NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Enschede n

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Enschede n

Bericht door Thom91 »

NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Enschede naar Randstad

Met ingang van 7 februari gaan op zaterdagochtend extra lange treinen rijden van Enschede naar de Randstad. Dat heeft de NS laten weten.

Het gaat om de treinen van 8.16, 9.16 en 10.16 uur naar Schiphol en de treinen van 8.45, 9.45 en 10.45 uur naar Den Haag. De NS heeft geconstateerd dat een aantal intercity’s, waaronder de intercity vanuit Enschede naar Amersfoort en verder, op zaterdagochtend extra druk is. Dat komt doordat steeds meer mensen voor de trein kiezen als ze een dag of weekend op pad gaan.

Op basis van de reizigersaantallen van de afgelopen maanden verwacht de NS met deze extra inzet de reizigers
vanuit Enschede, Hengelo, Almelo, Deventer en Apeldoorn voldoende capaciteit te bieden. Ook vanuit Leeuwarden,
Nijmegen, Groningen en Limburg gaat NS op zaterdag extra lange treinen inzetten. In totaal levert dit jaarlijks 165.000 extra plaatsen op.

Positieve reacties
De Twentse wethouders Van Agteren (Enschede), Ten Seldam (Almelo) en Bron (Hengelo) reageren positief op de verlenging van de treinen: “Wij hechten aan een goede verbinding met de Randstad, in snelheid, frequentie en zeker ook in comfort. Wij zijn blij dat reizigers door de verlenging van de treinen met meer comfort naar de Randstad kunnen reizen. Dit is een belangrijke impuls voor het toerisme en de economie in de regio."

Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door Daniel »

Daar hebben ze toch behoorlijk lang voor moeten tellen dan, die treinen vanuit het oosten en noorden richting Utrecht die tussen 10 - 12 uur langs Amersfoort komen zijn al tijden stervensdruk op zaterdag namelijk.

Zover de reisplanner zo ver vooruit nog klopt lijkt het bij de s1700 trouwens om een kleine verlenging van 8 naar 10 bakken te gaan. Bij plannen van Enschede - Rotterdam zit er ook op 7 februari nog een overstap in Deventer op dezelfde trein in, kennelijk daar dus nog altijd een tweede stel erbij. Dan houd je alleen het inzetten van een zesje i.p.v. een viertje vanaf Enschede over als verlengingsoptie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door JWM »

NS kan toch ook met 8 bakken uit Enschede vertrekken en er in Deventer nog 4 aan hangen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door Daniel »

Hmm ja, dat kan ook wel ja. Al krijg ik bij die treinen nou niet echt de indruk dat ze zo druk zijn dat er gelijk vier bakken extra bij moeten. Tegen de tijd dat ze in Amersfoort aankomen is er sprake van enkele staanplaatsen op de balkons, nog niet van volle gangpaden. Dat moet je met 2 bakjes extra toch al een heel stuk kunnen verbeteren qua comfort.
(Al zijn drie stellen op zich wel mogelijk: de twee niet op zaterdag rijdende 1700'en rijden namelijk met respectievelijk een IRM-VI en 2x IRM-IV. Er zou dus op een zaterdag in theorie precies één extra stel voor elke te verlengen s1700 beschikbaar zijn)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door waldo79 »

Door middel van die weekendacties hebben de Spoorwegen op zaterdag een heuse lange-afstandsspits gecreëerd :lol:
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door Thom91 »

Apeldoorn - Amersfoort zou ik niet graag willen staan Daniel..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door Daniel »

Ik ook niet, maar dan nog zijn het niet zodanig veel staanplaatsen dat je een heel viertje nodig hebt om al die mensen een zitplaats te bieden. Dat lukt je met twee bakken meer ook wel :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door waldo79 »

Het is natuurlijk verwachtingsmanagement wat hier wordt toegepast. Voorlopig worden die treinen niet verder verlengd of er moet een kwartierdienst komen :)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door Hainje »

De Twentse wethouders Van Agteren (Enschede), Ten Seldam (Almelo) en Bron (Hengelo) schreef:Wij zijn blij dat reizigers door de verlenging van de treinen met meer comfort naar de Randstad kunnen reizen. Dit is een belangrijke impuls voor het toerisme en de economie in de regio."
Denk dat de economie in het Oost'n weinig profiteert hiervan, ze gaan allemaal richting Rampstad natuurlijk.
🍉
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door Klaasje »

Hainje schreef:
De Twentse wethouders Van Agteren (Enschede), Ten Seldam (Almelo) en Bron (Hengelo) schreef:Wij zijn blij dat reizigers door de verlenging van de treinen met meer comfort naar de Randstad kunnen reizen. Dit is een belangrijke impuls voor het toerisme en de economie in de regio."
Denk dat de economie in het Oost'n weinig profiteert hiervan, ze gaan allemaal richting Rampstad natuurlijk.
Dat is natuurlijk bij ieder project het hele eieren eten.. Toch willen de regio's graag binnen een half uur in Amsterdam kunnen komen. En daarmee forensenlocatie in plaats van een bloeiende regio worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door Suus »

Iedereen is welkom in Amsterdam hoor :mrgreen:

We hebben alleen na dinsdag geen V&D meer, maar wie koopt daar nu nog? (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door Hainje »

Die paar keer dat ik er was in het afgelopen jaar, had ik wel de indruk dat het nog best aardig liep.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door JWM »

We hebben alleen na dinsdag geen V&D meer, maar wie koopt daar nu nog? (A)
In Noord zit er dan altijd nog eentje :X
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door groningen »

Even kijken dan naar nu en volgende week (Sprinter naar Zwolle buiten gelaten)

Zaterdag 31 januari 2015 Groningen
5.46 VIRM-6
6.04 ICM-4
6.34 VIRM-4
7.04 ICM-4
7.46 VIRM-6
8.16 VIRM-4 + VIRM-4
8.46 VIRM-6 + VIRM-4
9.16 ICM-3 + ICM-4 + ICM-4

Ik zie als eerste dat die 7.04 misschien wel wat extra mag krijgen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door Suus »

De 07:04 staat in de drukteindicator op gemiddeld en een stiptheid van 92%, wat er niet echt op duidt dat de trein veel vertraging oploopt door te grote reizigersophopingen. Ik ga er echter wel vanuit dat de trein in Zwolle versterkt wordt, want tot Rotterdam met een ICM4 is wel krap denk ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door Daniel »

De echte piek in drukte gedurende de weekenden ligt in mijn ervaring bij de treinen die rond 10/11 uur in Amersfoort aankomen, dat is de tijd waarop treinen overvol richting Utrecht en ook naar Amsterdam Centraal gaan.
Precies rond die piektijden zie ik in jouw lijstje de treinen met 10 bakken VIRM, dat lijkt daarmee wel een goede verbetering.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: NS: Extra lange treinen op zaterdagochtend vanuit Ensche

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ware het niet dat de treinen van 8:16 en 8:46 uit Groningen al een behoorlijke tijd weer met twee stellen IRM rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten