Het grote OVInfo-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door n-evo »

Somoht schreef:Ja OVinfo was de eerste* met alle vervoerders; ergens eind 2013 geloof ik. Rond de kerst had ik trein toegevoegd en is RET metro realtime live gegaan. Sterker nog ik geloof dat die app mijn API gebruikt :').
Ondanks de prachtige API vind ik wel dat iOS apps zoals OV en Bus & Trein qua interface OVinfo voorbijstreven. De Android interface heeft de nodige facelifts ondergaan terwijl OVinfo stil is blijven staan. Ik besef me dat zij hier waarschijnlijk meer op kunnen focussen omdat ze de API zelf niet hoeven te onderhouden.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Mee eens, en er zitten ook wat data-technische aspecten waar ik op zit te wachten om een stap vooruit te zetten. Daarnaast zit ik beetje te wachten tot het hele material-design verhaal in Android wat volwassener word en de kinderziektes eruit. Laatste update heeft design al iets verbeterd door die (nu) verschrikkelijke tacky streepjes weg te halen
Maar die facelift staat op de planning, al moet je denk ik wachten op de zomer. 2014 is voornamelijk op gegaan aan het werk achter de schermen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door n-evo »

Merk nu al dat Bus & Trein (rot naam btw) de nodige bugs heeft. Haltes laden niet terwijl OV wel gewoon info geeft.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door BR628 »

OVinfo doet het prima, ik zou niet weten waarom ik een andere app moet gaan proberen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Z2N »

n-evo schreef:
marvinkok schreef:Yep, in de Metro van vandaag, ergens een stukje van een paar regels. Kan het niet vinden online en ook geen fotootje van helaas.
http://www.metronieuws.nl/binnenland/20 ... -je-mobiel
Het artikel stond verder ook op pagina 5:
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door JvD. »

Eens even een heel andere vraag. In OVInfo (de app die ik het meeste gebruik *bus* ) staan ook symbooltjes van rolstoelen en invalide mannetjes, in de meeste gevallen met een kruis erdoor. Wat is de betekenis van dat kruis? Wanneer ik namelijk naar de haltes in de stad Groningen kijk, dan zijn die bijna allemaal voorzien van een geleidestrook voor blinden en ook zijn de bussen voorzien van rolstoelplanken en is de haltre verhoogd aangelegd. Mag ik er dan van uit gaan dat een kruis door de symbolen betekent, dat de desbetreffende halte voorzien is van geleidestroken en de desbetreffende bus een rolstoelplank heeft en wanneer er géén kruis door staat, dat dat niet het geval is?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Met streep erdoor is NIET toegankelijk, alleen is die data die er achter zit ondertussen verouderd, maar zijn er wel heel veel haltes verbouwd. Ik wacht nog op een update.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door BR628 »

En wat betreft bus met rolstoelplank, dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Er kan altijd een afwijkende bus op een omloop zitten zonder rolstoelplank, bijvoorbeeld bij versterkingsritten of bij ritten die door derden worden uitgevoerd.
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door JvD. »

BR628 schreef:En wat betreft bus met rolstoelplank, dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Er kan altijd een afwijkende bus op een omloop zitten zonder rolstoelplank, bijvoorbeeld bij versterkingsritten of bij ritten die door derden worden uitgevoerd.
Mmm... Ik reis dagelijkds met Qbuzz, ze hebben geen bussen zónder rolstoelplank en inhuur op mijn stamlijn is nog nooit voorgekomen. Het gekke is, als het rolstoeltje inderdaad verwijst naar een bus met of zonder rolstoelplank, dat er monteurs aan boord moeten zijn om halverwege de rit de plank te verwijderen en een paar haltes later weer aan te brengen *O* . De rolstoel mét en zónder kruis komt namelijk meermalen tijdens één en dezelfde rit voor :mrgreen: . Kijk bijvoorbeeld maar bij Qbuzz lijn 4 naar Roden, vanaf halte Wibenaheerd (beginpunt van de lijn, tot het einde in Roden).
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door bartjemestrom »

Is er al iets bekend wanneer we ook voertuignummers kunnen zien in de app?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

BR628 schreef:En wat betreft bus met rolstoelplank, dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Er kan altijd een afwijkende bus op een omloop zitten zonder rolstoelplank, bijvoorbeeld bij versterkingsritten of bij ritten die door derden worden uitgevoerd.
Dat soort ritten hebben vaak ook geen voertuigvolgsysteem.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Aking »

Mjah... Ik Begin toch wel steeds meer een home knop te missen, vooral als je veel "doorgeklikt" hebt (dus van halte naar bus naar halte naar bus enz.) ben je soms veel te lang bezig voordat je weer op de startpagina bent...


Verder viel mij vanmiddag op dat er hier hij de sneltram (u-ov, 60 en 61 soms wel en soms niet een trammetje wordt getoond, terwijl het toch echt allemaal trams zijn ;)
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Zoals de bedoeling is op Android, klikken op het app-icoon links-boven brengt je altijd terug naar home hierarchisch ipv afhankelijk van geschiedenis.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Aking »

Mjah als je doelt op het haltebord, ik heb dus regelmatig dat ik 5-10 keer mag klikken voordat ik op de homepage kom...
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Flitskikker »

Aking schreef:Mjah als je doelt op het haltebord, ik heb dus regelmatig dat ik 5-10 keer mag klikken voordat ik op de homepage kom...
De terugknop op het apparaat zelf werkt in mijn ervaring beter.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Aking »

Mjah en ik wil dus graag een knop waar ik 1 keer op druk, en waarmee ik dan meteen op het startscherm kom 8-)

Plak die dr es in! (A)
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Er is dus al een home-knop met het haltebord rechtsbovenin, die je 2-3 stappen terug brengt naar het homescreen.
Vanaf de vertrektijden, via plaatsnamen (2 stappen). En vanuit een rit-overzicht naar lijn-overzicht van die lijn, naar alle lijnen naar homescreen (3 stappen).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Aking »

Ik wil een 1stapknopjeeeeeeh! *stampt op de grond*
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Zugführer »

Ik wist niet eens dat dat haltebordje iets deed
Doet die nu niet precies hetzelfde als de terugknop op mijn telefoon die ik daar altijd voor gebruik?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

De back-button gaat chronologisch terug naar schermen die je openhad, het haltebordje hierachisch (dus bv lijn van een rit) naar boven.


http://developer.android.com/design/pat ... ation.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Aking »

Ik kan het niet bewijzen (vanochtend deed hij het toevallig in 3 keer), maar ik weet bijna zeker dat ik ook met het haltebord wel eens >5 keer heb moeten drukken voordat ik op de homescreen kwam. Sowieso vind ik het niet heel logisch dat ie via een scherm gaat wat ik nooit heb gebruikt (plaatsnamen/lijnen).

Ik ben nog steeds voor een eenklikknop :Y *O*
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door JvD. »

Misschien een optie om in te bouwen: wanneer je bv. 3 seconden het haltebord ingedrukt houdt, dat je dan in één keer "thuis" komt? Iets voor een volgende versie? #probeerttebemiddelenmodus
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door MR92 »

Het gene wat ik persoonlijk nog mis cq. vervelend vind, is dat de tramlijnen 60 en 61 van U-OV/Qbuzz los zijn. Binnen mijn werk gebruik ik deze app juist om snel weer tramomlopenen chauffeurs op orde te krijgen. Meestal doe ik dit vanaf de locatie Nieuwegein, Stadscentrum. Nu moet ik dus steeds wisselen tussen de 2 lijnen om te kijken waar welke rit op dat moment zit. Misschien mogelijk om hier één pagina van te maken? Met daar dus een overzicht van beide lijnen waar die zitten. Ze rijden om/om (60/61/60 enz enz.), en dat dan dus ook op die manier weer te geven? Zou daar erg blij mee zijn.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Aking »

Hoe bedoel je dat ze "los" zitten? Het zijn 2 verschillende lijnen (IJsselstein en Nieuwegein Zuid) dan is het toch logisch dat ze los zitten? Anders kun je de 74/77 of 28/128/228 ook wel samen gaan voegen...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Mmh klinkt interessant: maar is OVradar niet handiger? Of gaat het om mobiel gebruik?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten