Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Obus »

Fraai hoor en mooie stations :D :pos:

Je springt wel een beetje van de hak op de tak - maak je je projecten ook nog een af ? :P
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Ik heb inderdaad meerdere banen tegelijk lopen, en ik werk daaraan waar ik zin in heb :P Maar inderdaad, het gebeurt niet vaak dat een baan helemaal af komt. Al is een baan nooit helemaal 'af'.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

We gaan weer even een kijkje nemen bij het R-Net in de Randstad. De afgelopen week ben ik bezig geweest met het bouwen van de Schipholspoortunnel. Doordat de tunnel zo lang is en er geen scenery bovenop komt, kon ik de tunnel in een soort open bouwput-methode bouwen. Alleen de eerste paar honderd meter liggen met digholes echt ondergronds, maar het overgrote deel ligt gewoon verdiept.
Appeltje-eitje?
Niet als je het zo ingewikkeld wilt maken als ik... het ziet er op papier prima uit, en ik heb inmiddels ruim drie jaar ervaring met bouwen in Trainz, maar tijdens de bouw van deze tunnel had ik toch nog wel de nodige hoofdbrekens.

Dit wordt het sporenplan. De trein komt in een aparte tunnel die nog niet gebouwd is. Het R-Net en de metro maken gebruik van een gezamenlijke viersporige tunnel naast de treintunnel.
Afbeelding

Zoals te zien is wordt station Schiphol TIENsporig. Twee voor de metro, vier voor de trein en het R-Net. Op de middelste R-Netsporen komen en vertrekken de hier eindigende treinen van de R13 die uit Schiphol Oost, Amstelveen en het Haarlemmermeerstation komt. De lijn keert op twee keersporen achter het station.
Hier zien we de tunnel van de R13 uit Schiphol Oost bij de hoofdtunnel inkomen, onder in beeld.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De lijnen R2 (Hoofddorp - Ring Amsterdam - Hoofddorp), R3 (Hoofddorp - Purmerend) en R6 (Almere Oostvaarders - Dordrecht) rijden langs die keersporen. De metro's van lijn M1 (Schiphol P30 - Lelylaan - CS - Gein) rijden parallel aan het R-Net door dezelfde tunnel, hier geheel rechts.
Afbeelding

Anderhalve kilometer na station Schiphol duiken de metrosporen onder de R-Net- en treinsporen door.
Afbeelding

Metrostation Schiphol P30 hoeft alleen nog gemeubileerd te worden. De metrotrein heeft nu nog de huisstijl van fantasiebaan Stegeren, maar krijgt nog GVB-kleuren.
Afbeelding

Wat het bouwen van de tunnels zo ingewikkeld maakte is dat ze constant in en uit elkaar voegen en onder elkaar doorgaan..
Afbeelding

maar het grootste werk is gedaan, alles is inmiddels klaar en de stations hoeven alleen nog maar aangekleed te worden. En de treintunnel moet nog gebouwd worden.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Obus »

Leuk :pos:

Ga je nu verder naar Amsterdam?
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Kwam ik net vandaan :P Wat nu te berijden is:
R2 Amsterdam Willemspoort - Diemen Noord
R3 Amsterdam Centraal - Amsterdam Zuid - ergens vlak voor Hoofddorp
R11/R12/R13 Amsterdam Haarlemmermeerstation - Bosbaan
R13 Schiphol - Schiphol Oost
R32IJmuiden - Haarlem - Diemen
R33 Zandvoort - Haarlem - Diemen

Niet altijd liggen alle stations er al in maar grotendeels wel.
Ik doe ook maar wat
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Jelmer »

ik mis lijnen richting de Zaanstreek!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Geen zorgen, daar komt de R4 maar die moet eerst nog eventjes gebouwd worden :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

De treintunnel aan de noordkant van station Schiphol is deels af, waardoor er tussen Schiphol en Schiphol P40 nu zes sporen liggen. De tunnelwanden in de bocht de tunnel uit moeten nog geplaatst worden en dat gaat nog een lastig klusje worden omdat de sporen weer stijgen.
Afbeelding

Zo zoetjes aan begin ik met het inrichten van de stations.
Afbeelding

Ook heb ik een DT4-metro in GVB-kleuren omgestickerd. Ben nog niet helemaal tevreden over de kop, vind het wel erg spierwit. En moet nog even uitvogelen hoe ik de bestemming verander. Maar daar bedenk ik wel wat op :)
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Obus »

Tof :pos:

Ik mis alleen de Franse tekst op de DRIS - het Frans is toch echt de op één na belangrijkste taal in het westen, na Engels. 8-)
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Hainje »

Obus schreef:Ik mis alleen de Franse tekst op de DRIS - het Frans is toch echt de op één na belangrijkste taal in het westen, na Engels. 8-)
Haha, nee.

Dat is Duits. (Of Russisch, maar dat ligt ook voor een groot deel in Azië, dus dat is een twijfelgevalletje).
🍉
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door waldo79 »

Vergeten jullie Spaans niet :x

@Ardan: knap gedaan :Y
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Obus »

Het is wel de tweede communicatietaal. Heel veel organisaties zijn Engels- en Franstalig. Duitsland ligt er, en dat valt goed te begrijpen, een beetje buiten. En dat geldt ook voor de Spanjaarden.
De mortuis nil nisi bene
Stoere91
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 jul 2010, 17:22

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Stoere91 »

Ardan, ik had een vraagje.

Hoe werken die DRIS borden eigenlijk?
Ik probeer ze zo neer te zetten dat ze veranderen maar ik zie niks gebeuren.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door baladid »

Obus schreef:Het is wel de tweede communicatietaal. Heel veel organisaties zijn Engels- en Franstalig. Duitsland ligt er, en dat valt goed te begrijpen, een beetje buiten. En dat geldt ook voor de Spanjaarden.
Frans heeft in vier EU-Landen een officiële status, Spaans in een, Duits in veertien... ;-)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Obus »

Aiaiaiaiai, baladid, je bezigt Duitsche großsprache.

Volgens de Engelse wikipedia is Duits de officiële landstaal in:

België, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg, Liechtenstein en Zwitserland

en erkende regionale taal in

Zuid-Tirol en 22 Poolse gemeentes.

Dus ik vrees dat je je stelling iets zal moeten bijschaven, tenzij je uitgaat van het Derde Rijk (en dan beland je hier), maar dat hoop ik toch echt niet...
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Zugführer »

Hier vind ik nog heel wat andere landen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _naar_land
Denemarken, Frankrijk (Elzas), Tsjechië, Roemenië...
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Obus »

baladid telt landen met Duits als (één van de) officiële talen. Maar hij rekent er ook nog kleine regio's bij op, waar Duits een erkende minderheidstaal is. (en dan tel ik ook maar twaalf gebieden, zo hoort Zwitserland bijvoorbeeld niet tot de EU).

En ter vergelijking: Frans is de officiële landstaal in 29 landen.

Maar goed, er zijn belangrijker zaken. Laten we het weer over Trainz hebben.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Zugführer »

In de lijst waar ik naar linkte kom ik inderdaad op 12 EU-landen waar Duits erkend is als een officiële taal (of het nou het hele land of slechts een regio binnen een land is), maar slechts 6 landen waar Frans zo'n zelfde status heeft: (België, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Monaco en verrassend genoeg niet zo heel verrassend want het betreft twee eilanden voor de Franse kust, het Verenigd Koninkrijk) *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Leuke discussie, maar de reden dat ik voor Duits koos is meer praktisch: ik spreek zelf uitstekend Duits maar slechts matig Frans. Dus bij drietaligheid is de keuze voor de derde taal snel gemaakt :P

Voor de DRIS zal ik nog een stappenplannetje maken met beeldmateriaal. Ik weet alleen niet of ik straks nog ga spelen dus pin me niet op een datum vast :P

Het tracé van metrolijn 2 is inmiddels klaar tussen Schiphol P30 en Centraal Station. Tussen Schiphol en Badhoevedorp ligt het ook op diepte, de rest is nu in ruwbouw klaar en de stations kunnen ingericht worden.
Tussen P40 en Badhoevedorp ligt de lijn bijna een kilometer in een insnijding. Er is daar alleen een weiland dus een tunnel hoeft hier niet.
Afbeelding

Afbeelding

Met photoshop heb ik oude naamborden uit een New Yorks pakket voorzien van oud uitziende belettering, gebaseerd op wat je in veel Berlijnse stations uit de jaren 1920/1930 ziet. Het deel Schelfhoutstraat-CS komt uit 1929. Verder heb ik nieuwere borden voorzien van de GVB-huisstijl :)
Afbeelding
Afbeelding

De lijn is nu best lang geworden en gaat nog verlengd worden naar Gein, de huidige echt bestaande lijn volgend. Afstanden, stations en rijtijden:
Spoiler: show
00.0 Schiphol P30 v.0:00
02.9 Schiphol Airport/Plaza 3:10
04.2 Schiphol P40 4:55
06.0 Badhoevedorp 7:10
07.3 Ecuplein 8:57
08.0 Baden Powellweg 10:16
09.2 Meer en Vaart 11:55
10.2 J. Huizingalaan 13:21
10.8 Station Lelylaan 14:42
11.9 A. Schelfhoutstraat 16:29
12.9 Overtoom 18:15
13.6 C. Huygensstraat 19:26
14.1 Marnixstraat 20:51
14.7 Spui 22:00
15.3 Dam 23:15
16.1 Centraal Station a.24:32
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Obus »

Heel tof, Ardan! Ik vind je metrostations er wel een beetje kaal uitzien. Ga je hier nog wat aan wijzigen?
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Ardan schreef: de rest is nu in ruwbouw klaar en de stations kunnen ingericht worden.
Gaat allemaal nog gebeuren dus ;) Bijpassende bankjes, prullenbakken, reclameborden, DRIS, toegangen, alles komt nog.
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Obus »

Mooi. Wat ik me dan wel afvraag: je schreef eerder dat je eerst de volledige stationsopbouw doet om pas daarna het station in de grond te stoppen. Bouw je dus nu onder- of bovengronds?
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Lijkt me duidelijk he, bovengronds :)
Afbeelding

Voor wie geïnteresseerd is, in de spoiler een handleidinkje met beelden 'DRIS plaatsen'. Je kunt de schermen vinden in de drie pakketten van de Frankfurtse sneltram, te vinden op archiv.trainzdepot.net (en ook op het DLS). Zelf gebruik ik de schermen die in het nieuwste pakket 14UF zitten, die zijn het mooist.
Hoe je zelf je eigen teksten erop kunt zetten beschouw ik als bekend. Zelf gebruik ik het lettertype 'Citaro', dat je kunt downloaden op dafont.com. Het is in een aantal varianten te krijgen, waarbij ik breedschrift gebruik voor lijnnummer, bestemming en tijd, en smalschrift voor via-stations.
Spoiler: show
De DRIS-schermen zijn gekoppeld aan een stukje onzichtbare rails. Plaats dat nauwkeurig op het spoor, en 'breek' het echte spoor.
Afbeelding

Hecht de sporen vast aan het DRIS-spoortje.
Afbeelding
Omdat je nu een gat hebt in de rails kun je een nieuw stukje rails netjes over het eigenlijke spoor trekken en die daarna 2 centimeter dieper leggen dan de echte. Zorg dat je tijdens het trekken van dat stukje rails de shift-toets ingedrukt houdt zodat het stukje zich niet vastklikt aan het eigenlijke spoor.

In bouwmodus zie je alleen het beeld dat je hebt gemaakt in het bestand 'dfi-a'. In dit geval staan daar de volgende drie treinen op, maar op een spoor waar alleen eindigende treinen komen heb ik dat leeggelaten. Het beeld dat je hebt gemaakt in het bestand 'dfi-b' (in mijn geval dus de aankondiging van de volgende trein, maar op het spoor voor eindigende treinen dus met 'niet instappen enz.') zie je nog niet.
Afbeelding

In drivermodus krijg je dan dit. Standaard weer het scherm 'dfi-a', dus met de eerstvolgende drie treinen.
Afbeelding

Wanneer nu echter een trein zich binnen 200 meter van het DRIS-spoortje komt, dat je dus aan de gewone rails hebt gehecht, verspringt het scherm naar 'dfi-b', in mijn geval dus met detailinformatie over de naderende trein.
Afbeelding

Op een perron met meerdere lijnen zal je moeten kiezen welke lijn je weer wil geven bij nadering van een trein, je kunt er maar ééntje kiezen. Meestal kies ik voor de meest hoogfrequente of de langste lijn.

Succes!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Ardan »

Gisteravond verder gegaan met het afwerken van de lijn. Van Lelylaan tot CS ligt het nu op de juiste hoogte (-10, onder de Overtoom en de NZVBW -6), en de stations Schelfhoutstraat t/m Marnixstraat zijn nu voorzien van DRIS en passagiersfunctie. Nu begin ik met het bouwen van de toegangen en het plaatsen van meubilair.

Eerst even een kaartje, waar dit lijngedeelte op staat samen met de andere lijnen die nog gaan komen. Daarvan is verder alleen de R3 grotendeels klaar. De openingsjaren zijn gebaseerd op de oudheid van het échte plan dat er voor die lijn is geweest, of de opening van een tramlijn op de plek waar eigenlijk een metro had moeten komen (Lelylaan, IJtram).
Afbeelding

Station Marnixstraat.
Afbeelding

Station Overtoom.
Afbeelding

Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ardans Trainz-projectjes [TS2010]

Bericht door Z2N »

Deelt de R3 nou zijn tunnel met de M3?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten