'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door bobo17 »

Zugführer schreef:Je kan ook alvast onderdelen gebruiken die geschikt zijn voor 25 kV las ik, hoewel dat waarschijnlijk ook veel makkelijker klinkt dan het in de praktijk zal zijn
In principe zijn alle bovenleidingportalen die worden vernieuwd volgens mij geschikt voor 25 kv, gaat vooral om bruggen ed die men moet verhogen door de grotere afstand van de bovenleiding. Je krijgt wel interferentie met atb, maar als men nou slim is, vervangt men tegelijk met de aanleg van electriciteit ook de baanbeinvloeding veranderen naar ertms regional, twee vliegen in een klap enzo. Hybride zou een interessante optie zijn. lijkt me dan wel handiger om de sneltrein mss vanuit leeuwarden naar duitsland te laten vertrekken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door deadlock »

Er zitten nog wel meer haken en ogen aan omschakelen naar 25KV dan alleen een grotere afstand. De aarding bijvoorbeeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door deadlock »

baladid schreef:Er mag dus tussen de grens en station Venlo maar 40 km/u gereden worden?
Dat gaat dan ook om een paar honderd meter :P
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Suus »

Als je een intercity wil naar Duitsland zal je inderdaad wel bovenleiding moeten hebben, ze zullen er in Duitsland niet zo veel voor voelen om opnieuw diesellocs naar de regio Leer-Emden te sturen, die zijn er juist net weg nadat het korte zijtakje naar Emden-Außenhafen is voorzien van een bovenleiding. Er zit bovendien een heel leuke brug over de Ems in die spoorlijn, als je die nu niet van een bovenleiding voorziet (die brug moet er nog wel eens uit namelijk voor cruiseschepen uit Papenburg) heb je ook meteen een mooie spanningssluis.

Zie, wat ben ik weer creatief en out-of-the-box vandaag *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Klaasje »

Als 3 kV het toekomstplan is, zou ik in dit geval lekker voor 3 kV met een enkele rijdraad gaan op de stukken waar we geen lange goederentreinen verwachten. Je hebt dan geen gezeur met de ATB bij de Hoofdrailnetsporen, wat er aan bestaande bovenleiding hangt kan je daar heel makkelijk naar ombouwen en je hebt minder weerstand dan onder 1,5 kV waardoor er makkelijker teruggeleverd kan worden. De enkele rijdraad zorgt voor minder slijtage aan zowel de bovenleiding als de treinen waardoor de onderhoudskosten minder zijn dan bij een dubbele rijdraad.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Karimbu »

Leek me het melden wel even waard
De partijen in Provinciale Staten willen het spoor tussen Leeuwarden en Bad Nieuweschans zo snel mogelijk elektriciferen. Er rijden nu nog dieseltreinen van Arriva.

Eerder liet de Provincie al weten de dieseltreinen op dit stuk spoor te willen vervangen door elektrische treinen. De treinen in Groningen en Friesland gebruiken jaarlijks ongeveer acht miljoen liter diesel. Door de afschaffing van het accijnsvoordeel op rode diesel is de brandstof duurder geworden. Ook is diesel slechter voor het milieu.
Lees verder op

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=146334
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Suus »

Wat moet er op die Oostboog gaan rijden? Goederentreinen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door groningen »

Nee, schijnbaar ook treinen van Veendam naar Winschoten. Alsof dat niet met de bus kan gebeuren. Maar misschien meer goederentreinen over de grens. Zal druk worden dan op het enkelsporige baanvak.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door SuperGhost »

Een trein Veendam-Duitsland kan toch nooit rendabel zijn? Bovendien kun je daarvoor toch al prima overstappen te Zuidbroek?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Suus »

Misschien ook wel een tactiek? Hoog inzetten, dan kan je het plan later goedkoper maken zonder dat er echt schade wordt geleden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door groningen »

En toch staat het er; die betrouwbare VVD is dus de pleitbezorger.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Karimbu »

Voor goederentreinen van de terminal in veendam naar Duitsland.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door nielsie600 »

Helaas rijden er maar 3 treinen per week naar Veendam vanaf Onnen /Duitsland. :?
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Karimbu »

nielsie600 schreef:Helaas rijden er maar 3 treinen per week naar Veendam vanaf Onnen /Duitsland. :?
ik las (ik zal het stukje weer opzoeken) dat in combi met het electrificiren voor de bedrijven die er rijden goedkoper word omdat ze niet meer met dieselocs moeten rijden en locwissels moeten doen. het is wat ik heb gelezen, heb er zelf niet echt verstand van wat waar rijd en wat niet
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Ardan »

Ja en zouden er daarom ook meer goederentreinen gaan komen? Zo'n boog aanleggen voor die halve keer per week vind ik toch wel complete kapitaalvernietiging.
Ik doe ook maar wat
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door nielsie600 »

Sterker nog: Er is totaal geen ruimte voor goederentreinen naar Leer.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door CamilleKreemers »

die goederentrein rijdt toch altijd in de late avonduren?
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Karimbu »

Ik post alleen wat ik hoorde heh, heb er de ballen verstand van
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Thom91 »

Je kan ruimte maken..
Komt wel goed schatje.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door nielsie600 »

CamilleKreemers schreef:die goederentrein rijdt toch altijd in de late avonduren?
Nou, daar zijn vervoerders zeker niet happy mee en de meeste goederentreinen rijden overdag gelukkig en laat nou net het grootste goederenvervoer bedrijf een tijdslot hebben van laden en lossen tussen 6 uur 's ochtends en 0 uur 's avonds (Niet 's nachts dus..)
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door CamilleKreemers »

dus rijdt de trein toch in de nacht:

0:00 vertrek en 6:00 aankomst.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Hainje »

Met een tijdsslot word bedoeld van hoe laat tot hoe laat. Bijvoorbeeld het 8uur journaal zit in het tijdsslot 20:00u - 20:30u.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Daniel »

Maar in dit geval is dat tijdslot voor laden en lossen. Het verhinderd natuurlijk niet dat een trein pas later vertrekt.
Echter zal dat in de praktijk desondanks niet snel gebeuren doordat de goederenvervoerder z'n materieel ook graag efficient inzet, aannemelijk zal het laden/lossen immers geen 18 uur duren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door timtrein »

Er rijden al een paar jaar gewoon 0 treinen van Veendam naar Duitsland. Momenteel rijden er überhaupt nog maar drie goederentreinen per week naar Veendam, en dat is de Nedmagtrein. En die heeft toch een dieselloc nodig voor het lossen bij Nedmag (of je moet het emplacement bij Nedmag én het spoor bij de losput van bovenleiding gaan voorzien, dat lijkt me wat onhandig...) dus je winst is ook met elektrificatie daar maar vrij beperkt. De vraag is gewoon 0 dus die boog heeft geen enkele zin.
En reizigerstreinen vanuit Veendam richting Winschoten? Tuurlijk, alles kan, maar volgens mij houdt het ergens op met het geld...
Grobrema
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 19 okt 2014, 20:26

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'

Bericht door Grobrema »

Wanneer ik deze discussie (elektrisch versus diesel) helemaal doorlees, dan is er maar 1 optie voor het Noorden, heel simpel:
Hou het gewoon bij Diesel-elektrisch, op z'n nuchter Gronings: "Deurdieselbroezen".
Prorail heeft het smoordruk in de randstad en omgeving, voor dat je een bovenleiding op de noordelijke diesellijnen hebt, ben je 20 jaren verder en kost een vermogen, gewoon niet aan beginnen.
De DB heeft 200 Dieselocs besteld, TRAXX ME, dat doen ze niet zomaar.
Daarvan kunnen er best een paar tussen Groningen en Bremen VV. rijden, in bvb. de vorm van een DE-ALEX-Trein,(Arriva Länder Express). Ze rijden ook tussen München en Praag.
Aangezien Arriva nu een DB-dochter is, lijkt mij samenwerking met DB-Regio niet zo'n probleem om een rechtstreekse verbinding Groningen-Bremen VV. te realiseren.
Zie ook het onderwerp: Groningen- Leer.
:)
Laatst gewijzigd door Grobrema op di 09 jun 2015, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten