‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
In de jaren ‘90 leek het zo’n goed idee: de islamisering van de nationale spoorwegen. Toen het kabinet-Kok II met het plan kwam, was er zowel in het parlement als in de samenleving nauwelijks weerstand. Twee decennia later zwelt de kritiek echter aan.
Iedereen is er inmiddels aan gewend: zodra je de trein in stapt, is de sharia van kracht. Mannen en vrouwen zitten in gescheiden coupés, roken is niet meer toegestaan, bij zwartrijden wordt je hand eraf gehakt en bij meer dan 10 minuten vertraging krijgt de machinist stokslagen. Volgens veel reizigers was het vroeger beter.
Bert Bokhoven, hoogleraar Infrastructuur aan de TU Delft, geeft hen na uitvoerig onderzoek gelijk. Hij noemt de islamisering van de NS een onbegrijpelijke vergissing: “Je hoeft niet heel veel verstand van mobiliteit te hebben om te begrijpen dat religie en treinen geen goed huwelijk vormen. Destijds was er een enorme door neoliberalen geïnspireerde islamiseringshype. Daarin zijn we compleet doorgeslagen.”
Bokhoven noemt het spoor een ‘totaal andere sector’ dan bijvoorbeeld de energiebedrijven, waar de islamisering als een groot succes wordt gezien: “De Niqab Express mag dan meestal op tijd rijden, hij staat wel vijf keer per dag stil voor bidpauzes. Daardoor missen veel mensen hun aansluiting. Dat leidt tot veel ergernis onder bijvoorbeeld atheïstische en christelijke reizigers. En wie naar een hedonistische stad als Amsterdam wil, moet vanaf Duivendrecht de bus pakken. Dat blijkt buitengewoon inefficiënt.”
Oud-premier Wim Kok blijft erbij dat de islamisering van de NS destijds noodzakelijk was. Volgens hem was ‘blijven aanmodderen’ met seculier openbaar vervoer geen optie: “In landen om ons heen was de profeet allang de baas op de rails. Nederland kon niet achterblijven. Ik heb toen in de ministerraad gezegd: het moet nú, inshallah.”
Bron
In de jaren ‘90 leek het zo’n goed idee: de islamisering van de nationale spoorwegen. Toen het kabinet-Kok II met het plan kwam, was er zowel in het parlement als in de samenleving nauwelijks weerstand. Twee decennia later zwelt de kritiek echter aan.
Iedereen is er inmiddels aan gewend: zodra je de trein in stapt, is de sharia van kracht. Mannen en vrouwen zitten in gescheiden coupés, roken is niet meer toegestaan, bij zwartrijden wordt je hand eraf gehakt en bij meer dan 10 minuten vertraging krijgt de machinist stokslagen. Volgens veel reizigers was het vroeger beter.
Bert Bokhoven, hoogleraar Infrastructuur aan de TU Delft, geeft hen na uitvoerig onderzoek gelijk. Hij noemt de islamisering van de NS een onbegrijpelijke vergissing: “Je hoeft niet heel veel verstand van mobiliteit te hebben om te begrijpen dat religie en treinen geen goed huwelijk vormen. Destijds was er een enorme door neoliberalen geïnspireerde islamiseringshype. Daarin zijn we compleet doorgeslagen.”
Bokhoven noemt het spoor een ‘totaal andere sector’ dan bijvoorbeeld de energiebedrijven, waar de islamisering als een groot succes wordt gezien: “De Niqab Express mag dan meestal op tijd rijden, hij staat wel vijf keer per dag stil voor bidpauzes. Daardoor missen veel mensen hun aansluiting. Dat leidt tot veel ergernis onder bijvoorbeeld atheïstische en christelijke reizigers. En wie naar een hedonistische stad als Amsterdam wil, moet vanaf Duivendrecht de bus pakken. Dat blijkt buitengewoon inefficiënt.”
Oud-premier Wim Kok blijft erbij dat de islamisering van de NS destijds noodzakelijk was. Volgens hem was ‘blijven aanmodderen’ met seculier openbaar vervoer geen optie: “In landen om ons heen was de profeet allang de baas op de rails. Nederland kon niet achterblijven. Ik heb toen in de ministerraad gezegd: het moet nú, inshallah.”
Bron
Komt wel goed schatje.
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Ik vind die Sharia in de trein juist wel fijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Flauw hoor. Is het een idee om in de titel al te vermelden dat dit satire van De Speld is?
De mortuis nil nisi bene
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Is het een idee om dat zelf al af te kunnen leiden?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Klinkt ook buiten de satire om toch als goede ideeën.Thom91 schreef:...bij zwartrijden wordt je hand eraf gehakt en bij meer dan 10 minuten vertraging krijgt de machinist stokslagen...
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Beetje humor moet kunnen, en ik vond het zelf geestig genoeg dat het hier wel past. Was er zelf wel al van uit gegaan dat het na een dag verplaatst werd naar ergens anders. Je hoeft het niet te lezen en je aangesproken te voelen te reageren.Obus schreef:Flauw hoor. Is het een idee om in de titel al te vermelden dat dit satire van De Speld is?
Komt wel goed schatje.
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Er staat zowaar nog iets waars in ook :
Thom91 schreef: roken is niet meer toegestaan,
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Ja waarom dacht jij dan dat je niet maar mag roken in de trein...
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Was trouwens wel een mooi kleurtje geweest voor de V-IRM,ware het niet dat het daarbinnen loeiheet zou kunnen worden!
Het gekke is dat er inderdaad ook aparte vrouwencoupés bestaan in zulke landen, waar de andere coupés overigens meestal gemengd zijn en zelfs niet alleen in Islamitische landen, maar ook in Zuid-Amerika bestaat het. Omdat in die landen van die macho-mannen zich niet kunnen inhouden tegen vrouwen. Een zwaktebod eigenlijk.
Het gekke is dat er inderdaad ook aparte vrouwencoupés bestaan in zulke landen, waar de andere coupés overigens meestal gemengd zijn en zelfs niet alleen in Islamitische landen, maar ook in Zuid-Amerika bestaat het. Omdat in die landen van die macho-mannen zich niet kunnen inhouden tegen vrouwen. Een zwaktebod eigenlijk.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Dat laatste heb je tegenwoordig ook in India en omringende landen, bijvoorbeeld in de metro van Delhi.
De mortuis nil nisi bene
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
In Oostenrijk ook. Is wel apart in de grensoverschrijdende treinen - in Salzburg moet je dan de coupé verlaten...
(Oh ja: Een Borstvoedcoupé hebben ze ook...)
(Oh ja: Een Borstvoedcoupé hebben ze ook...)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Wat? Oostenrijk coupes voor vrouwen?
Komt wel goed schatje.
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Inderdaad. Ik citeer even uit de details voor de EC 113, Frankfurt-Klagenfurt:
Fahrradmitnahme begrenzt möglich
Fahrradmitnahme reservierungspflichtig
Reservierung möglich (Salzburg Hbf --> Klagenfurt Hbf)
Damenabteil (Salzburg Hbf --> Klagenfurt Hbf)
Bordrestaurant
Handy-/Ruhezonen (Salzburg Hbf --> Klagenfurt Hbf)
Stillabteil (Salzburg Hbf --> Klagenfurt Hbf)
(Stillabteil komt niet van stilte maar van stillen - borstvoeding geven)
Fahrradmitnahme begrenzt möglich
Fahrradmitnahme reservierungspflichtig
Reservierung möglich (Salzburg Hbf --> Klagenfurt Hbf)
Damenabteil (Salzburg Hbf --> Klagenfurt Hbf)
Bordrestaurant
Handy-/Ruhezonen (Salzburg Hbf --> Klagenfurt Hbf)
Stillabteil (Salzburg Hbf --> Klagenfurt Hbf)
(Stillabteil komt niet van stilte maar van stillen - borstvoeding geven)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Goh, nooit opgevallen. Maar hoe voorkomt het systeem dat een man daar toch een stoel kan reserveren. En mag mannelijk treinpersoneel er wel komen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Je kunt bij de ÖBB die bewust reserveren - als je daar als man een plek reserveert zul je er niet mogen zitten. De borstvoedingscoupé is niet reserveerbaar. Die is niet als coupé bedoeld waar je in zit maar je gaat er naartoe om je kind te zogen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Zelfs in Japan.Obus schreef:Dat laatste heb je tegenwoordig ook in India en omringende landen, bijvoorbeeld in de metro van Delhi.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Niks over meegekregen in de Railjet.. Of geldt dat daar niet in?baladid schreef:Inderdaad. Ik citeer even uit de details voor de EC 113, Frankfurt-Klagenfurt:
Fahrradmitnahme begrenzt möglich
Fahrradmitnahme reservierungspflichtig
Reservierung möglich (Salzburg Hbf --> Klagenfurt Hbf)
Damenabteil (Salzburg Hbf --> Klagenfurt Hbf)
Bordrestaurant
Handy-/Ruhezonen (Salzburg Hbf --> Klagenfurt Hbf)
Stillabteil (Salzburg Hbf --> Klagenfurt Hbf)
(Stillabteil komt niet van stilte maar van stillen - borstvoeding geven)
Komt wel goed schatje.
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Nee. Alleen in de EC en IC. Bij de grensoverschrijdende ICs en ECs naar Duitsland alleen de treinen met OeBB-materieel.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Ik had de Railjet vanuit Munchen, en valt die niet onder IC?
Komt wel goed schatje.
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Nee. RJ is een eigen treincategorie.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Vrouwenafdelingen (de metro, tram en bus van Dubai hebben ze ook) in die landen zijn er meen ik niet vanwege geloof, maar meer vanwege wangedrag van de mannen. De voorstadstreinen van Mumbai zijn wel eens zo vol dat ze dan de drukteindicator super-dense crushload hebben met 16 man per m2. Dan werd er wel eens in konten geknepen.
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Ik heb wel eens op de Franse feestdag 14 juli in Parijs een metro genomen. Dan kun je niet eens meer in je kont worden geknepen: je word volledig fijngedrukt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Juist op die momenten staan mannen met hun halfslappe unit tegen vrouwenbenen aan te meppen. Geen grapje.Vinny schreef:Ik heb wel eens op de Franse feestdag 14 juli in Parijs een metro genomen. Dan kun je niet eens meer in je kont worden geknepen: je word volledig fijngedrukt.
Ik vraag me af of er ook men-only coupés komen aangezien vrouwen in ongeveer 50% van alle gevallen de dader zijn bij seksueel geweld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
Natuurlijk niet, want wij mannen zijn het sterke geslacht, kunnen daar tegen en vinden het juist alleen maar geijl als dat gebeurdt! :Ydeadlock schreef:Ik vraag me af of er ook men-only coupés komen aangezien vrouwen in ongeveer 50% van alle gevallen de dader zijn bij seksueel geweld.
Re: ‘NS had nooit geïslamiseerd moeten worden’
dit heeft alles met geloof te maken.Busfoto.nl schreef:Vrouwenafdelingen (de metro, tram en bus van Dubai hebben ze ook) in die landen zijn er meen ik niet vanwege geloof, maar meer vanwege wangedrag van de mannen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 116 gasten