Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door waldo79 »

CamilleKreemers schreef:...
Daarnaast ben ik inderdaad ook nieuwsgierig naar de betaalautomaten van CXX. Is dat echt sneller dan betalen bij chauffeur + wie garandeert dat de reiziger het juiste kaartje kopen gaat? ...
Ik heb de indruk dat je spoken ziet die er niet zijn.
Bij de spoorwegen werkt men, naast de chipkaart, ook met betaalautomaten. Zo veel reizigers met onjuiste kaartjes zijn er niet is mijn indruk. Zo lang een automaat makkelijk hanteerbaar is, met een eenvoudig assortiment (bijvoorbeeld kaartjes naar populaire bestemmingen, uur- en dagkaartjes) zal het goed komen.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

De volgende lijnen zouden R-net worden:
  • Lijn 75 Ijmuiden - Haarlem Station (wordt omgezet)
  • Lijn 73: Uitgeest - Haarlem Schalkwijk. Echter is deze lijn te langzaam + zitten er te weinig reizigers in deze lijn.
  • Lijn 80: Beginpunt - Haarlem - Amsterdam. Deze lijn is te wispelturig in rijtijden + vraag te laag.
  • Lijn 82: Ijmuiden - Amsterdam: Deze lijn heeft helemaal een te lage vraag op de route.
Lijn 73 is mogelijk de volgende lijn die omgezet kan worden naar R-net. Er moeten alleen wijzigingen in de route komen tussen Beverwijk en Uitgeest en het stadsroutedeel van Haarlem. Het drukste stuk rijdt deze lijn namelijk gelijk met lijn 75 en 3. Nu zit deze lijn op Velserbroek - Haarlem volgens telcijfers op 1000 reizigers, waar 1500 minimaal nodig zijn. lijn 3 inkorten tot Kennemer Gasthuis is een oplossing, want die kennen ongeveer 300 reizigers tussen Velserbroek en Kennemer Gasthuis. Het stadsdeel Haarlem Station - Schalkwijk zit op 1000 reizigers.
Lijn 80 is daarna de lijn die omgezet gaat worden, alleen moesten als ik het goed begreep daarvoor complete busbanen worden aangelegd, om de bus los te leggen van het overige verkeer. Er gaan ongeveer 1000 reizigers met deze lijn per richting.
Lijn 82 zit nu rond de 600 reizigers per richting en er moeten er minimaal 1500 zijn. Dat duurt nog even voor dit R-net wordt.

Stadslijn 3 zit rond de 1600 reizigers tussen Kennemer Ziekenhuis en Haarlem Station. Het ritdeel Haarlem Station - Schalkwijk zit op 1000 reizigers.

Grof gezegd zijn de ritdelen Ijmuiden - Haarlem NS, Velserbroek - Haarlem NS en Haarlem NS - Schalkwijk (via beide routes) het drukste.

Mijn dank gaat uit naar de telcijfers van Connexxion, die op tenderned te downloaden waren.

@ Waldo (dankzij mijn trage computer), Nu is mijn ervaring dat bij concessies met een opbrengstverantwoordelijke vervoerder er een wildgroei aan types buskaartje zijn. Daarnaast leveren die kaartmachines van de NS nogal eens files op. De bus staat nog erger onder tijdsdruk.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door waldo79 »

De aanbestedende overheid kan toch beperkingen opleggen aan het kaartassortiment wat gevoerd wordt.
Daarnaast ga ik ervan uit dat het merendeel van de reizigers met OV-chipkaart blijft reizen.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

Camille, waarom wil je zo graag (in mijn ogen) van lijn 73 en 80 Rnet maken?

Zeker voor lijn 73 heeft dat weinig voordeel, aangezien er weinig doorgaande reizigers zijn van Uitgeest, heemskerk en beverwijk door naar Haarlem. De meeste stappen in haarlem en beverwijk op de trein. Lijn 73 is eigelijk een hele lange stadsbus, en trekt daardoor veel reizigers voor korte stukken.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door zone2000 »

iemand een idee wat ik me bij zo'n betaalautomaat moet voorstellen?
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

Mike, De kleur van een bus zal me een zorg wezen, als ie maar rijdt. Ik snap in dat licht ook niet waarom er verschil moet zijn in materieel tussen R-net en gewoon OV. Noem het gewoon allemaal streek of stadsbus (welke term beter passen mag). De provincie heeft echter die trajecten in het verleden onderzocht voor R-net en deze lijnen werden genoemd als mogelijk R-net in toekomst. De vervoerder moest zich hier optimaal voor inzetten om deze hoofdlijnen te verdrukken in aantallen reizigers. De enige lijn die ik snap qua groeiwaarde om R-net te maken is lijn 80, echter is de rijtijd tussen Amsterdam en Haarlem zeer wisselvallend. Dit oplossen kon toch een grote reizigersgroei lijden (aldus dat onderzoek).
Ik zoek trouwens nog op waar dit stond genoemd.
kliko
Berichten: 70
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 13:21

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door kliko »

Op het gevaar af van fantasie / speculatie toch nog even zitten bedenken hoe de uitleg in de brief van GS gelezen moet worden:

Nieuwe verbinding De Glip - Bennebroek - Vogelenzang. Dit lijkt op lijn 6 van een aantal jaren geleden. Deze reed van het Kennemer Gasthuis Zuid in Haarlem naar De Glip in Heemstede en door naar Bennebroek. Nieuw is dan de doorsteek door Bennebroek naar Vogelenzang. Zou kunnen dat de huidige lijn 4 uit Schalkwijk wordt doorgelegd. Is dus al eens geprobeerd in het verleden met lijn 6 en wegens te weinig reizigers weer opgeheven. Verbetering is nu toch wellicht dat ook station Heemstede aangedaan blijft worden als het onderdeel wordt van lijn 4.

De versnelling van lijn 73 zal bedoeld worden het stuk ten noorden van Beverwijk. Tussen Beverwijk en Haarlem Centrum valt er niets meer te strekken. In Schalkwijk zou een versnelling mogelijk zijn door na de halte Amelandstraat door te steken naar de halte Frieslandlaan, zoals in het verleden lijn 5 ook reed. Maar toen reed op de lus door Molenwijk nog de 75 (en de jaren daarvoor de 70). Zou een versnelling betekenen van een minuut of vijf. Alleen wel een grotendeels onbediende wijk.

Dan de 80. Versnellen. Maar waar? In Amsterdam zou je over de Haarlemmerweg door kunnen rijden tot de Bos en Lommerweg en vanaf de halte De Bourbonstraat de route weer oppakken. Scheelt een zevental haltes op de De Vlugtlaan en het soms blijven hangen achter trams 7/14 en bus 21. Nadeel: je mist de zeer gewilde overstaphalte bij het metrostation. Lijkt daarmee onwaarschijnlijk.
Dan in Haarlem: alleen doorrijden na station Spaarnwoude via de Amsterdamse Vaart / Kampersingel naar de Tempelierstraat zou een versnelling betekenen. Vervallen haltes Bernardlaan / Jac. Van Looystraat, tussen deze haltes kruist lijn 2 deze route (onderliggende stadslijn). Reinaldapark / Schipholweg / Rustenburgerlaan worden allen bediend door 346 / 356. Daarna valt er volgens mij weinig meer te strekken naar Zandvoort.
Zou het een gewaagde oplossing vinden.

Nachtlijn 385 (N85) Haarlem - IJmuiden. Zou dit niet een verlengde N30 zijn. Zou het omlooptechnisch niet mogelijk zijn om de aankomende N30 uit Schiphol door te laten rijden naar IJmuiden en dat deze vanuit IJmuiden weer aankomt opdat deze direct doorrijdt naar Schiphol - Amsterdam Zuidoost? De bussen komen nu aan in Haarlem om .43 en vertrekken om .18. Retour IJmuiden zou moeten kunnen in circa 80 minuten.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door FlyingHollander »

De gemeente Heemskerk heeft o.a. dit staan op hun website:

- In Beverwijk wordt lijn 73 (Haarlem–Schalkwijk – Uitgeest) versneld door een andere route te rijden en gaat lijn 74 op een deel van de huidige route van lijn 73 rijden;
- Lijn 74 (Castricum – Beverwijk – IJmuiden) wordt van Beverwijk verlengd naar Castricum. Op het deel van lijn 74 tussen Beverwijk en IJmuiden wordt in de spits een kwartierdienst aangeboden in plaats van een halfuurdienst;

Volledig nieuws op hun site: https://www.heemskerk.nl/actueel/nieuws ... em-ijmond/

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor het busvervoer in Heemskerk/Beverwijk. Als ik dit lees gok ik dat de 167 niet meer zal rijden ten zuiden van Castricum.
De enige manier om de 73 écht te versnellen is om het merendeel van Heemskerk links (letterlijk) te laten liggen. De 74 krijgt zal dan weer belangrijker gaan worden. Ik ben echter bang dat 2 buslijnen, waarvan 1 rechtgetrokken, voor Heemskerk/Beverwijk niet de benodigde ontsluiting kan bieden.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

Snap niet dat ze sneller naar Uitgeest willen, de meeste reizigers moeten juist op de tussengelegen haltes in Heemskerk en Beverwijk zijn.
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door YSH »

De enige snellere route voor de 73 in Beverwijk lijkt me via Spoorsingel-Laan der Nederlanden, en dan de 74 via de Alkmaarseweg. In het persbericht van de provincie wordt ook genoemd dat de bus in de Broekpolder/Heemskerk Nrd (huidige 74) in de spits wordt verdubbeld, dus om het half uur wordt. Op deze route kan er dus weinig geschrapt zijn.
Enige deel van de huidige lijnen die hierin niet worden genoemd is de route van de 167 tussen station en Alkmaarseweg, via Plantage etc. Een gedeelte daarvan wordt ook aangedaan door de 78 en veel ligt dicht bij haltes van de huidige 73. Ben vooral benieuwd wat de lijnvoering/frequentie daar wordt.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

Maar als de 73 een andere (snellere) route krijgt, en de 74 de oude route van de 73. Wat komt er dan in broekpolder?

Over de nachtdienst, het is in de avond 30 min rijden voor de 75 haarlem - IJmuiden. Dus heen en weer 60 min. je kan dus prima de N30 verlengen naar IJmuiden en de chauffeurs dan in IJmuiden Dennenkoplaan pauze hebben i.p.v. Haarlem Station.
Dan heb je 1 bus en 1 chauffeur extra nodig hebben.
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door YSH »

Mike schreef:Maar als de 73 een andere (snellere) route krijgt, en de 74 de oude route van de 73. Wat komt er dan in broekpolder?
Denk ongeveer dezelfde route als de huidige 74, maar dan met nieuw nummertje. Ik neem aan dat Alkmaar-Castricum 167 blijft. Nog ruimte zat in de 7x-serie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door nvdw »

zone2000 schreef:iemand een idee wat ik me bij zo'n betaalautomaat moet voorstellen?
Zoiets als wat U-OV doet: automaten waar je het assortiment ritkaarten kunt kopen. Dat kan daar uiteraard ook nog steeds bij de chauffeur maar daar kun je niet pinnen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Anne »

waldo79 schreef:
CamilleKreemers schreef:...
Daarnaast ben ik inderdaad ook nieuwsgierig naar de betaalautomaten van CXX. Is dat echt sneller dan betalen bij chauffeur + wie garandeert dat de reiziger het juiste kaartje kopen gaat? ...
Ik heb de indruk dat je spoken ziet die er niet zijn.
Bij de spoorwegen werkt men, naast de chipkaart, ook met betaalautomaten. Zo veel reizigers met onjuiste kaartjes zijn er niet is mijn indruk. Zo lang een automaat makkelijk hanteerbaar is, met een eenvoudig assortiment (bijvoorbeeld kaartjes naar populaire bestemmingen, uur- en dagkaartjes) zal het goed komen.
Uit de tekst in de begeleidende brief blijkt niet of het een automaat wordt waarin je zelf een kaartje moet kopen zoals bij HTM in de RR-trams of bij Hermes in de Phileasbussen. Kan ook zijn dat er een automaat bij de chauffeur komt; mogelijk kan daarbij met bankpas betaling?

Nu is er toezicht van de chauffeur of je incheckt of een kaartje koopt. Met automaat wordt dat lastiger omdat die pas ergens bij de middendeur kan hangen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Vinny »

R-Net voor secundaire buslijnen. Nachtvervoer waar totaal geen vraag naar is. Wat bezielt de provincie toch in godsnaam... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door YSH »

De enige r-netlijn in deze concessie is de 75, toch geen secundaire lijn. (Of ze er 60 miljoen euro aan busbanen voor moeten aanleggen is iets anders.) De 73,80 zijn door de provincie ooit wel als rnet genoemd, maar dat is naar de lange termijn geschoven. Tegen 2030 ofzo.

En blijkbaar ziet connexxion wat in het nachtnet, want de provincie vroeg alleen om een bus in het weekend.
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door renevisscher »

YSH schreef:
Mike schreef:Maar als de 73 een andere (snellere) route krijgt, en de 74 de oude route van de 73. Wat komt er dan in broekpolder?
Denk ongeveer dezelfde route als de huidige 74, maar dan met nieuw nummertje. Ik neem aan dat Alkmaar-Castricum 167 blijft. Nog ruimte zat in de 7x-serie.
Of gewoon lijn 74 zelf in de broekpolder, waarna de lijnen 73 en 74 op de kruising Plesmanweg/Duitslandlaan van route wisselen, en lijn 73 eventueel op de tolweg blijft richting Uitgeest. Lijn 74 zou dan vanaf de halte Ruysdaelstraat de route van lijn 167 kunnen overnemen, waarna je de rest van de route van lijn 167 in Heemskerk/Beverwijk laat vervallen. Eventueel kun je als compensatie er nog aan denken om lijn 73 via de Wijk aan Duinerweg (versnelde route lijn 167) te laten rijden en lijn 74 via het Kennemertheater te laten gaan.

Edit: Nog even in een plaatje gegoten:
Blauw: Route lijn 73;
Rood: Route lijn 74.
Afbeelding
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

Ik hoop dat het geen EBS-situatie wordt voor Connexxion. Die wonnen ook de concessie door dagelijks nachtvervoer en toen werd er ook flink gesneden.

Ik ben het meest nieuwsgierig naar de elektrische bussen in deze concessie. Aldus CXX zal na 2019 alle bussen elektrisch worden.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

Niet alle bussen, er komen 28 euro 6 bussen aldus Connexxion en de Provincie Noord Holland.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door FlyingHollander »

Of gewoon lijn 74 zelf in de broekpolder, waarna de lijnen 73 en 74 op de kruising Plesmanweg/Duitslandlaan van route wisselen, en lijn 73 eventueel op de tolweg blijft richting Uitgeest. Lijn 74 zou dan vanaf de halte Ruysdaelstraat de route van lijn 167 kunnen overnemen, waarna je de rest van de route van lijn 167 in Heemskerk/Beverwijk laat vervallen. Eventueel kun je als compensatie er nog aan denken om lijn 73 via de Wijk aan Duinerweg (versnelde route lijn 167) te laten rijden en lijn 74 via het Kennemertheater te laten gaan.

Edit: Nog even in een plaatje gegoten:
Blauw: Route lijn 73;
Rood: Route lijn 74.
De blauwe lijn is hier lekker snel, ook al is die as erg druk in de spits, maar hij bedient Heemskerk amper. De frequentie zal daar zeker onder lijden. 4x per uur zoals de huidige 73 kan dan echt niet meer. Dat stukje route van de huidige 167 in Beverwijk kan volgens mij wel sowieso worden afgesneden door op de hoofdweg te blijven.

De rode route is nagenoeg de voormalige route van de 167. (Die zal trouwens een halte verder op de Alkmaarseweg rechts af moeten slaan, de weg waar jij hem in hebt getekend is veel te smal voor een lijnbus.) Je maakt echter een enorme omweg door de Broekpolder terwijl al jaren blijkt dat die wijk amper gebruik lijkt te maken van de bus. Dit i.t.t. de wijken ten noordoosten van het centrum van Heemskerk, die onbediend worden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Roeland »

Als ik de zinnen over De Glip, Vogelenzang en Bennebroek goed begrijp, dan gaan ze het volgende doen:
* lijn 4 rijdt voortaan 2x/uur Heemstede NS - Glip (eindpunt)
* lijn 9 rijdt voortaan: Heemstede NS - Vogelenzang - Bennebroek - Glip - Schalkwijk
De verbinding Vogelenzang - Hillegom vervalt dan en voor Schalkwijk - Heemstede NS voortaan overstappen bij Valkenburgplein.
Maar ik kan me hier natuurlijk in vergissen...
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Roeland »

Dat ze de 73 in Heemskerk anders willen laten rijden, snap ik eigenlijk niet. De belangrijkste functie van lijn 73 in Beverwijk / Heemskerk is toch, om de wijken die verder van de stations afliggen, een snelle en frequente verbinding met de stations Beverwijk en Uitgeest te geven. En volgens mij doet de 73 dat nu prima.
Wel is het logisch om "iets" te doen met de laagfrequente slingerlijnen 74 en 167 in Heemskerk en Beverwijk.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb dan het volgende idee, wat ik met een kameraad had bedacht: Hij lijkt een beetje op dit plan:
renevisscher schreef: Edit: Nog even in een plaatje gegoten:
Blauw: Route lijn 73;
Rood: Route lijn 74.
Afbeelding
We laten dan de blauwe lijn 4 x/uur rijden, maar splitsen lijn 73 in twee takken vanaf het punt waar de lijn 167 snijdt. 2x/uur vervolgt de 73 dan de blauwe lijn naar Uitgeest, Station en 2x/uur rijdt ie omhoog via de route 167 tot snijpunt 73 om daarna de huidige busroutes van 73 en 74 te volgen naar Meerstate. Hierdoor hebben alle Noordelijke wijken 2x/uur een bus en in de spits kan je ervoor kiezen om de beide takken 4x/uur te laten rijden. Als deze 73 dan goed gepland wordt, heb je een goed alternatief, waarbij alle wijken aan de Noordkant van Beverwijk + Heemskerk een goede korte verbinding heeft met station Beverwijk.
Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:56

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Buzzer »

Syntus heeft niets tegen het principe van de loting, maar twijfelt aan het gelijkspel tussen de twee vervoersbedrijven. `Wij hebben informatie waaruit blijkt dat Syntus beter uit de offertes kwam, en dat er kennelijk op het laatste moment is gekunsteld om Connexxion op dezelfde score te krijgen. Dat is zeer zorgelijk en riekt naar niet integer handelen`, laat Broersma weten.

http://www.profnews.nl/1036006/connexxi ... zij-loting
Aldus Syntus.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

Als dit echt zo is, en het is ook nog te bewijzen zal dit nog een flinke staart krijgen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten