De toekomst van buslijnpagina's

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Frank »

Bee schreef:
regenmaker schreef:En Roelof er moet nog iets worden gevonden voor de nieuwe dienstregeling.
Want anders moet je voor de ingang van de nieuwe dienstregeling alles van RouteRij naar PlaatsRouteRij/StationRouteRij veranderen want als je niet met RouteRij begint komen ze al in het overzicht.
Lijnen die nog niet in dienst zijn hebben een waarschuwingssjabloon toch? Als dat sjabloon er nu voor zorgt dat een lijn in een categorie Toekomstige lijn (o.i.d.) wordt gezet, dan kunnen we die categorie uitsluiten bij de automatische tabellen.
Ook huidige lijnen waar bijv. alleen maar een frequentiewijziging in plaats vindt hebben zo'n sjabloon.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Een nieuw sjabloon dan, NLijnInfo voor lijnen die nog niet bestaan? Dan moet de wikibot maar op datum x op zoek naar {{NieuwedrglX}}{{NLijnInfo en vervangen door {{LijnInfo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Lijnen die nog niet in dienst zijn hebben een waarschuwingssjabloon toch? Als dat sjabloon er nu voor zorgt dat een lijn in een categorie Toekomstige lijn (o.i.d.) wordt gezet, dan kunnen we die categorie uitsluiten bij de automatische tabellen.
Ja, wat Frank al zegt. Als je terug leest zei Roelof dat ook al dat je dan een nieuwe categorie moet toevoegen. Het probleem is als je 2 weken van te voren begint met wijzigingen invoeren staat meer dan de helft van de buslijnen niet meer op de buspagina, aangezien die lijnen ook zo'n sjabloon krijgen. En als je die weghaalt weet je niet of de lijn al is aangepast aan de nieuwe dienstregeling, dus we hebben een andere oplossing nodig.
Bee schreef:Een nieuw sjabloon dan, NLijnInfo voor lijnen die nog niet bestaan? Dan moet de wikibot maar op datum x op zoek naar {{NieuwedrglX}}{{NLijnInfo en vervangen door {{LijnInfo.
Ja daar dacht ik al aan iets van TLijnInfo (Toekomstig) of NLijnInfo (Nieuw) wat Bee zegt. Dan moet je Toekomstige buslijnen info categorie aanmaken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Fout onderkend, nieuw antwoord neergezet. Eerst dat even lezen dan opnieuw reageren aub. Dankuwel.

*Bee emmer koffie drinken gaat
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Fout onderkend, nieuw antwoord neergezet. Eerst dat even lezen dan opnieuw reageren aub. Dankuwel.

*Bee emmer koffie drinken gaat
Ja, ik had hem al geplaatst toen had jij al gereageerd, dus maar even geëdit. Maar als je goed gelezen had, had je gezien dat Roelof exact hetzelfde idee had. ;)

Zowel TLijninfo als NLijninfo zijn verouderde sjablonen die prima hergebruikt kunnen worden, lijkt me. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door huibe »

Tsja we kunnen ook onze schouders ophalen voor maximaal 2 weken per jaar. Waarom zo moeilijk doen. ...
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

huibe schreef:Tsja we kunnen ook onze schouders ophalen voor maximaal 2 weken per jaar. Waarom zo moeilijk doen. ...
Dan is de info 2 weken totaal weggevaagd op de stationspagina's, je kan net zo goed alles in één keer goed doen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door huibe »

Hoe zo weggevaagd. Je hebt de nieuwe lijnen die in de tabel staan en de oude die niet wijzigen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

huibe schreef:Hoe zo weggevaagd. Je hebt de nieuwe lijnen die in de tabel staan en de oude die niet wijzigen.
Klopt je hebt gelijk. :Y Want inderdaad als je lijnen toevoegt en de oude op voormalig zet dan heb je gewoon twee weken van te voren de nieuwe dienstregeling op de stationspagina zoals nu al is.

Ik bedoelde eigenlijk meer van: als je nieuwe lijnen wil aanmaken voor die 2 weken dan kan zo'n sjabloon van pas komen. :wink:
Anders komen ze er al tussen te staan en dat wil je niet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Somoht »

Hainje schreef:
Bee schreef:Als je zo'n geautomatiseerd systeem voor haltes wil denk ik dat gebruik kan maken van haltecodes, want in principe heeft in Nederland elke halte een numerieke code. Echter, ik weet niet of die voor het hele land uniek zijn, ik weet niet of die nog wel eens willen veranderen/hergebruikt worden en ik weet niet hoe die haltenummers snel opgezocht kunnen worden.
Naar mijn weten beginnen die altijd met het zonenummer waarin een halte zich bevind. Dus in Tilburg is een haltenummer 7300xxxxx. Het kan best dat een halte met nummer 730012345 eerst aan de Bachlaan staat en een paar jaar later aan de Heerenveldendreef. De haltes blijven dan op dezelfde locaties, alleen de nummers veranderen. Zulke dingen moeten dan wel in de gaten gehouden worden bij nieuwe dienstregelingen.

Wellicht dat Somoht hierbij kan helpen, ongetwijfeld dat een lijst met haltenummers beschikbaar is via NDOV/GOVI.
NDOV Beheer is bezig met een centraal haltebestand, waarin elke halte een unieke haltenummer krijgt. Project is alleen nog bezig, in 2014 zijn alle haltes geschouwd en in 2015 moet er een koppeling komen van de systemen van de vervoerders naar dit haltenummer.
Vaak zijn die haltenummers het haltenummer zoals die ook al in het systeem van de vervoerder is, maar dan met NL:Q: ervoor. RET haltenummers hebben prefix 3100, GVB 3000, en HTM 3200.
Anyways hier kan je de huidige status zien van het centrale haltebestand qua haltenummers/namen/posities: http://haltebeheer.nl/#NL:Q:30006027
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door huibe »

regenmaker schreef:
huibe schreef:Hoe zo weggevaagd. Je hebt de nieuwe lijnen die in de tabel staan en de oude die niet wijzigen.
Klopt je hebt gelijk. :Y Want inderdaad als je lijnen toevoegt en de oude op voormalig zet dan heb je gewoon twee weken van te voren de nieuwe dienstregeling op de stationspagina zoals nu al is.

Ik bedoelde eigenlijk meer van: als je nieuwe lijnen wil aanmaken voor die 2 weken dan kan zo'n sjabloon van pas komen. :wink:
Anders komen ze er al tussen te staan en dat wil je niet.
Dat gebeurt nu ook als je eerder dan de ingangsdatum de stationspagina aanpast.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Roelof88 »

Samenvattend:

Nieuwe lijnen die je eerder dan 2 weken voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling aanmaakt moeten worden uitgesloten van de categorie:Buslijnen (of tramlijnen, metrolijnen etc.) en in een speciale categorie:Toekomstige lijnen worden geplaatst. Dit kan via een apart LijnInfo sjabloon, maar het huidige LijnInfo sjabloon kan ik daar mogelijk ook wel geschikt voor maken (bijvoorbeeld met een speciale parameter die de ene categorie uitschakelt en de andere inschakelt, moet ik even uitzoeken).

Vanaf 2 weken voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling wordt begonnen met het aanpassen van bestaande pagina's. Hierbij worden dus ook lijnen die verdwijnen voorzien van het sjabloon VLijnInfo en daarmee verdwijnen ze uit het overzicht. Diegene die de dienstregeling wijzigt zal er dus voor moeten zorgen dat als je de ene lijn op voormalig zet, dat de opvolger dan wél in de categorie:Buslijnen wordt geplaatst. De speciale parameter (of eventueel een speciaal LijnInfo sjabloon) moet dan handmatig bij de nieuwe lijn verwijderd / aangepast worden.

--------
De [wiki]Categorie:Aangepaste lijn[/wiki] en dan deze categorie uitsluiten in het [wiki]Sjabloon:LijnTabel[/wiki] heeft als nadeel dat alle lijnen die worden voorzien van een nieuwe dienstregeling sjabloon uit het overzicht verdwijnen en pas weer zichtbaar worden als de sjablonen worden verwijderd.

p.s. Hergebruik van NLijnInfo en TLijnInfo is overigens niet mogelijk. Deze verouderde sjablonen worden nog gebruikt in geschiedenisversies van artikelen (als je bijvoorbeeld in een artikel verwijst naar een eerdere versie van een pagina waar het sjabloon nog wel werd gebruikt, dan zie je nog dat sjabloon. Hier werd ik begin vorig jaar op gewezen door Daniel toen ik die sjablonen in de categorie:Verwijderen had geplaatst. Daarom bestaan ze nog steeds.)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

huibe schreef:Dat gebeurt nu ook als je eerder dan de ingangsdatum de stationspagina aanpast.
Ja, maar niet eerder dan twee weken voor het ingaan van de dienstregeling. Dan ga je het nog niet handmatig aanpassen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Ik ga voor Middelburg en Vlissingen even een test uitvoeren met het sjabloon. :)

EDIT: Vlissingen, Middelburg & Vlissingen Scheldeplein hebben nu allemaal een correcte lijst aan buslijnen, automatisch gegenereerd. Wat vinden jullie?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: Als de stadsdienst buiten de plaats komt kan je het volgende doen:
Apeldoorn: Station - Centrum - Zevenhuizen - Teuge - Twello

De plaatsen erbuiten schuingedrukt maken.
Voor Lijn 24 Rotterdam De Esch - Vlaardingen Holy wordt dat dan bijvoorbeeld:
Rotterdam: De Esch - Station Blaak - Beurs - Rotterdam Centraal - Middellandstraat - Marconiplein - Station Schiedam Centrum - Vlaardingen Holy
?

Maar wat moeten we met een lijn als Lijn 183 Rotterdam, Zuidplein - Kralingse Zoom? :?
Ik heb hem op zowel de concessiepagina als (bus)stationspagina's "omschreven" als:
Rotterdam Zuidplein - Slinge - Portland - Carnisselande - Barendrecht - Station Lombardijen - Keizerswaard - Oud-IJsselmonde - Rotterdam Kralingse Zoom
Dit valt echter niet handig met bovenstaande systeem te combineren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door regenmaker »

Ja dat eerste zou zo wel kunnen, die laatste is weer zo'n uitzondering. Die zou ik inderdaad noemen: Rotterdam ... - ... - Barendrecht - ... - Rotterdam ... Zoals je nu op de concessiepagina hebt. Zodat duidelijk is dat begin en eindpunt wel in Rotterdam liggen, maar dat die daartussen de plaats uitgaat. Misschien wat er buiten de plaats ligt schuingedrukt maken?
Laatst gewijzigd door regenmaker op zo 18 jan 2015, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Meltrain »

In overleg met Bee ben ik op het volgende gekomen: Rotterdam Zuidplein - Portland - Barendrecht - R'dam Keizerswaard - R'dam Kralingse Zoom.
Het is een combinatie van stads- en streeklijn, dus niet heel vaak voorkomend.
Schuin- en vetgedrukt is dan wat mij betreft ook niet echt nodig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Ik denk dat je in agglomeraties ook niet te hard moet vasthouden aan stadsgrenzen.

Zo zou ik voor tramlijn 9 in Amsterdam voor Amsterdam Centraal Station - Rembrandtplein - Artis - Linnaeusstraat - Middenweg - Diemen Sniep kiezen. Alhoewel Diemen niet in Amsterdam ligt, is ook zonder allerlei opmaak wel duidelijk wat het eindpunt is. Voor buslijn 44 zou ik zelf kiezen voor Amsterdam Station Bijlmer ArenA - Station Diemen Zuid - Diemen Noord.

Ik wordt ook een beetje priegel van teveel opmaak, de context is zonder opmaak meestal ook wel duidelijk. Wat denk ik meer risico is dat men bij streekbussen als eindpunten plaatsen noemt zonder aan te geven wat het eindpunt is. Zeker in grotere plaatsen waar streekbussen meerdere eindpunten kunnen hebben is dat verwarrend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Ik ga voor Middelburg en Vlissingen even een test uitvoeren met het sjabloon. :)

EDIT: Vlissingen, Middelburg & Vlissingen Scheldeplein hebben nu allemaal een correcte lijst aan buslijnen, automatisch gegenereerd. Wat vinden jullie?
Ik heb dat teruggedraaid, als er zulke lijsten komen moet dat met een sjabloon gebeuren zodat de vormgeving en inhoud van de tabellen op alle pagina's gelijk blijft. Dat sjabloon is in ontwikkeling en draait nu proef (want er zijn nog enkele problemen zoals je weet), dus tot die tijd graag geen pagina's aanpassen en daar unieke DPL-tabellen gaat invoegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door huibe »

In de route moeten juist niet de eindpunten worden genoemd, maar alleen plaatsen. Bij stads lijnen is juist makkelijk met de plaatsnaam vetgedrukt om zo het verschil met streeklijnen aan te geven. En ja die agglo lijnen.... Op goed inzicht.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Soms zijn eindpunten bij streeklijnen onvermijdelijk. Want ik kan bij een streekbus de route Amsterdam - Muiden - Almere invullen, maar er zijn drie buslijnen tussen Almere en Amsterdam met verschillende eindpunten in Amsterdam en Almere. :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door huibe »

Maar hoever wil je dan gaan als er hypothetisch ook nog twee routes door Muiden worden gereden? Ook toevoegen? In mijn ogen moet je het simpel houden en op de huidige pagina's wordt het eindpunt ook niet genoemd.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Meltrain »

Dat verschilt per concessie. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Suus »

Maar als je een lijst maakt op de pagina van Muiden Carpoolplaats is het wel handig om te zien of de bus naar Amsterdam Zuidoost of Amsterdam Amstel gaat. Het hoeft misschien niet bij alle lijnen, maar ik wil toch even het denkproces op gang helpen.

In Groningen zijn er ook bussen die naar Zernike ipv het station gaan bijvoorbeeld, dat is ook wel handig om te vermelden bijvoorbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Bericht door Roelof88 »

Om terug te komen op het aanpassen van pagina's naar de nieuwe dienstregeling. Ik heb het sjabloon:LijnInfo aangepast. Door de parameter toekomst=ja te gebruiken worden alle categorieën, behalve Lijn <lijnnr> uitgeschakeld en vervangen door de categorie:Toekomstige lijnen. (zie als voorbeeld: [wiki]Gebruiker:Roelof88/Lijn 999[/wiki])

Ik heb het volgende idee:

De parameter toekomst=ja hoeft alleen gebruikt te worden bij nieuwe lijnpagina's die meer dan twee weken voor de ingangsdatum van de nieuwe dienstregeling worden aangemaakt. Dit geldt ook als je deze pagina's tijdelijk in je eigen gebruikersnaamruimte parkeert. Binnen de periode van twee weken kan deze parameter handmatig weer verwijderd worden, mits de eventuele voorganger vrijwel direct na het aanmaken van de nieuwe lijn op voormalig wordt gezet en de voorganger en opvolger parameters goed zijn ingevuld.

Binnen de periode van twee weken voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling kunnen nieuwe lijnen aangemaakt worden zonder de parameter, mits een eventuele voorganger vrijwel direct na het aanmaken van de nieuwe lijn op voormalig wordt gezet en de voorganger en opvolger parameters goed zijn ingevuld.

Lijnen die opgeheven worden en waar geen opvolger voor is zo laat mogelijk aanpassen, zodat deze nog zo lang mogelijk op de stationspagina zichtbaar blijven.


Dit betekent wel dat twee weken lang de stationspagina's gedeeltelijk nieuwe en gedeeltelijk oude info kunnen bevatten. Dit is echter nu ook al het geval en het wordt opgelost met de nieuwe dienstregeling sjablonen en de voorgangers/opvolgers in de infobox.


p.s. Er gaan nu wat discussies door elkaar lopen, misschien een idee om de discussie over de invulling van de routeparameter af te splitsen naar een apart topic?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten