NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Bericht door Zugführer »

NS wil een einde maken aan de open terugreisdatum voor reizigers die een internationaal treinkaartje kopen bij een automaat of de balie op de stations. Op een buitenlands ticket via deze verkooppunten staat nu alleen een vertrekdatum. Reizigers mogen binnen vijftien dagen na vertrek de trein terugpakken. Bij online geboekte tickets moet wel de datum van de terugreis worden ingevuld.

Volgens NS is de huidige open terugreisdatum met deze kaartjes ‘fraudegevoelig’. Zonder controlestempel op het ticket zou iemand anders er bijvoorbeeld mee terug kunnen reizen voor een andere trip die binnen twee weken wordt gemaakt. Dit zou ‘geregeld’ leiden tot discussies met conducteurs op de internationale trein, ‘vaak gepaard met agressie’.
Lees verder

Is dat niet Europees geregeld, dat internationale retours altijd een open terugreisdatum hebben, of kan NS dat gewoon aanpassen? In dat geval snap ik niet waarom ze dat niet eerder gedaan hebben.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Bericht door Mr-W »

Als de conducteur gewoon een stempel zet is er geen enkel probleem. Het echte probleem is dat NS personeel slecht op de hoogte is over vreemde vervoersbewijzen en veel conducteurs de stempel niet meer meenemen.
Ik vermoed dat NS geen open terugreisdatum meer wil vanwege de poortjes.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Bericht door deadlock »

Waarom vermoed je dat?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Bericht door Mr-W »

De reiziger krijgt 2 kaartjes volgens het artikel. Dat zijn dus 2 wegwerpchipkaarten of 2 kaartjes met QR-code waardoor het gedoe met sleutelkaarten niet nodig is. Hierdoor kunnen de poortjes in Breda en Roosendaal dicht zonder dat er extra personeel nodig is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Bericht door Suus »

Als je een internationaal kaartje koopt bij de automaat krijg je maar een kaartje. Zo was het en zo is het nog steeds.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Bericht door Obus »

Mr-W schreef:Hierdoor kunnen de poortjes in Breda en Roosendaal dicht zonder dat er extra personeel nodig is.
En hoe zit het dan met de Belgische grenstreinkaartjes? Daar staat toch geen QR-code op of een chip in - of vergis ik mij?
De mortuis nil nisi bene
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Bericht door Thom91 »

Het probleem zou opgelost zijn als die stempelaars gaan stempelen en minder sudokus gaan maken.. Heb je alles opgelost..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Bericht door Suus »

Obus schreef:
Mr-W schreef:Hierdoor kunnen de poortjes in Breda en Roosendaal dicht zonder dat er extra personeel nodig is.
En hoe zit het dan met de Belgische grenstreinkaartjes? Daar staat toch geen QR-code op of een chip in - of vergis ik mij?
Sinds kort hebben de Belgische kaartjes uit de automaat en het loket naar Roosendaal een code voor de "NS-poortjes".
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Als je een internationaal kaartje koopt bij de automaat krijg je maar een kaartje. Zo was het en zo is het nog steeds.
Ja, maar zo blijft het dus niet. :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Bericht door Anne »

Bee schreef:
Obus schreef:
Mr-W schreef:Hierdoor kunnen de poortjes in Breda en Roosendaal dicht zonder dat er extra personeel nodig is.
En hoe zit het dan met de Belgische grenstreinkaartjes? Daar staat toch geen QR-code op of een chip in - of vergis ik mij?
Sinds kort hebben de Belgische kaartjes uit de automaat en het loket naar Roosendaal een code voor de "NS-poortjes".
Vanwege die code is er eind 2014 bij de NMBS zes dagen een storing geweest in het E-ticket systeem. Kosten werden wel afgeschreven maar er werd geen E-ticket verstrekt. Dit zouden de Roosendaal tickets zijn omdat er problemen waren met het daarop aanbrengen van de barcode.
E-ticketing NMBS dagenlang plat

Het elektronische verkoopsysteem voor tickets van en naar Roosendaal bij NMBS heeft zes dagen lang niet gefunctioneerd. Er werd wel geld afgeschreven, maar de kaartjes kwamen niet aan.

Klanten die een ticket probeerden te bestellen op de website van NMBS zijn niet van de storing op de hoogte gebracht. Volgens NMBS-woordvoerder Bart Crols deed het probleem zich specifiek voor bij tickets naar Roosendaal. “Er moest een extra barcode worden toegevoegd op die tickets. Door een probleem met de creatie van de barcode is ook de PDF niet aangemaakt”, aldus Crols.
Gehele artikel.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS wil af van open terugreisdatum buitenlandse trein

Bericht door Wubbo »

Hier staat de adviesaanvraag aan het Locov met meer informatie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten