Openbaar Vervoer in Zeeland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12828
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door Hainje »

Sowieso een speciale bus voor een gehucht met 25 inwoners. :') :') :') :')
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door SuperGhost »

Die shuttle moet iemand me ook even uitleggen, want het lijkt mij zo op het kaartje een vrij frequente buslijn van een dorpsrand naar een weiland in the middle of nowhere.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Die shuttle moet iemand me ook even uitleggen, want het lijkt mij zo op het kaartje een vrij frequente buslijn van een dorpsrand naar een weiland in the middle of nowhere.
Precies zoals jij het hebt omschreven.
1. Dat ding gaat alleen maar tot een rotonde en niet eens door naar Luntershoek
2. Luntershoek heeft 25 inwoners
3. Is zonde van het geld :pos:
4. Plan slaat helemaal nergens op :idea: :N
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12828
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door Hainje »

Je kraakt nu je eigen ideeën af? :')
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door regenmaker »

Hainje schreef:Je kraakt nu je eigen ideeën af? :')
Zijn Etiennes ideeën :Y

Zo zou ik het doen in plaats van die Shuttle: http://app.transitmix.net/map/52733
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door Yanaike »

Het zou me niets verbazen als het idee van die shuttlebus niet van Etienne zelf is, maar door iemand anders er later is bij ge-edit. Die shuttlebus stond immers, geloof ik, nog niet in het originele plan.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:
Hainje schreef:Je kraakt nu je eigen ideeën af? :')
Zijn Etiennes ideeën :Y

Zo zou ik het doen in plaats van die Shuttle: http://app.transitmix.net/map/52733
Dat is wel een zeer lage frequentie zeg :-P
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door Etienne »

Inderdaad. Die Luntershoek-shuttle is ook niet mijn idee geweest en heb ik derhalve maar weer weggegooid.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door verfmeer »

Een paar opmerkingen/mogelijke aanpassingen:

- Ik zou lijn 31 door laten rijden naar De Banjaard, zodat daar op lijn 133 kan worden opgestapt. Anders wordt Middelburg-Noord Beveland wel een hele lastige route.
- Waarom stopt lijn 55 niet op het station van Arnemuiden?
- Ik zou van lijn 535 een ringlijn maken, zodat er vanuit Kerkwerve en Dreischor in Noordgouwe overgestapt kan worden op lijn 134.
- Waarom hebben lijn 52 en 133 in Serooskerke geen gezamenlijke halte? Nu moet er langs een provinciale weg zonder fiets- of voetpad worden gelopen om van Domburg naar Schouwen-Duivenland te gaan.
- Waar is de lijn naar Antwerpen? Die zou eventueel het stuk Hulst-Nieuw-Namen van lijn 518 kunnen overnemen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door Yanaike »

verfmeer schreef:- Ik zou lijn 31 door laten rijden naar De Banjaard, zodat daar op lijn 133 kan worden opgestapt. Anders wordt Middelburg-Noord Beveland wel een hele lastige route.
Dat was vroeger zo, maar lijn 31 wordt juist ingekort tot Kamperland. Iets met te krappe rijtijden geloof ik.
verfmeer schreef:- Ik zou van lijn 535 een ringlijn maken, zodat er vanuit Kerkwerve en Dreischor in Noordgouwe overgestapt kan worden op lijn 134.
Een andere mogelijkheid is ook nog om de route van 535 om te gooien: Ouwerkerk - Zierikzee - Noordgouwe - Dreischor - Sirjansland. Nieuwerkerk en Oosterland hebben immers toch al een verbinding via de 133.

Verder ook nog een paar dingetjes van mij:
- Verbinding tussen Kloosterzande en Hulst lijkt mij niet heel noodzakelijk. De vervoersvraag tussen die twee lijkt me niet heel groot en kan ook eventueel nog afgehandeld worden met buurtbus 518.
- En misschien wat wisselen van eindpunten in Zeeuws-Vlaanderen. Mij lijkt logischer: Lijn 20 Goes - Terneuzen - Axel - Hulst; Lijn 10/50 Middelburg - Terneuzen - Kloosterzande/Sas van Gent; Lijn 1 Oostburg - Terneuzen - Kloosterzande/Sas van Gent.
- Zoals de situatie vanaf maart 2015: je kunt lijn 53 over Aagtekerke naar Domburg laten rijden en lijn 54 vanaf Grijpskerke via Oostkapelle naar Domburg. Als dan de 133 tussen Middelburg en Serooskerke de route van lijn 52 rijdt, kun je lijn 52 schrappen zonder dat daar iemand echt op achteruit gaat.
- Zoals de situatie vanaf maart 2015: als je de 515 naar Cadzand heen en terug laat rijden en vanuit Oostburg door naar Aardenburg/Eede en lijn 1 het ene uur via Schoondijke en het andere uur via Waterlandkerkje, dan kun je lijn 512 schrappen. Alleen Retranchement heeft buiten het hoogseizoen dan geen verbinding meer.
- Ik zou ook nog even kritisch kijken naar lijn 28 en 29. Het is prima voor de bediening van de dorpen, maar de lijnen lopen wel grotendeels parallel aan de spoorlijn. Een servicebus is misschien een betere oplossing?
- Lijn 27 kan ook eventueel via Kattendijke naar Goes lopen?
- Ik mis Tholen en de bus naar Breda nog
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door Etienne »

Yanaike schreef: Verbinding tussen Kloosterzande en Hulst lijkt mij niet heel noodzakelijk. De vervoersvraag tussen die twee lijkt me niet heel groot en kan ook eventueel nog afgehandeld worden met buurtbus 518.
Die heb ik gewoon rechtstreeks overgenomen. Maar dan kan de 518 beter gesplitst worden, anders wordt die wel heel lang.
Yanaike schreef: - En misschien wat wisselen van eindpunten in Zeeuws-Vlaanderen. Mij lijkt logischer: Lijn 20 Goes - Terneuzen - Axel - Hulst; Lijn 10/50 Middelburg - Terneuzen - Kloosterzande/Sas van Gent; Lijn 1 Oostburg - Terneuzen - Kloosterzande/Sas van Gent.
Dan zou ik eerder zeggen om één van de lijnen uit de tunnel naar Hulst te sturen en de andere lijn naar Oostburg. En dan op de relatie Kloosterzande - Terneuzen - Sas van Gent lijn 1 te gaan laten rijden.
Yanaike schreef: - Zoals de situatie vanaf maart 2015: je kunt lijn 53 over Aagtekerke naar Domburg laten rijden en lijn 54 vanaf Grijpskerke via Oostkapelle naar Domburg. Als dan de 133 tussen Middelburg en Serooskerke de route van lijn 52 rijdt, kun je lijn 52 schrappen zonder dat daar iemand echt op achteruit gaat.
In principe zijn 2 lijnen voldoende voor Domburg, maar er zijn feitelijk 3 routes. Daarom heb ik er voor gekozen om ook 3 lijnen in te tekenen en slechts één rijdt dagelijks via de snelste route. De 133 wil ik ook wat versnellen en laat deze dus meer rechtstreeks via de Provincialeweg rijden.
Yanaike schreef: - Zoals de situatie vanaf maart 2015: als je de 515 naar Cadzand heen en terug laat rijden en vanuit Oostburg door naar Aardenburg/Eede en lijn 1 het ene uur via Schoondijke en het andere uur via Waterlandkerkje, dan kun je lijn 512 schrappen. Alleen Retranchement heeft buiten het hoogseizoen dan geen verbinding meer.
Dan zou ik het beter lijn 515 laten rijden tussen Biervliet, Breskens, Cadzand en Retranchement en lijn 512 laten rijden tussen Eede, Oostburg en Waterlandkerkje. Het aantal reizigers in Waterlandkerkje is volgens mij niet zo bijzonder groot dat daar zo'n doorgaande lijn voor nodig is.
Yanaike schreef: - Ik zou ook nog even kritisch kijken naar lijn 28 en 29. Het is prima voor de bediening van de dorpen, maar de lijnen lopen wel grotendeels parallel aan de spoorlijn. Een servicebus is misschien een betere oplossing?
Daarom laat ik lijn 29 ook een veel langere route rijden en deze kan eventueel best een Sprinter City worden gereden.
Yanaike schreef: - Lijn 27 kan ook eventueel via Kattendijke naar Goes lopen?
Kattendijke heeft nu alleen een belbus, dat betekent dat daar nooit echt veel passagiers vandaan moeten komen.
Yanaike schreef: - Ik mis Tholen en de bus naar Breda nog
De bus naar Breda laat ik eigenlijk ongewijzigd en Tholen moet eigenlijk nog, maar hoeft in mijn opzet eigenlijk niks te wijzigen t.o.v. nu.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door Ronald »

Die lijnen 52, 53 en 54 kunnen efficiënter denk ik. De huidige combinatie 52/53 lijkt me weinig mis mee, dan bedien je met twee lijnen alle kernen ten (noord)westen van Middelburg. Ik zou ook liever zien dat de "kust"dorpen een zondagsdienst krijgen in plaats van jouw lijn 54. Misschien kan je lijn 57 efficiënter krijgen door hem een rondje in één richting door Vlissingen te laten rijden. Lijn 10 doortrekken naar St. Jansteen zou ik alleen doen als dat goed in de omloop past.

Edit: dat van 52/53/54 was al eerder gemeld zie ik nu :)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door SuperGhost »

Een vraagje voor degenen die bekend zijn met de bussen bij Terneuzen:
de bussen van lijn 20 die om .01/.31 vanaf het Busstation Weterscheldetunnel (Terneuzen) ri. Goes vertrekken, zijn die nu echt druk? Die bussen sluiten namelijk nergens op aan bij Terneuzen (alles komt rond .15/.45) en in Goes ook niet op de treinen. Lijken me zo vrij inefficiënte ritten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Een vraagje voor degenen die bekend zijn met de bussen bij Terneuzen:
de bussen van lijn 20 die om .01/.31 vanaf het Busstation Weterscheldetunnel (Terneuzen) ri. Goes vertrekken, zijn die nu echt druk? Die bussen sluiten namelijk nergens op aan bij Terneuzen (alles komt rond .15/.45) en in Goes ook niet op de treinen. Lijken me zo vrij inefficiënte ritten.
Als je kijkt naar de nieuwe dienstregeling van 1 maart, dan zie je misschien het antwoord terug. Er vertrekken dan op .16/.46 (die uit Hulst komen) en de volgende gaat om .18/.48 vanaf Terneuzen busstation naar Goes in plaats van .01/.31 ;)

Het busstation van Terneuzen ligt nog wel een stuk van de stad af.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door SuperGhost »

Dan weet ik even genoeg voor mijn eigen opzetje ;-)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Dan weet ik even genoeg voor mijn eigen opzetje ;-)
Ben benieuwd naar je plannen. :Y
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door SuperGhost »

Ben nog bezig met enkele buurtbuslijntjes, maar in grote lijnen is het al wel duidelijk lijkt me:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... EtjrXydRww

Toelichting erbij:
TREIN: Ik heb een plan geprobeerd te maken waarbij enkele stations dicht kunnen en de IC versneld kan worden. Uiteindelijk zijn in mijn plan Kruiningen-Yerseke en Rilland-Bath verdwenen.

Lijnen (staan op volgorde van oorspronkelijke lijnnummer)
1 - Wordt lijnen 40 (via Waterlandkerkje) en 41 (via Schoondijke). Lijn 40 wordt verlengd naar Walsoorden (vervangt lijn 10) en Aardenburg, lijn 41 wordt verlengd naar Terneuzen-Oost (nieuwbouwwijk die nog geen echt OV heeft).
3 & 4 - Worden vervangen door buurtbuslijn 142.
6 - Wordt vervangen door lijn 21, waardoor een rechtstreekse verbinding ontstaat naar Goes.
7 - Gaat verder onder nummer 43.
9 - Niet ingetekend omdat het geen regulier OV is (slechts 1 rit per dag).
10 - Worden geschrapt ten bate van een doorgetrokken lijn 19.
11 & 13 - Wordt vervangen door buurtbuslijn 143.
12 - Wordt geschrapt. De verbinding Oostburg-Aardenburg wordt al regulier geboden via de nieuwe lijn 40, de verbinding Aardenburg-Maldegem via de Belgische lijn 58.
15 - Wordt buurtbuslijn 141.
16 - Wordt geschrapt. Ossenisse en Zeedorp worden voortaan door buurtbuslijn 143 ontsloten.
17 - Wordt geschrapt.
19 - Wordt enerzijds verlengd naar Middelburg (vervangt lijn 10) en anderzijds ingekort tot Antwerpen-Centraal (de Beneluxtrein gaat straks al Antwerpen-Breda verzorgen). Krijgt een frequentieverhoging naar 1x p/u (behalve 's avonds en zondagoverdag). Ten opzichte van lijn 10 gaat die rechtstreeks van Terholen naar Zaamslag en gaat die via de Europaweg rijden om haven Vlissingen-Oost te bedienen. Verder krijgt de lijn in Middelburg ook een halte ter hoogte van het ROC en de woonboulevard.
20 - De verdichtingsritten tot een kwartiersdienst gaan over naar de nieuwe lijn 21 (Goes - Zelzate) om zo een grote deel van Zeeuws-Vlaanderen rechtstreeks te verbinden met Goes. Lijn 20 behoudt zijn eigen nummer en gaat voortaan via Spui rijden (is zelfs iets sneller volgens de routeplanner!) en gaat via Hulst-Centrum rijden (moet voor een klein gedeelte de eenrichtingsweg een uitzondering voor lijnbussen krijgen, maar dat zou op te lossen moeten zijn lijkt me).
23 - Rijdt in de spits niet meer door naar Borssele.
25 - Krijgt nummer 28, gaat geen rondje Kwadendamme-Hoedenskerke-Baarland-Kwadendamme meer rijden, maar rijdt Kwadendamme-Hoedenskerke v.v.. Baarland wordt voortaan per buurtbus ontsloten.
27 - Heeft bij mij nummer 26 gekregen, gaat via Goes-Noord en Kattendijke rijden, wordt verder verlengd via Kruiningen naar Krabbendijke (de spitsverdichtingsritten eindigen in Kruiningen en sluiten daar aan op lijn 27).
28 - Krijgt van mij nummer 27, gaat na Hansweert verder rijden naar Kruiningen en doordeweeks ook nog verder naar Krabbendijke (in het weekend en 's avonds aansluitend op lijn 26).
31 - Krijgt van mij nummer 24). Rijdt niet meer naar Tunnel N57 (rijtijd daarvoor was te krap begreep ik), maar naar de veerhaven en sluit aan op de veer naar Veere.
42 - Krijgt een licht gewijzigde route, rijdt voortaan via Zuidzande.
50 - Geschrapt ten behoeve van lijn 21 (voor Gent wel overstap op Zelzate Busstation nodig). Middelburg wordt al rechtstreeks verbonden met Antwerpen, dat lijkt me een veel aantrekkelijkere verbinding en die krijgt ook meer noodzaak als straks de Benelux niet meer via Roosendaal gaat.
52 - Wordt lijn 12.
53 - Wordt lijn 13.
54 - Wordt lijn 14. Krijgt een gewijzigde route, waarbij Zanddijk in beide richtingen aangedaan wordt en in Veere een rondje om het dorp gereden wordt en ook de veerhaven aangedaan wordt.
55 & 58 - Route lijn 58 wordt gewijzigd, waardoor beide lijnen als één lijn verder kunnen en er een halfuursdienst ontstaat. Wordt stadslijn 2.
56 - Wordt stadslijn 3.
57 - Wordt stadslijn 1.
65 - Gaat niet meer naar het ROC en de woonboulevard rijden (lijn 19 neemt de bediening daarvan over), maar naar de nieuwbouwwijk Mortiere III. Gaat verder als stadslijn 4.
69 - Ben ik nog over aan het nadenken, wordt dus nog ingetekend. Krijgt dan stadsnummer 5.
102-107-108 Niet meegenomen in mijn plan, aangezien die volledig los liggen van de rest van Zeeland (past wellicht beter bij West-Brabant?).
132 - Krijgt nummer 23. Rijdt ook 's avonds en zondags door naar Zierikzee-West.
133 - Krijgt nummer 10. Route ingekort tot Zierikzee. Rijdt verder nog maar doordeweeks tot 20:00 en maar 1x p/u (brede spits 2x p/u op Renesse-Zierikzee, de verdichtingsrit sluit aan op lijn 11). Avond/weekend een belbus op Renesse-Zierikzee.
134 - Krijgt nummer 11 en gaat doorrijden naar Middelburg (halfuursdienst met lijn 10). Krijgt een veel helderder rijdtpatroon (1x p/u, spitsrichting 2x p/u op Renesse-Zierikzee) door het schrappen van lijn 133/10 in de rustige uren (hiervoor gekozen, omdat lijn 134 meer dorpen bediend en de bereibaarheid daardoor iets beter is).
395 - Interliner behoudt zijn nummer, maar gaat voortaan ook rijden via Oud Tonge Busstation en krijgt 2 nieuwe haltes aan de dorpsranden van Oosterland en Nieuwerkerk (zodat lijn 133/10 wegbezuinigd kan worden op Zierikzee-Oud Tonge). Gaat voortaan in de brede spits 2x p/u rijden i.p.v. alleen de spits.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door Yanaike »

Als reactie op jouw plan:

Het valt mij op dat het aantal lijnen per uur door de Westerscheldetunnel vrij mager is. Slechts 2x/uur i.p.v. de huidige 3x/uur. En dat terwijl de relatie Middelburg - Terneuzen ook nog vertraagd wordt (ten behoeve van Nieuwdorp?) Waarom? Vooral de relatie Goes - Terneuzen lijkt mij vrij essentieel omdat het de snelste verbinding is tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van de Nederland.

De boot tussen Kamperland en Veere kan een interessante toevoeging zijn aan de concessie Zeeland, het is immers een missing link in de Concessie Zeeland. Het is wel een dure toevoeging en ik vraag me af of het rendabel is. Maar als je hem toch wilt toevoegen doe dat dan wel meteen met een dalfrequentie van 1x/uur i.p.v. 1x/2uur, anders heb je een boot die meer stil ligt in de havens van Veere en Kamperland dan dat die daadwerkelijk vaart. Bovendien mis je met een frequentie van 1x/2 uur als nog de helft van de aansluitingen tussen lijn 14 en 24.

En ik ben zelf geen voorstander van het opheffen van stations en zie liever een kleine pendelsprinter. Maar als je gaat opheffen moet je wel goed nadenken over de parallelle buslijn. Mij lijkt het logisch dat de 26 en/of 27 doorgetrokken moet worden naar Riland en eventueel zelfs Bath? En moet de 27 echt wel over Kapelle rijden en niet bijvoorbeeld een versnelde route over de snelweg? In jouw station behoudt Kapelle immers zijn station dus het aantal reizigers dat hier op de 27 stapt lijkt mij vrij weinig. Bedenk ook dat het voor deze plaatsen een grote achteruitgang is op het gebied van OV. In plaats van 2x/uur een directe intercity met de randstad, hebben ze nu een in sommige gevallen 1x/uur rijdende bus en overstap en dat terwijl de intercity misschien hooguit 5 minuten versneld kan worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Openbaar Vervoer in Zeeland

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:Als reactie op jouw plan:

Het valt mij op dat het aantal lijnen per uur door de Westerscheldetunnel vrij mager is. Slechts 2x/uur i.p.v. de huidige 3x/uur. En dat terwijl de relatie Middelburg - Terneuzen ook nog vertraagd wordt (ten behoeve van Nieuwdorp?) Waarom? Vooral de relatie Goes - Terneuzen lijkt mij vrij essentieel omdat het de snelste verbinding is tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van de Nederland.
Volgens mij had ik de frequentie's door de Westerscheldetunnel gelijk gehouden, maar wellicht vergis ik me dan. Ik dacht namelijk dat Terneuzen-Goes 2x p/u en in de spits 4x p/u was en Terneuzen-Middelburg 1x p/u en in de spits 2x p/u. Die frequenties heb ik wel aangehouden.

Waarom Middelburg-Terneuzen iets vertraagd: vooral voor de bediening van het havengebied, zodat forenzen daar naartoe ook baat hebben bij die bus. Nu heeft die doelgroep geen enkele OV-verbinding. Het tijdverlies ook maar beperkt, dat kan beperkt blijven tot 2 minuutjes. Dat lijkt mij nog wel te overzien, zeker gezien de extra doelgroep die je daarmee aan kan spreken. Als je het OV in Zeeland een impuls wilt geven, lijkt het me niet dat je een van de belangrijkste werkgevers in Zeeland (het havengebied Vlissingen-Oost) totaal links moet laten liggen. Uiteraard profiteren Nieuwdorp (een halte vlak buiten het dorp) en in mindere mate Lewedorp (via de buurtbus naar die halte is iets sneller naar Middelburg/Vlissingen) ook mee.
Yanaike schreef:De boot tussen Kamperland en Veere kan een interessante toevoeging zijn aan de concessie Zeeland, het is immers een missing link in de Concessie Zeeland. Het is wel een dure toevoeging en ik vraag me af of het rendabel is. Maar als je hem toch wilt toevoegen doe dat dan wel meteen met een dalfrequentie van 1x/uur i.p.v. 1x/2uur, anders heb je een boot die meer stil ligt in de havens van Veere en Kamperland dan dat die daadwerkelijk vaart. Bovendien mis je met een frequentie van 1x/2 uur als nog de helft van de aansluitingen tussen lijn 14 en 24.
Ik heb gewoon de frequentie van de huidige veerdienst aangehouden (ongeveer 1x p/2u van 10 tot 15) aangehouden en een spitsfrequentie van 1x p/u toegevoegd. De veerdienst zou je evt. bij de huidige uitvoerder kunnen laten, zodat je alleen die extra ritten (de spits dus) hoeft toe te voegen en te betalen.
1x p/2u is inderdaad geen aantrekkelijke frequentie, maar het lijkt me dat je eerst moet gaan kijken of je in de spits genoeg reizigers weet te trekken met die veerdienst nu de bussen er op aansluiten. Als dat zo is, kun je altijd de dienst nog uitbreiden.
Yanaike schreef:En ik ben zelf geen voorstander van het opheffen van stations en zie liever een kleine pendelsprinter. Maar als je gaat opheffen moet je wel goed nadenken over de parallelle buslijn. Mij lijkt het logisch dat de 26 en/of 27 doorgetrokken moet worden naar Riland en eventueel zelfs Bath? En moet de 27 echt wel over Kapelle rijden en niet bijvoorbeeld een versnelde route over de snelweg? In jouw station behoudt Kapelle immers zijn station dus het aantal reizigers dat hier op de 27 stapt lijkt mij vrij weinig. Bedenk ook dat het voor deze plaatsen een grote achteruitgang is op het gebied van OV. In plaats van 2x/uur een directe intercity met de randstad, hebben ze nu een in sommige gevallen 1x/uur rijdende bus en overstap en dat terwijl de intercity misschien hooguit 5 minuten versneld kan worden.
Bath lijkt mij veel te klein voor een bus. Dan krijg je automatisch al een buurtbus die Rilland al mee neemt. Als dat voor Rilland niet genoeg is, zou je inderdaad lijn 26 of 27 in de spits kunnen doortrekken naar Rilland. In de daluren lijkt me dat Rilland wel af kan met de buurtbus (moeten ze het nu ook al mee doen, terwijl het huidige station ook niet direct buiten het dorp ligt).
Waarom 27 door Kapelle: bedoeling was vooral de aansluiting op het station daar. Die lijn moet namelijk goed aansluiten op de trein in Krabbendijke (of op lijn 26 in Kruiningen in het weekend, maar dat komt indirect op hetzelfde neer) en ik weet zo even niet of je dan in Goes mooi in de knoop komt. Als dat niet het geval is, kun je al in Kapelle op de trein stappen. Vervolgens is de route via Kapelle-Noord vrijwel even snel als via het zuiden de N289 oprijden. Dan is Kapelle-Noord meer interessant, aangezien je dan nog wat reizigers zou kunnen oppikken en via de N289 niet. Over de snelweg rijden is niet echt een optie, want dan moet je bij Kapelle erop rijden, terwijl je daar er dan eigenlijk ook al af moet voor de kortste route. Bovendien vervalt dan het OV voor Kloetinge. Als je Kapelle zou willen overslaan (bespaart 3 a 4 minuutjes) is de N289 blijven volgen dus veel logischer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten