"Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

"Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door Obus »

POWNED - di 13 jan 2015

Maastrichtse studenten die zich 's ochtends liever nog een keertje omdraaien, worden beloond door de stad. Als zij geen gebruik maken van het openbaar vervoer in de ochtendspits krijgen ze namelijk een zakcentje.

Het gaat om vier euro per dag, met een maximum van zeshonderd euro per jaar, meldt de papieren Telegraaf. Op die manier zit het openbaar vervoer 's ochtends niet propvol met slaperige studenten.

"Het past allemaal in een proef die we onder de naam Maastricht Bereikbaar houden. We richten ons daarbij op verschillende doelgroepen en in het geval van de studenten denken we hier het beste resultaat mee te halen", aldus woordvoerder Irene Smeets. "De animo is groot, want we hebben al meer dan driehonderd aanmeldingen binnen. We moeten die nog screenen, maar het gaat dus wel om serieuze aantallen."

Bron
De mortuis nil nisi bene
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door huibe »

:X
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door baladid »

Als ze mij geld gaan betalen voor het spijbelen kom ik nóg minder naar de Uni ;-)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door deadlock »

Goed plan (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door Obus »

Zeshonderd euro voor driehonderd studenten = € 180.000

Betere spreiding van het OV mag dus flink wat geld kosten.

Ik vraag me wel af in hoeverre dit geld óplevert. Gaan er dan in de spits minder bussen naar de universiteit rijden? Want ze gaan echt geen twee ton uitgeven als de baten niet hoger zijn (of misschien in Limburg juist wel :P ).
De mortuis nil nisi bene
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door Berk-24 »

Belachelijk, veel studenten hebben geen keus aangezien veel college's/lessen/etc. 's ochtends plaatsvinden. Dit werkt spijbelgedrag in de hand wat negatieve studieresultaten tot gevolg heeft. En daarbij, veel studenten vinden het eenmaal prettiger om 's ochtends te beginnen, in plaats van in de middag. Oa ik ben zon figuur.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door deadlock »

De vergoeding is per dag en zo belachelijk vaak gaan studenten niet voor 9:00 naar college.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door Berk-24 »

Ik heb ooit op een technische universiteit gezeten en daar had je vijf dagen per week vanaf 8:45 les. Verder kunnen sommige studenten zich beter concentreren als ze vanaf 9 uur in de universiteitsbieb zitten. Ik vind dit plan belachelijk, doordat ontwijkend studiegedrag (lessen/colleges skippen, niet 's ochtends in de UB zitten) in de hand werkt.

Beter kan men studenten die binnen 16 kilometer van de onderwijsinstelling af wonen, te prikkelen om de fiets in plaats van de bus te pakken. Dat zet meer zoden aan de dijk.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door reisthijs »

Dat prikkelen om de fiets te pakken is nu juist onderdeel van het plan dat we nu bespreken!
http://www.verkeersnet.nl/13900/spitsmi ... studenten/
http://www.maastrichtbereikbaar.nl/nl/s ... elden-sssr
"Laat je ledematen bewegingen maken"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door deadlock »

Haha, ja, eigen verantwoordelijkheid om op tijd op college te komen mag je natuurlijk niet verwachten van die luie kutstudenten :d Hou toch op zeg :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door Berk-24 »

Juist de studenten die verder weg wonen (meer dan 16 kilometer) zijn hiervan de dupe, omdat zij aangewezen zijn op de trein. Daarnaast zullen een hoop studenten proberen voor 7:30 op school te zijn (voor de financiële beloning) waardoor je het probleem verschuift. De spits begint namelijk eerder.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door deadlock »

Nee, je creëert meer spreiding en laat dat nou juist een van de bedoelde effecten zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door gebruiker77 »

Voor de studenten die verder weg wonen dan 16 km zijn er toch geen negatieve effecten? Je hoeft niet aan dat programma mee te doen en zij krijgen minder volle bussen en treinen in de spits? (Al zal men natuurlijk ook weer minder materieel inzetten, maar om nou de dupe te zijn, dat weet ik niet)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door Hainje »

Serieuze discussies naar aanleiding van een PowNed-artikeltje. Lazer toch op man! :')
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door isadora »

Waarschijnlijk totaal ondoordacht, maar hoe staat het eigenlijk met mogelijkheden als internet?
Ik werk heel veel vanuit huis, kan als systeembeheerder zo ongeveer alles vanuit huis doen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door deadlock »

Ja en toen stond je iLO VLAN opeens niet in de access list :6
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door isadora »

deadlock schreef:Ja en toen stond je iLO VLAN opeens niet in de access list :6
Tja, ik ben niet meer op zoek naar vacatures, mijn loopbaan is zo ongeveer beëindigd. ;)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door ICE11 »

Het is toch te gek. Een stukje verder over de grens in Aken heeft de plaatselijke vervoersbedrijf onlangs extra nog grotere bussen (Evobus CapaCity) aangekocht die alleen op de drukste lijnen langs de universiteit rijden en in Maastricht betalen ze liever geld om de studenten uit de bus weg te halen..... :shock:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door Suus »

Volgens mij wordt het gewoon tijd om het gratis reizen in de spits voor studenten af te schaffen en daarvoor een eigen bijdrage te gaan rekenen. Nu geven we dubbel geld uit: eerst mensen een kaart cadeau geven waarmee ze gratis kunnen reizen en vervolgens die mensen geld geven als ze de kaart niet in de spits gebruiken :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door deadlock »

Ze krijgen helemaal niets, de SOV kost de student 150,- per maand.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door Suus »

Tot nu toe wordt dat voor de meeste student achteraf omgezet in een gift, dus het is wel degelijk een cadeau. Bovendien krijgen studenten niet zomaar het geld wat ze zogenaamd voor die OV zouden betalen. Dus ervoor betalen, nah, dat valt best wel mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Tot nu toe wordt dat voor de meeste student achteraf omgezet in een gift, dus het is wel degelijk een cadeau. Bovendien krijgen studenten niet zomaar het geld wat ze zogenaamd voor die OV zouden betalen. Dus ervoor betalen, nah, dat valt best wel mee.
Dat is niet hoe zoiets werkt. De invoering van de SOV was een ordinaire ombuiging, niets meer en niets minder. Dan kan het wel een gift worden, dat is onbelangrijk. Studeren zou namelijk sowieso 100% gratis horen te zijn maar dat is een andere discussie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door Thom91 »

Komt uit het programma "Beter benutten".
http://www.beterbenutten.nl/overons

Hier meer: http://www.beterbenutten.nl/nieuws/751/ ... bereikbaar

Het maakt niet uit of studenten wel of niet lui zijn of dat het spijbelen in de hand werkt. Sowieso spijbelen studenten niet want verplichte lessen ga je niet missen en niet verplichte lessen is een keuze, en zijn ze voor zichzelf verantwoordelijk. Meedoen is een keuze, geen verplichting.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door Vinny »

deadlock schreef:Ze krijgen helemaal niets, de SOV kost de student 150,- per maand.
Voor zover ik weet wordt de SOV een gift, terwijl de student geen toelage meer krijgt, maar slechts een lening. Oorspronkelijk zou ook het OV-reisrecht onder het leenstelsel vallen maar dat is toch herroepen. Moet zeggen dat ik door alle hervormingen het spoor een beetje kwijt ben geraakt ondertussen...

Valt natuurlijk wel wat voor te zeggen om van de SOV een vervoersbewijs te laten zijn voor de daluren en het weekend, terwijl studentenreizigers die afhankelijk zijn van openbaar vervoer tijdens de spitsuren een betaalbaar abonnement kunnen afsluiten. Een gemiddelde kamer kost 400 euro in Amsterdam. Zelfs een volwaardig commercieel OV abonnement is goedkoper :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: "Studenten betalen om ze uit de spits te houden"

Bericht door huibf »

Kunnen ze niet beter verplchten om de scholen om 9.30 te laten beginnen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten