Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

groningen schreef:Ik vrees dat reizigers naar Leek dus dan wel extra gaan betalen. Het centrum van Leek komt dan als laatste aan de beurt voor uitstappende reizigers vanuit Groningen. Hetzelfde geldt voor Roden.
Dat was dacht ik ook het excuus van het OV bureau. Maar waarom zouden de mensen die nu aan het eind van de route wonen meer moeten betalen? 1 rondje en iedereen betaald hetzelfde, probleem opgelost. Scheelt ook weer een paar omlopen en dus geld, of de bussen kunnen vaker rijden voor hetzelfde geld.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

De mensen uit het Centrum gaan dan inderdaad meer betalen dan in de huidige situatie, maar wel gelijk aan de anderen. Op zich vind ik dat heel goed te rechtvaardigen.
Misschien is het wel zo dat deze haltes meer worden gebruikt, waardoor is besloten om hier eerst heen te rijden. Aan de andere kant zou het OVbureau wel meer opbrengsten krijgen als je dat zou veranderen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Reistijdverlenging leidt tot vraaguitval, dus dat vind ik een beetje een kromme redenatie.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Dus zou het waarschijnlijk niet veel uitmaken.
Iets meer kilometers door door iets minder reizigers.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Nu zit ik even te kijken naar de discussie hierboven.

Qlink 3 en 4 bieden tussen Hoogkerk en Kardinge een dubbele frequentie. Hierdoor zouden de rijtijden gelijk moeten zijn aan beide takken. In Groningen wordt hieraan voldaan. De rijtijd Hoogkerk - Leek is nu 23 minuten en de rijtijd Hoogkerk - Roden is nu 26 minuten. Om de rijtijd in deze takken gelijk te maken moet er in verhouding veel minuten in de tak naar Roden uit.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Roden - Groningen HS moet volgens mij uiteindelijk 27 minuten worden. Dat heb ik ergens gelezen in een presentatie. Op die manier had je 2x 27 minuten = 54 minuten en 6 minuten buffer.

Ik weet niet hoe ze dat met Leek willen. Ik kan me wel voorstellen dat lijn 3 of lijn 4 een grotere buffer nodig kan hebben, vanwege een grotere kans op vertragingen.
Vanaf het Station naar Beijum of Lewenborg is beide 28 minuten.

Ter info: http://www.dekrant-info.nl/index.php/vo ... de-variant (Over Roden)

En deze ppt over Leek:
Men gaat onder ander in op de vraag waarom er niet een rondje wordt gereden.
https://leek.nl/fileadmin/user_upload/p ... 140513.pdf
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

gebruiker77 schreef:Roden - Groningen HS moet volgens mij uiteindelijk 27 minuten worden. Dat heb ik ergens gelezen in een presentatie. Op die manier had je 2x 27 minuten = 54 minuten en 6 minuten buffer.
De 6 minuten buffer vat ik niet helemaal. Volgens 9292 is de overstap van trein op bus in Groningen 6 minuten. De IC's komen om :14 en :44 aan en vertrekken om :16 en :46. Dat betekent dat je in principe van 50 tot 40 of van 20 tot 10 de tijd hebt om op en neer te rijden, je komt dus nog vier minuten reistijdwinst tekort.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ja, je hebt gelijk. Als je het lopen meerekent dan kan je dus geen mooie aansluiting op de trein krijgen met dezelfde bus, maar het is natuurlijk wel goedkoper. Ik weet het niet precies. In de spits als lijn 3 en 4 6x/uur rijden maakt het minder uit, zeker ook omdat je nog rekening kan houden met vertraging.
Op zondag/avond: De bus uit Leek arriveert om .29, en die van Lewenborg om .23. Nu is het ook niet ideaal.

Maar wat is nou echt het ideale tijdstip, bijv op een avond/zondag om als bus aan te komen of te vertrekken.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

In de avond vervoer je natuurlijk vooral mensen vanaf het station, dus tussen :20 en :30 en tussen :50 en :00 is dan prachtig.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

gebruiker77 schreef:"Aantal passagiers op Groningen Airport Eelde daalt in 2014"
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=143665
Allereerst, het dalen valt volgens mij wel mee (-1.5%), maar goed. De kop had beter zijn: "Vrijwel zelfde aantal passagiers Eelde in 2014 "

Ik blijf toch wel erg benieuwd hoe hiernaar wordt gekeken (geen groei) in relatie tot die Q-link lijn tussen Airport Eelde en het Hoofdstation. Een vaste lijn op vaste tijden lijkt me heel onwaarschijnlijk (die zal weinig reizigers trekken, hooguit een paar mensen die vanuit Eelde naar De Punt gaan fietsen); buiten vliegtuigvluchten komen er nauwelijks mensen met de bus naar het vliegveld (misschien werkenden en iets voor het restaurant). Maar zelfs een planning rondom de aankomst van een vliegtuig (bijv uit Polen of Londen) is nauwelijks te maken. Afgelopen zaterdag kwam de vlucht uit Gdanks ook pas na 20 uur aan. Met deze constateringen is zoals het nu is geregeld (één versterkingsrit rechtstreeks naar HS) toch het hoogst haalbare?
Ik vind het ook een vage bedoeling eerlijk gezegd. Je zou zeggen dat hier meer achter moet zitten... Een belangrijke maatschappij die alleen wil vliegen als er een goede busverbinding komt? Of een investering voor de toekomst? Of bedoeld men gewoon de Q-link naar P+R De Punt?

Het lijkt er op dat de luchthaven volgend jaar fors gaat groeien, maar vooralsnog vooral in de vakantievluchten. Gdansk en Londen zijn de enige vluchten op lijndienstbasis waarbij een noemenswaardige verkeersstroom deze kant op is. Er zit wel een nieuwe lijn aan te komen, naar Kopenhagen. Maar ook die vlucht zal met een redelijk klein toestel worden uitgevoerd.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Er gaan inmiddels verhalen rond over Qlink roze naar Ten Boer, haha...
Aan de andere kant, als straks die brug richting Meerstad klaar is zou er ook een P+R komen. Dan is Ten Boer wel in de richting.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

In een krantenartikel vorig jaar had men het over de kleurtjes en Qlink. Naast groen, blauw, paars had men het over de verrassende kleur roze, dus het zou me niet verbazen.

Ik denk dat Qlink rood niet komt. Dat blijft gewoon lijn 6, wellicht niet meer naar Hoornsemeer. Ik verwacht dat Eelde - De Punt een nieuwe route krijgt, maar geen Qlink. Op zich is dat niet erg, ds route is bepalender
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

JeroenSpock schreef:Er gaan inmiddels verhalen rond over Qlink roze naar Ten Boer, haha...
Aan de andere kant, als straks die brug richting Meerstad klaar is zou er ook een P+R komen. Dan is Ten Boer wel in de richting.
Daar sta ik niet zo verbaasd van te kijken hoor... en die rood komt er wel denk ik hoor, houd de kleur roze maar eens in de gaten ;)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Er zouden 10 Q-link bussen worden aangeschaft: een Q-link naar Airport GAE (nog een onbekende kleur, grijs of wit is wel mooi) en blijkbaar Ten Boer (roze). Dan zijn die bussen echt wel gebruikt hoor :wink: .
Misschien in de toekomst, maar niet in 2016 een rode Q-link.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Een Qlink naar Ten Boer komt er niet, je zit namelijk met de zeer goed lopende lijn 140 die je dan of moet inkorten tot Delfzijl-Ten Boer, wat veel reizigers kost of in frequentie moet verlagen, wat ook reizigers kost en daarnaast ook overvolle bussen oplevert. Die Qlinklijn doortrekken naar Appingedam is wat dat betreft beter, maar dan zit je met mogelijke concurrentie met de trein. Een ongewijzigde 140 en de Qlink naar Ten Boer samen kan ook niet, want dan krijg je een overbediening van Ten Boer.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Meltrain »

En de gehele lijn 140 Qlink noemen, met dan eventueel extra korte ritten tussen Groningen en Ten Boer?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Dan krijg je zoals ik zei 'concurrentie' met de trein tussen Appingedam en Groningen en dan figuren als Frans F moeilijk doen. Los daarvan is het verder geen slecht idee.

De korte ritten naar Ten Boer rijden nu al als lijn 40, maar die vervallen volgend jaar wanneer lijn 3 door gaat rijden naar Ruischerbrug.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Die lijn 40 ritten kunnen ook door een 'andere' Qlink route worden vervangen als lijn 2 naar Ten Boer.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Die 140 rijdt nu al veelvuldig, dus of die nu Qlink wordt genoemd of streeklijn, men heeft er kennelijk geen moeite mee dat dit zelfde traject is als de trein. Er rijden best veel mensen met die bus ipv trein, een collega was zelfs minder kwijt per bus dan per trein.

Wat nu als we gewone lijn 140 behouden ieder half uur en de tussenritten vanaf Ten Boer Qlink maken. Mooi even een rondrit door Ten Boer (achter Industrieterrein, langs centrum) en dorp weer uit. Ik denk dat dit grote kans van slagen heeft.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Gelet op het bovenstaande vind ik de komst van een busknooppunt bij Ruischerbrug (kruispunt Rijksweg x Borgweg) best goed. Mijn voorstel: Op dat knooppunt kan vanaf de lijnen 140 en 78 worden overgestapt op lijn 3 richting Lewenborg/Kardinge/UMCG/Grote Markt. Met lijn 78 kan via het Damsterdiep richting Zuiderdiep worden gereden. En de huidige lijn 140 vanaf Appingedam/Ten Boer zorgt via de Driebondsweg (en het nog aan te leggen transferium) en de Sontweg (over de in aanbouw zijnde Sontbrug) voor een snelle verbinding naar het Hoofdstation*.
* nou ja, snel... Het verkeer op de Griffeweg net het Zuiderpark staat in de spits vaak behoorlijk vast....

Lijn 78 kan 1 x per uur vanaf het Hoofdstation via het Damsterdiep, Ruischerwaard naar Siddeburen rijden, en 1 x per uur alleen tussen het Hoofdstation en het nieuwe knooppunt Ruischerwaard. Zo rijdt op dat gedeelte van de lijn ieder half uur een bus. In de spits wordt de 'korte' 78 verlengd naar Siddeburen, zodat ook Meerstad, Harkstede, Slochteren en Siddeburen in de spits ieder half uur een verbinding met Groningen hebben.

De huidige lijn 140 kan een Q-liner worden die in de spits ieder kwartier rijdt tussen Appingedam en het Hoofdstation, en daarbuiten ieder half uur. Op het gedeelte tussen Ten Boer (of, als het goedkoper moet, tussen) knooppunt Ruischerwaard en het Hoofdstation wordt dit aangevuld met 2 bussen per uur, zodat het transferium Driebond en de Sontweg ieder kwartier met het Hoofdstation worden verbonden.

(Tja, dat nieuwe transferium moet toch minimaal 4 x per uur bediend worden; anders is het zinloos een transferium aan te leggen. Ik begrijp nog steeds niet goed waarom juist dáár een transferium is gepland. Automobilisten vanuit het oosten kunnen immers hun voertuig ook parkeren bij de P+R-terreinen bij Kardinge of bij de Euroborg. Die terreinen zijn volgens mij nog lang niet vol.)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Nu heb ik wel gemerkt dat ze hard bezig zijn met de weg tussen de Sontweg en de Griffeweg om een extra rijstrook toe te voegen, misschien dat ze er een busbaan van maken. Het stuk tussen busbaan Qlink 5 (vergeet steeds de naam van de weg) en CS moet wel sneller worden in de spits.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik denk niet dat lijn 78 Ruischerbrug nog gaat zien, daar liggen de kansen meer in een knoopje met 12 onderaan de ringweg bij Driebond.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

CamilleKreemers schreef:Nu heb ik wel gemerkt dat ze hard bezig zijn met de weg tussen de Sontweg en de Griffeweg om een extra rijstrook toe te voegen, misschien dat ze er een busbaan van maken. Het stuk tussen busbaan Qlink 5 (vergeet steeds de naam van de weg) en CS moet wel sneller worden in de spits.
Ik had ergens gelezen of gehoord dat dat inderdaad een busbaan zou worden, aan beide kanten van de weg.

Die busbaan van lijn 5 is de Europaweg. Vetag werkt daar op zich best goed, maar op het Sontplein kunnen ze beter de verkeerslichten van de bus voor rechtdoor en linksaf scheiden. Nu moeten de auto's uit tegemoet komende richting eerst stoppen voordat de bus wit krijgt, terwijl ze niet altijd linksaf slaan (beide richtingen). Maken ze daar aparte lichten voor rechtdoor, kunnen ze tegelijk met de grote weg op groen/wit.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

De stalling van Qbuzz in Groningen verhuist eind dit jaar van de Bornholmstraat naar de Peizerweg. Qbuzz neemt een deel van het terrein van werkvoorzieningsbedrijf Iederz over. Dit in verband met de ombouw van de zuidelijke ringweg. Door de locatie Peizerweg is er minder hinder voor het aan/afvoeren van de bussen.

http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=144218

De komst van de busbrug als verlenging van de busbaan Koeriersterweg zal er ongetwijfeld aan bijgedragen hebben.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Dit was bij mij al een tijdje bekend, en ik weet dat er in het verleden bij Arriva ook al sprake van is geweest om van de Sontweg naar het veilingterrein te verhuizen, tegenover Iederz is dat. Maar als de busbaan straks helemaal klaar is lijkt me dat een goede keuze. Ben benieuwd of er ook een directe aansluiting op de busbaan komt of dat ze er bij de Koeriersterweg op moeten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten