Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door Srananbloke »

2014 was voor mij persoonlijk een ongelofelijk schijtjaar. Dat is niet zo gek als je in relatief korte tijd zowel je baan als relatie verliest. Gelukkig is het nu 2015, en ga ik bepaalde zaken die ik ben verloren weer terugvinden en er gewoon een goed jaar van maken :pos:

De 1e fase hiervan is inmiddels volbracht. Dinsdag start ik met een nieuwe baan. Dat bekent ook dat ik na een halfjaar werkloosheid wat minder tijd heb om dagjes erop uit te gaan. Daarom heb ik het er sinds begin deze maand flink van genomen en heb ik al wat dagkaarten door heel Nederland verbruikt. Na mijn eerste kennismaking van afgelopen zomer met het Schönertagticket NRW vond ik het ook weer eens tijd om een dagje in het Rhein-Ruhrgebied door te brengen. Dus ben ik gisteren op pad gegaan.

De reis ging van Arnhem Zuid naar Arnhem Zuid via de grensovergangen Enschede/Gronau op de heenweg en Herzogenrath/Heerlen op de terugweg. Ik had geen zin om teveel in 1 dag te proppen, dus heb me uitsluitend gefocust op de lijn Oberhausen-Köln. Het weer was verschrikkelijk met de hele dag regen en harde wind. Mijn dag was daardoor ook iets minder productiever dan ik had gehoopt, en weinig bordjes helaas. Maar het mocht de pret niet drukken. iPhone-foto alert!

1. Rond half 7 in de ochtend was ik er klaar voor. Via Zutphen en Hengelo bereikte ik uiteindelijk Enschede, waar ik bij de plaatselijke DB-kaartautomaat een STT haalde en een enkeltje Enschede-Steinfurt om de reis tot 9 uur te dekken.
Afbeelding

2. Iets voor 10 uur kom ik aan op Münster Hbf, waar ook een rijtje N-wagens aankomt.
Afbeelding

3. Omdat ik naast regionale/lokale reizen ook behoefte had aan een kort ritje met het Fernverkehr, kocht ik eerder bij HKX een enkeltje Münster-Duisburg. De RB uit Enschede sluit hier goed op aan, waardoor ik niet al te lang in de wind en nattigheid hoef te wachten.
Afbeelding

4. De HKX werd gereden met een Taurus voorzien van Nord-Ostseebahn rijtuigen. De muziek van de Taurus klinkt mij als muziek in de oren, en moest dat uiteraard na aankomst in Duisburg even vastleggen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mZEFxfupJj8[/youtube]

5. Aan de andere zijde van het perron stond de Wedauer voor me klaar. Maar ik had al eerder besloten tram 901 te pakken richting Duisburg-Ruhrort om vanaf daar met de Ruhrortbahn naar Oberhausen te gaan. Achteraf had ik daar spijt van. Al was het maar omdat ik na aankomst in Ruhrort nog 20 minuten moest wachten op de volgende trein en de omgeving troosteloos is, helemaal met zulk schijtweer. Missie voor de volgende keer: gewoon de Wedauer pakken! Maar goed, deze Duisburger bracht me naar Ruhrort (als het goed is heeft dit type ook nog een tijdje op lijn 5 in Amsterdam/Amstelveen gereden):
Afbeelding

6. Lint van de NordWestBahn op het kleine, maar alles behalve knusse station Ruhrort.
Afbeelding

7. Na aankomst in Oberhausen ben ik direct op een RE richting Düsseldorf gestapt. Hier ben ik overgestapt op de U75 richting Neuss-Am Kaiser. Waar o.a. de S28....
Afbeelding

8. ...en de S8 voorbij komt.
Afbeelding

9. En waar de U75 regelmatig voorbij komt.
Afbeelding

10. Uiteindelijk ben ik op de S11 gestapt, richting Londoner Platz, Chorweiler U.S.
Afbeelding

11. In Köln-Chorweiler ben ik overgestapt op tram 15 richting Neusser Strasse/Gürtel, en daar weer overgestapt van onder -naar bovengronds (lijn 13).
Afbeelding

12. Uiteindelijk dmv een rondje over de rechteroever teruggereisd naar de linkeroever. Omdat ik het nieuwe ondergrondse station Heumarkt nog niet had gezien, ben ik op Heumarkt overgestapt op lijn 5, die hier zijn voorlopige begin/eindpunt heeft. Het kost 3 niveaus om uiteindelijk op het diepgelegen perron te komen. Net als het eerder geopende Rathaus oogt Heumarkt ruim en fris.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Tot hier en niet verder. Naar ik heb begrepen wordt straks eerst het zuidelijk gedeelte van de Nord-Süd Stadbahn tot Severinstrasse in gebruik genomen, dus het duurt nog wel een tijdje voordat de volledige tunnel in gebruik is.
Afbeelding

16. De Dom. Zo vaak in het wild gezien, maar het blijft een immens en indrukwekkend bouwwerk.
Afbeelding

17. Köln Hauptbahnhof bij schemering.
Afbeelding

18.
Afbeelding

19. Ik wilde eigenlijk meer tramlijnen afreizen, maar de vermoeidheid begon toe te slaan. Rond 5 uur zocht ik mijn favoriete restaurant op voor een paar hapjes en pakte ik niet veel later de RE richting Aachen. Hier by night.
Afbeelding

20. Niet veel later zat ik in een Talent richting Heerlen en was mijn schönertag alweer voorbij. Het laatste wat ik heb vastgelegd is deze Plan V in Sittard. Geen flauw idee hoelang het nog gaat duren voordat ze definitief met pensioen gaan, dus moet ik er nog maar even van genieten zolang het kan.
Afbeelding

Uiteindelijk was ik rond 11 uur in de avond terug in Arnhem.

Het was best een geslaagde dag, maar het weer heeft helaas niet meegewerkt. Er zijn nog genoeg plekken die ik graag wil zien en routes die ik wil afreizen (waaronder de tips die ik heb gekregen n.a.v. mijn eerdere NRW-verslag). De volgende keer (bij beter weer :P) pak ik er misschien een hotel bij, dan kan ik mijn tijd beter benutten. Het was in ieder geval wel fijn om weer in NRW te zijn :D
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door isadora »

Een heel fraaie reeks, alleen mis ik foto nummer 4.
Sorry, zie pas nu, dat het een video betreft.

Mijn favoriet is zonder meer de Plan-V op 20!!!!!!

Heel veel sterkte en succes het komende jaar. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door julsteren »

Aaaah lekker verslag :pos: altijd een groot fan van de NRW geweest, dit is zeker tof *O*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door Obus »

Fraai verslag, bekende plekkies (al is het Roergebied niet mijn favoriete vakantiebestemming - zeker op een regenachtige dag is het een grote troosteloze plek, vergelijkbaar met de Samberbekken).
De mortuis nil nisi bene
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door Timon91 »

Toffe serie, ondanks het weer heb je er wel wat leuks van gemaakt ;) Sterkte komend jaar, het begin is er in ieder geval!
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door Suus »

Ik vind die Coradia's (BR1440) voor de S5/S8 echt spuuglelijk. De oudere versie kennende zal het interieur ook wel niet veel soeps zijn :X

Voor iPhone-foto's is de kwaliteit wel meer dan uitstekend :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door Ardan »

Leuk verslag, bekend terrein :) Wat is dat voor projectiel op de S5/S8? Ik dacht dat daar de Coradia Continental of hoe heet dat ding ook al weer zou rijden, dezelfde als op de S-Bahn Bremen maar deze ziet er toch anders uit. Of is het een doorontwikkelde vervolgserie?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door Suus »

De originele Coradia Continental (BR440) had een kopvorm die niet meer voldeed aan de Europese veiligheidsnormen en heeft is op dat punt volledig nieuw ontworpen. Treinen met deze aangepaste kopvorm worden nu in de reeks 1440 geplaatst. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door Srananbloke »

Bedankt voor de reacties :)

Ja inderdaad, vind die Coradia ook maar een lelijk ding. Wel zag ik hier en daar een coachopstelling in die trein, vind ik fijner dan 4-zitters :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door Ronald »

Coach-opstelling in een S-bahn lijkt me dan weer niet zo praktisch. Leuk verslagje idd.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door Michael »

Leuk verslag :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door Meltrain »

Ronald schreef:Coach-opstelling in een S-bahn lijkt me dan weer niet zo praktisch.
SLT heeft ook in enkele bakken een coach-opstelling. Dat gaat ook prima.
Verder een leuk verslag inderdaad.
Wel nog een vraag: als ik Google op "Wedauer" zie ik dat dat de RB van Duisburg Hbf naar DU-Entenfang is. Ik zie niet hoe dat een alternatief is om naar Oberhausen te gaan. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door Srananbloke »

Meltrain schreef:Wel nog een vraag: als ik Google op "Wedauer" zie ik dat dat de RB van Duisburg Hbf naar DU-Entenfang is. Ik zie niet hoe dat een alternatief is om naar Oberhausen te gaan. :?
Was ook niet bedoeld als alternatief :wink: Bij het plannen had ik al langer het idee om na de HKX via de Ruhrortbahn naar Oberhausen te gaan, maar toen ik aankwam in Duisburg stond de Wedauer al klaar voor vertrek. Is ook een leuk (en kort) traject om te doen en stond al een tijdje op mijn verlanglijst, en op Entenfang kom je ook nog aardig wat goederenverkeer tegen. Ik twijfelde nog om even een retourtje te doen en daarna alsnog naar Oberhausen te gaan, maar koos uiteindelijk vanwege de tijd toch direct voor Ruhrort.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door Suus »

Duisburg-Ruhrort is een soort Bermudadriehoek van OV-tragedie. Vorig jaar was ik er samen met Ronald (met de trein komende vanuit Oberhausen) en toen werden we geconfronteerd met een tramvervangende busdienst vanwege een gesperde brug en die reed zo hatseflats eventjes een omleiding van een kilometer of tien... :X Als we dat hadden geweten waren een paar stations teruggereisd en met de metro naar Duisburg Hbf gereisd.

Kaartje daarvan:
Afbeelding

Het is overigens wel een fascinerend lijntje, want het was tot begin jaren '90 nog een lijn van Duisburg-Ruhrort naar Mülheim-Styrum, maar dat tracé is verlaten. Bij station Meiderich Süd is het dijklichaam afgebroken voor de tunneluitgang van de Stadtbahn en bij de Emmericher Straße liggen nog resten van het voormalige station Duisburg-Dümpten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door Srananbloke »

Over die lijn naar Mülheim-Styrum heb ik een fotoserie op Railtrash gezien. Inderdaad bijzonder lijntje. Die lijn en sommige stations stralen echt verval uit, maar dat geldt wel voor meer plekken in Rhein-Ruhr :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een dagje in een regenachtig en winderig NRW (19F, 1V)

Bericht door Jef400 »

Ik krijg nu al zin om weer terug te gaan.

Srananbloke, mooie reportage.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten