Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Uiteindelijk lijkt het mij voor lijn 19 handiger om deze op te heffen zodra de IC Breda - Antwerpen gaat rijden.
Studenten kunnen dan gewoon met de trein naar Antwerpen, vervolgens met tram 3 naar Zwijndrecht en daar de bus naar Hulst pakken. Op het perron waar de Beneluxtrein aankomt en vertrekt gewoon een paar (mobiele) OVC-paaltjes plaatsen in de trams van Antwerpen de mogelijkheid creeeren om in te checken bij de MOBIB-validators met een OVC-kaart en dan kan er tussen Zwijndrecht Krijgsbaan P+R en Hulst gewoon een Nederlandse bus gaan rijden.
Lijn 19 van Breda naar Hulst: 1:40u
ICD Bd -Antwerpen C: ca 30 min.
Tram 3 Premetro Astrid - Zwijndrecht Krijgsbaan: ca 20 minuten
Bus x Krijgsbaan - Hulst busstation: ca 30 minuten
Overstaptijden totaal: ca 10 minuten.
Totaal alternatief: 1u30min.
De reistijdwinst is vrij minimaal, maar als de ICD en de bus Hulst - Zwijndrecht elk half uur gaat rijden, dan word er wel een aantrekkelijker alternatief geboden voor lijn 19.
Studenten kunnen dan gewoon met de trein naar Antwerpen, vervolgens met tram 3 naar Zwijndrecht en daar de bus naar Hulst pakken. Op het perron waar de Beneluxtrein aankomt en vertrekt gewoon een paar (mobiele) OVC-paaltjes plaatsen in de trams van Antwerpen de mogelijkheid creeeren om in te checken bij de MOBIB-validators met een OVC-kaart en dan kan er tussen Zwijndrecht Krijgsbaan P+R en Hulst gewoon een Nederlandse bus gaan rijden.
Lijn 19 van Breda naar Hulst: 1:40u
ICD Bd -Antwerpen C: ca 30 min.
Tram 3 Premetro Astrid - Zwijndrecht Krijgsbaan: ca 20 minuten
Bus x Krijgsbaan - Hulst busstation: ca 30 minuten
Overstaptijden totaal: ca 10 minuten.
Totaal alternatief: 1u30min.
De reistijdwinst is vrij minimaal, maar als de ICD en de bus Hulst - Zwijndrecht elk half uur gaat rijden, dan word er wel een aantrekkelijker alternatief geboden voor lijn 19.
🍉
-
- Berichten: 4395
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Openbaar vervoer Zeeland
De laatste keren dat lijnen geknipt werden, kostte dat reizigers. We krijgen in Nederland het niet voor elkaar om vervoerders samen te laten werken aan geïntegreerde abbonementen of lijnen (we moeten dit in PvE's en bestekken eisen, met zelfs dan nog waardeloze oplossingen). Laat staan dat je dit tussen verschillende vervoerders van verschillende landen voor elkaar krijgt.
Ik wil liever geen pessimist zijn, maar op eigen bodem is dit al een drama.
Ik wil liever geen pessimist zijn, maar op eigen bodem is dit al een drama.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Op het traject Arnhem - Doetinchem lukt het volgens mij prima, zolang een overheid het maar verplicht kan het prima. Voor De Lijn moet het niet zo heel moeilijk zijn om de OVC te accepteren in hun trams op een bepaalde lijn. Maar goed, ik moet het ook allemaal nog maar zien, maar ik zie wel potentie.CamilleKreemers schreef:De laatste keren dat lijnen geknipt werden, kostte dat reizigers. We krijgen in Nederland het niet voor elkaar om vervoerders samen te laten werken aan geïntegreerde abbonementen of lijnen (we moeten dit in PvE's en bestekken eisen, met zelfs dan nog waardeloze oplossingen). Laat staan dat je dit tussen verschillende vervoerders van verschillende landen voor elkaar krijgt.
Ik wil liever geen pessimist zijn, maar op eigen bodem is dit al een drama.
🍉
Re: Openbaar vervoer Zeeland
De komende 10 jaar is CXX verplicht om Lijn 19 tot Breda te laten rijden. Daarnaast denk ik dat NS internationaal veel inkomsten misloopt door studenten die nu gewoon betalen naar België gratis te vervoeren.Hainje schreef:Uiteindelijk lijkt het mij voor lijn 19 handiger om deze op te heffen zodra de IC Breda - Antwerpen gaat rijden.
Zou lijn 19 dan gewoon verlengen naar Antwerpen Centraal als er al wordt geknipt. Hulst-Antwerpen Centraal duurt 36 minuten.Naar Zwijndrecht P&R 32 minuten.Ben wel uitgegaan van een route via Clinge. Aan de Zeeuwse kant zou ik hem door laten rijden naar Terneuzen(evt.Middelburg/Oostburg) al dan niet ter vervanging van een andere lijn om zo nog meer potentieel te bereiken.Hainje schreef:Studenten kunnen dan gewoon met de trein naar Antwerpen, vervolgens met tram 3 naar Zwijndrecht en daar de bus naar Hulst pakken. Op het perron waar de Beneluxtrein aankomt en vertrekt gewoon een paar (mobiele) OVC-paaltjes plaatsen in de trams van Antwerpen de mogelijkheid creeeren om in te checken bij de MOBIB-validators met een OVC-kaart en dan kan er tussen Zwijndrecht Krijgsbaan P+R en Hulst gewoon een Nederlandse bus gaan rijden.
Lijn 19 van Breda naar Hulst: 1:40u
ICD Bd -Antwerpen C: ca 30 min.
Tram 3 Premetro Astrid - Zwijndrecht Krijgsbaan: ca 20 minuten
Bus x Krijgsbaan - Hulst busstation: ca 30 minuten
Overstaptijden totaal: ca 10 minuten.
Totaal alternatief: 1u30min.
De reistijdwinst is vrij minimaal, maar als de ICD en de bus Hulst - Zwijndrecht elk half uur gaat rijden, dan word er wel een aantrekkelijker alternatief geboden voor lijn 19.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9181
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Gewoon lijn 50 alternerend vanuit Middelburg laten rijden naar Antwerpen (1x/2 uur) en naar Gent (1x/2 uur). Met aanvullingen op zondag/vrijdag en maandag.Mr-W schreef:Zou lijn 19 dan gewoon verlengen naar Antwerpen Centraal als er al wordt geknipt. Hulst-Antwerpen Centraal duurt 36 minuten.Naar Zwijndrecht P&R 32 minuten.Ben wel uitgegaan van een route via Clinge. Aan de Zeeuwse kant zou ik hem door laten rijden naar Terneuzen(evt.Middelburg/Oostburg) al dan niet ter vervanging van een andere lijn om zo nog meer potentieel te bereiken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
In overleg kan dat handig veranderd worden. En jij denkt dat NS Internationaal geen vergoeding zal krijgen vanuit de Rijksoverheid wanneer er duidelijk aangetoond kan worden dat er van deze dienst gebruik is gemaakt door een SOV-er?Mr-W schreef:De komende 10 jaar is CXX verplicht om Lijn 19 tot Breda te laten rijden. Daarnaast denk ik dat NS internationaal veel inkomsten misloopt door studenten die nu gewoon betalen naar België gratis te vervoeren.
Het verlengen naar Antwerpen Centraal gaat het sowieso niet worden, want dan moet CXX de tarieven van De Lijn gaan hanteren (meen dat huibe dit ooit vertelde) en waarom een bus naar Centraal laten rijden als er al een tram parallel rijdt?Mr-W schreef:Zou lijn 19 dan gewoon verlengen naar Antwerpen Centraal als er al wordt geknipt. Hulst-Antwerpen Centraal duurt 36 minuten.Naar Zwijndrecht P&R 32 minuten.Ben wel uitgegaan van een route via Clinge. Aan de Zeeuwse kant zou ik hem door laten rijden naar Terneuzen(evt.Middelburg/Oostburg) al dan niet ter vervanging van een andere lijn om zo nog meer potentieel te bereiken.
🍉
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Voor de Krijgsbaan in Zwijndrecht moet er juist flink van de route worden afgeweken.Net voor Antwerpen moet er via de E17 teruggereden worden naar Zwijndrecht.Dan kun je zelfs nog beter keren op de Halewijnlaan. Verder bied het paralel rijden juist meer potentie voor reizigers uit Zeeland omdat overstappen voor het centrum van Antwerpen niet erg aantrekkelijk is.Hainje schreef: Het verlengen naar Antwerpen Centraal gaat het sowieso niet worden, want dan moet CXX de tarieven van De Lijn gaan hanteren (meen dat huibe dit ooit vertelde) en waarom een bus naar Centraal laten rijden als er al een tram parallel rijdt?
Dat verhaal over de tarieven van De Lijn is de reden waarom ZWN/BBA het centrum van Antwerpen niet meer mochten bedienen.Maar aangezien De Lijn ook van de gratis politiek af wil is een compromis zoals lijn 42 of Limburgse snelbussen mogelijk in mijn ogen. Maar dan moet de politiek rijp zijn voor zo'n compromis maar ik denk dat het makkelijker voor elkaar te krijgen is dan het accepteren van de OVC in de Antwerpse Trams.
Daarnaast geldt er nu open acces voor internationaal vervoer en heeft de IC-bus een mooi perron recht voor het station van Antwerpen Centraal gekregen,waar eventueel nog plek is voor een andere bus
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Eh, Zwijndrecht zou in mijn ogen gewoon een eindpunt moeten worden voor de Nederlandse bus. Doorrijden naar Antwerpen is echt onzin.
🍉
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Inderdaad, zal binnenkort een foto posten.Hainje schreef: Daarnaast geldt er nu open acces voor internationaal vervoer en heeft de IC-bus een mooi perron recht voor het station van Antwerpen Centraal gekregen,waar eventueel nog plek is voor een andere bus
@Hainje Dat zou ook passen in de nieuwe strategie van De Lijn waarbij ze de streekbussen laten eindigen aan de beginpunten van de tramlijnen.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Lijkt me een goed plan, overdag een uursdienst naar Antwerpen en Gent zou ook nog kunnen.Verder zou CXX/provincie Zeeland,De Lijn Oost-Vlaanderen kunnen benaderen om lijn 50/19 gezamenlijk te exploiteren in een Limburgse sneldienstconstructie(hogere tarieven) uit te voeren indien mogelijk met T100 bussen.regenmaker schreef:Gewoon lijn 50 alternerend vanuit Middelburg laten rijden naar Antwerpen (1x/2 uur) en naar Gent (1x/2 uur). Met aanvullingen op zondag/vrijdag en maandag.Mr-W schreef:Zou lijn 19 dan gewoon verlengen naar Antwerpen Centraal als er al wordt geknipt. Hulst-Antwerpen Centraal duurt 36 minuten.Naar Zwijndrecht P&R 32 minuten.Ben wel uitgegaan van een route via Clinge. Aan de Zeeuwse kant zou ik hem door laten rijden naar Terneuzen(evt.Middelburg/Oostburg) al dan niet ter vervanging van een andere lijn om zo nog meer potentieel te bereiken.
Lijn 19 gaat dan extra stoppen in Kieldrecht maar dat lijkt me niet zo'n probleem.Lijn 50 zou evt een lusje kunnen maken in Zelzate.
Deze route heb ik bedacht tussen Terneuzen en Hulst.
Niet doorrijden naar Antwerpen is juist onzin,Zwijndrecht Krijgsbaan is minder aantrekkelijk als bestemming dan Antwerpen Metro Station Halewijn wat evenveel rijtijd kost,maar wel meer oplevert door het hogere aantal kilometers. Daarnaast moet er naar Zwijndrecht meer over provinciale wegen worden gereden en naar beide bestemming is het niet mogelijk om de route met 1 bus te rijden dus doorrijden Antwerpen CS wordt hierdoor al snel aantrekkelijker.(38 min op zondagavond,maak er maar 48 min doordeweeks van)Hainje schreef:Eh, Zwijndrecht zou in mijn ogen gewoon een eindpunt moeten worden voor de Nederlandse bus. Doorrijden naar Antwerpen is echt onzin.
Hulst-Halewijn
Hulst-Zwijndrecht
Hulst-Antwerpen CS
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Is dit hele voorstel niet wat voorbarig?
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Het bovenste wel.
De onderste 3 opties zijn vrij reeël bij een inkorting tot Antwerpen.
@ivecobussen, in welke kleur gaan ze rijden en hoe ziet het interieur eruit ?
De onderste 3 opties zijn vrij reeël bij een inkorting tot Antwerpen.
@ivecobussen, in welke kleur gaan ze rijden en hoe ziet het interieur eruit ?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9181
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Ik zou denken dat ze in het wit gaan rijden, maar dat weet ik ook niet. Wanneer worden de Iveco's geleverd? 1 maart 2015?Mr-W schreef:@ivecobussen, in welke kleur gaan ze rijden en hoe ziet het interieur eruit ?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat ze 'gewoon' in Cxx groen gaan rijden. De reden dat de gaswagens wit (grijs) is overigens dat die bussen mee moesten naar de volgende concessie en die niet per definitie door Cxx gewonnen ging worden.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Ik zou die lijn dan laten eindigen bij Van Eeden, aangezien daar al een busstation is.Mr-W schreef:Niet doorrijden naar Antwerpen is juist onzin,Zwijndrecht Krijgsbaan is minder aantrekkelijk als bestemming dan Antwerpen Metro Station Halewijn wat evenveel rijtijd kost,maar wel meer oplevert door het hogere aantal kilometers. Daarnaast moet er naar Zwijndrecht meer over provinciale wegen worden gereden en naar beide bestemming is het niet mogelijk om de route met 1 bus te rijden dus doorrijden Antwerpen CS wordt hierdoor al snel aantrekkelijker.(38 min op zondagavond,maak er maar 48 min doordeweeks van)Hainje schreef:Eh, Zwijndrecht zou in mijn ogen gewoon een eindpunt moeten worden voor de Nederlandse bus. Doorrijden naar Antwerpen is echt onzin.
Hulst-Halewijn
de reden om niet door te rijden naar Antwerpen-Centraal is dat je dan niet door de drukke Waaslandtunnel hoeft.
Bovendien is Antwerpen-Centraal niet per se het centrum. Met de tram ben je sneller in het centrum en kom je ook dichter bij waar je precies wilt zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9181
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Ik vind die witte bussen overigens wel veel mooier dan de CXX kleurstelling. :DPim-AllianceB95 schreef:Ik dacht ooit gelezen te hebben dat ze 'gewoon' in Cxx groen gaan rijden. De reden dat de gaswagens wit (grijs) is overigens dat die bussen mee moesten naar de volgende concessie en die niet per definitie door Cxx gewonnen ging worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
In het persbericht van Connexxion die zij publiceerden in april stond dat zij een Zeeuwse huisstijl gaan ontwerpen. Meer weet ik er ook niet van. Overigens zie je dat steeds vaker dat vervoerders (deels) in een regionale huisstijl rijden.regenmaker schreef:Ik vind die witte bussen overigens wel veel mooier dan de CXX kleurstelling. :DPim-AllianceB95 schreef:Ik dacht ooit gelezen te hebben dat ze 'gewoon' in Cxx groen gaan rijden. De reden dat de gaswagens wit (grijs) is overigens dat die bussen mee moesten naar de volgende concessie en die niet per definitie door Cxx gewonnen ging worden.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Je mag de Zeeuwse leeuw niet vergeten!sirvinniei schreef:Laat me raden: blauw met wit?
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Ik weet niet of de eis nog geld. Maar er mag geen bus Breda naar een Antwerps Station rijden als sneldienst. Dat is een afspraak cq eis.
De Lijn heeft hier niets mee vandoen, zolang er geen Belgisch verkeer is.
De Lijn heeft hier niets mee vandoen, zolang er geen Belgisch verkeer is.
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Bron ? In het PVE staat Antwerpen Centrum niet als verboden wegdeel.huibf schreef:Ik weet niet of de eis nog geld. Maar er mag geen bus Breda naar een Antwerps Station rijden als sneldienst. Dat is een afspraak cq eis.
De Lijn heeft hier niets mee vandoen, zolang er geen Belgisch verkeer is.
En bruin natuurlijk de 3e kleur in het nieuwe logo van de provincie Zeelandsirvinniei schreef:Laat me raden: blauw met wit?
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Bron heb ik zo niet.
ik heb wel een leuk linkje. http://www.reistijdmagazine.nl/edities/ ... -terugblik
ik heb wel een leuk linkje. http://www.reistijdmagazine.nl/edities/ ... -terugblik
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Gaat de nieuwe dienstregeling straks gepaard met verlies van banen? Of kunnen de chauffeurs van Veolia/Connexxion/TCR op andere plekken ingezet worden?
Met name bij TCR vraag ik het me af, omdat redelijk wat uitbestede lijnen geschrapt worden, met name 3,4 en 16
Met name bij TCR vraag ik het me af, omdat redelijk wat uitbestede lijnen geschrapt worden, met name 3,4 en 16
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Bij TCR staan er vanaf 1 maart 45 man op straat. Zij worden door het UWV begeleidt naar een nieuwe baan. Verder houdt iedereen bij Connexxion en Veolia zijn baan met uitzondering van uitzendkrachten.Plutona schreef:Gaat de nieuwe dienstregeling straks gepaard met verlies van banen? Of kunnen de chauffeurs van Veolia/Connexxion/TCR op andere plekken ingezet worden?
Met name bij TCR vraag ik het me af, omdat redelijk wat uitbestede lijnen geschrapt worden, met name 3,4 en 16
TCR reed/ondersteunde de lijnen: 1, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 89 en nog enkele 6xx ritten in de spitsuren.
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35
Re: Openbaar vervoer Zeeland
Vanaf 1 juli alleen nog maar Iveco's, alle Man diesels gaan weg. Vanaf 1 maart gaan die langzaam instromen.regenmaker schreef:Ja, dat zijn weer die Zeeuwse provincie ambtenaren die weer allemaal leuke dingen verzinnen en in het pakket van eisen gooien. Echt belachelijk die wijzigingen die ik op de wiki moet zetten.Etienne schreef:De lokale politiek was er echter achter gekomen dat de verbod niet voor lijnbussen geldt en lijn 104 blijft het dorp wel gewoon bedienen.
In Zeeuws-Vlaanderen bijvoorbeeld rijden op een avond/zondag alleen nog lijnen 1, 6, 19, 20, 42 en 50.
De helft van de lijnen rijdt naar België.
Ik was lijn 50 vergeten, die zal ook wel met beiden gereden worden zoals lijn 20. En op lijn 19 was onder Veolia al af en toe een MAN van CXX te vinden.Meltrain schreef: Afgezien van 395, denk ik het wel, al vermoed ik dat de lijnen 132, 133 en 134 deels door Van Oeveren gereden blijven worden.
Lijn 395 zal wel met Integro's van Van Oeveren gereden worden.
Lijn 20 zal trouwens ook wel met MAN's gereden blijven worden, denk ik.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten