Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

In Zeeuws-Vlaanderen had ik lijnen 3, 4 en 15 als buurtbus laten uitvoeren. Deze lijn heeft volgens hun telcijfers toch gemiddeld 6 reizigers per rit. Er zitten buurtbussen in Walcheren bij, waar gemiddeld geen 2 reizigers inzitten. Ik zou dan toch voor de Zeeuws-Vlaanderen reizigers gaan en die buurtbussen in Walcheren opheffen (als het geld toch een probleem wordt).

Ik heb wel mijn bedenkingen bij dit OV-plan van Connexxion. Een oplossing was toch ook om de tarieven deels te verhogen (wat volgens PvE niet mocht). Hiermee had de besparing wel deels opgevangen kunnen worden. Ook hadden de jeugdabbonementen (95% van alle reizigers aldus de provincie) bijvoorbeeld van 40% korting naar 30% korting kunnen worden gebracht.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door huibf »

Zolang het Openbaar Vervoer in Zeeland door een provincie geregeld worden die nog minder verstand hebben dan een stoeptegel zal er niets veranderen. Dus zullen deze verantwoordelijken toch eerst het veld moeten ruimen.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

Dat zie ik niet gebeuren. Je ziet in Overijssel hetzelfde gebeuren.

Ik denk dat het voor Zeeland nog snel op te lossen is door de lijnen 3, 4 en 15 als buurtbus uit te gaan voeren. Dit zou misschien 1 ton extra kosten voor de vervoerder, waarbij deze lijnen met een gemiddelde bezetting rond 6 personen toch blijven bestaan.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door TheRoy-t »

Lijn 15 wordt vanaf maart al als buurtbus uitgevoerd, voor lijn 3 en 4 zou het een goede oplossing zijn, aangezien best veel plaatsen straks alleen nog maar in de spits bediend worden. Eventueel zou je het onderste deel van lijn 4 kunnen schrappen en lijn 12 ook als een dagdekkende buurtbus kunnen uitvoeren. Wellicht scheelt dat nog iets meer.

Ik denk alleen dat lijn 515 een flop wordt, aangezien deze op het drukste moment van de dag niet rijdt.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

Mooi om al die verschillende redenen te lezen van mensen die gebruik maken van het Zeeuwse ov.
http://petities.nl/petitie/zeg-nee-tege ... age=4#tabs
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BR628 »

Tja, dat krijg je met een incompetente provincie als Zeeland. Als er geen geld meer is kan je nog zoveel petities starten maar dan zal dat weinig uithalen, zeker op zo'n korte termijn.
Dan zie je meteen dat men het in Groningen, Drenthe en Friesland toch beter voor elkaar heeft wat betreft bereikbaarheid van kleine kernen met het OV.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door sirvinniei »

Lijntaxis zijn toch praktisch hetzelfde als opstappers?
Ik heb geen onderschrift
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door flipje »

CamilleKreemers schreef:Dat zie ik niet gebeuren. Je ziet in Overijssel hetzelfde gebeuren.
Ben ik niet met je eens. In Overijssel draaien de bezuinigen vooral om de parallelle verbindingen tussen trein en bus, iets wat in Zeeland niet/minder het geval is. Ook heeft Overijssel meer financiële middelen om het ov te bekostigen dan Zeeland..
Maar goed terug naar Zeeland.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

flipje schreef:
CamilleKreemers schreef:Dat zie ik niet gebeuren. Je ziet in Overijssel hetzelfde gebeuren.
Ben ik niet met je eens. In Overijssel draaien de bezuinigen vooral om de parallelle verbindingen tussen trein en bus, iets wat in Zeeland niet/minder het geval is. Ook heeft Overijssel meer financiële middelen om het ov te bekostigen dan Zeeland.. .
Zeeland heeft vooral veel paralele scholierenlijnen,maar hun bestaansrecht is te verantwoorden doordat de kernen ver van het spoor zijn gelegen en er op dat mommemt veel vervoersvraag is.Bovendien liggen niet alle scholen in de buurt van een station.

@tarieven verhogen. Denk niet dat dat een oplossing is,als het vervoer te duur wordt gaat stichting schoolvervoer zeeland het schoolvervoer weer zelf organiseren.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door TheRoy-t »

sirvinniei schreef:Lijntaxis zijn toch praktisch hetzelfde als opstappers?
Nee, opstappers rijden vaak naar de dichtstbijzijnde halte of knooppunt waar een bus langs komt en moeten van tevoren gereserveerd worden. Lijntaxi hebben een vaste route en vaste tijden, en rijden wanneer een grote bus te groot is.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door sirvinniei »

pardon, ik bedoelde haltetaxis. Wat ik gelezen heb is dat precies hetzelfde als een opstapper: een busje dat je naar de dichtsbijzijnste bushalte brengt. Het enige verschil wat ik zie is dat ze helemaal geen vaste routes hebben wat opstappers wel hebben (ook al bestaan sommige routes maar uit 2 stops)
Ik heb geen onderschrift
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door huibe »

Mr-W schreef:@tarieven verhogen. Denk niet dat dat een oplossing is,als het vervoer te duur wordt gaat stichting schoolvervoer zeeland het schoolvervoer weer zelf organiseren.
Perfect toch? Kunnen de middelen weer naar het ov voor niet scholieren.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Busfoto.nl »

CamilleKreemers schreef:In Zeeuws-Vlaanderen had ik lijnen 3, 4 en 15 als buurtbus laten uitvoeren. Deze lijn heeft volgens hun telcijfers toch gemiddeld 6 reizigers per rit. Er zitten buurtbussen in Walcheren bij, waar gemiddeld geen 2 reizigers inzitten. Ik zou dan toch voor de Zeeuws-Vlaanderen reizigers gaan en die buurtbussen in Walcheren opheffen (als het geld toch een probleem wordt).

Ik heb wel mijn bedenkingen bij dit OV-plan van Connexxion. Een oplossing was toch ook om de tarieven deels te verhogen (wat volgens PvE niet mocht). Hiermee had de besparing wel deels opgevangen kunnen worden. Ook hadden de jeugdabbonementen (95% van alle reizigers aldus de provincie) bijvoorbeeld van 40% korting naar 30% korting kunnen worden gebracht.
Het was toch niet de idee dat buslijnen direct tot buurtbus werden omgetoverd, omdat het dan directe verdringing van arbeidskrachten oplevert.

Zie oa http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2014 ... vlaanderen
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

Het gebeurt op dit moment op grote schaal in Zeeuws-Vlaanderen dat reguliere kleinschalige lijnen worden omgezet naar buurtbus. Het is altijd beter dan geen bus meer zoals nu in bijna alle kleine dorpen in West-Zeeuws-Vlaanderen zal gebeuren.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door TheRoy-t »

Vanuit welke stallingen wordt er momenteel nog gereden in Zeeuws-Vlaanderen?
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Etienne »

Oostburg en Hulst voor Veolia Transport en TCR schijnt nog ergens wat te hebben staan, vermoedelijk Terneuzen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

TheRoy-t schreef:Vanuit welke stallingen wordt er momenteel nog gereden in Zeeuws-Vlaanderen?
Hulst (Veolia)
Oostburg (veolia/TCR)
Terneuzen (Connexxion)
Terneuzen (TCR)

Het is de bedoeling dat de stalling van Connexxion in Terneuzen wordt uitgebreid en de stalling van Veolia in Hulst sluit. De stallingen van TCR in Zeeuws-Vlaanderen verdwijnen per 1 maart.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Goede actie om tegen die belachelijke busplannen in verweer te komen! Rijden er uberhaupt op zondag nog wel bussen in Zeeland? Weet iemand dat? Ik ga in de zomer vaak met de bus en dan de trein naar het strand maar dat zit er ook niet meer in als ik het zo hoor!

Weet iemand welke lijnen nog wel op zondag blijven rijden?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Ronald »

1, 6, 19, 20, 42, 50, 56, 58, 107/108, 132 en 133. En in juli en augustus 814, 834 en 864.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Dennenboom »

Nog even in wat oude dienstregelingen van Zeeuws Vlaanderen gekeken.
In de tachtiger jaren werden er in de vakantietijd dagelijks nog een groot aantal extra ritten toegevoegd aan de lijnen 3 en 4. Nu wordt het dus omgekeerd. De toeristische kustlijn reed dan wel weer alleen op zaterdag.
Wordt overigens de mede naamgever van de oude tram/busmaatschappij SBM (Maldegem) helemaal niet meer bediend vanuit Nederland?
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Rdaalwil »

Blijf het nog steeds een raar gezicht hebben. Veolia bussen met xx uniformen :p. Rijdt nu ren 8700 voor ons die rechts achter stuk mist. Ook zonde :s
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door regenmaker »

Rdaalwil schreef:Blijf het nog steeds een raar gezicht hebben. Veolia bussen met xx uniformen :p. Rijdt nu ren 8700 voor ons die rechts achter stuk mist. Ook zonde :s
Wat gebeurt er met het materieel in Zeeuws-Vlaanderen? Wordt het vervangen door CXX bussen?

En wat gaat er veranderen in de rest van het materieel in de concessie Zeeland?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Etienne »

In Midden-Zeeland moeten de gasbussen blijven rijden, al het andere materieel wordt wel vervangen. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door regenmaker »

Etienne schreef:In Midden-Zeeland moeten de gasbussen blijven rijden, al het andere materieel wordt wel vervangen. :wink:
Je bedoelt zeker die witte MAN Lion's City CNG (G)'s? :)
Ik weet dat CXX 58 nieuwe Euro VI-bussen heeft besteld, gaan die in Noord Zeeland en Zeeuws Vlaanderen rijden?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door flipje »

Ja, 58 nieuwe Iveco Crossway ' s (zelfde type als CXX rijdt in IJsselmond), welke vanaf maart zullen instromen in Zeeland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten