De toekomst van buslijnpagina's

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Vervang bus door bus/tram/metro, het komt op hetzelfde neer want ze gebruiken dezelfde Infobox. Wat betreft onderscheid, daar is waarschijnlijk ook nog wel een mouw aan te passen want het soort vervoersmiddel staat ook in de infobox.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Roelof88 »

Ik had twee lijnen aangepast, een buslijn en deze metrolijn: Lijn 50 Amsterdam, Isolatorweg - Gein :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Verder hebben we nu bij (bijvoorbeeld) Rotterdam Keizerswaard drie lijstjes: tram, stadsbus en streekbus. Als we bovenstaande methode gebruiken, staan alle lijnen dan ineens door elkaar?
Vind dat je daar op zich een goed punt hebt, maar ik denk niet persé dat je altijd aan de aparte lijstjes moet vasthouden.

@Bee/Roelof88: kan een van jullie misschien eens kijken of die automatische tabellen volgens de layout die we nu gevonden hebben ook sorteerbaar te maken zijn?
Dat lijkt me een mooie oplossing voor het argument wat Meltrain noemt (dan kan je op lijnsoort sorteren), maar mocht iemand een lijstje op nummervolgorde willen dan kan het ook.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Bedoel je sorteerbaar met die pijltjes zoals we ook elders hebben, want dat kan gegarandeerd, of sorteerbaar met een parameter aan het sjabloon?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Het mooie is inderdaad dat je met pijltjes kan sorteren op route, lijnsoort, lijnnummer, vervoerder etc.
Ardan schreef:Ik moet zeggen dat dit gedoe (in drie topics ook nota bene) me behoorlijk begint te duizelen als relatief digibeet. Ik haak in ieder geval af voor wat betreft het aanmaken van nieuwe lijnen en links en zo, al richtte ik me sowieso altijd al meer op beeldmateriaal :) Of verschijnt er nog een handleidinkje? In klare taal? Of klinkt de hele discussie ingewikkelder dan het eigenlijk is?
De discussie is nu nogal technisch, er wordt gekeken wat technisch mogelijk is. Maar als het af is dan wordt het wel duidelijk.
Ik denk dat er best mensen zijn die het duidelijk in bijvoorbeeld de hulp voor routestrips willen typen, wat eruit eindelijk wordt gefabriceerd voor het automatisch maken van trein- en buslijnoverzichten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Daniel »

@Bee: met pijltjes
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Dat is geen probleem.

Ik vrees wel dat ik zojuist de site onderuit heb getrokken met een te ingewikkeld sjabloon :oops:

Edit: Ok, dat is opgelost, maar blijkbaar vind het systeem het niet leuk als ik zowel meerdere categorieën combineer met Linksto. Ik vrees toch dat je dan een categorie voor elke haltepagina moet maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door matti93 »

Roelof88 schreef: Deze sjablonen moet je dus niet gebruiken bij voormalige routes die onder een kopje geschiedenis bij een huidige lijn staan. Dan gebruik je gewoon RouteRij.

Als een lijn een voormalige lijn wordt, dan blijven die buslijnen wél zichtbaar in de categorieën (maar in stationscategorieën staan ook voormalige treinseries). In een dpl-tabel kun je dat wel oplossen. Voormalige lijnen staan immers in een andere categorie.
Maar als een halte op een voormalig (bus-)station nou niet belangrijk genoeg was voor een nieuwe pagina maar als wijziging op de huidige pagina is toegevoegd... Omdat in het verleden niet alles even consequent is gedaan, zou dat nog wel voor onvolledigheid kunnen zorgen.

Verder vraag ik me af hoe je weet of iets een bijzondere RouteRij moet krijgen. Als iets bij de ene lijn als busstation wordt gemarkeerd en bij een andere lijn niet, dan zit je met een uitdaging. Is er een eenvoudige manier om te checken of alles consequent is op dit gebied?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Ik heb eindelijk een versie van het sjabloon werkend, maar het is niet de uitwerking die ik had verwacht te kunnen maken, zie [wiki]Gebruiker:Bee/CST_Lijntabel1[/wiki]

Allereerst omdat ik door technische beperkingen slechts twee parameters werkend heb gekregen: halte en type:
  • halte is de categorie waaruit buslijnen uitgelezen moeten worden. Voorbeelden zijn Station Groningen of Busstation Borger P+R / N34.
  • type is de modaliteit die opgesomd moet worden. Voorbeelden zijn Bus, Tram, Metro, Zwevend Tapijt.
Dat is dus niet zoals gehoopt met de categorie Plaats XYZXYZ, want als ik dat wél doe en vervolgens in die plaats filter met linkto krijg ik een foutmelding van het systeem over technische beperkingen.

Het tweede probleem is dat het sjabloon geen reguliere expressie kan uitvoeren op de opgehaalde paginatitels, dus werkt het alleen goed voor pagina's waar bij Lijninfo de parameter route is ingevuld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door huibe »

Het is even werk, maar ik denk dat we met zijn alle de route parameter snel genoeg voor de huidige lijnen hebben ingevuld. Ik heb West-Brabant in mijn tempo ook binnen twee dagen aangepast. En ik ben niet de snelste.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Roelof88 »

Bee schreef:Allereerst omdat ik door technische beperkingen slechts twee parameters werkend heb gekregen
Ik weet niet hoe je die derde parameter linksto= wilt noemen, maar als het goed is moet het nu wel werken (ik heb hem maar even link genoemd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Oh, nu wel :shock: Waarom kreeg ik dan een foutmelding :?

Maar dan moet de huidige parameter halte plaats worden en de linksto moet dan halte worden.

Dan zou de originele uitwerking het moeten doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Roelof88 »

Bee schreef:Oh, nu wel :shock: Waarom kreeg ik dan een foutmelding :?
Het [wiki]Sjabloon:LijnTabel[/wiki] probeert op de sjabloonpagina zelf ook een tabel te genereren. Als je category={{{type}}} invult, dan kan hij daar op de sjabloonpagina niets mee (en krijg je dus foutmeldingen). Zet je achter de parameternaam een verticale streep: | , dan schakelt hij de parameter op de sjabloonpagina zelf uit. Als je er bijvoorbeeld
category={{{type|bus}}}lijnen van maakt, dan krijg je standaard de categorie buslijnen, behalve als je op het artikel waar je het sjabloon gebruikt de parameter type= invult.

Ik heb het Sjabloon:RouteRijStation nu tevens voorzien van de categorie:Plaats <plaatsnaam>, want anders werkt de LijnTabel niet voor stationspagina's.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Nouja, dan zou het nu dus goed moeten werken. Dan moeten de pagina's aangepast worden. Dat wordt morgen maar even een goede handleiding schrijven lijkt mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Roelof88 »

matti93 schreef:Maar als een halte op een voormalig (bus-)station nou niet belangrijk genoeg was voor een nieuwe pagina maar als wijziging op de huidige pagina is toegevoegd... Omdat in het verleden niet alles even consequent is gedaan, zou dat nog wel voor onvolledigheid kunnen zorgen.
Het sjabloon is alleen te gebruiken voor huidige lijnen. Mocht er dus op een voormalig station of voormalig busstation ook een lijnenoverzicht staan dan kunnen die (nog) niet van een automatische overzicht met voormalige lijnen worden voorzien.
matti93 schreef:Verder vraag ik me af hoe je weet of iets een bijzondere RouteRij moet krijgen. Als iets bij de ene lijn als busstation wordt gemarkeerd en bij een andere lijn niet, dan zit je met een uitdaging. Is er een eenvoudige manier om te checken of alles consequent is op dit gebied?
Treinstations gebruiken RouteRijStation. Busstations zonder treinstation + haltes met een artikel gebruiken RouteRijPlaats. Misschien dat de naamgeving nog beter kan? Ik durf wel met zekerheid te zeggen dat alle treinstations en busstations consequent als link in de routestrip zijn opgenomen. Voor 'losse' haltes durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Net vanavond de gehele concessie Zeeland van routeparameters voorzien. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Meltrain »

Moet bij RouteRijStation nu ook nog extra de plaatsnaam worden ingevuld?
Het is dat ik net Lijn 300 Groningen Centraal Station - Klazienaveen Centrum nog even bekeek, maar anders was dat dus niet bekend. :?

Edit: ik zie nu dat je dat ergens ertussen hebt gezet in je bericht op de vorige pagina, maar niet in de voorbeelden hebt aangepast.
Overigens: de tweede keer dat er RouteRijStation staat, moet dat RouteRijPlaats zijn. :wink:

En we moeten nog een eenduidige afspraak maken wat we bij stadslijnen invullen bij de routeparameter!
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Roelof88 »

Ik heb het bericht aangepast. Overigens had ik het wel gemeld in de post van 0:04 uur (laatste zin).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef:En we moeten nog een eenduidige afspraak maken wat we bij stadslijnen invullen bij de routeparameter!
Ik heb bij stadsdiensten het volgende gedaan:
Middelburg: Station - ROC Tromboneweg

Code: Selecteer alles

|route='''Middelburg:''' Station - ROC Tromboneweg
Dus eigenlijk bij stadsdiensten de stad dikgedrukt gemaakt. Daarna de stations/wijken erachter toegevoegd. In dit geval stopt die alleen bij het ROC dus de naam van ROC gepakt.

Dus voor Nijmegen wordt dit bijvoorbeeld:
Nijmegen: Centraal Station - Heyendaal - Aldenhof - Station Dukenburg

Als de stadsdienst buiten de plaats komt kan je het volgende doen:
Apeldoorn: Station - Centrum - Zevenhuizen - Teuge - Twello

De plaatsen erbuiten schuingedrukt maken.

En Roelof er moet nog iets worden gevonden voor de nieuwe dienstregeling.
Want anders moet je voor de ingang van de nieuwe dienstregeling alles van RouteRij naar PlaatsRouteRij/StationRouteRij veranderen want als je niet met RouteRij begint komen ze al in het overzicht.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Thom91 »

Meltrain schreef:Verder hebben we nu bij (bijvoorbeeld) Rotterdam Keizerswaard drie lijstjes: tram, stadsbus en streekbus. Als we bovenstaande methode gebruiken, staan alle lijnen dan ineens door elkaar?

Verder: waarom gaat het alleen maar over buslijnen? :? Tellen tram- en metrolijnen niet mee dan?
De hoeveelheid tram/metrolijnen valt in het niet bij het aantal buslijnen. Het automatiseren van buslijnen levert veel meer werkvermindering op dan de metro/tramlijnen, die ook nog eens veel minder van route wijzigen dan bussen.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Alle lijnen worden geautomatiseerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Thom91 »

Daar zeg ik toch ook niets over, ik zeg alleen dat het doen van bussen meer voordeel oplevert dan trams/metro's.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Thom91 schreef:Daar zeg ik toch ook niets over, ik zeg alleen dat het doen van bussen meer voordeel oplevert dan trams/metro's.
Alles wordt in één keer gedaan omdat ze dezelfde sjablonen gebruiken. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:En Roelof er moet nog iets worden gevonden voor de nieuwe dienstregeling.
Want anders moet je voor de ingang van de nieuwe dienstregeling alles van RouteRij naar PlaatsRouteRij/StationRouteRij veranderen want als je niet met RouteRij begint komen ze al in het overzicht.
Lijnen die nog niet in dienst zijn hebben een waarschuwingssjabloon toch? Als dat sjabloon er nu voor zorgt dat een lijn in een categorie Toekomstige lijn (o.i.d.) wordt gezet, dan kunnen we die categorie uitsluiten bij de automatische tabellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Hainje »

Bee schreef:Als je zo'n geautomatiseerd systeem voor haltes wil denk ik dat gebruik kan maken van haltecodes, want in principe heeft in Nederland elke halte een numerieke code. Echter, ik weet niet of die voor het hele land uniek zijn, ik weet niet of die nog wel eens willen veranderen/hergebruikt worden en ik weet niet hoe die haltenummers snel opgezocht kunnen worden.
Naar mijn weten beginnen die altijd met het zonenummer waarin een halte zich bevind. Dus in Tilburg is een haltenummer 7300xxxxx. Het kan best dat een halte met nummer 730012345 eerst aan de Bachlaan staat en een paar jaar later aan de Heerenveldendreef. De haltes blijven dan op dezelfde locaties, alleen de nummers veranderen. Zulke dingen moeten dan wel in de gaten gehouden worden bij nieuwe dienstregelingen.

Wellicht dat Somoht hierbij kan helpen, ongetwijfeld dat een lijst met haltenummers beschikbaar is via NDOV/GOVI.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten