Concessie Limburg (2017-2031)
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Opzich wel aardig stukje, al krijg ik er een beetje jeuk van dat Veolia in het begin als een soort calimero wordt weggezet.Daarnaast schrijft de schrijver alleen maar over het opknippen van de exploitatie, terwijl het probleem er - ook volgens de schrijver - in de integratie van stations bij een vervoerder zit. Juist daar wordt geen oplossing voor gegeven.
Het is een spectrum.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik vindt het een slecht stuk. Dit moet wel geschreven zijn door een manager van Veolia.Karl schreef:Opzich wel aardig stukje, al krijg ik er een beetje jeuk van dat Veolia in het begin als een soort calimero wordt weggezet.Daarnaast schrijft de schrijver alleen maar over het opknippen van de exploitatie, terwijl het probleem er - ook volgens de schrijver - in de integratie van stations bij een vervoerder zit. Juist daar wordt geen oplossing voor gegeven.
Veolia Limburg is gewoon een slecht vervoerder, een slecht verliezer. Dat bedrijf had destijds toen er ettelijke 10 miljoenen werden ingepompt al failliet verklaard moeten worden.
Dát is het oneerlijk spel wat Veolia heeft gespeelt. Te laag inschrijven, winnen, verlies maken en dan de hand ophouden.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Manu Lageirse (CEO Veolia Transport Nederland) is boos op Volkskrant over de inhoud van dit artikel: https://twitter.com/MLageirse/with_replies
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Deze houding van Veolia is toch wel dieptriest. De rechter heeft al bepaald dat NS gewoon mee mag bieden.
Nou hoop ik persoonlijk ook dat Arriva dit wint, want ik zou graag willen zien dat de door NS geschetste doemscenario's op niks gebaseerd zijn. Ik geloof dat het wel degelijk mogelijk is om stoptreinen van Intercity's te scheiden in de regio. In de randstad lijkt het me lastiger.
Maar wat Veolia hier doet is gewoon etteren. Ten koste van de reiziger en de belastingbetaler. Zo'n vervoersbedrijf zal niemand in Nederland missen.
Nou hoop ik persoonlijk ook dat Arriva dit wint, want ik zou graag willen zien dat de door NS geschetste doemscenario's op niks gebaseerd zijn. Ik geloof dat het wel degelijk mogelijk is om stoptreinen van Intercity's te scheiden in de regio. In de randstad lijkt het me lastiger.
Maar wat Veolia hier doet is gewoon etteren. Ten koste van de reiziger en de belastingbetaler. Zo'n vervoersbedrijf zal niemand in Nederland missen.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Daarom hoop ik persoonlijk ook dat Linea of Arriva wint.starx schreef: Nou hoop ik persoonlijk ook dat Arriva dit wint, want ik zou graag willen zien dat de door NS geschetste doemscenario's op niks gebaseerd zijn. Ik geloof dat het wel degelijk mogelijk is om stoptreinen van Intercity's te scheiden in de regio. In de randstad lijkt het me lastiger.
Het geschetste scenario dat het hoofdrailnet daarna in gedeeltes wordt aanbesteed zie ik ook wel zitten.
Zat Syntus dan niet ook gewoon te etteren in Noord-Holland en in Zeeland?starx schreef:Maar wat Veolia hier doet is gewoon etteren. Ten koste van de reiziger en de belastingbetaler. Zo'n vervoersbedrijf zal niemand in Nederland missen.
Beide gevallen gaan namelijk over het in hun ogen onterecht bevoordelen van vervoersbedrijven.Waarbij het in Zeeland/Limburg ongegrond is verklaard.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Linea is gewoon Veolia hoor.Mr-W schreef:Daarom hoop ik persoonlijk ook dat Linea of Arriva wint.
🍉
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Veolia heeft zijn kans gehad, hoeft van mij daarom niet terug te komen als Linea (klinkt als een Duitse dieetboter ;-)), Arriva vind ik helemaal geen fijn bedrijf. Laat Abellio het maar doen!
Helemaal mee eens, Mat Vestjens heeft volgens mij carte blanche voor onbeperkt geld gegeven aan Veolia en daarvoor een trein teruggekregen (Mat Vestjens is voormalig gedeputeerde in het Limburgs Parlement).huibf schreef:Dát is het oneerlijk spel wat Veolia heeft gespeelt. Te laag inschrijven, winnen, verlies maken en dan de hand ophouden
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Wat een krokodillentranen. De Franse overheid heeft via de RATP en Ciasse des Depots een grote vinger in de pap bij Transdev. Verder zit de Franse OV markt nog steeds potdicht voor buitenlandse bedrijven zoals Arriva en de NS doordat de Franse overheid lak heeft aan de Europese regelgeving en heeft Transdev in z'n thuismarkt dus geen last van concurrenten.BR628 schreef:http://www.volkskrant.nl/economie/het-v ... ~a3836337/
Zo, het eerste bommetje is geplaatst.
Limburgse OV-concessie 2016-2031
Probeer als buitenlands bedrijf maar eens de Franse OV-markt te betreden inderdaad, er wordt net zo lang tegen je geprocedeerd totdat je het opgeeft. Arriva die de tramconcessie in Bordeaux won? Procederen tot je eens ons weegt en vervolgens gaat Transdev er met het contract vandoor.
Deutsche Bahn hanteert dezelfde tactieken in Duitsland. Er wordt geprocedeerd tegen aanbestedende overheden die het voor nieuwkomers in de markt eenvoudiger proberen te maken, zoals de VRR die een stelsel heeft opgezet om de aanschaf van nieuw materieel te bekostigen of Niedersachsen die de mogelijkheid biedt bij aanbestedingen materieel via een pool aan te schaffen.
En nu in Nederland is er een sterke vervoerder die zich in zijn eigen markt bedreigd voelt en daar op een zeer nette manier tegen in actie komt door aan aanbestedingen mee te doen en buitenlandse staatsbedrijven gaan er tegen te keer. Wat mij betreft kan je dat boter op het hoofd noemen.
Limburg mag dan nu eindelijk relatief rustig zijn op OV-gebied maar dat is niet dankzij Veolia maar ondanks Veolia. Bij elk nieuwsbericht over Veolia Limburg op Facebook stromen de negatieve reacties binnen, dat is toch wel een teken aan de wand dat het echt beter kan en in een volgende concessie ook beter moet.
Deutsche Bahn hanteert dezelfde tactieken in Duitsland. Er wordt geprocedeerd tegen aanbestedende overheden die het voor nieuwkomers in de markt eenvoudiger proberen te maken, zoals de VRR die een stelsel heeft opgezet om de aanschaf van nieuw materieel te bekostigen of Niedersachsen die de mogelijkheid biedt bij aanbestedingen materieel via een pool aan te schaffen.
En nu in Nederland is er een sterke vervoerder die zich in zijn eigen markt bedreigd voelt en daar op een zeer nette manier tegen in actie komt door aan aanbestedingen mee te doen en buitenlandse staatsbedrijven gaan er tegen te keer. Wat mij betreft kan je dat boter op het hoofd noemen.
Limburg mag dan nu eindelijk relatief rustig zijn op OV-gebied maar dat is niet dankzij Veolia maar ondanks Veolia. Bij elk nieuwsbericht over Veolia Limburg op Facebook stromen de negatieve reacties binnen, dat is toch wel een teken aan de wand dat het echt beter kan en in een volgende concessie ook beter moet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Voor de provincie Limburg is het niet relevant wie de trams in Bordeaux exploiteert en NS valt het inderdaad niet te verwijten dat ze hun eigen territorium bewaken.
Als je als overheid gelooft in het systeem van marktwerking middels een openbare aanbesteding ben ik van mening dat er wel sprake moet zijn van een level playing field. Op welke terreinen is Veolia of Arriva straks eigenlijk exact afhankelijk van NS? We chippen ons nu toch een ongeluk om elke dubbeltje bij de juiste vervoerder terecht te laten komen :X
Als je als overheid gelooft in het systeem van marktwerking middels een openbare aanbesteding ben ik van mening dat er wel sprake moet zijn van een level playing field. Op welke terreinen is Veolia of Arriva straks eigenlijk exact afhankelijk van NS? We chippen ons nu toch een ongeluk om elke dubbeltje bij de juiste vervoerder terecht te laten komen :X
Lageirse kan wel boos zijn op de Volkskrant maar wat er in staat is waarschijnlijk gewoon gelekt door iemand van Veolia.Somoht schreef:Manu Lageirse (CEO Veolia Transport Nederland) is boos op Volkskrant over de inhoud van dit artikel: https://twitter.com/MLageirse/with_replies
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Het zijn voorbeelden om aan te geven hoe hypocriet de bedrijven zijn die hier moord en brand schreeuwen over NS.JWM schreef:Voor de provincie Limburg is het niet relevant wie de trams in Bordeaux exploiteert en NS valt het inderdaad niet te verwijten dat ze hun eigen territorium bewaken.
Verkoop via kaartautomaten.Op welke terreinen is Veolia of Arriva straks eigenlijk exact afhankelijk van NS? We chippen ons nu toch een ongeluk om elke dubbeltje bij de juiste vervoerder terecht te laten komen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Waarschijnlijk net zo hypocriet als diezelfde NS die in het buitenland ook moord en brand schreeuwt over marktprotectie aldaar.Het zijn voorbeelden om aan te geven hoe hypocriet de bedrijven zijn die hier moord en brand schreeuwen over NS.
Hoe zit dit nu precies? Is de nieuwe concessiehouder verplicht er voor te zorgen dat er NS-automaten op de stations staan? Op de Heuvellandlijn is dat nu niet overal het geval.Bee schreef:Verkoop via kaartautomaten.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik vind dat je dat in dit geval veel moeilijker kunt stellen. Syntus was er met een rechtszaak op uit om zelf de concessie te bemachtigen en Veolia niet (volgens artikel), dus ze willen puur tijd rekken. Ik vraag me trouwens af of dat ze zal lukken, mocht Abellio winnen. Abellio kan immers bij de start al de nieuwe FLIRTs van NS inzetten, en kunnen dan daarna extra materieel kopen. In die zin pakt de aanschaf van de FLIRTs door NS strategisch zeer gunstig uit. Ik denk dat NS er een hoop voor over heeft om Veolia geen dag langer dan strikt noodzakelijk de concessie uit te laten voeren (dat zou ik in hun geval wel hebben).Mr-W schreef:Zat Syntus dan niet ook gewoon te etteren in Noord-Holland en in Zeeland?starx schreef:Maar wat Veolia hier doet is gewoon etteren. Ten koste van de reiziger en de belastingbetaler. Zo'n vervoersbedrijf zal niemand in Nederland missen.
Beide gevallen gaan namelijk over het in hun ogen onterecht bevoordelen van vervoersbedrijven.Waarbij het in Zeeland/Limburg ongegrond is verklaard.
Maargoed, Arriva kan natuurlijk ook winnen, dus dat moeten we maar afwachten.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Het FNV vindt er ook wat van.
Ik ben er nog niet helemaal uit welk spelletje er hier gespeeld wordt. Ik ben erg benieuwd naar de bron van het artikel uit de Volkskrant. Is dat Veolia, een vakbond, iemand van NS? Wie is er bezig met welk belang?
Ik ben er nog niet helemaal uit welk spelletje er hier gespeeld wordt. Ik ben erg benieuwd naar de bron van het artikel uit de Volkskrant. Is dat Veolia, een vakbond, iemand van NS? Wie is er bezig met welk belang?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Doordat in het artikel gesproken wordt over het minder scherp mogen inschrijven vanuit het Franse moederbedrijf, gok ik dat het iemand is binnen Veolia. Echter door de manier van berichtgeving komt weer het belang van NS naar voren. Vooral het "openbaren" van het vriendjesspel tussen Veolia en Arriva, is niet echt in het belang van Veolia.Wubbo schreef:Het FNV vindt er ook wat van.
Ik ben er nog niet helemaal uit welk spelletje er hier gespeeld wordt. Ik ben erg benieuwd naar de bron van het artikel uit de Volkskrant. Is dat Veolia, een vakbond, iemand van NS? Wie is er bezig met welk belang?
Ik zou daarom gaan vvoor een gefrustreerde kantoormedewerker van Veolia als bron voor het Volkskrant artikel
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
En dan is de uitvoering van de concessie nog niet eens ter sprake gekomen... De eerste maanden reed geen bus op tijd, na een half jaar waren er zoveel klachten dat ze de hele dienstregeling overhoop gooiden, en herinneren jullie je het fiasco met de volle Wadlopers op de Maaslijn nog? Tot aan het debacle met de Fyra was dat de grootste spoorblunder van de afgelopen jaren!Bee schreef:Probeer als buitenlands bedrijf maar eens de Franse OV-markt te betreden inderdaad, er wordt net zo lang tegen je geprocedeerd totdat je het opgeeft. Arriva die de tramconcessie in Bordeaux won? Procederen tot je eens ons weegt en vervolgens gaat Transdev er met het contract vandoor.
Deutsche Bahn hanteert dezelfde tactieken in Duitsland. Er wordt geprocedeerd tegen aanbestedende overheden die het voor nieuwkomers in de markt eenvoudiger proberen te maken, zoals de VRR die een stelsel heeft opgezet om de aanschaf van nieuw materieel te bekostigen of Niedersachsen die de mogelijkheid biedt bij aanbestedingen materieel via een pool aan te schaffen.
En nu in Nederland is er een sterke vervoerder die zich in zijn eigen markt bedreigd voelt en daar op een zeer nette manier tegen in actie komt door aan aanbestedingen mee te doen en buitenlandse staatsbedrijven gaan er tegen te keer. Wat mij betreft kan je dat boter op het hoofd noemen.
Limburg mag dan nu eindelijk relatief rustig zijn op OV-gebied maar dat is niet dankzij Veolia maar ondanks Veolia. Bij elk nieuwsbericht over Veolia Limburg op Facebook stromen de negatieve reacties binnen, dat is toch wel een teken aan de wand dat het echt beter kan en in een volgende concessie ook beter moet.
Wordt daar bij een aanbesteding naar gekeken? Wanneer een vervoerder opnieuw mikt op de concessie, in dit geval Veolia op Limburg, wordt er dan gekeken naar prestaties in het verleden? Of gaat men blindelings ervan uit dat Veolia ''haar lessen getrokken heeft'' en dat ze hun leven gebeterd hebben?
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Volgens mij mag Veolia niet uitgesloten worden van inschrijving door fouten / ervaringen in het verleden.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Nee, forse boete regelingen moeten dergelijk gefaal uitsluiten, lees: economisch onaantrekkelijk maken. Nu zijn er natuurlijk ook opdrachtgevers die daar niet goed over nadenken of gewoon slappe knieën hebben.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Het artikel in de Volkskrant noemt een bron, namelijk drie anonieme kantoormedewerkers van Veolia. De sfeer op kantoor zal daar morgen wel om te snijden zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik kan de opmerking niet helemaal plaatsen dat Veolia 'vriendjes' is met Arriva. Wat schiet Veolia ermee op als niet Abellio maar Arriva met Limburg aan de haal gaat?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Arriva zit samen met Veolia en Connexxion in de FMN (http://beterspoor.nl/) die de markt willen openbreken en dus NS. Als Arriva wint dan zit er weer een extra voet in de deur van het HRN, wat ook weer in het belang is van Veolia cq. Transdev.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten