OV-chipkaart internationale kaartjes

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door iljitsch »

Ik ben van de week in Leuven geweest. Kaartje hiervoor gewoon uit de automaat gehaald. Dit is een retour die twee weken geldig is in de vorm van een eenmalig bruikbare chipkaart.

Je kan gewoon inchecken bij vertrek, maar toen ik gisteravond terugkwam kon ik op Den Haag HS niet bij de poortjes uitchecken. Inchecken daarentegen kon wel, maar daar heb je natuurlijk niks aan om van binnen naar buiten door de poortjes te komen zodra die dicht zijn.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Anne »

Ervaring had ik een paar weken terug ook met het weekend retour. Zaterdag heen en zondag bij een paaltje willen uitchecken maar dat was weer een incheck.
iljitsch schreef: toen ik gisteravond terugkwam kon ik op Den Haag HS niet bij de poortjes uitchecken.
Tijdje niet op HS uit de trein gestapt. Staan daar nu poortjes? Dan zeker alleen in de tunnel naar de hal en niet bij de trap naar de (fiets)tunnel Stationsplein-Waldorpstraat.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door iljitsch »

Klopt. Het zijn van die lage poortjes, en ze zijn nog niet dicht. Er zitten op veel ook optische scanners.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door TomSteyl »

Heb al een paar keer problemen gehad met uitchecken vanuit het buitenland. Zelfs inchecken gaat soms niet... zal dit een fout in de software van de poortjes zijn?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Ronald »

Waarom zou je sowieso in- en uitchecken van- en naar het buitenland? Dat hoeft namelijk niet, bij gesloten poortjes kan je de barcode gebruiken.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door TomSteyl »

Op eenmalige chipkaarten zitten geen barcodes ;-)
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Gekko123 »

Als je een internationaal kaartje uit de automaat haalt zit daar geen barcode op, maar kun je daarmee wel in- en uitchecken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door reisthijs »

Ronald schreef:Waarom zou je sowieso in- en uitchecken van- en naar het buitenland?
Naar- en van het buitenland: omdat het moet omdat het een ov-chipkaart is... :X
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Zugführer »

Kun je een internationaal ticket eigenlijk op je eigen ov-chipkaart zetten?
Ik ga vrijdag bijvoorbeeld naar België en heb recht op gratis reizen in Nederland.
Mijn gevoel zegt me dat ik dan online een kaartje moet kopen, maar vroegah kon je ook gewoon internationale kaartjes met gratis reizen in NL uit de automaat halen
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Geert »

Online kun je ook aangeven dat je gratis reizen in NL hebt (of in België), denk dat dat bij de automaat ook nog steeds kan. Maar op je chipkaart laden kan zeker niet, want dan kunnen ze het in het buitenland niet uitlezen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Zugführer »

Dat klinkt wel logisch ja, maar anders zou je straks op reis zijn met twee chipkaarten. Op mijn persoonlijke chipkaart staat immers dat ik gratis mag reizen, maar ik moet dan inchecken met het wegwerpkaartje :')
Ik zal het eens gaan uitproberen vrijdag (hoewel ik voor de zekerheid gewoon online een kaartje ga kopen als ik voor die tijd niet meer op een station kom)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door waldo79 »

On-line levert geen enkel probleem op. De HC kan met het lezen van de chipkaart zien dat je een geldig abonnement hebt. Daarvoor is inchecken niet nodig. Voor het wegwerpkaartje moet je even lezen wat erop staat.

Ben afgelopen zomer met een printje in PDF naar Antwerpen gereisd.
Enkel heb ik op de terugweg in Rsd mijn internationale vervoerbewijs in mijn tas geduwd en met de chipkaart teruggereisd naar Gdm.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Anne »

Zugführer schreef:Kun je een internationaal ticket eigenlijk op je eigen ov-chipkaart zetten?
Ik ga vrijdag bijvoorbeeld naar België en heb recht op gratis reizen in Nederland.
Mijn gevoel zegt me dat ik dan online een kaartje moet kopen, maar vroegah kon je ook gewoon internationale kaartjes met gratis reizen in NL uit de automaat halen
Bij de automaat kan je aangeven of je recht hebt op korting in Nederland of vrij reizen hebt.

Enige wat niet lukt is als dit bij heen- en terugreis verschillend is.
Met mijn weekendvrij heb ik op vrijdagavond vrijreizen maar moet dan 's-morgens wel betalen in Nederland.
Bij en reis naar buitenland vertrek ik vaak wel voor 9 uren moet dan vol tarief betalen en bij terugreis zal ik vaak na 18.30 de grens overgaan.

Opvallende is wel dat bij de oude kaartjes de grens werd genoemd als je vrijreizen had in Nederland en bij de eenmalige chipkaarten er nu wel het vertrekstation in Nederland op staat (ook al is het tot de grens vrij reizen).
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Zugführer »

Ah bedankt, dus als ik zowel op de heen- als terugreis vrij mocht reizen was het geen probleem geweest, maar omdat ik op de terugreis op zondag alleen recht op korting heb moet ik hem denk ik toch online kopen :lol:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Ronald »

reisthijs schreef:
Ronald schreef:Waarom zou je sowieso in- en uitchecken van- en naar het buitenland?
Naar- en van het buitenland: omdat het moet omdat het een ov-chipkaart is... :X
Dat verandert dan ook dagelijks. Er staat trouwens een handleiding in PDF van 38 pagina's op de website voor het reizen naar het buitenland. Hoe bedoel je eenvoudig :X .

https://www.nsinternational.nl/web/file ... 9452b60df6

Ik snap het ook niet eens trouwens. Als je een "los" kaartje naar het buitenland koopt (eenmalige chipkaart) moet je bij WeekendVrij met je eenmalige kaartje inchecken en met een 65+-keuzedag met je eigen chipkaart. Waarom dit verschil dan?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Geert »

Waarschijnlijk moet je de keuzedag inchecken omdat je 'm anders niet verbruikt. Bij trein vrij/dal vrij/40% korting etc. is dat allemaal niet van toepassing, daarom hoef je daar waarschijnlijk niet mee in te checken.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Anne »

Met de 60+ kaart (geen 65+) moet je inchecken want anders zou je die dag nog een keer kunnen gebruiken. Dat geldt ook als je met een Kruidvat/Blokkerdagkaart gaat (actieproduct).


Met de Trein-vrij, Altijd-vrij en OV-vrij abonnementen moet je ook met je abonnement in-/uitchecken (zie pag. 20-22).
Mogelijk is het verschil met de Dal-vrij en Weekendvrij kaarten dat je bij deze laatste ook op saldo kan reizen en de andere altijd saldo-vrij zijn.
Laatst gewijzigd door Anne op do 22 jan 2015, 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Ronald »

Klinkt wel aannemelijk, maar ik zie er nu al tegenop om dit bijvoorbeeld aan m'n ouders uit te leggen:
Ze willen een dagje naar Antwerpen, m'n moeder heeft VDU en wil een keuzedag gebruiken, m'n vader reist mee op samenreiskorting. Welke handelingen moeten ze allemaal op het vertrekstation gaan uitvoeren om op de juiste manier te reizen? En als ze dan ook nog doordeweeks voor 9:00 uur willen vertrekken?
Ik moet daar zelf al goed over nadenken, laat staan dat dat meevalt voor (oudere) mensen die een kaartautomaat al best lastig vinden...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Geert »

Dat is alleen als je in het buitenland ook vrij reizen hebt (je komt er alleen via de knop "Zowel in Nederland als het buitenland vrij reizen abonnement")
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Ronald »

avl schreef:Met de Trein-vrij, Altijd-vrij en OV-vrij abonnementen moet je ook met je abonnement in-/uitchecken (zie pag. 20-22).
Nee, als ik als binnenlands vervoerbewijs "abonnement" kies, wordt de pagina getoond die zegt dat je met je eenmalige chipkaart moet inchecken.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Anne »

Ronald schreef:Klinkt wel aannemelijk, maar ik zie er nu al tegenop om dit bijvoorbeeld aan m'n ouders uit te leggen:
Ze willen een dagje naar Antwerpen, m'n moeder heeft VDU en wil een keuzedag gebruiken, m'n vader reist mee op samenreiskorting. Welke handelingen moeten ze allemaal op het vertrekstation gaan uitvoeren om op de juiste manier te reizen? En als ze dan ook nog doordeweeks voor 9:00 uur willen vertrekken?
Ik moet daar zelf al goed over nadenken, laat staan dat dat meevalt voor (oudere) mensen die een kaartautomaat al best lastig vinden...
Dat maakt het wel lastig ja. Want de heenreis is dus voltarief (voordeel retour naar België is ook pas na 9 uur). De terugreis is dus met 40% korting en gratis. Dat kaartje is niet uit de automaat te krijgen. Je kan ook geen kaartje uit de automaat halen voor de reis uit Belgie. Ik moet dat eens vragen aan het loket of die dat wel kunnen leveren.
De 60+ keuzedag kan je niet voor 9 uur activeren; en dat moet dan wel voor de terugreis. Mogelijk wel op een overstapstation.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Anne »

Ronald schreef:
avl schreef:Met de Trein-vrij, Altijd-vrij en OV-vrij abonnementen moet je ook met je abonnement in-/uitchecken (zie pag. 20-22).
Nee, als ik als binnenlands vervoerbewijs "abonnement" kies, wordt de pagina getoond die zegt dat je met je eenmalige chipkaart moet inchecken.
Ik was gewoon door het document geschoold en kwam dus toen niet tegen dat het ook voor en-en is.
Verwarrend dus dat document want je zoekt je abo en gaat niet alle pagina's ervoor lezen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Ronald »

Hoe kan je zo'n keuzedag of actiekaart eigenlijk gebruiken vanuit het buitenland?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Tochjo »

Vanuit het buitenland naar Nederland
De Keuzedag wordt geldig door in te checken. Het activeren van een Keuzedag is dan ook alleen op een station in Nederland mogelijk.
Voor de terugreis adviseren wij u om een internationaal ticket voor uw gehele reis te kopen. Dat wil zeggen: van uw opstapstation in het buitenland tot uw eindbestemming in Nederland.

Als u voor de terugreis tóch gebruik wilt maken van een Keuzedag, dan dient u een internationaal vervoerbewijs aan te schaffen van uw opstapstation in het buitenland tot aan een aankomststation van de internationale trein in Nederland. Op dit aankomststation checkt u in op uw Keuzedag om vanaf daar het binnenlandse deel van uw reis te vervolgen met deze Keuzedag. (bron)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OV-chipkaart internationale kaartjes

Bericht door Ronald »

Men zegt dus dat je niet ermee vanaf de grens kan reizen. Maar het "product" is toch gewoon op het hele Nederlandse spoornet (m.u.v. Thalys) geldig?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten