Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CSA2 »

Hainje schreef:
CSA2 schreef:Tja VVD'ers die niet integer zijn beginnen langzamerhand meer regel dan uitzondering te worden, en nee ik ben niet links, niet of rechts maar het is gewoon een constatering recht door zee.
(A)
Grapjas... :D
Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:56

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Buzzer »

De reactie van de provincie:
De provincie Noord-Holland zegt zicht niet in de zorgen van Syntus te herkennen: “Er zijn geen aanvullende vragen of eisen geweest”, aldus woordvoerder Pierre Wimmers. Volgens Wimmers klopt het ook niet dat Syntus in eerste instantie bovenop de stapel met biedingen lag en dat Connexxion zich met een aanvullende ronde langszij heeft weten te manoeuvreren.

“Dat het allemaal iets langer heeft geduurd, heeft ook geen procedurele redenen. Dat kwam alleen omdat de gunning aanvankelijk in de kerstvakantie zou plaatsvinden. Daarom hebben we dat uitgesteld, zodat partijen de volle periode hebben om inspraak of bezwaar te maken en niet bijvoorbeeld tien dagen missen vanwege vakantie.” Ook lijkt het hem sterk dat Syntus via het Haarlems Dagblad is geïnformeerd over de officiële gunning.

http://www.ovmagazine.nl/2015/01/syntus ... ssie-1931/
Kort samengevat wat de provincie zegt: ''Het is allemaal niet waar en het is eerlijk verlopen''.
Toch uit Syntus wel erg harde beschuldigen, waarbij je haast wel denkt dat ze ergens op gebaseerd moeten zijn.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

Op het verhaal van de volkskrant?
VincZ
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 14:13
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door VincZ »

Klopt.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

Even een rampenscenario voor Mike navragen: Wat gebeurt er als Syntus de aanbesteding aanvecht + er aangetoond wordt dat Connexxion inderdaad eerst achterstond en Syntus niet? Moet de provincie dan de oorspronkelijke beoordeling (waarin Syntus won) gebruiken of de hele aanbesteding overnieuw met alle gevolgen van dien?

EDIT: Mike, voor je je afvraagt. Jij bent de persoon die mogelijk last krijgt van dit scenario. Je bent een van de vele chauffeurs in Haarlem die daar werken. Vandaar dat ik dit rampenscenario vraag. Jij zult waarschijnlijk veel liever CXX hebben dan Syntus.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op di 20 jan 2015, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

Hangt van de beslissende rechter denk ik.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Karl »

@Gedeputeerde in de Volkskrant: wat een gelul. Net of men in Haarlem vorig jaar voor het eerst kerst vierde en men bij het opzetten van de planning dus niet wist dat kerst eind december viel. Ongeveer een week voor de jaarwisseling. Ook nieuw zeker. Prutsers.
Het is een spectrum.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CSA2 »

Karl schreef:@Gedeputeerde in de Volkskrant: wat een gelul. Net of men in Haarlem vorig jaar voor het eerst kerst vierde en men bij het opzetten van de planning dus niet wist dat kerst eind december viel. Ongeveer een week voor de jaarwisseling. Ook nieuw zeker. Prutsers.
Sterker nog... De guning zou 16 of 18 December zijn, en nou woon ik in Hoorn en dat ligt echt in de zelfde provincie/tijdzone/halfrond, dus kerst viel in Haarlem op de zelfde 2 dagen en dat was ruim een week na de 2 eerder genoemde data... De Volkskrant zal niet het gehele verhaal uit hun duim hebben gezogen + Syntus Persvoorlichter zou ook niet zo reageren als er echt niet iets aan de hand zou zijn...
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

Als ik dit zo lees, kreeg de Syntus persvoorlichter te lezen via de volkskrant dat Haarlem naar Connexxion ging en Syntus verloor. Dat gegeven + het verhaal eromheen maakt natuurlijk dat je als vervoerder en geinteresseerde pisnijdig wordt. Je moet via de krant lezen dat je het miljoenencontract NIET krijgt.
VincZ
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 14:13
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door VincZ »

Nee, Syntus wist het al langer; ze waren immers zelf bij de loting bij de notaris aanwezig.

Ze hebben de officiele beslissing echter vandaag via het Haarlems Dagblad moeten vernemen, zeggen ze (iets wat NH dan weer met zo veel woorden ontkent).

Maar voor de officiele beslissing hebben ze al een brief aan NH gestuurd om hun zorgen te uiten over de gehele gang van zaken.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

Even de dombo spelen, als toen al bekend was wie de concessie kreeg, waarom moeten ze dan nog bijna 3 weken wachten VOOR het officieel bekend wordt gemaakt en dan ook nog via de Volkskrant i.p.v. persbericht van de provincie?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door BR628 »

Omdat PS/GS nog een officieel besluit moest nemen. Stond ook in het artikel van de Volkskrant, maar vanwege quote-wetgeving is dat vanmorgen van dit forum verwijderd.
Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:56

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Buzzer »

VincZ schreef:Nee, Syntus wist het al langer; ze waren immers zelf bij de loting bij de notaris aanwezig.

Ze hebben de officiele beslissing echter vandaag via het Haarlems Dagblad moeten vernemen, zeggen ze (iets wat NH dan weer met zo veel woorden ontkent).

Maar voor de officiele beslissing hebben ze al een brief aan NH gestuurd om hun zorgen te uiten over de gehele gang van zaken.

Ik denk dat Syntus dit gedeelte via de Volkskrant gelezen heeft en daarom zo verbolgen zijn:

" Syntus zou in eerste instantie als winaar uit de bus zijn gekomen, maar na een extra toelichting van Connexxion kwamen beide bedrijven gelijk te staan zo meldt de Volkskrant".
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door marvinkok »

Er was door de provincie gevraagd aan de vervoerders nog geen mededelingen te doen tot het officiële besluit van GS, zodat zij via een persbericht de officiële uitslag bekend konden maken. Syntus wist dus al wel dát ze de loting verloren hadden, maar met dat artikel van de Volkskrant erbij wordt het natuurlijk wel voer voor de juristen...
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door wouter15 »

Op de website van de provincie Noord Holland is een officieel persbericht verschenen over de gunning van de concessie Haarlem-IJmond aan Connexxion.

Een paar opvallende dingen:
[*]Connexxion gaat vanaf 13 december met 16 electrische bussen rijden.
[*]Connexxion gaat ook met kleurcodes werken (ze zijn denk ik door Qbuzz op het idee gekomen)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Meltrain »

Oke, de eerste 9 elektrische bussen komen op de lijnen 4 en 14. Dan zullen het geen grote bussen zijn.
Vervolgens worden er proeven gedaan met 7 (grote?) bussen om te kijken welke elektrische bussen het meest geschikt zijn om vanaf 2019 op de overige lijnen te worden ingezet.

Lijn 75 wordt omgenummerd in 385 en zal ook 's nachts rijden (waarmee het de tweede 24/7 lijn van Nederland wordt).
Lijn 74 krijgt een andere route in Beverwijk (zodat 73 versneld kan worden) en wordt verlengd naar Castricum (vermoedelijk ter vervanging van 167).
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 21 jan 2015, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door jesperhaverkamp »

Opvallend dat lijn 75 elke nacht gaat rijden. Volgens mij zijn in de afgelopen 15 jaar alle opzetjes tot 24/7 vervoer in alle concessies binnen een jaar weer gesneuveld, uitgezonderd lijn 300/N30 en lijn 370. Meestal blijft alleen de weekendbediening 's nachts over.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door jesperhaverkamp »

De begeleidende brief bij het persbericht staan een hoop interessante dingen in. Bijvoorbeeld dat de wagenverkoop wordt afgeschaft. Er komen betaalautomaten.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

Nu even een rare vraag. Stel dat die elektrische bussen niet goed werken (Wat natuurlijk mogelijk is), Hoe gaat CXX de diensten dan bieden?

Daarnaast ben ik inderdaad ook nieuwsgierig naar de betaalautomaten van CXX. Is dat echt sneller dan betalen bij chauffeur + wie garandeert dat de reiziger het juiste kaartje kopen gaat? Ik verwacht overigens dat lijn 385 (vreselijk nummer) wel een mogelijkheid heeft om goed te lopen 's nachts als deze altijd aansluit op lijn 300. Schipholvervoer is ook 's nachts nodig en kennelijk is juist dat 's nachts nog te optimaliseren. Dit wordt dan toch de derde 24/7 bus van Nederland?
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

9 elektrische bussen voor lijn 14 en 4?!?!

Voor de omlopen van lijn 14, 4 en 9 zijn voor een uurdienst 4 bussen nodig. 5 bussen op reserve..
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Busfoto.nl »

Heeft Haarlem momenteel ook nachtnet met de trein? Als de 300/N30 de enige vorm van aansluitend openbaar vervoer is kan ik mij moeilijk voorstellen dat er bij het ontbreken van een aansluitend netwerk naar Amsterdam-Centrum er ook maar iemand in de N85 gaat zitten.

Dit kan ik enigszins onderbouwen met de telcijfers van de provinciale weg N208 zoals die op de website van de provincie te vinden zijn. Alle verkeer tussen 01:00 en 05:00 bekeken, is deze weg 45x rustiger in de nacht dan tijdens de ochtendspits. Het zou dan zo maar eens kunnen zijn dat er dan ook 45 keer minder reizigers in de bus zitten (afgerond 0/1).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Milco »

In het artikel waar wouter15 naar linkt hebben ze het over 56 aardgasbussen en 28 schone dieselbussen. Als ik echter 56+28 doe, kom ik uit op 84 en dat is het huidige aantal aardgaswagens (3600 t/m 3683). Gaan er dan 28 bussen hiervan weg (uit deze concessie)? Ik had wel verwacht dat er met alle aardgasbussen gereden zou worden.

Verder had ik verwacht dat de 82 ook een Randstadnet-lijn zou worden. Of is dit nog toekomstmuziek?

Over nachtvervoer: Haarlem heeft geen nachttreinen, maar vanaf Amsterdam-Centrum kan men gebruikmaken van nachtbus 280.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Hainje »

wouter15 schreef:[*]Connexxion gaat ook met kleurcodes werken (ze zijn denk ik door Qbuzz op het idee gekomen)
Zo origineel is Qbuzz ook niet, de BBA gebruikte al sinds minimaal de jaren '70 kleurtjes voor haar stadsdiensten. :P
🍉
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door jesperhaverkamp »

Volgens mij zijn er buiten het stadsnachtnet van Amsterdam maar drie 24/7 lijnen in Nederland: 300/N30, 370 en 197/N97 (en lijn 190 op Schiphol, maar dat is een geval apart). Laten we hopen dat het lukt met die nachtbediening op lijn 75. En niet zoals met EBS 301/N01, EBS 314/N14, CXX 188/N88, CXX 170/N70, CXX 172/N72, CXX 94/N94 en de doordeweekse BOBbus van de RET, die het allemaal niet hebben gered op zondag-donderdagnacht.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Busfoto.nl »

Als er geen nachttreinen rijden vanuit Amsterdam, Haarlem op doordeweekse nachten geen activiteiten kent, het aantal auto's wat per kwartier 's nachts langsrijdt op één hand te tellen is zie ik ondanks de waarschijnlijk goede intenties geen enkele reden waarom er doordeweeks er ook maar 1 euro subsidie aan nachtbussen op deze verbinding gespendeerd moet worden.

Het is een beetje een kip/ei-verhaal, maar wil je de mensen 24/7 in het OV hebben dan zou ik eerst de drukke assen van nachtverbindindingen (Amsterdam - Haarlem, de andere spoorlijnen) voorzien en later pas de secundaire lijnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 156 gasten