'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Afhankelijk van hoe druk het is op het spoorwegnet, en druk is het altijd in Nederland, moet er wel een onderstation zijn. En veel techniek vanwege de alternerende fases enzo. Tenzij je voor ouderwetse 25KV kiest, dus niet zoals op de HSL 2x25KV.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Weet iemand of er boven de betuweroute 25KV of 2x25KV hangt?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Scheelt dat Groningen compleet verbouwd wordt en NS & Arriva volledig gescheiden komen te liggen! *O*CamilleKreemers schreef:Het nadeel hierbij is dat op dit moment de perronindeling als volgt is:
Perron 1: Arriva Veendam
Perron 2: NS Rotterdam
Perron 3: Arriva Winschoten
Perron 4: NS Den Haag
Perron 5: leeg spoor
Perron 6: stoptrein NS
Perron 7: alles wat afgerangeerd wordt na ochtendspits
Perron 3 moet kruizen met perron 2 om weer op het spoor naar Hoogezand te gaan. Je zit dus nu met een kruizende beweging en dus multicourant materieel nodig.
Edit: Daarnaast is perron 2 een van de langste perrons van Groningen en zal NS dus niet snel afstand doen van dit perron.
Komt wel goed schatje.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
2x25 KV, zoals ik het begrijp. http://www.infrasite.nl/definitions/def ... ntent=1030deadlock schreef:Weet iemand of er boven de betuweroute 25KV of 2x25KV hangt?
Zie AT Systemen.
Komt wel goed schatje.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
DSSG.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geen idee. Ik weet dat Arriva in het verleden liever perrons 1 en 2 wou hebben en NS 3 tot 7 (allen gesproken over de Duitse Zijde). NS wou toen alleen niet van 2 af omdat dit perron veel langer is dan perron 3. De Arriva-oplossing had dan namelijk geen kruisende bewegingen met de NS meer, wat ze veel vertraging bracht met de oude NS-dienstregeling met 3 treinen per uur. Nu met de 4 treinen per uur zit er meer tijd tussen de kruisingen. Ik hoor tal van verhalen, zoals een HOV-visie van de provincie, waarbij de regionale stoptreinen door gaan rijden van Delfzijl/Roodeschool naar Winschoten/Veendam.Daniel schreef:@CamilleKreemers: Maar er was toch sowieso sprake van vaste perrons per vervoerder zodra men in Groningen met poortjes voor de OVC zou gaan beginnen? Dan kan je daar ook rekening mee houden lijkt me. Al zal je nog altijd met ritten naar het opstelterrein zitten die ergens moeten kruisen met de andere spanning (en het hangt maar net van de gekozen layout af of dat Arriva of NS treinen betreft).
Ik weet alleen dat ergens in het verleden ik iets opving van iemand hier dat er toch chipkaartpoortjes kwamen, maar hoe Arriva in dit geheel ging worden geplaatst nog niet bekend was. Pin me er niet op vast. Ik denk sowieso dat het multicourant materieel wordt, omdat je dan wel met andere concessiegebieden zou kunnen uitwisselen. Ik verwacht gewoon het voltage, zoals nu op de MerwedeLingelijn wordt gebruikt, zodat je materieel kan uitwisselen.
ik zie dat er ze het gescheiden gaan aanleggen met het bericht van Thom. Dat maakt sommige problemen weer opgelost.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Mooi plaatje Thom :pos:
Ligt de noordelijke lijnen met 25 kV elektrificeren niet meer voor de hand?
Ligt de noordelijke lijnen met 25 kV elektrificeren niet meer voor de hand?
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Volgens mij is de standaard 1,5 kV het meest logisch. Kan er ook gewoon één gezamenlijk opstelterrein voor NS en Arriva of opvolger komen met een wasstraat, hoef je ook geen omschakelbare bovenleiding in Groningen te bouwen etcetera.
Perrons in Groningen zoals ze nu zijn, zijn niet in beton gegoten. Er zijn zeer vergevorderde plannen om alleen maar doorgaande sporen te hebben die met een brede tunnel zijn ontsloten en dan kan je ook een ander perron dan het huidige aan NS toewijzen.
Perrons in Groningen zoals ze nu zijn, zijn niet in beton gegoten. Er zijn zeer vergevorderde plannen om alleen maar doorgaande sporen te hebben die met een brede tunnel zijn ontsloten en dan kan je ook een ander perron dan het huidige aan NS toewijzen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Nee vanwege wat Bee zegt.Zugführer schreef:Mooi plaatje Thom :pos:
Ligt de noordelijke lijnen met 25 kV elektrificeren niet meer voor de hand?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
http://www.groningenbereikbaar.nl/spoor ... fdstation/Zugführer schreef:Mooi plaatje Thom :pos:
Ligt de noordelijke lijnen met 25 kV elektrificeren niet meer voor de hand?
Komt wel goed schatje.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Het verhaal over doorkoppelen van de regionale spoorlijnen is nu helemaal uit beeld verdwenen? Anders ga je niet een deel electrificeren...
De relatief dunne lijn naar Nieuweschans snap ik nog niet helemaal; maar vermoedelijk willen ze de Duitsers meekrijgen door de waslijn tot Ihrhove door te trekken. Voor de (half)uursdienst naar Winschoten / Nieuweschans / Leer an sich hoef je het niet te doen...
En de lijn naar Veendam, tsja. Ergens is het geld op he.
De relatief dunne lijn naar Nieuweschans snap ik nog niet helemaal; maar vermoedelijk willen ze de Duitsers meekrijgen door de waslijn tot Ihrhove door te trekken. Voor de (half)uursdienst naar Winschoten / Nieuweschans / Leer an sich hoef je het niet te doen...
En de lijn naar Veendam, tsja. Ergens is het geld op he.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Doorkoppelen zou gaan om Nieuweschans-Leeuwarden en dat kan dus nog steeds.timtrein schreef:Het verhaal over doorkoppelen van de regionale spoorlijnen is nu helemaal uit beeld verdwenen? Anders ga je niet een deel electrificeren...
Omdat ze daar een IC willen naar Bremen/Hamburg. Logische keuze dus.De relatief dunne lijn naar Nieuweschans snap ik nog niet helemaal; maar vermoedelijk willen ze de Duitsers meekrijgen door de waslijn tot Ihrhove door te trekken. Voor de (half)uursdienst naar Winschoten / Nieuweschans / Leer an sich hoef je het niet te doen...
Dat station moet gewoon weer gesloten worden.En de lijn naar Veendam, tsja. Ergens is het geld op he.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Dit soort verhalen hebben er voor gezorgd dat ik 25 kV nu als de toekomst zie, wellicht onterecht, want zoveel verstand heb ik er niet van ;)Bee schreef:Volgens mij is de standaard 1,5 kV het meest logisch. Kan er ook gewoon één gezamenlijk opstelterrein voor NS en Arriva of opvolger komen met een wasstraat, hoef je ook geen omschakelbare bovenleiding in Groningen te bouwen etcetera.
Het leek me daarom wel logisch om dat in het noorden dan meteen aan te leggen, zeker omdat ik het idee begon te krijgen dat in de toekomstige situatie Groningen-NS en Groningen-Arriva fysiek zo goed als gescheiden van elkaar zijn
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Dat artikel is bijna 10 jaar oud, inmiddels is 25kV ook niet meer het toverwoord maar 3kV wat als opvolger wordt beschouwd..
Komt wel goed schatje.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Tussenstap.Thom91 schreef:Dat artikel is bijna 10 jaar oud, inmiddels is 25kV ook niet meer het toverwoord maar 3kV wat als opvolger wordt beschouwd..
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
15 kV is sowieso niet mogelijk want dat 'kent' Prorail niet... en tsja, aanpassingsvermogen is er natuurlijk niet :)
Ga maar gewoon uit van 1,5 kV, hoewel ik 25 kV niet helemaal uit wil sluiten. Zou dat kunnen in combinatie met ATB-NG? Wel interessant...
Hoe dan ook, je kan volstaan met een lichte constructie want er hoeft alleen GTW op te rijden of ander licht, zuinig spul.
Niettemin blijf ik me afvragen of iets op waterstof of hybride niet wat zou zijn; daar werd toch ook onderzoek naar gedaan??
Ga maar gewoon uit van 1,5 kV, hoewel ik 25 kV niet helemaal uit wil sluiten. Zou dat kunnen in combinatie met ATB-NG? Wel interessant...
Hoe dan ook, je kan volstaan met een lichte constructie want er hoeft alleen GTW op te rijden of ander licht, zuinig spul.
Niettemin blijf ik me afvragen of iets op waterstof of hybride niet wat zou zijn; daar werd toch ook onderzoek naar gedaan??
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Oh ja, daar moet een komma tussen
Maar ik heb toch het idee dat het eindbeeld (als is het misschien nog heel ver weg) 25 kV in heel Nederland is, met eventueel een 3 kV als tussenoplossing, maar dan zou het toch geen gek idee zijn om op een nieuw te elektrificeren, geïsoleerd van de rest van het net liggende spoorlijn, meteen 25 kV te installeren?
Maar ik heb toch het idee dat het eindbeeld (als is het misschien nog heel ver weg) 25 kV in heel Nederland is, met eventueel een 3 kV als tussenoplossing, maar dan zou het toch geen gek idee zijn om op een nieuw te elektrificeren, geïsoleerd van de rest van het net liggende spoorlijn, meteen 25 kV te installeren?
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
De vervoerder met die elektrische treinen (kan ook een ander dan Arriva zijn tegen de tijd dat het zover is) en NS gaan een opstelterrein delen in de sporendriehoek. Het delen van voorzieningen zoals een wasstraat ligt erg voor de hand en als je dan steeds de stroom moet omschakelen is dat toch wel erg onhandig. Dan kan je beter kiezen voor één stroomsysteem gaan en op dit moment ligt 1,5 kV dan veel meer voor de hand.
ATB NG kan probleemloos onder 1,5 kV, maar ATB met 25 kV kan je volgens mij wel vergeten. Die bovenleidingspanning veroorzaakte tussen Lage Zwaluwe en Breda al seinstoringen op de oude spoorlijn en dat hing er nog niet eens boven maar naast...
ATB NG kan probleemloos onder 1,5 kV, maar ATB met 25 kV kan je volgens mij wel vergeten. Die bovenleidingspanning veroorzaakte tussen Lage Zwaluwe en Breda al seinstoringen op de oude spoorlijn en dat hing er nog niet eens boven maar naast...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Je kan ook alvast onderdelen gebruiken die geschikt zijn voor 25 kV las ik, hoewel dat waarschijnlijk ook veel makkelijker klinkt dan het in de praktijk zal zijn
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Dat is aantoonbaar onjuist.timtrein schreef:15 kV is sowieso niet mogelijk want dat 'kent' Prorail niet...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
De combinatie 15 kV en harder rijden dan 40 km/h niet. Dat is nu juist een interessante.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Er mag dus tussen de grens en station Venlo maar 40 km/u gereden worden?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Ik weet niet beter dan dat Nieuweschans doorgetrokken zou worden naar de Eemshaven...deadlock schreef:Doorkoppelen zou gaan om Nieuweschans-Leeuwarden en dat kan dus nog steeds.timtrein schreef:Het verhaal over doorkoppelen van de regionale spoorlijnen is nu helemaal uit beeld verdwenen? Anders ga je niet een deel electrificeren...
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
moet zijn: Ik weet niet beter dan dat Roodeschool doorgetrokken zou worden naar de Eemshaven...Ik weet niet beter dan dat Nieuweschans doorgetrokken zou worden naar de Eemshaven...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Je vergeet de doorkoppeling, het zou dus Nieuweschans - Groningen - Eemshaven worden.
ATB EG gaat niet goed samen met 25kV. Met NG zou het geen probleem moeten zijn.Bee schreef:ATB NG kan probleemloos onder 1,5 kV, maar ATB met 25 kV kan je volgens mij wel vergeten. Die bovenleidingspanning veroorzaakte tussen Lage Zwaluwe en Breda al seinstoringen op de oude spoorlijn en dat hing er nog niet eens boven maar naast...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten