef:Wat me opvalt is dat bij de nieuwe concessie Brabant veel lijnen opnieuw zijn ingevoerd terwijl de route niet is veranderd.
Wat is dat voor onzinnige actie geweest het wordt alleen maar een ratjetoe ?
Ja, Huibe heeft bij West Brabant voor alle lijnen een nieuwe pagina aangemaakt. Dacht ik tenminste.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door huibe »

Klopt en de discussie is ook al eerder gevoerd.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door Meltrain »

Wat is nu de regel met betrekking tot de benoeming van (met name) stadslijnen?
De naam die de vervoerder gebruikt (ook al zijn dat wijknamen) of de daadwerkelijke haltenaam van de laatste halte.
Zelf ben ik een voorstander van de eerste methode (en die gebruik ik dan ook), maar ik zie nog vaak genoeg de andere methode (bijvoorbeeld in Utrecht en Noord-Brabant).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door Zugführer »

Ik ben voor zo kort en duidelijk mogelijke namen. Dus wijknamen boven haltenamen, zeker als de vervoerder ze zo gebruikt. En zo min mogelijk herhalen, zeker in de titel van de pagina.
Lijn 1 Oosterbeek Station Oosterbeek - Velp Beekhuizenseweg
[wiki]Lijn 5 Ede Station Ede-Wageningen/Noordzijde - De Klomp Station Veenendaal-de Klomp[/wiki]
Lijn 8 Hoogkerk P+R Hoogkerk - Groningen Martini Ziekenhuis
Lijn 120 West-Terschelling Haven - Oosterend Oosterend
Ben ik de enige die dat er raar uit vind zien? :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door Ardan »

Nee, ik krijg er ook oogbloedingen van.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door Daniel »

@Meltrain: die haltenamen in Utrecht is nog een erfenis van de vorige vervoerder die in de dienstregelingmodule geen wijknamen gebruikte. Nog een nadeel van niet splitsen op de concessieovergang :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door Meltrain »

In een discussie met Huibe merkte hij terecht op dat bij [wiki]Help:Naamgeving lijnen[/wiki] gezegd wordt dat de haltenamen gebruikt worden in de titels.
In de praktijk is dit langzaam veranderd door het gebruik maken van de aanduidingen die de vervoerder ook gebruikt (zo werd niemand blij van Lijn 1 Amsterdam, Centraal Station - Matterhorn ;) ), maar misschien moeten de regels eens aangepast worden?
De laatste update van die pagina was in 2010...
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door fogeltje »

Dat is al een keer besproken. Als een vervoerder zelf wijknamen hanteert, zoals Hermes incl Breng, dan die gebruiken, anders haltenamen. Reden hiervoor is duidelijkheid voor de lezer. Een wijknaam zal eerder een belletje doen rinkelen dan een haltenaam (bijv ik weet waar in Nijmegen Neerbosch-Oost ligt maar de Polkastraat zegt me weer weinig).

Voor die stationsdingen moeten we wat verzinnem maar ik vind het niet om aan te zien. Ik deel mening dat de paginatitel kort zou moeten. Ook verschillende eindpunten verdient wat aandacht.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door Meltrain »

Kun je dat dan ook even tegen Huibe zeggen? ;)
Ik ben het namelijk niet eens met o.a. deze titel: [wiki]Lijn 23 Bergen op Zoom, Station - Italiëplein[/wiki].

En kan fogeltje of Frank even [wiki]Help:Naamgeving lijnen[/wiki] aanpassen? Als een beheerder dat doet, komt dat een stuk geloofwaardiger over dan wanneer een andere gebruiker dat doet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door Zugführer »

Ook in Utrecht mag er wat mij betreft een hoop hernoemd worden. Bv Zuilen, Voordorp, Museumkwartier waar nu vaak onbekende haltenamen staan.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door regenmaker »

Heb Zwolle vandaag hernoemd. De helft van de lijnen bevatte de wijknaam, de andere helft de haltenaam. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door Zugführer »

Ok, er wordt een nieuwe buslijn aangekondigd en we hebben er direct twee wikipagina's van *O*
Grappig om het verschil in titels te zien, ik vind de eerste titel echt verschrikkelijk, maar de tweede titel mist een tweede bestemming (het station dus).
[wiki]Lijn 104 Eindhoven,Technische Universiteit Eindhoven/La Placeplein-Station[/wiki]
[wiki]Lijn 104 Eindhoven, TU/e Science Park[/wiki]

En los daarvan lijkt het me verstandig ze even samen te voegen, waarbij de tweede inhoudelijk beter is.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door huibf »

Zugführer schreef:Ok, er wordt een nieuwe buslijn aangekondigd en we hebben er direct twee wikipagina's van *O*
Grappig om het verschil in titels te zien, ik vind de eerste titel echt verschrikkelijk, maar de tweede titel mist een tweede bestemming (het station dus).
[wiki]Lijn 104 Eindhoven,Technische Universiteit Eindhoven/La Placeplein-Station[/wiki]
[wiki]Lijn 104 Eindhoven, TU/e Science Park[/wiki]

En los daarvan lijkt het me verstandig ze even samen te voegen, waarbij de tweede inhoudelijk beter is.
Die 2de was van mij, ik heb daar verkeerd gecopy/paste en het station was weggevallen. De officiele benaming is TU/e Science Park !
Die eerste is niet van mij en niet correct.

Overigens is het een ringlijn net als lijn 100, dat realiseerde ik me later.

Overigens vindt ik de logica met die komma niet kloppend.
m.i. zou het altijd moeten zijn
Lijn X Plaats, halte (of wijk) - Plaats, halte (of wijk)

Dus
Lijn 26 Deurne, Hogeweg - Meijel, Busstation
Lijn 2 Eindhoven, Station - Eindhoven, Blixembosch Oost
Lijn 122 Eindhoven, Station - Gemert, Slenk
Lijn 51 Helmond, Station - Helmond, Eeuwsels
Laatst gewijzigd door huibf op za 17 jan 2015, 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door Ardan »

Ik vind een komma erg storend lezen in een titel dus wat mij betreft zo weinig mogelijk komma's.
Lijn 51 Helmond, Station - Eeuwsels is in mijn opzicht voldoende om duidelijk te maken dat het een lijn binnen één plaats is. Plaatsnamen dubbel vermelden hoeft niet. Overigens ben je zelf ook niet consequent met je voorbeelden want soms zet je zelfs een komma achter het lijnnummer.
Ik doe ook maar wat
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door huibf »

Edit...
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Bericht door Zugführer »

Ik ben nog steeds voor een zo kort mogelijke naam als richtlijn.
Dus Eindhoven, Station - TU/e Sciencepark en niet nog een haltenaam of een dubbele plaatsnaam er bij, want het is zo gewoon duidelijk. Lijkt mij :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten