Google op de trein

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door deadlock »

Ja. Het vervoert minder mensen, is spectaculair veel duurder en vervuilt het landschap dus nee, ik wil hier geen cent aan uitgeven.

Waarom beantwoord je zelf de vragen niet eigenlijk?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door reisthijs »

De vraag is hier toch al beantwoord?
Rick Visser schreef:Ik zeg niet dat ‘mijn zweefbaan’ zoiets is. Kan best zijn dat die niet betrouwbaar werkt. Of dat het veel duurder is. Of dat het snel stuk gaat. Maar waarom zou je dat niet onderzoeken?
Tja, waarom zou je dat allemaal onderzoeken als je ook voor een tram kan kiezen. Dan weet je tenminste wat je kan verwachten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Alargule

Re: Google op de trein

Bericht door Alargule »

We hebben het hier over het hangbaansysteem. In dit topic op pagina 1 heb ik meerdere kanttekeningen bij de ontwikkeling en implementatie van dat systeem op de schaal die jij voorstelt geplaatst. Dat kan als antwoord op je vraag hier dienen.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door Rick Visser »

Wat hebben jullie toch steeds met die hangbaan? Jullie lijken wel geobsedeerd... :)
Grapje. Maar ik bedoel mijn vraag over investeren in onderzoek veel breder: zoveel geld als er wordt uitgegeven aan OV, is het dan zo gek om wat budget te hebben voor onderzoek naar andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld:

Afbeelding

Waarom gebeurt er niets meer met de Parkshuttle? Er is indertijd geld ingestopt en op het moment dat er iets uitkwam werd de geldkraan dichtgedraaid. Het draait op het industrieterrein Rivium, en naar volle tevredenheid van de gebruikers. Maar waarom wordt er niet geprobeerd om ook iets met de resultaten te doen? Er zijn vast wel meer industrieterreinen of winkelcentra waar deze shuttle goede diensten kan bewijzen. Is het zo gek om op zo'n industrieterreinen of in zo'n winkelcentra een enquete te houden wat mensen ervan zouden vinden?

De Philias is indertijd in Eindhoven gebruikt als experiment voor rijden zonder chauffeur. Inderdaad ja, zie mijn andere topic. Bij dat experiment is juridisch alles geregeld, dus die rompslomp hebben ze gehad. Is het dan zo gek om ergens op een meer geschikt traject (écht gescheiden rijbanen) nog wat meer onderzoek te doen? Want rijden zonder chauffeur maakt een dichtere dienstregeling betaalbaar, zelfs on demand services. En dat is voor passagiers wel erg prettig.

Als je het hebt over fundamenteel onderzoek: ik heb drie jaar geleden in Rotterdam in deze splash-bus gereden. In Noord-Holland is een aantal trajecten waar de bus op de pont moet. Als het pont stuk is (gebeurt best vaak, stroomuitval waardoor de slagboom niet meer opengaat enzo, écht waar) kan de bus ook niet verder. Deze splash-bus steekt zelf het water over. En is nog hartstikke leuk voor de passagiers ook. We verkopen deze bus aan Turkije, maar waarom kijken we niet of we hem zelf ergens kunnen inzetten?

Vierde foto ligt iets gevoeliger bij dit forum. Maar gezien de ontwikkelingen in het buitenland vind ik het toch vreemd dat er totaal geen interesse is in monorails. Monorails zijn zo makkelijk te automatiseren: op drukke lijnen kun je mega-chauffeurskosten uitsparen...
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Google op de trein

Bericht door Zugführer »

Ik denk dat compleet gescheiden rijbanen niet mogelijk (of heel duur zijn) in dichtbebouwd gebied en het voor niemand aantrekkelijk is een hoogwaardig openbaar vervoersysteem aan te leggen in een niet-diichtbebouwd gebied. Meer testen met compleet gescheiden rijbanen lijkt me niet zinvol, want zoals je terecht aangeeft draait zo'n systeem naar volle tevredenheid (dat kan ik overigens niet op basis van persoonlijke ervaringen onderschrijven, maar ik ga er vanuit dat dat klopt :p)
Maar inmiddels gaat het al helemaal niet meer over het eigenlijke onderwerp, maar buigt dit topic en dezelfde richting als alle andere topics die je de laatste tijd gestart bent (wat an sich overigens best een interessante discussie kan zijn).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door Suus »

Rick Visser schreef:Wat hebben jullie toch steeds met die hangbaan? Jullie lijken wel geobsedeerd... :)
Wie opent er nu regelmatig een topic met daarin in de eerste post een plaatje van een hangbaan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door Rick Visser »

In Almere rijden de bussen op eigen banen parallel aan het fietspad en elke overgang is beveiligd met stoplichten. Volgens mij is dat wel gescheiden genoeg, zeker als de bus is uitgerust met een radar die de bus automatisch laat stoppen als er tóch iemand vlak voor zijn wielen oversteekt. Denk je ook niet?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Google op de trein

Bericht door Zugführer »

Ja, lijkt me een leuke stad om een netwerk op te zetten. Maar er zullen wel goede redenen zijn om dat (nog) niet te doen, anders was het vast al lang gedaan. Hufterproofheid? Sociale veiligheid? Kosten?
Ik zie wel een overeenkomst met duurzame energie. Technisch kan het allemaal wel en het klinkt allemaal heel mooi, maar uiteindelijk wil niemand er geld aan uitgeven en blijven we gewoon kolen opstoken.
Ik ben bang voor je dat we in een land leven waar het al niet eens mogelijk is om binnen afzienbare tijd ov-chippaaltjes zo te herprogrammeren dat je niet voor elke vervoerder opnieuw hoeft in- en uit te checken, omdat dat technisch te ingewikkeld is :')
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door deadlock »

Rick Visser schreef:In Almere rijden de bussen op eigen banen parallel aan het fietspad en elke overgang is beveiligd met stoplichten. Volgens mij is dat wel gescheiden genoeg, zeker als de bus is uitgerust met een radar die de bus automatisch laat stoppen als er tóch iemand vlak voor zijn wielen oversteekt. Denk je ook niet?
En je wil hiermee zeggen dat hangbanen wel een goed idee zijn en dat Bee dus gelijk heeft in wat hij zegt en dat je je eigen eerdere vraag invalideert ofzo?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Alargule

Re: Google op de trein

Bericht door Alargule »

Ook al in het andere topic aangegeven: investeren in PRT op zich vind ik een goed idee. Ik plaats alleen mijn vraagtekens bij het specifieke hangbaansysteem, ondanks mijn obsessie ;)
Daarnaast ook een interessante vraag waar je de grens trekt tussen PRT (Personal Rapid Transit) en 'gewoon' OV. PRT in zijn puurste vorm is voor mij toch een voertuig dat op één persoon (Personal) is georiënteerd en geheel op zijn/haar reisbehoefte is afgestemd. Daar hebben we al diverse transportmodi voor (auto, (motor)fiets, brommer, scooter), wat de drempel voor de ontwikkeling van een PRT-systeem hoog legt (want: het systeem zal zo aantrekkelijk moeten worden dat mensen er hun eigen vervoer voor laten staan).
Op zich zie ik wel kansen voor zo'n PRT-systeem als nevenproduct naast de ontwikkeling van de zelfrijdende auto, die nu al in volle gang is en volgens mij binnen afzienbare termijn op de markt gaat verschijnen. De wetgeving zal de grootste remmende factor zijn ivm aanpassing regels en veiligheidsoverwegingen. Maar van zelfrijdende auto's onder individueel bezit is de stap naar zelfrijdende PRT-modules die door een bedrijf (in opdracht van een overheidsorgaan) worden geëxploiteerd misschien wel zo gezet. In kleinere en middelgrote steden (ik noemde eerder al Eindhoven) zou het een prima vervanging kunnen zijn voor het huidige busnet, en wellicht een groter aandeel in het totale aantal verplaatsingskilometers binnen de stadsgrenzen kunnen innemen dan het huidige OV-net.
Andere, minder technologisch optimistische mogelijkheden liggen in het automatiseren van bestaande OV-modi. Automatische metro's kennen we al meer dan 40 jaar en de exploitatie daarvan verloopt vrij probleemloos. Jammer dat de stekker zo snel uit de Parkshuttle is getrokken, maar misschien was het nog te vroeg. Binnen nu en 10 jaar zie ik echter wel mogelijkheden tot automatisering van bussen en trams. Dat zou vooral op personeelskosten enorm schelen; het geld dat je daarmee bespaart kun je investeren in meer materieel.

Maar die hangbaan? Ik zie er het unique selling point nog steeds niet zo van. Althans: niet in Europa. Misschien dat het in grote steden in Afrika een toepassing zou kunnen hebben.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Google op de trein

Bericht door Stéphane »

Rick Visser schreef:In Almere rijden de bussen op eigen banen parallel aan het fietspad en elke overgang is beveiligd met stoplichten. Volgens mij is dat wel gescheiden genoeg, zeker als de bus is uitgerust met een radar die de bus automatisch laat stoppen als er tóch iemand vlak voor zijn wielen oversteekt. Denk je ook niet?
Of op de zuidtangent?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Google op de trein

Bericht door Z2N »

Die loopt oostelijk van Schiphol en binnen Haarlem over de gewone weg, met maar op een gedeelte van de route een busstrook. In Almere is de baan helemaal vrij.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door deadlock »

Ik zag dat herr Visser het op dit moment op het wegenforum aan het proberen is met zweefmeuk :mrgreen:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Google op de trein

Bericht door Z2N »

Wat een rust! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Google op de trein

Bericht door Hainje »

Ik zeg slotjeeeeee!!! Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door deadlock »

Stuurt 'ie me nog een PM ook om te vragen waar dan.
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 109bb29c6f daar dan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Google op de trein

Bericht door Rick Visser »

LOL :D

Maar deadlock is een beetje in de war: dat topic gaat over Schultz en haar colonnes met vrachtwagens. Ik heb nog nooit een vrachwagen zien zweefmeuken...

Voor de liefhebber van echte zweefmeuk: https://www.youtube.com/watch?v=kyX40csGkLM
of deze: https://www.youtube.com/watch?v=IOsJrU5XUIw#t=1762
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten