Dienstregeling 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Zugführer »

Volgens mij gaat het er vooral om dat alles met elkaar samenhangt. Versnelling s3600 = kwartier schuiven in Brabant = IC in Zeeland een kwartier verschuiven = dienstregeling op oude lijn verschuiven = s1900 over de HSL = IC Eindhoven Venlo loskoppelen....
Als je iets overslaat, zoals de verschuiving in Zeeland, heb je een jaar lang een beroerde overstap in Roosendaal, om maar een voorbeeld te noemen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Voila, dat staat exact in het artikel van rover als men de bron eens zou lezen..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SLToilet »

Als ze de wijzigingen niet allemaal tegelijk toepassen dan ontstaan er ook problemen tussen Breda en Tilburg omdat er dan drie treinseries binnen tien minuten van elkaar moeten rijden. Het treinpad van 13600 mag weleens goed worden bekeken als de 3600 precies een kwartier wijzigt aan de zuidzijde (bij Breda bijvoorbeeld zouden ze dan exact op hetzelfde tijdstip moeten vertrekken :X ) of liggen de tijdpaden gewoon goed uit elkaar?
Zou iemand mij dan kunnen uitleggen hoe het schema er in Breda ongeveer uit zal komen te zien in de eindsituatie?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Suus »

Als de s3600 een kwartier verschuift gaan ook de doorkoppelingen van de sprinters in Den Bosch op de schop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Zugführer »

O ja, die was ik nog vergeten in mijn lijstje ;)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Klaasje »

Klinkt als Utrecht-Tilburg universiteit en Eindhoven-Breda.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Freek »

Klinkt als, wil niet zeggen dat het zo in de voorlopige plannen stond :wink:

Wat vooral belangrijk is, is deze zin:
Rover op haar website schreef:Daarnaast werd in het overleg met NS duidelijk dat de verbeterslag in 2016 afhankelijk was van het vinden van goede oplossingen voor complicaties die in de detailuitwerking naar voren kwamen.
Hetzelfde schreef de Stas aan de Tweede Kamer
Wilma Mansveld schreef:"Maar een beheerste invoering is dan nog niet mogelijk gezien de grote impact en de risico's op de maakbaarheid van de treindienst en in de dienstregeling" (bron: Kamerbrief van maandag jl.
Er liggen blijkbaar een paar grote risico's die er voor zorgen dat in hoofdlijnen wellicht alles zou kunnen, maar bij een nadere uitwerking andere zaken (denk aan logistiek, veiligheid, infra) een blokkerende werking zijn. Die risico's voor dienstregeling 2017 kleiner of verdwenen omdat er dan een landelijk herontwerp is.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Zugführer »

Klaasje schreef:Klinkt als Utrecht-Tilburg universiteit en Eindhoven-Breda.
Ik dacht Nijmegen - Breda en Utrecht - Eindhoven begrepen te hebben, dus s4400 <> s13600 en s16000 <> s9600
Wat wel jammer is, is dat je dan de rechtstreekse verbindingen Breda - Utrecht en Nijmegen - Eindhoven verbreekt ;)
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door waldo79 »

Dat jammere valt wel mee aangezien Ht precies een breekpunt is waar veel reizigers uitstappen. Zoveel wordt er niet over Ht heen gereisd.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Zugführer »

Ja klopt wel, beide verbindingen zijn ook nooit sneller door te blijven zitten.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door waldo79 »

Nu is de s13600 relatief snel en de s9600 relatief traag. Richting Bd kun je gemakkelijk de Sprinter nemen, maar naar Ehv rijden meer intercity's, waarbij die de betere aansluitingen hebben.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door reisthijs »

Zugführer schreef:Ik dacht Nijmegen - Breda en Utrecht - Eindhoven begrepen te hebben, dus s4400 <> s13600 en s16000 <> s9600
Dat is het logische eindbeeld voor wanneer de splitsing bij Vught ongelijkvloers is gemaakt. Dan kan je echt gaan corridorrijden.
Op de kortere termijn is nog maar de vraag of dit handige koppelingen zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door starx »

de s16000 <> s9600 komt in de PHS-plannen dan wel precies klem te zitten tussen Geldermalsen en Boxtel. Die moeten dan dus ingehaald worden op die twee plaatsen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

Doorkoppelingen van Sprinters in Den Bosch zijn typisch iets waar niet specifiek op gepland wordt: ze worden gemaakt op een manier die handig uitkomt.

Overigens neem ik aan dat de complicerende factor die genoemd wordt voor het niet al in dienstregeling 2016 aanpassen van het hele riedeltje in Zuid-Nederland het niet klaar zijn van infra is (met name Breda en Utrecht). Of is men werkelijk te laat begonnen met deze aanpassingen, zodat de detailuitwerking niet meer op tijd te maken was?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Freek »

Nee, de detailuitwerking is niet te laat ingezet. De detailuitwerking liet juist zien dat er problemen en risico's zijn. Zoals hierboven al gezegd is infra er daar eentje van.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Klaasje »

Op de achterkant van een sigarenkistje kan je binnen twee uur de consequenties van een wijziging in kaart brengen, dan ben je nog twee dagen bezig om alternatieve oplossingen te verzinnen en dan ben je klaar. Ik vraag me dan ook serieus af waarom NS zo'n ontzettend grote logistieke afdeling heeft waar verhoudingsgewijs zo ontzettend weinig output uit komt. Dan moet er structureel wel íets fout zitten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Hainje »

Op een sigarenkistje is het niet fijn tekenen hoor. :X
🍉
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door webguy »

Je zou zeggen dat je de meeste dingen ook automatisch kan uitrekenen tegenwoordig. Als treinen 1000x keer een traject rijden weet je echt wel wat de gemiddelde machinist "doet"
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door IC140 »

Klaasje schreef:Op de achterkant van een sigarenkistje kan je binnen twee uur de consequenties van een wijziging in kaart brengen, dan ben je nog twee dagen bezig om alternatieve oplossingen te verzinnen en dan ben je klaar. Ik vraag me dan ook serieus af waarom NS zo'n ontzettend grote logistieke afdeling heeft waar verhoudingsgewijs zo ontzettend weinig output uit komt. Dan moet er structureel wel íets fout zitten.
Het verzinnen van een oplossing is ook niet wat het meeste tijd kost. Daarna moeten nog allerlei afdelingen en tafels binnen en buiten NS 'er iets van vinden'. Uitvoerbaarheid/bijstuurbaarheid, overwegveigheid, geluidsproductie en you name it. En als iedereen er wat van heeft gevonden mag men weer terug naar de tekentafel en wordt het ontwerp bijgeschaafd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door webguy »

Maar daar heb je toch allerlei normen voor neem ik aan? Geluid weet je zo'n beetje wel, overwegen kan je simuleren, etc.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Suus »

Er zijn iets te veel overwegen om dat allemaal te simuleren. Maar overwegen zijn inderdaad wel zo'n ding waarop dienstregelingen aangepast moeten worden, ik dacht dat vorig jaar of het jaar daarvoor een overweg in Echt door kruisingen te lang dicht zat waardoor mensen rood licht gingen negeren. Tja, daar zit je dan met je mooie planning :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

Zoiets speelde ook eens in Echt, maar de meest beruchte is die van Elst (Rijksweg-Noord).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Klaasje »

webguy schreef:Maar daar heb je toch allerlei normen voor neem ik aan? Geluid weet je zo'n beetje wel, overwegen kan je simuleren, etc.
Voor het leeuwendeel van de dingen kan je met de dikke duim heel goed bepalen wat sowieso goed gaat en waar je wat verder naar moet kijken. Voor overwegen zijn de excemplaren in de buurt van een station op een druk traject het meest kritisch. Als er geen station in de buurt is, is er vrijwel nooit wat aan de hand. Aan de andere kant blijft wel staan dat NS ook intern wel erg veel aan het overleggen is. Toch is dat geen garantie voor een goede output. Dat in het achterhoofd houdend zou trial and error regelmatig wel eens effectiever kunnen blijken.
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Niek »

Het gaat waarschijnlijk nog lang duren, maar wanneer wordt het materieel voor de treinserie's in DRGL 16 ongeveer bekend?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Suus »

Ergens eind oktober en dan nog alleen maar via de gebruikelijke circuits.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten