Korte vragen #13

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Korte vragen #13

Bericht door Obus »

Wil je soms ook Franse leenwoorden op z'n Nederlands / Rotterdams gaan uitspreken?

Voorbeeld: en passant in plaats van eñ passeñ. Daar wordt de taal volgens mij ook niet beter van.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Korte vragen #13

Bericht door SLToilet »

verfmeer schreef:Ik denk dat de geschreven taal de gesproken taal moet volgen. Dus dan moeten we Wijchen weer schrijven als Wiechen, Charlois als Sjaarloos en Oisterwijk als Oosterwijk.
Oisterwijk uitspreken zoals je het schrijft, ja dat klinkt voor mij als voormalig Oisterwijker als nagels op een krijtbord, maar het werd in de winter 2013/2014 door de nieuwe sprinterstem inderdaad zo uitgesproken (in dezelfde periode kon ze Tbr nog niet op de nieuwe wijze uitspreken).

Als ik soms nog weleens kijk naar stations, dan denk ik nog weleens Rijssen als Riessen of op z'n Twents Riesn uit te spreken. Gebeurt dat ook weleens?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #13

Bericht door waldo79 »

Even iets heel anders:

NS kan de eigen voorwaarden bij GtbV (vertragingsregeling) niet goed toepassen:
Op 4 januari jl. heb ik tussen Ehv en Tl vertraging een opgelopen van 30 minuten.
Nu heb ik Weekend Vrij tegen een actietarief, dus ik zou 1/12 deel van € 29,= (€ 2,42) terug moeten krijgen.

Ze gaan mij echter € 6,67 terugbetalen wat overeenkomt met een 1/6 deel van € 40,= (60 minuten vertraging op basis van een regulier abonnement van Weekend Vrij).

Kan het soms zijn dat NS niet mijn werkelijke in- en uitchecktijden gebruikt? Als ik het reisadvies had gevolgd had ik een +60 opgelopen, door eigenwijs te zijn mijn vertraging weten te beperken tot 30 minuten.

Ik doe er mijn voordeel mee, ik had nog geld tegoed van een reisje naar Eijsden...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #13

Bericht door Ardan »

SLToilet schreef:Als ik soms nog weleens kijk naar stations, dan denk ik nog weleens Rijssen als Riessen of op z'n Twents Riesn uit te spreken. Gebeurt dat ook weleens?
Rijssen hoort dan weer wél gewoon met een ij-klank te worden uitgesproken :) Riesn is dialect :)
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #13

Bericht door JWM »

Nu heb ik Weekend Vrij tegen een actietarief,
Dat "actietarief" lijkt wel een blijvertje...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #13

Bericht door Hainje »

SLToilet schreef:Oisterwijk uitspreken zoals je het schrijft, ja dat klinkt voor mij als voormalig Oisterwijker als nagels op een krijtbord.
Inderdaad, zo irritant. Maar ergens kun je het de mensen boven de sloten ook niet kwalijk nemen. :P

Arriva doet dit nu momenteel ook: die spreken die 'oi'-klank bij de halteafroep in de bus ook letterlijk uit. Zo hoorde ik vanmiddag ook bij de halte Jac. van Vollenhovenstraat in Tilburg de afroep: "Jak van Vollenhovenstraat", terwijl Jac. een afkorting is van Jacques. Stuur er van de week nog wel een mailtje over, heeft ook weer niet zo'n haast. :P
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

verfmeer schreef:Ik denk dat de geschreven taal de gesproken taal moet volgen. Dus dan moeten we Wijchen weer schrijven als Wiechen, Charlois als Sjaarloos en Oisterwijk als Oosterwijk.
Dat is dus niet te doen. De Zwollenaren zeggen zelf vaak Swolluh bijvoorbeeld. Wiechen klopt ook niet want het zou eigenlijk Wiegun moeten zijn en in 't Gooi kom je op Wiegon. Daarom hebben we nou juist een schrijftaal afgesproken zodat iedereen het begrijpt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #13

Bericht door Ardan »

HoorUn! Purrumureut0l! :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #13

Bericht door Z2N »

Allefe! *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #13

Bericht door dennistd »

Beste leu, het volgn'de station is Hengel. Noa Hengel geet dizze trein nog deur as Intercity noar Eanske. A'j op Drienerlo mut ween dan mu'j hier oawerstap'n op de stoptrein noar Eanske. Veur Hengel Oost en Olnzel en veur Dealdn, Goor, Lochem en Zutphen ku'j hier uutstap'n en vedan reis'n met Syntus. Station Hengel!

Twents praten is makkelijker dan schrijven, excuses voor alle spelfouten
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #13

Bericht door Ardan »

Echt gehoord toen er nog handmatig werd omgeroepen:
'Station Winterswijk, eindpunt van deze trein, Hans en Dinie wel direct noar huus he!'
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #13

Bericht door Meltrain »

Obus schreef:Wil je soms ook Franse leenwoorden op z'n Nederlands / Rotterdams gaan uitspreken?

Voorbeeld: en passant in plaats van eñ passeñ. Daar wordt de taal volgens mij ook niet beter van.
Ook daar zijn de meningen over verdeeld, maar ik ben het met dat voorbeeld wel met je eens.
Echter: de "rlwah"-klank die jij wilt gebruiken, is een heel on-Nederlandse klank en ook niet fonetisch. Ik zou het dan eerderals "Sjarloojs" uitspreken, dat komt overeen met de schrijfwijze.
Maar goed, ik zie de uitspraak niet snel veranderen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen #13

Bericht door verfmeer »

marvinkok schreef:Dan vind ik Gorinchem nog wel de meest afwijkende, aangezien je uitspreekt als Gorkum :p
Als je weet dat dat in de 17e eeuw ook gewoon zo geschreven werd (alleen soms met een c ipv een k), dan vraag ik mij af waar deze spelling überhaupt ooit vandaan is gekomen. Het wordt er zo niet makkelijker op.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #13

Bericht door Ardan »

Eenzelfde iets is ook gebeurd bij Doetinchem, dat vroeger ook iets van 'Deutikom' heeft geheten. Alleen is daar wél de uitspraak meeveranderd naar 'Doetichem' of 'Doetechem', en is de uitspraak 'Dörkem' nog af en toe bij dialectsprekers te horen.
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Korte vragen #13

Bericht door Obus »

Z2N schreef:Allefe! *O*
@Z2N. Even een vraagje: kun je aan je uitspraak horen dat je uit Frankrijk komt? En kun je een Nederlands dialect praten?
Meltrain schreef:
Obus schreef:Wil je soms ook Franse leenwoorden op z'n Nederlands / Rotterdams gaan uitspreken?

Voorbeeld: en passant in plaats van eñ passeñ. Daar wordt de taal volgens mij ook niet beter van.
Ook daar zijn de meningen over verdeeld, maar ik ben het met dat voorbeeld wel met je eens.
Echter: de "rlwah"-klank die jij wilt gebruiken, is een heel on-Nederlandse klank en ook niet fonetisch. Ik zou het dan eerderals "Sjarloojs" uitspreken, dat komt overeen met de schrijfwijze.
Maar goed, ik zie de uitspraak niet snel veranderen.
Dat zou je het ook Sjarloojs moeten schrijven, vind ik. En Wijchen als Wiechen, Oirschot als Oorschot en Gorinchem als Gorkum of Gorcum.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen #13

Bericht door Visgraatmodel »

Doorgaans is gebleken dat Wikipedia niet altijd te vertrouwen is, zo lees ik daarnet op Wikipedia dat de Thalys in 2020 (!) naar Luxemburg rijd: Iemand een bron van bevestiging? Of ik zoek niet hard genoeg naar bronnen of iemand heeft het daar zomaar geschreven...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #13

Bericht door Z2N »

Obus schreef: @Z2N. Even een vraagje: kun je aan je uitspraak horen dat je uit Frankrijk komt? En kun je een Nederlands dialect praten?
Ik praat wel relatief accentvol, maar als je het niet weet zou je niet horen dat ik Frans ben. M'n accent is Zuid-Hollands/boers (met t-deletie, klinkervervorming en het nutteloos opknippen van lettergrepen erbij), maar ik heb voor andere talen dan het Nederlands meestal wel een logisch accent (Brits-Engels, Parijs-Frans, alleen m'n Duits is beroerd en Zwitsers van toon).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door Suus »

Visgraatmodel schreef:Doorgaans is gebleken dat Wikipedia niet altijd te vertrouwen is, zo lees ik daarnet op Wikipedia dat de Thalys in 2020 (!) naar Luxemburg rijd: Iemand een bron van bevestiging? Of ik zoek niet hard genoeg naar bronnen of iemand heeft het daar zomaar geschreven...
Voor zover ik weet zijn daar geen plannen voor, wel komt er een aanzienlijke uitbreiding van het TGV-aanbod de komende jaren nadat de tweede fase van de LGV Est européenne is afgerond.

Er komen naar verwachting een TGV Luxembourg - Strasbourg - Marseille, een TGV Luxembourg - Strasbourg - Montpellier en twee TGV's Luxembourg - Strasbourg - Bâle SNCF. De komst van die treinen heeft tot gevolg dat de Eurocity's Brussel - Luxembourg - Basel zullen worden opgeheven. Om toch een rechtstreekse trein tussen de twee zetels van het Europees Parlement te behouden komen er dan ook nog twee nieuwe TGV's Brussel - Strasbourg via CDG.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #13

Bericht door Ardan »

Ik zit me al een tijdje af te vragen welk station dit toch is in dit reclamefilmpje van een bierbrouwer.
Afbeelding
Kan het bordje niet goed lezen, lijkt wel of er 'Stadion' staat ofzo. Iemand een idee?
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

Er staat gewoon station maar het is ergens ver weg.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #13

Bericht door Ardan »

Hmm. Ik begin nu daardoor, en ook door het straatmeubilair en de bebording me zelfs af te vragen of het überhaupt wel in Nederland is.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #13

Bericht door deadlock »

Is het niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #13

Bericht door Thom91 »

Werd laatst op Fok besproken
Komt wel goed schatje.
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Korte vragen #13

Bericht door MLouter »

en op skyscrapercity kwam ie ook al langs.

Het is eenniet nader bekend station ergens in de buurt van Budapest, de trein in de reclame is ook van de MAV! Als je kijkt staat er op het blauwe bordje ook alleen "station". :lol:
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen #13

Bericht door Visgraatmodel »

Ik heb de reclame vaak zien langskomen, verderop in het filmpje kun je op de achtergrond een trein zien die veel lijkt op een SPR, dit is echter een Hongaarse FLIRT van MAV. Uiteindelijk komt die jongen aan op een Hongaars station (weliswaar met een andere trein) en wachten zijn vrienden hem op.

De FLIRT is in het echt ook zo gekleurd, aan de andere kant: Deze Stadler F3 had ook van CXX kunnen zijn... Deze trein is echt niet bewerkt, hij rijd echt in deze kleuren rond. :') (Bron: Bahnbilder.de) Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten