De toekomst van buslijnpagina's

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Bij treinen werkt het systeem anders, dat kan gewoon doorgaan. Bij bussen moet er dan misschien naar een vergelijkbare oplossing gekeken worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Frank »

Bij de treinen wordt de treinserie in de categorie "station zyx" gezet als de trein op station zyx komt. Dat levert soms wel veel categorieën op, maar het werkt wel makkelijk :) .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Het zorgt er wel voor dat pagina's aangepast moeten worden, maar het resultaat is wel het betrouwbaarste als ik dit soort verhalen lees. En je hebt ook meteen alle buslijnen in de categorie van stations/busstations waarmee je eventuele fouten alsnog kan controleren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Roelof's pagina ([wiki]Gebruiker:Roelof88/Apeldoorn[/wiki]) heeft dezelfde fout met linksto=, opeens verschijnt random lijn 105 Arnhem - Barneveld op zijn pagina, die niet in Apeldoorn komt. Alleen omdat er staat zoals: Er kan te Otterlo Rotonde worden overgestapt naar [[Apeldoorn]]. neemt die hem opeens op in het overzicht. Totaal niet betrouwbaar. :lol:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Frank »

Bee schreef:Het zorgt er wel voor dat pagina's aangepast moeten worden, maar het resultaat is wel het betrouwbaarste als ik dit soort verhalen lees. En je hebt ook meteen alle buslijnen in de categorie van stations/busstations waarmee je eventuele fouten alsnog kan controleren.
Dat denk ik ook. Bovendien, als je toch een categorie:station xyz hebt is het bovendien niet zo raar dat de buslijnen die daar komen erin staan. De vraag is even of die categorieën (station xyz) eenmalig handmatig toegevoegd moeten worden op alle buslijnpagina's of dat dit automatisch kan. Dat eerste hoeft op zich ook niet zo'n heel groot probleem te zijn natuurlijk. Het automatiseren van bus- en treinserieoverzichten op stationspagina's is denk ik wel een stap die we nu "moeten" nemen. Of in ieder geval, het lijkt mij wel extreem handig als we het nu (goed) doen, ook al is het even wat meer werk. Zeer fijn dat een aantal problemen in ieder geval voortijdig wordt gesignaleerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Bij treinstations gaan de categorieën door middel van het sjabloon in de routerij, dat kan bij de bussen, sjabloon kan gedubliceerd worden van het sjabloon voor de trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Bij treinstations gaan de categorieën door middel van het sjabloon in de routerij, dat kan bij de bussen, sjabloon kan gedubliceerd worden van het sjabloon voor de trein.
Ik zal wel even kijken voor de bussen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Het is niet zo eenvoudig als gewoon kopiëren bij treinen heb je:

Code: Selecteer alles

{{TreinRouteRij | {{Rimg|rsICr}} | Middelburg}}
Bij bussen heb je:

Code: Selecteer alles

{{BusRouteRij| {{Rimg|0sTr}} | [[Middelburg|Middelburg, Station]]}}
Nog een extra |Middelburg, Station erbij. De haakjes zijn het probleem niet, maar het krijgen van alleen Middelburg in de Categorie lukt me niet. :|

Maar je hebt ook voor busstations:

Code: Selecteer alles

{{BusRouteRij| {{Rimg|0sBr}} | [[Zierikzee Busstation|Zierikzee, Busstation]]}}
Dan zou je Zierikzee Busstation als categorie krijgen. Maar voor Middelburg zou je ook Middelburg Busstation als categorie willen krijgen. En je hebt het probleem dat niet bij elk station meteen een busstation ligt, dan zou je 3 sjablonen moeten maken.
1. Voor Stations met busstation
2. Voor Busstation & Haltes
3. Voor Stations zonder busstation

Hier liep ik even in te proberen of het werkte: [wiki]Sjabloon:BusRouteRij[/wiki]
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Frank »

Het zal inderdaad niet letterlijk kopiëren zijn ben ik een beetje bang. Bovendien wil je niet van elke bushalte een aparte categorie maken, dan is de weg zoek.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Je kan TreinRouteRij gebruiken voor haltes bij treinstations, BusRouteRij voor busstations zonder trein en de gewone RouteRij voor de overige haltes, die krijgen dan geen categorie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Je kan TreinRouteRij gebruiken voor haltes bij treinstations, BusRouteRij voor busstations zonder trein en de gewone RouteRij voor de overige haltes, die krijgen dan geen categorie.
Nee die moeten dan maar door vrijwilligers worden bijgehouden die haltes. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Je kan je afvragen of je voor bepaalde haltes die geen busstation zijn pagina's wil hebben. Als het een plek is waar bussen op elkaar aansluiten kan je dat ook gewoon een busstation noemen.

Omdat de treinseries worden getoond op basis van bestaan in de categorie Belgische Treinserie of Duitse Treinserie (afhankelijk welk land het betreft, Nederland doet nu niet mee) én op het staan in de categorie Station XYZXYZ zou het opnemen van buslijnen in stationscategorieën geen problemen met de werking van de spoorsjablonen moeten opleveren.

Het voordeel is dat je met categorieën fouten kan dubbelchecken en dat sjablonen gegarandeerd werken, het nadeel is dat je pagina's moet aanpassen.

In theorie zou je zo zelfs overzichten van voormalige buslijnen bij een treinstation/busstation kunnen laten genereren, daar zullen hier ook wel een paar geïnteresseerden voor zijn hier.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Ik denk toch dat het iets gecompliceerder ligt met buslijnen dan met treinen. Soms hebben buslijnen ook een voormalige route in hun geschiedenis staan met een busstation erin die tegenwoordig niet meer wordt aangedaan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Roelof88 »

Ik heb het volgende bedacht:

[wiki]Sjabloon:RouteRijStation[/wiki] kan gebruikt worden voor stations. Hij voegt de Categorie:Station <stationsnaam> + Categorie:Plaats <plaatsnaam> toe

Code: Selecteer alles

{{RouteRijStation | {{Rimg|0sTr}} | PLAATSNAAM | STATIONSNAAM | TEKST IN ROUTESTRIP | TEKST DIE JE DIRECT ACHTER DE HALTENAAM WILT PLAATSEN, bijvoorbeeld een aansluiting (optioneel) | TEKST / LOGO DIE JE RECHTS WILT UITLIJNEN (optioneel), bijvoorbeeld logo aansluitende metro}}
Dit

Code: Selecteer alles

{{RouteRij | {{Rimg|0sTr}} | [[Amsterdam Centraal|Amsterdam, Centraal Station]] <small>(aansluiting treinserie xxxx)</small>}} 
wordt dan

Code: Selecteer alles

{{RouteRijStation | {{Rimg|0sTr}} | Amsterdam| Amsterdam Centraal|Amsterdam, Centraal Station | <small>(aansluiting treinserie xxxx)</small>}}
Het voordeel van bovenstaande is dat je de link niet hoeft om te keren (dat zou je bij TreinRouteRij wel moeten doen, bovendien gebruikt TreinRouteRij een iets andere uitlijning). Je hoeft dus alleen de haakjes te verwijderen, het woord Station achter RouteRij en de plaats voor de stationsnaam toe te voegen.

----------------------------------------
[wiki]Sjabloon:RouteRijPlaats[/wiki] kan gebruikt worden voor busstations en haltes. Voegt Categorie:Plaats <plaatsnaam> toe.

Code: Selecteer alles

{{RouteRijPlaats | {{Rimg|0sTr}} | PLAATSNAAM | PAGINANAAM BUSSTATION OF HALTE | TEKST ROUTESTRIP | TEKST DIE JE DIRECT ACHTER DE HALTENAAM WILT PLAATSEN, bijvoorbeeld een aansluiting (optioneel) | TEKST / LOGO DIE JE RECHTS WILT UITLIJNEN (optioneel), bijvoorbeeld logo aansluitende metro}}
Voorbeeld:

Code: Selecteer alles

{{RouteRij| {{Rimg|rsBr}} | [[Gieten Knooppunt N33/N34|Gieten, OV Knooppunt N33/N34]]}}
wordt dan

Code: Selecteer alles

{{RouteRijPlaats| {{Rimg|rsBr}} | Gieten | Gieten Knooppunt N33/N34|Gieten, OV Knooppunt N33/N34}}
In werking te zien op:

Lijn 300 Groningen Centraal Station - Klazienaveen Centrum
Lijn 50 Amsterdam, Isolatorweg - Gein
regenmaker schreef:Ik denk toch dat het iets gecompliceerder ligt met buslijnen dan met treinen. Soms hebben buslijnen ook een voormalige route in hun geschiedenis staan met een busstation erin die tegenwoordig niet meer wordt aangedaan.
Deze sjablonen moet je dus niet gebruiken bij voormalige routes die onder een kopje geschiedenis bij een huidige lijn staan. Dan gebruik je gewoon RouteRij.

Als een lijn een voormalige lijn wordt, dan blijven die buslijnen wél zichtbaar in de categorieën (maar in stationscategorieën staan ook voormalige treinseries). In een dpl-tabel kun je dat wel oplossen. Voormalige lijnen staan immers in een andere categorie. Voorbeeldcode:

category=Station Utrecht Centraal
category=Buslijnen

Hiermee geef je aan dat de lijn zowel in de categorie Station Utrecht Centraal als in de categorie Buslijnen moet voorkomen.

Zie ik nog dingen over het hoofd?


EDIT: Vanwege sjabloonaanpassing.
Laatst gewijzigd door Roelof88 op zo 18 jan 2015, 00:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Hoe zit het dan met 2 busstations in dezelfde plaats, zoals:
Zierikzee Busstation & Zierikzee Sas

Krijgen die allebei een aparte lijst aan lijnen?

EDIT: Laat maar natuurlijk je selecteert natuurlijk nog steeds op linksto=Zierikzee Sas en linksto=Zierikzee Busstation :@
Zo te zien een waterdichtplan voor zover.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Roelof88 »

Inderdaad, code wordt dan:

linksto=Zierikzee Busstation
category=Plaats Zierikzee
category=Buslijnen

Oftewel, de lijn moet gelinkt zijn naar Zierikzee Busstation + voorkomen in de categorie Plaats Zierikzee + voorkomen in de categorie buslijnen.

Maar als dit doorgevoerd gaat worden is het natuurlijk verstandig om eerst een paar lijnen te pakken in een bepaalde plaats/concessie, zodat zeker weten alle mogelijke fouten eruit zijn.
Laatst gewijzigd door Roelof88 op za 17 jan 2015, 20:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Roelof88 schreef:Maar als dit doorgevoerd gaat worden is het natuurlijk verstandig om eerst een paar lijnen te pakken in een bepaalde plaats/concessie, zodat zeker weten alle mogelijke fouten eruit zijn.
Dan zou ik West Brabant nemen, Huibe heeft daar al een gedeelte geautomatiseerd. Zoals Breda en Roosendaal.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Maar ik ben eigenlijk ook op zoek naar een plaats met twee busstations die niet een treinstation zijn, dat is nog het enige onderdeel dat niet beproefd is.

En ik denk ook even aan treinstations met twee busstations, zoals Utrecht Centraal of Amsterdam Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Daniel »

Hendrik-Ido-Ambacht is er eentje voor het eerste wat je wil testen, zowel Cascade en Banckertplein zijn busstation (op de wiki althans) en lijn 88 komt zelfs op allebei.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Ardan »

Ik moet zeggen dat dit gedoe (in drie topics ook nota bene) me behoorlijk begint te duizelen als relatief digibeet. Ik haak in ieder geval af voor wat betreft het aanmaken van nieuwe lijnen en links en zo, al richtte ik me sowieso altijd al meer op beeldmateriaal :) Of verschijnt er nog een handleidinkje? In klare taal? Of klinkt de hele discussie ingewikkelder dan het eigenlijk is?
Ik doe ook maar wat
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Roelof88 »

Ik bewerkte per ongeluk mijn bericht hierboven. Hier nog een aanvulling:

Als een halte een station is, dan wordt deze nu niet gekoppeld aan de categorie:Plaats <plaatsnaam> (als tenminste in dezelfde plaats geen andere halte of busstation een RouteRijPlaats sjabloon gebruikt), maar alleen aan de categorie:Station <plaatsnaam>. Zie voorbeeld: Lijn 300 Groningen Centraal Station - Klazienaveen Centrum (station Groningen). Dit kan wel en zou misschien ook wel moeten, omdat anders de lijst met lijnen in de categorie:Plaats <plaatsnaam> niet compleet is.

Zoals Bee al zegt hebben sommige stations meerdere busstations, bijvoorbeeld Utrecht Centraal. Op Lijn 1 Utrecht, CS Centrumzijde - De Kwakel is de link: [[Utrecht Centraal|Utrecht, CS Centrumzijde]]. Er zullen dan dus doorverwijzingen moeten worden gemaakt, want anders kun je op Utrecht Centraal geen onderscheid meer maken tussen de verschillende busstations. De link in de routestrip moet dan verwijzen naar de doorverwijzing (bijvoorbeeld Utrecht Busstation CS Centrumzijde wordt een redirect naar Utrecht Centraal).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Ik moet zeggen dat dit gedoe (in drie topics ook nota bene) me behoorlijk begint te duizelen als relatief digibeet. Ik haak in ieder geval af voor wat betreft het aanmaken van nieuwe lijnen en links en zo, al richtte ik me sowieso altijd al meer op beeldmateriaal :) Of verschijnt er nog een handleidinkje? In klare taal? Of klinkt de hele discussie ingewikkelder dan het eigenlijk is?
Deze discussie is even lastig omdat de technische werking wordt uitgevogeld en besproken zodat er straks met eenvoudig te gebruiken sjablonen snel informatie aan een pagina toegevoegd kan worden zonder zes keer hetzelfde te hoeven typen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Meltrain »

En wat is nu het hele nut van dit alles? :?
Net als bij Ardan, begint het mij ook een beetje te duizelen.

Verder hebben we nu bij (bijvoorbeeld) Rotterdam_Keizerswaard drie lijstjes: tram, stadsbus en streekbus. Als we bovenstaande methode gebruiken, staan alle lijnen dan ineens door elkaar?
Bee schreef:Maar ik ben eigenlijk ook op zoek naar een plaats met twee busstations die niet een treinstation zijn, dat is nog het enige onderdeel dat niet beproefd is.
Drie posts boven die van jou, geeft regenmaker Zierikzee als voorbeeld. :wink:
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 17 jan 2015, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

De bedoeling van deze exercitie is dat straks met een sjabloon van één regel een altijd actuele lijst van buslijnen aan een pagina kan worden toegevoegd, op dezelfde manier zoals er ook al dergelijke sjablonen zijn voor Belgische en Duitse treinseries.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Meltrain »

Verder hebben we nu bij (bijvoorbeeld) Rotterdam Keizerswaard drie lijstjes: tram, stadsbus en streekbus. Als we bovenstaande methode gebruiken, staan alle lijnen dan ineens door elkaar?

Verder: waarom gaat het alleen maar over buslijnen? :? Tellen tram- en metrolijnen niet mee dan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten