Dienstregeling 2015 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

Met de nieuwe dienstregeling is ook het tarief voor de nachtbus gewijzigd.
"Vanaf 1 januari 2015 geldt voor alle Nachtbussen het reguliere tarief (Instaptarief: € 0,87, Kilometertarief: € 0,153)".

Eigenlijk verbaast me dit een beetje. Er is fors bezuinigd op het aantal nachtbussen, maar tegelijkertijd gaat de prijs voor de nachtbussen fors naar beneden (voorheen iets van 30 cent per kilometer). Nu wordt het nog lastiger om de ritten kostendekkend te houden. Zou het niet fijner zijn om meer ritten te hebben tegen een hoger kilometertarief?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door dennistd »

Als je met 30 cent per kilometer 5 reizigers hebt maar met 15 cent per kilometer 20 reizigers, dan is dat laatste beter natuurlijk.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

Ja dat is waar, maar de vraag is of de prijs wel de beperkende factor was. Als je 15 km reist, dan betaal je rond de 5 euro bij het verhoogde tarief. (en anders ongeveer 3 met instaptarief)

Als het meer op zou leveren ben ik natuurlijk voor ;).
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Ik weet dat veel kennissen van mij (toen ik vorig jaar op school zat), de prijs van bijvoorbeeld Lewenborg - Grote Markt (ongeveer 4,5 euro) heel fors vonden en daarom doorgingen tot de eerste ochtendbus in Groningen weer ging rijden. Dat was veel goedkoper voor ze.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door TheRoy-t »

Zou die prijsverlaging ook gelden voor de losse kaartjes?
Volgens mij is de ritprijs helemaal niet zo'n probleem, de bus is nog altijd veel goedkoper dan de taxi. Wat betreft de kostendekking, die kan wel eens flink onderuit gaan. De kostendekking schijnt nu iets van 115% te zijn, maar dat wordt dus flink minder terwijl het aantal extra passagiers wel eens tegen kan vallen.

Zou het overigens geen leuk idee zijn om lijn 3, 4 en 5 vrijdag en zaterdagnacht de een keer per uur of een keer per 2 uur door te laten rijden?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Globaal gebeurt dat toch al (uitgezonderd het stadstraject Groningen CS - Lewenborg / Beijum.)
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door TheRoy-t »

Ja, soort van, maar ik bedoel dat je lijn 3, 4 en 5 24 uur per dag laat rijden. En daarnaast bedient lijn 417 eigenlijk maar een klein stukje van Leek en van Roden, terwijl lijn 3 of 4 heel Leek of Roden bedienen (betere bediening trekt doorgaans meer reizigers). Daarnaast is het ook gewoon een stukje herkenbaarheid en reclame voor Qlink.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

In principe helemaal voor altijd bereikbaarheid met het ov van grote kernen, maar dat moet je niet willen met het budget wat er beschikbaar voor is. Dat wordt veel te duur en er zullen te weinig mensen gebruik van maken. Is niet te verantwoorden voor andere plaatsen waar het al zo moeilijk is om buslijnen te handhaven.
Ik zie liever een betere bediening overdag en in de avond langer.
De kostendekkingsgraad van Qlink is nu 59 procent, en dat vind ik nou ook niet dusdanig hoog om te zeggen dat er veel ritten bij moeten.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Het verlagen van het nachtkilometertarief is ook om het gebruik van papieren kaartjes verder te ontmoedigen.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door JeroenSpock »

TheRoy-t schreef:Ja, soort van, maar ik bedoel dat je lijn 3, 4 en 5 24 uur per dag laat rijden. En daarnaast bedient lijn 417 eigenlijk maar een klein stukje van Leek en van Roden, terwijl lijn 3 of 4 heel Leek of Roden bedienen (betere bediening trekt doorgaans meer reizigers). Daarnaast is het ook gewoon een stukje herkenbaarheid en reclame voor Qlink.
Ik rijd op verzoek in Roden wel eens bij de Leeksterweg links, rotonde weer rechts en volgende rotonde weer links op de route. Kost een minuut extra, maar 417 is zo ruim dat je daar niets van merkt. Leek net zo, bij politiebureau rechtdoor.
403 en 406 waren altijd redelijk bezet, tot de prijsverhoging.
3,4 en 5 (tot HS) laten door rijden kan wel, maar dan mogen ze ook geen 8 euro kaartjes meer verkopen. Dan heb je geen onderscheid meer tussen dag en nachtbussen. En 403 en 406 komen vast niet weer terug. Sowieso is het niet nodig om Leek en Roden met 2 bussen te rijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Nachtvervoer moet van OVB aldus Nota van Uitgangspunten altijd kostendekkend zijn.

Ik zou hoogstens als de rit onder 1 uur duurt kijken op vrijdag een tweeuursdienst op beide takken en zaterdag een uursdienst te voeren, echter maakt dit de kosten een stuk hoger.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door TheRoy-t »

Die nachtbussen zijn nu redelijk bezet, en er is ruimte voor groei. Met de juiste marketing kun je die bussen wel redelijk vullen. Leek en Roden kun je nu inderdaad prima met een bus doen, maar als het drukker wordt zoals ook met koningsnacht, dan kan je het ook wel met twee bussen doen. Als de normale tarief 's nachts gelden, dan kun je ook wel weer door naar Beijum of Lewenborg. Een slagje Beijum bijvoorbeeld duurt ongeveer 55 minuten, die kun je dan prima koppelen aan bijvoorbeeld lijn 417. Het levert dan ook nog eens meer op omdat nu iedereen eerst naar het station moet lopen, en dan heb je die mensen op de Grote Markt al in de bus.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

Ik vind dat alle bussen moeten starten in het Centrum. Mag ook vanaf Zuiderdiep als dat handiger is
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door JeroenSpock »

Dan moeten de coördinator en OV stewards daar ook naar toe. En 55 minuten voor Beijum is wel heel veel.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door TheRoy-t »

oke, 50 minuten dan.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door TheRoy-t »

Alles laten beginnen in het centrum komt qua dienstregelingen en omlopen niet uit. Een rit op lijn 417 duurt 55 minuten, zou je die doortrekken naar het centrum dan komt er zo'n 10 minuten bij en zit je op 65 minuten en dan kun je de uursdienst niet meer met 1 bus rijden. Voor lijn 419 geldt hetzelfde, een slag duurt 53 minuten, trek je die door naar het centrum dan wordt het dus 63 minuten. Daarnaast zijn er ook geen pauze voorzieningen op de Grote Markt.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door nielsie600 »

Je kunt wellicht ook de rit in Kardinge kunnen laten keren ;)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Extra nadeel is dat je in het centrum nergens kan keren met de bus.
Er zitten ook geen gelegenheden voor personeel om de toilet te bezoeken.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Nelis »

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/nac ... 30613.html

Nachtbus in Oost-Groningen rijdt niet meer
STADSKANAAL - De nachtbussen voor jeugdige discogangers rijden niet meer. Dit omdat er te weinig gebruik van werd gemaakt.

Dit heeft eigenaar Jeroen van Broekhoven (foto) van discotheek Fox in Stadskanaal bekend gemaakt.

De bussen reden vele jaren in de weekenden van en naar Fox. Ze pikten in heel Oost-Groningen jongeren op, maar ook in Drenthe.

Van de bussen werd jaren goed gebruik gemaakt maar deze zitten nu dus minder vol. ,,Vermoedelijk omdat er minder jongeren van 16 en 17 naar Fox komen'', zegt Van Broekhoven. ,,Zij mogen immers geen alcohol meer bij ons drinken, vanwege de nieuwe wettelijke regels. Vanwege dat mindere gebruik rijdt de bus niet meer.''

Van Broekhoven zegt dat jongere bezoekers van zijn bedrijf nu wel gebruik kunnen maken van een taxidienst.

Dat was al ruim 2 weken geleden. Niks van gehoord op qbuzz.nl??
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door nielsie600 »

Deze bussen rijden minstens sinds 14 december niet meer en zijn vervangen door taxi's
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Nelis »

Ik kan er anders bar weinig van terugvinden. Zelfs bij qbuzz in hun officiële pdf formulier met wijzigingen staat er niets over vermeld. Ook bij het ovbureau vang ik bot als ik zoek op de nachtbus. Raar dat dat niet vermeld wordt.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door nielsie600 »

BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door BR628 »

Weet iemand waarom er enkele lijnen altijd LijnBelBus zijn (dus ook op bijvoorbeeld zondag), maar dat bijvoorbeeld Hooghalen op ma-za overdag door de vaste lijn 22 bediend wordt maar op zondag is er dan opeens helemaal niks. Ook geen LijnBelBus. Gevalletje vergeten?
Gebruikersavatar
EHH
Berichten: 138
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 22:50
Locatie: ZuidOost Fryslan

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door EHH »

De wijzgingingen per 1 maart 2015 zijn allemaal bekend.

Perronindelingen OV Knooppunt Gieten en Emmen Busstation
Een aantal lijnen vertrekt in Gieten en Emmen van een andere plaats. Kijk hier voor de nieuwe indeling
Gieten
Emmen

Lijn 1 stadsdienst Hoogeveen
Op werkdagen vertrekt de eerste rit voortaan 5 minuten eerder, om 06.49 uur.

Lijn 3 Leek – Groningen Lewenborg
Lijn 3 krijgt in Leek een nieuw begin- en eindpunt. De ritten van en naar de halte Tolbert, Auwemalaan
vertrekken en eindigen voortaan bij de halte Bousemalaan. Deze halte ligt op de Oldebertweg ter hoogte
van stichting De Zijlen. De vertrektijden vanaf de overige haltes zijn ongewijzigd.

Lijn 13 Veendam – Winschoten
De route van lijn 13 wijzigt in Veendam. We rijden voortaan niet meer via de Meezenbroekstraat, waardoor
de haltes Nassaustraat en Beneden Oosterdiep vervallen. Lijn 13 rijdt voortaan via de Jakob Bruggemalaan
en de FJ de Zeestraat en stopt ook bij de haltes Ubbo Wilkensstraat en Vredenrustlaan. Deze routewijziging
is het gevolg van de nieuwe inrichting van de Meezenbroekstraat. We zijn met de gemeente in overleg om
te kijken of er in de toekomst aanpassingen gedaan kunnen worden in de Meezenbroekstraat om hier wel
weer goed doorheen te kunnen rijden.

Lijn 36 Dwingeloo – Hoogeveen
De vertrektijden wijzigen met enkele minuten om in Spier een betere aansluiting op lijn 35 te kunnen
bieden.

Lijn 42 Vlagtwedde – Emmen
Per december is de verdeling van ritten in de middaguren over de routevarianten via Roswinkel en Barnflair
aangepast. Dit heeft voor een aantal reizigers negatieve gevolgen gehad. Wij hebben de verdeling van
ritten daarom opnieuw aangepast. Klanten die van of naar de kernen Barnflair of Roswinkel reizen, dienen
rekening te houden met andere vertrek- en aankomstmomenten.

Lijn 43 Delfzijl – Woldendorp
Er wordt om 19.32 uur een extra rit geboden vanuit Delfzijl naar Woldendorp en om 19.59 uur van
Woldendorp naar Delfzijl.

Lijn 53 Gieten – Assen
De eerste rit van Gieten naar Assen vertrekt voortaan eerder (5.58 uur) vanuit Gieten. We bieden hiermee
een extra vroege aansluiting op de trein naar Zwolle en verder. De eerste rit van Assen naar Gieten vertrekt
voortaan om 5.36 uur.

Lijn 83 Assen – Leek
Vanwege langdurige wegwerkzaamheden wijzigt in Assen de route van lijn 15, 19 en 83. Vanaf 1 maart rijden
deze lijnen in beide richtingen via de haltes Oostersingel, Doevenkamp, Abel Tasmanplein, Industrieweg en
Mr G. van Prinstererlaan. Door de gewijzigde route vervallen de haltes Rolderstraat, Triade en Nobellaan.
Vanaf 29 maart wijzigt de route van lijn 83 opnieuw vanwege werkzaamheden. Naast de bovenstaande
(vervangende) route rijden we dan via halte Selma Lagerlöflaan en de halte Maasstraat. Hierdoor vervallen
de haltes Schultestraat en Oostermoer. We verwachten deze haltes begin juni weer in gebruik te kunnen
nemen.

Lijn 85 Oosterwolde – Groningen
Rit 1005 (vertrek Oosterwolde 7.03 uur) vertrekt voortaan 5 minuten vroeger van alle haltes tussen
Oosterwolde en P+R Hoogkerk. Tussen P+R Hoogkerk en Groningen Hoofdstation worden de ritten ook iets
vervroegd. De aankomsttijd op het Hoofdstation in Groningen blijft gelijk. Hierdoor verwachten wij,
ondanks de filevorming op de A7, beter op tijd bij de scholen te kunnen arriveren. Door gewijzigde tijden
van lijn 18 in Zuidoost Friesland, vervalt op veel momenten de aansluiting tussen lijn 18 en lijn 85. Klanten die
reizen tussen Bakkeveen, Waskemeer en Groningen v.v. wordt geadviseerd met lijn 18 naar de
Voorwerkersbrug in Siegerswoude te reizen en vanaf daar met lijn 189 naar Groningen v.v.

Lijn 89 Marum – Leek
De vertrektijden ’s morgens worden een half uur verschoven. Hiermee wordt beter aangesloten op de
schooltijden van RSG de Borgen in Leek. De aansluiting op lijn 189 in Marum blijft behouden.

Lijn 110 Winschoten – Assen
De rit van 19.55 uur van Assen naar Gieten en van 20.16 uur van Gieten naar Assen vervallen. ‘s Ochtends
komt er een tweetal ritten bij: om 5.55 uur van Assen naar Gieten en om 6.16 uur van Gieten naar Assen.

Lijn 189 Drachten – Groningen
Er wordt op werkdagen een extra vroege rit geboden vanuit Drachten naar Marum. Deze rit vertrekt om
6.19 uur uit Drachten en biedt om 6.55 uur in Marum aansluiting op lijn 304 die om 7.20 uur in Groningen
aankomt.

Lijn 300 Klazienaveen – Emmen – Groningen
De vertrek- en aankomsttijden op het traject tussen Emmen en Klazienaveen wijzigen in beide richtingen
met enkele minuten.

Lijn 312 Stadskanaal - Groningen
De vertrek- en aankomsttijden van lijn 312 wijzigen in beide richtingen met enkele minuten om de
aansluitingen in Gieten te verbeteren.

Lijn 505 buurtbus Oostermoer
De vertrekhalte van de Buurtbus op het OV Knooppunt in Gieten wijzigt. De Buurtbus vertrekt voortaan
vanaf een aparte halte op het parkeerterrein, aan de Gieten-zijde van het OV Knooppunt.

Lijn 603 station Assen – Selma Lagerlöflaan
Vanaf 1 maart rijdt lijn 603 weer over de Industrieweg naar de Thorbeckelaan, in plaats van door het
centrum
Eelke-Hendrik brengt je bij Arriva door heel Fryslân
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door JeroenSpock »

Ik zag de wijzigingen op intranet staan ja. WEER een wijziging in de halte van 300 in Emmen. Toen de Integro L ging rijden mochten we niet meer op halte A komen omdat je met de kont de bushokjes van de stoep veegt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten