NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging overslaan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door Freek »

Volgens mij hebben jullie dezelfde intentie. Van belang bij het overslaan van stations is redelijkheid. Hildebrant stelt dat het redelijk is een kleinere groep iets extra vertraging te geven om daarmee voor een grote groep te sparen. Waldo, als jou goed begrijp stel je dit ook, maar laat de uitvoering zien dat de maatregel te stringent wordt toegepast.

Volgens mij moeten die twee samenkomen in de bijsturingsbriefings die bij NS en ProRail liggen. Zonder de harde cijfers te kennen, zegt mijn gevoel dat het overslaan van stations het meeste richting Zwolle gebeurd. Feit is wel dat de rijtijd tussen Nijmegen en Zutphen ruim is; zeker buiten de spits. Voor reizigers zijn de overstappen in Zutphen en Zwolle van belang, in Deventer wil je ook op tijd zijn in verband met het enkelspoor. Een overstap in Arnhem wordt voor mijn gevoel minder gemaakt.

Bijsturingsmaatregelen moeten daarop geënt zijn. Met +5 uit Nijmegen vertrekken en dan stations overslaan is dan niet een juiste keuze. Dat gebeurd echter wel. Bij een +10 bij vertrek zorgt overslaan wel voor de gewenste marge. Voor een goede reisinformatie is het van belang dat de maatregel niet 1 minuut voor vertrek bekend wordt. Daarom moet ergens tussen Oss en Nijmegen gekozen worden voor het overslaan van stations. Blijkbaar zit er ruis op de lijn tussen Oss en Nijmegen waardoor het voor een treindienstleider lastig is in te schatten hoeveel tijd een trein inhaalt door een korte stop in Nijmegen (ipv de geplande lange) en het gebruiken van de marge in rijtijd tussen Oss en Nijmegen.

De reisinfo was in de gevallen die ik heb mee gemaakt duidelijk. Omroep in de trein en vooraf op het perron in Nijmegen.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door Dagren »

Ja, ik zat gewoon met een andere situatie in m'n hoofd. Gekleurd beeld door uit te gaan van eigen ervaringen. :)
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door Zonnig »

Moeten we niet de enkelsporige baanvakken met IC's en stoptreinen gaan verbreden naar dubbelspoor?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door Bakpapier »

Vind ik ook. Op het moment dat je met de IC overal moet stoppen omdat er infrastructureel geen sprinter tussen past, ben je fout bezig en moet je eigenlijk gaan verbreden. Dat heb je bijvoorbeeld met station Bodegraven waar je wel moet stoppen zodat de treinen elkaar kunnen passeren. Dan moet je dus uitbreiden zodat de ICs door kunnen rijden en er 2 sprinters per uur kunnen komen die o.a. dat station bedienen.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door waldo79 »

Ik liep juist relatief veel vertraging op doordat ik over Zutphen heen moest reizen. Tussen Nm en Zp rijden gelukkig sprinters als alternatief voor de s3600. Naar Utrecht en Doetinchem krijg je maar een +15 bij het overslaan van stations.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door Freek »

Ik begrijp dat het dan vervelend is, maar je zult behoren tot een kleine groep die Elst -> Deventer e.v. reist. In hoeverre moeten bijsturingsmaatregelen gemaakt worden op dergelijke kleine groepen (dat bedoel ik dus in het algemeen, het is niet persoonlijk bedoeld).
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door waldo79 »

Het speelt op dit moment niet en het gaat natuurlijk om een enkele reiziger per trein :lol:
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door Frans F »

Zonnig schreef:Moeten we niet de enkelsporige baanvakken met IC's en stoptreinen gaan verbreden naar dubbelspoor?
Welke baanvakken zijn dat dan? Ik zou er zo geen weten behalve een klein restant van Leiden-Alphen en de brug bij Ravenstein.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door Michael »

Tussen Deventer en Olst ligt ook enkelspoor.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door verfmeer »

Daar rijdt toch geen sprinter?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door visgraat »

Het probleem van te laat vertrekken uit Nijmegen is niet alleen dat je te laat in Arnhem/Zutphen/Deventer/Zwolle komt, maar ook dat de IC naar Schiphol een vertraging mee krijgt, tenzij je deze voor laat. Maar in dat laatste geval heb je al meer dan 10 minuten vertraging bij vertrek. Dan is het sowieso verstandiger door te rijden en is het voor reizigers die er tussen Nijmegen en Arnhem uit moeten ook weinig extra reistijd om over te stappen op de sprinter.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door Wubbo »

Het vervelende van de s3600 is dat het erg afhankelijk is van het ingezette materieel hoeveel tijd je goed kan maken. Nijmegen - Arnhem is inderdaad een stuk waar je best wat tijd in kan halen, maar dat lukt met een DDZ een stuk beter dan met ICR. Net na die s3600 zit ook nog de s3100 (gezien richting Arnhem), die je ook graag op tijd in Arnhem wil hebben om op tijd naar Utrecht te rijden. Ook de vervolgvertraging van die trein moet je meenemen in je afweging.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door fogeltje »

waldo79 schreef:Voor zover ik weet wordt het omgeroepen in de trein zodat er nog uitgestapt kan worden.
Alleen heb je daar weinig aan als je op zo een station staat te blauwbekken. Buschauffeurs zouden eens bij drukke haltes moeten doorrijden om een aansluiting te halen. Dan zijn de bomen niet hoog genoeg.
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door visgraat »

Ik heb het wel eens meegemaakt dat een buschauffeur een route afsnijdt om op tijd te komen. Reizigers moeten dan doorreizen naar de eindhalte en kunnen op de terugweg wel bij hun gewenste halte uitstappen. Soms kan dat verstandig zijn.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door dennistd »

Zeker als er nergens tijd goedgemaakt kan worden en ook op de eindpunten geen tijd over is kan dat het overwegen waard zijn ja. De keus is er dan tussen die oplossing of een rit laten vervallen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door Daniel »

Het is weer de tijd van de stations-oversla-statistieken in de kranten. Waar landelijk sprake is van een afname (in de richting van het onderwerp van dit topic dus) blijkt er echter ook een station negatief uit te schieten...

Overgeslagen Amersfoortse stations in 2013: 16x
- Amersfoort Schothorst: 10x
- Amersfoort Vathorst: 3x
- Amersfoort: 3x

Overgeslagen Amersfoortse stations in 2014: 43x
- Amersfoort Schothorst: 35x
- Amersfoort Vathorst: 4x
- Amersfoort: 4x

De keren dat Amersfoort werd overgeslagen zal het aannemelijk gaan om een door een verstoring omgeleide s140, maar met de s11600 en s11700 ging het zo te zien niet echt heel goed afgelopen jaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door waldo79 »

Neem aan dat s11600 en s11700 dan keerden te Amersfoort :?:

Ook de Gelderlander heeft een positief getint bericht dat de beruchte stations Ahz, Est en Nml minder worden overgeslagen
gelderlander.nl op 20 januari 2015 schreef:ARNHEM - De NS heeft in 2014 de stations Arnhem-Zuid, Nijmegen-Lent en Elst minder vaak overgeslagen dan in de jaren ervoor...Bij Lent werd in 2014 het vaakst doorgereden, 252 keer. In Elst en Arnhem-Zuid stopte de trein 250 keer niet. In de jaren daarvoor lagen deze getallen rond de 400...
Hele artikel
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef:Neem aan dat s11600 en s11700 dan keerden te Amersfoort :?:
Dat is gebruikelijk ja (en doen ze vaak al bij slechts +5).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS gaat vanaf 2016 minder stations bij vertraging oversl

Bericht door starx »

Dat de stations tussen Ah en Nm minder vaak worden overgeslagen, zal ook wel komen doordat de s3600 inmiddels een beter dienstregeling heeft. De speling zit nu met name aan de Zuidkant (Nm en Ht), die vertragingsgevoeliger is (richting Nm moet de A2-corridor gekruist worden).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten