Google op de trein

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Google op de trein

Bericht door Aking »

Doe dan Rick's zweeftopic ofzo *O*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Google op de trein

Bericht door Hainje »

Ja Rick is een echte zweefteef idd. :p
🍉
Alargule

Re: Google op de trein

Bericht door Alargule »

Ik zou een apart subforum willen voorstellen, waar alleen TS toegang toe heeft.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door Rick Visser »

Deadlock (en anderen): je HOEFT niet mee te discussiëren als je een onderwerp niet interessant vindt.
Ik denk dat jij het leuker vindt om over meer concrete dingen te discussiëren. Er zijn genoeg andere onderwerpen waar jij je beter bij thuis voelt. Geeft toch niet?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Google op de trein

Bericht door waldo79 »

Viel er maar wat te discussiëren. ..
Alargule

Re: Google op de trein

Bericht door Alargule »

Nee Rick, een 'forum' is nou juist bedoeld voor inmenging en discussie. Maar alle vragen en kanttekeningen bij je ideeën worden genegeerd, of met ad hominems beantwoord. Ondertussen worden je ideeën zelf steeds kolderieker.

Misschien zou je dan beter een blog onder eigen beheer kunnen beginnen.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Google op de trein

Bericht door verfmeer »

Rick Visser schreef:Deadlock (en anderen): je HOEFT niet mee te discussiëren als je een onderwerp niet interessant vindt.
Ik denk dat jij het leuker vindt om over meer concrete dingen te discussiëren. Er zijn genoeg andere onderwerpen waar jij je beter bij thuis voelt. Geeft toch niet?
Even mijzelf quoten:
verfmeer schreef:Die auto's hebben wielen, dus dan lijkt het mij handig dat je die gebruikt. Als je nu de wisselbaan van de A1 ombouwt tot een rijbaan voor enkel automatische-auto's heb je voor een fractie van de kosten dezelfde voordelen.
Omdat het een afgesloten traject is geld de maximumsnelheid van 40 km/u niet, dus kan je gerust met 100-150 km/u tussen Almere, Hilversum en Amsterdam reizen. Bovendien ligt het asfalt er al. Als men dan ook nog die wagentjes met elkaar laat communiceren kan je de volgafstand terugbrengen tot onder de seconde, waardoor de capaciteit ook nog masaal toeneemt. Dit lijkt mij allemaal veel handiger en goedkoper dan er weer een apart vervoersnet voor opzetten.
Wat vind jij hiervan? Kan jij met concrete argumenten komen waarom een simpele (al bestaande) asfaltweg slechter is dan een systeem dat een compleet nieuwe infrastructuur vereist?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Google op de trein

Bericht door Aking »

Nee, want dan moet ie op de details ingaan en daar gaat deze discussie niet over!!!

Waar dan wel over, en wat er dan nog precies aan discussie overblijft is mij overigens ook niet helemaal duidelijk... :X
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Google op de trein

Bericht door Z2N »

Het beheer had al eerder enkele Rick Visser-Zweeftopics samengevoegd tot één topic, daar kan deze ook wel bij.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Google op de trein

Bericht door Karl »

Je hoeft niet te reageren, man man... Het idee dat kleine units samen komen en dan als treintje verder rijden is helemaal zo vreemd niet. Alleen geen idee of dat zwevend gebeurd of op wielen. Je zou zeggen dat die wielen toch al onder de auto zitten... Gebruik die dan.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door Suus »

Rick Visser schreef:Wat betreft het wisselen van baan: het is niet zo moeilijk om iets te verzinnen dat die autootjes bij een splitsing zelf kunnen wisselen. Bestond al in de jaren zeventig, heb ik al eens laten zien: filmpje1 of filmpje2

Laat de discussie niet gaan over details in het ontwerp: hoe groot de hanghaak moet zijn en hoeveel bagage er in moet passen? Laat dat maar aan de ontwerpers over, als die iets in dit idee zien, tenminste :?
Ok, vraag 1 over de wissels is nog wel een redelijk antwoord.

Vraag twee beantwoord je gewoon niet en vraag drie doe je af als details.

Maar ik vind die laatste vraag dus geen detail, want ik kijk even naar mijzelf.

Situatieschets: ik heb een huis met één Billy-boekenkast maar in de loop der jaren is deze kast volgeslibt met steeds meer boeken, tijdschriften en mijn administratie. Ik heb al een bovenstuk op de kast maar de kast is nu vol. Ik wil dus een nieuwe kast, maar ik heb ook bewust gekozen voor een autoloos leven en dus geen auto en geen rijbewijs en de meeste mensen in mijn vriendenkring hebben geen auto of hebben een hekel aan IKEA, hoeveel gehaktballetjes ik ze ook voer. Ik heb een Uberpop chauffeur gevraagd hun dienst voor het vervoer van een Billy gebruikt kan worden, dat kan het niet. Dus zo'n zelfrijdend autootje van hier naar de IKEA waar een Billy in past zou geniaal zijn. Vooral omdat bezorging bij de webshop al snel schreeuwend duur wordt: een vriendin heeft ooit voor bijna 400 euro aan spullen besteld online en moest 75 euro bezorgkosten betalen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Google op de trein

Bericht door Meltrain »

Ik ben meer benieuwd hóe die autootjes aan de baan komen. En vooral hoe ze er weer af komen.

Ik heb trouwens nog een on-topic foto. :Y
Spoiler: show
Afbeelding
Of nóg meer on-topic :')
Spoiler: show
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Google op de trein

Bericht door Z2N »

Rhätische Bahn _O_
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door Rick Visser »

Ik heb wat vragen laten liggen omdat ik dacht dat ze niet zo belangrijk waren. Maar ik zal even mijn best doen:

Waarom de wielen niet gebruiken die er al onder zitten?
Dit google-autootje is ontworpen voor snelheden tot 40 km/u. Tot die snelheid kan google straks garanderen dat het veilig is en goed werkt. Je kunt die autootjes geschikt maken voor hoge snelheden. Dat kan prima, maar dan moet er een sterkere motor in, andere wielen en de constructie moet veel steviger worden gemaakt. Je loopt dan ook het risico dat als er iets misgaat hij opeens in een woonwijk 100 gaat rijden. Dat risico wil je eigenlijk niet lopen.

Hoe wordt het hangend wagentje voortbewogen?
Dat kan op allerlei manieren. Een manier is bijvoorbeeld dat in de rails zelf een wielconstructie zit met een aangrijpingspunt. Het wagentje heeft op zijn dak een stevig ophangpunt waar het railmechanisme op aansluit. Zoiets als een trekhaak met een koppeling. Het wagentje wordt dus voortgetrokken door het mechaniek in de rails. Hoe dat er precies uitziet? Dat weet ik niet: ik heb niet alle antwoorden, maar ik weet zeker dat er mensen op dit forum zitten die daar iets bij kunnen verzinnen.

Is er ruimte voor een IKEA-kast?
Niet in deze vorm. Maar misschien ontwikkelt google autootjes zonder stoelen, geschikt voor goederen zoals jouw kast. Of een bankstel. Dan kan IKEA jouw bestelling in zo'n wagentje stoppen en wordt ie automatisch bij jouw voor de deur afgeleverd. Hoef je niet eens zelf mee.

Ik breng in dit Topic een idee, maar zoals gezegd:ik heb niet alle antwoorden. Ik vind het juist leuk om daar over te brainstormen. Ik nodig iedereen die dat ook leuk vindt uit om mee te brainstormen. En forumleden die het niet leuk vinden kunnen het gewoon negeren.

Begrijp me goed: die google autootjes op zich zijn al een prachtige uitvinding. Als ze straks zijn uitgetest en op de markt komen zullen vooral ouderen en gehandicapten er heel blij mee zijn: kunnen ze eindelijk zelfstandig naar het station!
Alargule

Re: Google op de trein

Bericht door Alargule »

De vraag achter de vraag dan (en hier ook al gesteld): waarom investeren in de ontwikkeling en bouw van een geheel nieuw systeem dat zijn eigen infrastructuur nodig heeft, in plaats van de problemen die je met de huidige generatie Google-auto's beschrijft op te lossen met de doorontwikkeling van diezelfde Google-autootjes?

Het enige nut van zo'n hangbaansysteem zou hem zitten in het bieden van hoge capaciteit op een drukke corridor, zoals een snelweg. Daar zouden de hoge investerings- en onderhoudskosten misschien wat opleveren. Maar dan kun je je ook de vraag stellen of je hetzelfde niet ook gewoon met een Google-snelweg kunt oplossen, en de mogelijke snelheidsbeperkingen en veiligheidsissues niet beter met een volgende generatie Google-auto's kunt oplossen. Over de snelheid: Smarts kunnen ook al 130+ op de snelweg.

Ik denk dat die vraag eerst beantwoord moet worden, voordat we gaan filosoferen over het ophangingssysteem.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door Rick Visser »

Alargule schreef:De vraag achter de vraag dan (en hier ook al gesteld): waarom investeren in de ontwikkeling en bouw van een geheel nieuw systeem dat zijn eigen infrastructuur nodig heeft
Er worden jaarlijks vele tientallen miljoenen euro’s uitgegeven aan nieuwe trambanen en buslijnen. Dat is helemaal niet slecht en Nederland heeft ten opzichte van het buitenland best goed OV. Maar een trambaan kost tien miljoen per kilometer. In de stad zelfs vaak een veelvoud. Als je al dat geld uitgeeft om de infrastructuur te verbeteren, is het dan zo gek om ook wat geld uit te geven aan ontwikkeling en onderzoek? Elke zichzelf respecterend bedrijf heeft daar een budget voor.

Als dat onderzoek goed wordt aangepakt zou het kunnen dat er iets uitrolt dat veel makkelijker in aanleg blijkt te zijn. Of de helft goedkoper. Of dat het minder last heeft van opstoppingen. Of stiller is. Als er zoiets uitkomt dan hoeft niet meteen het hele tramnet te worden vernieuwd, want dat is geld weggooien. Maar een nieuwe tramlijn kan dan wel op de nieuwe manier worden aangelegd. Voor de passagiers is dat niet erg: die profiteren op de nieuwe lijn van de nieuwe techniek (sneller, stiller, zuiniger, leuker?) en ze moesten tóch al overstappen.

Ik zeg niet dat ‘mijn zweefbaan’ zoiets is. Kan best zijn dat die niet betrouwbaar werkt. Of dat het veel duurder is. Of dat het snel stuk gaat. Maar waarom zou je dat niet onderzoeken? Geldt ook voor monorails: als je nooit ergens een testbaantje opzet kom je er nooit achter of het zou kunnen werken en blijf je altijd maar vastzitten aan die piepende dure zware trams die zelfs soms vastlopen in het verkeer.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door deadlock »

Bron dat een tramlijn 10 miljoen per kilometer kost. Dat is duurder dan de Betuweroute.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Google op de trein

Bericht door Vinny »

Er zullen tramlijnen zijn aangelegd die zoveel gekost hebben. Probleem in Nederland is vaak dat veel kosten op het project worden afgeschoven terwijl ze eigenlijk (ook) ergens anders voor gemaakt worden. Daar wordt in sommige gevallen ook wel bewust voor gekozen. De Betuweroute is eigenlijk wel een mooi voorbeeld: eigenlijk zijn er nauwelijks kostenoverschrijdingen geweest, de extra kosten zijn vrijwel volledig toe te schrijven aan veranderend politiek denken waardoor er meer en duurdere voorzieningen nodig waren. Als je een soepstengel besteld en uiteindelijk wil je toch spagehetti dan betaal je in een willekeurig restaurant ook voor het pastagerecht: dan moet je ook niet gaan klagen dat de rekening duurder uitvalt dan je begroot had.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door Suus »

In Frankrijk is 20 miljoen per kilometer voor een tramlijn een gebruikelijk bedrag. Dat is echter vaak inclusief volledige herinrichting van de straten waar doorheen gereden wordt inclusief gevelrenovatie, kosten voor een remise en aanschaf van materieel. In Parijs is het duurder, zelfs zonder gevelrenovatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Er zullen tramlijnen zijn aangelegd die zoveel gekost hebben. Probleem in Nederland is vaak dat veel kosten op het project worden afgeschoven terwijl ze eigenlijk (ook) ergens anders voor gemaakt worden. Daar wordt in sommige gevallen ook wel bewust voor gekozen. De Betuweroute is eigenlijk wel een mooi voorbeeld: eigenlijk zijn er nauwelijks kostenoverschrijdingen geweest, de extra kosten zijn vrijwel volledig toe te schrijven aan veranderend politiek denken waardoor er meer en duurdere voorzieningen nodig waren. Als je een soepstengel besteld en uiteindelijk wil je toch spagehetti dan betaal je in een willekeurig restaurant ook voor het pastagerecht: dan moet je ook niet gaan klagen dat de rekening duurder uitvalt dan je begroot had.
Exact, de Betuweroute wordt zelfs als voorbeeld gebruikt bij lessen over hoe je aan kostenbeheersing moet doen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Google op de trein

Bericht door Vinny »

Bee schreef:In Frankrijk is 20 miljoen per kilometer voor een tramlijn een gebruikelijk bedrag. Dat is echter vaak inclusief volledige herinrichting van de straten waar doorheen gereden wordt inclusief gevelrenovatie, kosten voor een remise en aanschaf van materieel. In Parijs is het duurder, zelfs zonder gevelrenovatie.
In Luik willen ze voor 500 miljoen euro een tramlijn aanleggen. Tja, volgens mij kun je veel zinvollere dingen met het geld doen, maar de binnenstad krijgt er ook een opknapbeurt van en dat is hier en daar toch wel een beetje nodig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door Rick Visser »

deadlock schreef:Bron dat een tramlijn 10 miljoen per kilometer kost. Dat is duurder dan de Betuweroute.
Dat is niet zo moeilijk:
Uithoflijn Utrecht 7,5km 321 miljoen
Regiotram Groningen 2 lijnen samen 12 km 307 miljoen
Regiotram Amstelveen 2 lijnen lengte niet helemaal duidelijk: 306 miljoen

Ook de prijs van sommige buslijnen is soms behoorlijk:
HOV busbaan Hilversum – Huizen ruim 10 kilometer 118 miljoen

Duidelijk is dat er veel geld wordt uitgegeven aan openbaar vervoer. Dus mijn vraag
Rick Visser schreef: Als je al dat geld uitgeeft om de infrastructuur te verbeteren, is het dan zo gek om ook wat geld uit te geven aan ontwikkeling en onderzoek? Elke zichzelf respecterend bedrijf heeft daar toch een budget voor?
… is niet zo gek. Heeft iemand daar een antwoord op?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Google op de trein

Bericht door SuperGhost »

En hoeveel van dat geld gaat ook echt naar de aanleg van de trambaan en hoeveel gaat er verloren aan randzaken zoals het uitkopen van bedrijven/mensen, het slopen/aanpassen van bebouwing, etc.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door deadlock »

SuperGhost schreef:En hoeveel van dat geld gaat ook echt naar de aanleg van de trambaan en hoeveel gaat er verloren aan randzaken zoals het uitkopen van bedrijven/mensen, het slopen/aanpassen van bebouwing, etc.
Zaken die alleen nog maar duurder worden met dit 'alternatief'.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door Rick Visser »

SuperGhost schreef:En hoeveel van dat geld gaat ook echt naar de aanleg van de trambaan en hoeveel gaat er verloren aan randzaken zoals het uitkopen van bedrijven/mensen, het slopen/aanpassen van bebouwing, etc.
Wat is het verschil? Het zijn toch kosten die gemaakt worden voor de aanleg?
deadlock schreef:Zaken die alleen nog maar duurder worden met dit 'alternatief'.
Makkelijk gezegd. Maar of ik het met je eens ben of niet:
Rick Visser schreef:Als je al dat geld uitgeeft om de infrastructuur te verbeteren, is het dan zo gek om ook wat geld uit te geven aan ontwikkeling en onderzoek? Elke zichzelf respecterend bedrijf heeft daar toch een budget voor?
Hebben jullie een antwoord op mijn vraag?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten