Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Men is niet aan het spelen, er rijden gewoon nogsteeds bussen met de oude versie op de schermen rond :wink:
Kom er al geruime tijd eens in de zoveel tijd eentje zonder lijnkleuren tegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef:Dat is niet het definitieve PvE he Jonkervoort :wink:
Oja, definitief ontwerp
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door matje82 »

de 3291 kom ik elke woensdag rond 14.00 tegen bij de Biltsche Hoek aan de Utrechtseweg in De Bilt. Waarom deze hier staat en of deze andere dagen van de week er ook staat weet ik niet.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door rm7 »

Daar lunchen de cursisten die instructie hebben ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

Viel me op dat tegenwoordig ook de MAT-ritten op de schermen in de U-OV bussen verschijnen. Zo zag ik onlangs in een aankomende gelede als lijn 65 op ´t scherm "41 Geen dienst" verschijnen met haltes Utrecht CS Jaarbeurszijde en Stadion Galgenwaard. En vanmorgen kwam er een MAT-rit t.b.v. lijn 36 langs op CS Centrumzijde die op de schermen als volgende halte "Moreelse Park" (ofwel de bufferplaats) had staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

De Kiosken op CS Centrumzijde en CS Jaarbeurszijde zijn sinds eerder deze week extra bestickerd met "U-OV reisinformatie", kennelijk was het nog vrij onbekend dat je er daarvoor ook terecht kunt. Al heeft de Kiosk aan de centrumzijde nog niet zo gek veel aanloop, aan de jaarbeurszijde begint dat langzaam een beetje te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Visgraatmodel »

Vandaag de 195 (R'dam CB - UT CS, operated by CXX/Arr) genomen op Capelsebrug richting werk (V 12:08 - A 13:26). Het viel me eerst niet op maar deze bus (nummer vergeten te noteren) had een gebarsten voorruit. Even geFacetimed met mijn baas, toen even laten zien en hij wilde onmiddellijk dat ik een andere bus nam en deze verliet. Ik vroeg de buschauffeur er nog naar maar hij deed alsof er niks was. In hoeverre mag een bus met een gebarsten voorruit rijden?...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

In een voorruit mag een scheur in het gezichtsveld zitten, mits deze tussen begin en eind geen vertakkingen heeft. Zie Regeling Voertuigen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

nvdw schreef:In een voorruit mag een scheur in het gezichtsveld zitten, mits deze tussen begin en eind geen vertakkingen heeft. Zie Regeling Voertuigen.
Hij mag toch juist niet in het gezichtsveld zitten? In ieder geval zo wordt er altijd door de verkeersleiding (Qbuzz) gevraagd. Op het moment dat die door het gezichtsveld zit, door een barst heen loopt, of er 2 scheuren door elkaar zitten, moet de bus direct geruild worden.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door nvdw »

Nu ik achter een pc zit kan ik iets makkelijker quoten en linken, zodoende:

Het betreffende artikel in de Regeling Voertuigen:
Regeling Voertuigen schreef:Artikel 5.3a.42

Eisen
Wijze van Keuren
1.
De voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten van bussen mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen. Ten aanzien van de voorruit is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 96 tot en met 100, van toepassing.
Relevante artikel uit de bijlage VIII:
'
Bijlage VIII schreef:Artikel 98

1. In het vlak voor het directe gezichtsveld mogen, in afwijking van artikel 99, de volgende beschadigingen of verkleuringen aanwezig zijn:
a. enkelvoudige scheuren, ongeacht de lengte;
b. oppervlakkige krassen waarvan de breedte niet meer dan 8 mm bedraagt;
c. beschadigingen of verkleuringen waarvan de afmetingen zodanig zijn, dat een denkbeeldig getrokken cirkel om de gehele beschadiging of verkleuring heen een diameter heeft van niet meer dan 30 mm.

2. In het vlak voor het indirecte gezichtsveld mogen, in afwijking van artikel 99, de volgende beschadigingen of verkleuringen aanwezig zijn:
a. enkelvoudige scheuren, ongeacht de lengte;
b. oppervlakkige krassen waarvan de breedte niet meer dan 8 mm bedraagt;
c. beschadigingen of verkleuringen waarvan de afmetingen zodanig zijn, dat een denkbeeldig getrokken cirkel om de gehele beschadiging of verkleuring heen een diameter heeft van niet meer dan 100 mm.

3. Onder de in het eerste en tweede lid vermelde enkelvoudige scheuren worden scheuren verstaan die in de gezichtsvelden geen vertakkingen vertonen tussen begin- en eindpunt, zoals weergegeven in figuur 22.

4. In het randvlak mogen beschadigingen of verkleuringen aanwezig zijn.

5. Indien een beschadiging of verkleuring doorloopt in de verschillende te beoordelen vlakken van de ruit, dan moet alleen dat deel van de beschadiging of verkleuring in ogenschouw worden genomen dat in het te beoordelen vlak aanwezig is.
Plaatjes (het vak van 40x40 cm is het directe gezichtsveld):
Afbeelding

Afbeelding

Deze artikelen hebben specifiek betrekking op bussen c.q. bedrijfsvoertuigen met een massa hoger dan 3.500 kg maar het idee is vergelijkbaar met dat van personenauto's. Een ruit mag dus behoorlijk beschadigd zijn voordat er sprake is van apk-afkeur of een overtreding.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Pfffffft. Als het aan mij ligt blijft lijn 126 bestaan, maar een gelede bus..... is nou ook wel weer een béétje overdreven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Daniel »

De beide Citaro LEs waren vanmiddag weereens weg van de Europalaan, terwijl ze er de afgelopen tijd consequent stonden als ik er langs kwam.
Gaan die dingen nu eindelijk een keer rijden op de ritten waarvoor ze in het geel gestoken zijn (voor alleen instructie hadden ze immers elke willekeurige kleur bus kunnen gebruiken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef:De beide Citaro LEs waren vanmiddag weereens weg van de Europalaan, terwijl ze er de afgelopen tijd consequent stonden als ik er langs kwam.
Gaan die dingen nu eindelijk een keer rijden op de ritten waarvoor ze in het geel gestoken zijn (voor alleen instructie hadden ze immers elke willekeurige kleur bus kunnen gebruiken)
Tsja, laatst ook weer een instructierit weg zien rijden, maar dat is inderdaad niet erg nuttig, als daarvoor bussen nodig waren geweest hadden ze net zo goed de oude Groningers kunnen laten staan.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Jonkervoort schreef:Pfffffft. Als het aan mij ligt blijft lijn 126 bestaan, maar een gelede bus..... is nou ook wel weer een béétje overdreven.
Zal wel komen door de koppeling met lijn 24 die weer met wat anders gekoppeld is...
Ik snap niet zo goed dat ze de hele lijn niet onder lijnnummer 24 rijden, misschien wordt de lijn daar wat aantrekkelijker van. Heb er nog nooit veel mensen in zien zitten.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door MR92 »

Zugführer schreef:
Jonkervoort schreef:Pfffffft. Als het aan mij ligt blijft lijn 126 bestaan, maar een gelede bus..... is nou ook wel weer een béétje overdreven.
Zal wel komen door de koppeling met lijn 24 die weer met wat anders gekoppeld is...
Ik snap niet zo goed dat ze de hele lijn niet onder lijnnummer 24 rijden, misschien wordt de lijn daar wat aantrekkelijker van. Heb er nog nooit veel mensen in zien zitten.
Dat laatste vraag ik me wel meer af met bepaalde lijnen. Als voorbeeld eventjes de 41, die altijd doorgaat als 52 of 53. De 47, die altijd doorgaat als lijn 51. Het is uiteindelijk de bedoeling, dat met het nieuwe busstation op Centraal, lijnen gekoppeld gaan worden. Het begin is daar toen van gemaakt door de 54 en 64 te koppelen, de nu huidige 74. Ook werd dat gedaan met de 57 en de 67, de nu huidige 77. Toendertijd waren er al plannen om bijvoorbeeld de 63 en 53 te koppelen als 73.

Zodra het nieuwe busstation af is, gaat der weer een hoop veranderen in het lijnenpakket en de lijnnummers. Het is dus nog maar afwachten.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door UtrechtOV »

Worden stad en streek dan ook gemengd?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Zugführer »

Je bedoelt dat stads- op streeklijnen doorgekoppeld zijn?
Min of meer gebeurd dat nu natuurlijk al met de oude lijn 13 CS - Galgenwaard, die nu als lijn 41 gereden worden, gekoppeld aan de streeklijnen uit Zeist.
De discussie over het wisselen van lijnnummer op het CS hebben we hier ergens al eens eerder gehad. Ik ben wel voorstander van gewoon het hele traject onder één lijnnummer te rijden. Maar in het geval van de koppeling Zeist <> Wijk bij Duurstede zit je met het probleem dat de frequenties naar Wijk bij Duurstede nogal verschillen over de dag, en de ene keer dan wel door lijn 53 gereden wordt en dan weer alleen dooor lijn 52 etcetera.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Zugführer schreef:
Jonkervoort schreef:Pfffffft. Als het aan mij ligt blijft lijn 126 bestaan, maar een gelede bus..... is nou ook wel weer een béétje overdreven.
Zal wel komen door de koppeling met lijn 24 die weer met wat anders gekoppeld is...
Ik snap niet zo goed dat ze de hele lijn niet onder lijnnummer 24 rijden, misschien wordt de lijn daar wat aantrekkelijker van. Heb er nog nooit veel mensen in zien zitten.
Inderdaad, maar ik denk niet dat het lijnnummer de grootste barrière vormt. Veel mensen weten volgens mij nog niet dat de bus 2x per uur rijdt, of hebben eerder, toen de bus nog 1x per uur reed, reeds gekozen voor fiets of auto.In de toekomst (tot 2020) zal de lijn denk ik wel sterk kunnen groeien, door de bouw van de nieuwbouwwijken Haarrijn en Haarzicht (samen zo'n 1250 woningen). Aan de betrouwbaarheid kan soms ook nog wel gewerkt worden, in De Meern wordt vaak te laat vertrokken (terwijl de bus meestal reeds geruime tijd op de buffer staat. Ook is het mij 2x overkomen dat de buschauffeur per ongeluk overschakelde op de route van lijn 26 na De Woerd, waarna omgereden moet worden via station Terwijde.

Ik denk (zomaar een ideetje) dat het beter zou zijn om de lijn in De Meern te koppelen aan lijn 22, die bedient ook Papendorp en Kanaleneiland en daarnaast de Balijelaan, IBB-laan, Rijnsweerd en De Uithof. Lijn 22 is tussen De Meern en Vleuerweide niet echt nodig als de dubbelgeledes straks op lijn 28 gaan rijden, en bovendien scheelt doorrijden naar Maarssen ipv Vleuterweide slechts 4 minuten, en is dit dus wat betreft dru's een veel aantrekkelijker alternatief. Ik ben wel oor het behoud van lijnnummer 126, want anders denken reizigers al snel dat iedere lijn 22/24 doorrijd naar Maarssen.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Jonkervoort »

Een van de nieuwe Citaro's staat nu op Utrecht CS voor scholierenvervoer.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Globetrotter »

Van de facebook- pagina van OV- magazine:
Zo gaat de nieuwe tram van De Uithoflijn eruit zien.

CAF levert 27 lagevloertrams van het type URBOS 100, dit tramtype rijdt onder andere in Belgrado, Nantes, Zaragoza, en Belgrado.

De enkele trams zijn circa 33 meter lang en hebben een totale capaciteit 216 reizigers. Ze hebben 62 zitplaatsen en twee rolstoelplaatsen.

De trams zijn standaard uitgerust met airconditioning en informatieschermen. de trams gaan gekoppeld rijden en ze krijgen de geel/ grijze huisstijl van U-OV.
Afbeelding
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door sirvinniei »

Wat ik me altijd heb afgevraagd: waar halen ze die kleuren geel grijs vandaan voor u OV?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Hainje »

Waarschijnlijk uit een verfpot. :mrgreen:
🍉
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Is geintroduceerd tijdens de start van nieuwe concessie BRU-streek in 2008/2009. Toen nog zonder U-OV. Het Bestuur Regio Utrecht wilde een eigen kleurstelling die geen eigendom was van een busbedrijf.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door Busfoto.nl »

Lijn 29 wordt eind dit jaar opgeheven, was dat al bekend? (bron)
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving

Bericht door wouter15 »

Dat zou toch pas gebeuren als lijn 77 werd omgelegd via Papendorp?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 54 gasten