Voorganger(s)/opvolger(s)

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door wouter15 »

Ik heb even een klein vraagje: Als een buslijn word opgeheven en er komt geen alternatief voor, mag er dan de parameter "opvolger=geen" worden toegevoegd? Of kan die beter leeg worden gelaten? En geldt dit ook voor een busverbinding die nieuw word geintroduceerd (dus ook geen voorgangers heeft)?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door huibe »

Ik doe het wel. Dit omdat het dan duidelijk is dat er niets voor of achter hoort. Je kunt het natuurlijk lezen om de pagina, maar in de tabellen is het dan niet duidelijk.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door Daniel »

Bij opheffing zonder vervanger is dat makkelijk ja, al moet je dat wel in de gaten blijven houden want je weet nooit of een verbinding in de toekomst weer terugkeert.
Bij de voorgangers zou ik er voorzichtiger mee zijn: bij een buslijn naar een net nieuw opgeleverde wijk lijkt het me wel duidelijk dat er geen voorgangers zijn, maar in andere situaties kan er altijd een voorganger zijn geweest in een ver verleden waar je niet vanaf weet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door huibe »

In mijn ogen zijn opvolgers en voorgangers die in de infobox staan de lijnen die direct aansluiten. Overige lijnen kunnen worden vermeld in de geschiedenis.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door Etienne »

Onder opvolgers schaar ik dan ook degene die eventueel een trajectdeel van een lijn overnemen. Als voorbeeld:
Lijn 711 reed voorheen van Oud-Beijerland naar Zuid-Beijerland. In augustus 2014 werd deze van Zuid-Beijerland verlengd naar Numansdorp en verviel een dorpje uit de route. Daar ging voortaan lijn 712 rijden. In mijn ogen zijn lijn 711 en 712 dan opvolgers van de eerste lijn 711.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door fogeltje »

Huibe hanteert de logica zoals ik hem in gedachte heb. Als je weet dat een lijn voorgangers had kun je ook nog onbekend gebruiken. Dat geeft aan dat er iets was. Twijfel je, laat dan de parameter leeg. Directe voorganger of opvolger kan erin gezet worden.
"Een touringcar is geen bus"
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door wouter15 »

Moeten voorgangers/opvolgers altijd aanlsuitend zijn? Ik kwam namelijk net Lijn 184 Alphen aan den Rijn Station NS - Ter Aar Aardam tegen die in 1998 werd opgeheven maar die in 2012 weer terugkwam als Lijn 184 Alphen aan den Rijn Station - Nieuwveen Provincialeweg.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door Etienne »

De nieuwe 184 heeft weliswaar dezelfde route, maar is in mijn ogen geen directe opvolger. Dat waren destijds de 148 en 149 als opvolgers. De nieuwe 184 werd in 2012 pas nieuw geïntroduceerd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door dennistd »

Is lijn 50 naar de Stroom Esch in Borne dan wel de opvolger van lijn 50 die 13,5 jaar eerder opgeheven is, maar waarvoor nooit een vervanger heeft gereden?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door Thom91 »

Je kan je afvragen of na een 'pauze' van 14 jaar over een opvolger gesproken kan worden..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door fogeltje »

Nee. Een opvolger komt gelijk. Zit er een periode van een dienstregelingsjaar tussen dan is het in mijn ogen geen opvolger meer.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door fogeltje »

Ik merk nu overigens dat ik zelf in het verleden hier ook tegen gezondigd heb. Het komt op de backlog, voor wanneer ik bestaande pagina's ga nalopen en opschonen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door fogeltje »

Even terugkomend op het woordje "Geen".

Als er aantoonbaar geen directe voorganger of opvolger is, dan het woordje "Geen" neerzetten. Hiermee is dit namelijk meteen duidelijk. Laat je dit leeg, dan kan het namelijk zijn dat er toch een opvolger is, maar dat deze niet bekend is, of simpelweg vergeten is. Op deze manier is meteen duidelijk dat de situatie onderzocht is en dat er geen opvolger of voorganger is. Let op, je moet dan wel zeker weten dat er geen opvolger of voorganger was. Bij twijfel, leeg laten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door Meltrain »

Persoonlijk vind ik het nogal lelijk staan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door ODRAIL »

Maar het woordje Geen schept wel duidelijkheid / helderheid.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door Etienne »

*topickick*
Kan een buurtbus die een half jaar na ophef van een reguliere lijnbus is gaan rijden, als opvolger aangemerkt worden? Met wat gegoogle vind ik wel artikelen die het gemis naar een lijndienst noemen en zelf op zoek gaan naar een alternatief.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door regenmaker »

Wat mij betreft kan je het wel als opvolger/voorganger neerzetten. Misschien op de pagina erbij zetten dat er tijdelijk geen bus heeft gereden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voorganger(s)/opvolger(s)

Bericht door fogeltje »

Ik denk dat je in dit geval wel een uitzondering mag maken en dit als opvolger kunt hanteren. Uiteraard in de tekst goed documenteren. Volgens mij heb ik dat met de Brabantse 161/261 ook zo gedaan. Die buurtbus kwam ook een half jaar later na protesten.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten