Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Bericht door Ruben »

Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa
Geplaatst op: woensdag 25 februari 2009 om 11:53
Laatst bijgewerkt: donderdag 26 februari 2009 om 11:32

DEN HAAG - Het Nederlandse spoorwegennet is het drukst bereden van Europa. In 2006 werden er per kilometer rails meer dan 20.000 treinkilometers verreden, twee keer zoveel als het gemiddelde in de Europese Unie.
Lees verder



Nu de investeringen in capaciteitsuitbreiding nog. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Bericht door Justin »

Wat een haat-liefdeverhoudingen ten aanzien van het treinvervoer als ik de commentaarschriften er op mag nalezen, maar ach, Telegraaf + gezeur ...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Bericht door Fles »

Is dat nieuws dan? :?:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Bericht door Justin »

Daarom lees ik het ook niet ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Bericht door Caspar »

Ik stond vanmiddag op station Keulen HBF, en daar had ik toch het idee, dat er veel meer treinen aankomen en vertrekken nog dan bv Amsterdam Centraal of Schiphol. Als je in Duitsland Nordrhein- Westfalen gaat vergelijken met Nederland (ongeveer net zo groot?) denk ik dat er meer treinen rijden in Nordrhein Westfalen dan hier.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Bericht door Suus »

Ik weet het niet. Vanuit Amsterdam rijden de treinen in zeven hoofdrichtingen (Schiphol, Haarlem, Alkmaar, Hoorn, Almere, Hilversum en Utrecht) met vrij hoge frequenties, en bij Keulen zal dat vast veel meer zijn (op een overzichtskaart tel ik al veertien richtingen voor stoptreinen/s-bahn) en dan heb je de lange afstandstrajecten nog niet meegenomen, maar dat waaiert veel meer uit dan in Nederland. Op die losse eindjes komen veel minder treinen, terwijl hier de meeste lijnen hier ook veel doorgaand verkeer zien.

In Groningen komen ook veel treinen, maar in Roodeschool is daar maar weinig van te merken ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Bericht door Caspar »

Ja ik bedoel eigenlijk dus ook Nordrhein Westfalen, als je dat vergelijkt met Nederland, oppervlakte van het land, aantal trein bewegingen etc. Tuurlijk waaiert het uit vanuit Keulen, maar zo zijn er daar nog tig knooppunten met een frequentie zoals bv Utrecht centraal of Rotterdam. Zal het eens nader moeten uitzoeken, maar hoe? (ben zelf wel benieuwd).
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Bericht door Karl »

Caspar schreef:Ja ik bedoel eigenlijk dus ook Nordrhein Westfalen, als je dat vergelijkt met Nederland, oppervlakte van het land, aantal trein bewegingen etc. Tuurlijk waaiert het uit vanuit Keulen, maar zo zijn er daar nog tig knooppunten met een frequentie zoals bv Utrecht centraal of Rotterdam. Zal het eens nader moeten uitzoeken, maar hoe? (ben zelf wel benieuwd).
Naast de oppervlakte van je onderzoeksgebied kun je overigens ook kijken naar aantal inwoners; dichtheid en dergelijke. Dan is Parijs agglomeratie (elf miljoen inwoners?) iets groter dan dan de inwoners, maar hoe zit dat met de oppervlakte?
Opzich verder wel interessant, definieren lijkt me dan wel belangrijk. Neem je de S-bahn wel of niet mee? Je kunt natuurlijk ook naar reizigers; zitplaatskilometers en dergelijke kijken. In een bezettingsgraad-op-het-spoor-onderzoek is een DH-I (of iets dergelijks) net zoveel waard als twaalf bakken VIRM.
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Bericht door Caspar »

NRW heeft iets meer dan 18 miljoen inwoners over ruim 34.000km2 oppervlakte. (wat natuurlijk bijna alleen land is).
Nederland heeft volgens Wiki 41.000km2 waarvan 18% water is, met 1,5 miljoen inwoners minder dan NRW. Per saldo is het aantal inwoners per km2 dus min of meer gelijk. Dat is wel makkelijk vergelijkbaar.
Ik ga eerst eens opzoek of er een makkelijke methode is om het aantal trein bewegingen te tellen. In NRW is naar mijn verwachting aanzienlijk meer goederen vervoer dan hier, wat het gemiddelde daar zal optrekken.
Over S-bahnen valt natuurlijk te twisten, tevens als Randstadrail hier in dat geval.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Bericht door Vinny »

Ik heb wel eens zitten filosoferen over een integrale vergelijking van een aantal OV systemen. Dan moet je bijvoorbeeld vergelijkbare steden nemen: Een stad van 800.000 in Duitsland vergelijken met Amsterdam. En dan bijvoorbeeld gemiddelde frequenties, haltedichtheden en nog wat van dat soort variabelen invoeren. En dan kijken wie het beste systeem heeft. Helemaal mooi wordt het als je dan conclusies gaat trekken over wat voor aanbestedingssystematiek het meest profijt voor de reiziger heeft. Mocht iemand binnenkort afstuderen en verlegen zitten voor een scriptieonderwerp: filosofeer hier eens over :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Bericht door Karl »

Vinny schreef:Ik heb wel eens zitten filosoferen over een integrale vergelijking van een aantal OV systemen. Dan moet je bijvoorbeeld vergelijkbare steden nemen: Een stad van 800.000 in Duitsland vergelijken met Amsterdam. En dan bijvoorbeeld gemiddelde frequenties, haltedichtheden en nog wat van dat soort variabelen invoeren. En dan kijken wie het beste systeem heeft. Helemaal mooi wordt het als je dan conclusies gaat trekken over wat voor aanbestedingssystematiek het meest profijt voor de reiziger heeft. Mocht iemand binnenkort afstuderen en verlegen zitten voor een scriptieonderwerp: filosofeer hier eens over :idea:
Amsterdam bevindt zich dan weer wel in een redelijk verstedelijkste omgeving (Almere, Schiphol/Hoofddorp, Haarlem en dergelijke) en dat heeft natuurlijk ook invloed op het vervoerssyteem, maar je moet uiteraard ergens je grens trekken.

Het lijkt me wel verstandig om met West-Europese steden te vergelijken en dan niet de Randstad met Londen ofzo, aangezien maatregelen als Congestion Charge ook invloed hebben op je vervoerssysteem.

Maar wat is overigens het 'beste' systeem? Wat het meest in de buurt van het beleid komt, waar de reiziger het meeste over tevreden is, wat het minst kost?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nederlandse spoorwegennet drukste van Europa

Bericht door Vinny »

Daar mag je dan zelf over filosoferen :) Een beetje objectieve criteria formuleren is dan natuurlijk nooit weg :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten