Het grote wintertopic 2014/2015
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Toch raar dat het buitenlandse Hafas meer lijkt te weten dan de planner van NS -o-
Ik doe ook maar wat
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Heb je specifieke voorbeelden? En was het niet toevallig zo dat je eerst de NS planner hebt geraadpleegd en toen pas HAFAS?
Ik weet beetje hoe HAFAS wordt gevoed met realtime en dat gebeurd door de leverancier van de binnenlandse planner ;)
Ik weet beetje hoe HAFAS wordt gevoed met realtime en dat gebeurd door de leverancier van de binnenlandse planner ;)
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Ik ben geen forens en ik plan dus zelden Ik ga af op de posts hiervoor, en in andere topics lees ik ook vaak dat Hafas vaak als betrouwbaardere bron wordt beschouwd dan NS..
Ik doe ook maar wat
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Hafas _O_
Als ik op m'n laptop plan doe ik dat tegenwoordig alleen nog maar via Hafas, lekker snel, zonder poespas en altijd supersnel up-to-date! :Y
Als ik op m'n laptop plan doe ik dat tegenwoordig alleen nog maar via Hafas, lekker snel, zonder poespas en altijd supersnel up-to-date! :Y
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Ik moet toegeven dat een random check in Rijdendetreinen toch wel laat zien dat veel treinen verlengd rijden, onder andere 3x VIRM-IV in de s2100, ICM-III+IV+IV in de s2600 (veel composities ICM vandaag trouwens), 3x SGM-III in de s5800. Zo goed als alle treinen in de Randstad rijden in elk geval tussen 7:30 en 8:30 met twee of drie stellen. :)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Ik zou die DVS-data niet teveel vertrouwen vandaag... voor de t1718 werd vandaag consequent VIRM-8 gemeld, maar dat was toch echt maar een zesje. Komisch ook als je op OVtijden kijkt, daar zie je dus de 1718 met VIRM-8 op Utrecht Centraal aankomen en vervolgens rijdt de kerende t1723 met VIRM-6
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Arnhem - Utrecht was vanochtend weer heerlijk haringen in een ton...
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Terwijl het volgens mij geen probleem was geweest om tot een uur of 12 daar gewoon de normale treinen te laten rijden.
Ik kan niet begrijpen dat ze op dit soort dagen niet een eenvoudigere personeelsinzet kunnen toepassen waarbij het personeel met de treinen mee pendelt, zodat het geen probleem zou moeten zijn 's ochtends meer series te laten rijden dan 's middags.
Ik kan niet begrijpen dat ze op dit soort dagen niet een eenvoudigere personeelsinzet kunnen toepassen waarbij het personeel met de treinen mee pendelt, zodat het geen probleem zou moeten zijn 's ochtends meer series te laten rijden dan 's middags.
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Ik snap nog steeds niet waarom dan. :?Door een aangepaste dienstregeling te rijden is er meer ruimte om eventuele winterse storingen op te lossen en ontstaan er minder snel files op het spoor.
Het zorgt er hoogstens voor dat er (bij wijze van spreken) maar 1 trein vertraging oploopt in plaats van drie, maar dat is dus meer omdat die andere twee niet rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Ok, een voorbeeld:Meltrain schreef:Ik snap nog steeds niet waarom dan. :?Door een aangepaste dienstregeling te rijden is er meer ruimte om eventuele winterse storingen op te lossen en ontstaan er minder snel files op het spoor.
Het zorgt er hoogstens voor dat er (bij wijze van spreken) maar 1 trein vertraging oploopt in plaats van drie, maar dat is dus meer omdat die andere twee niet rijden.
Stel dat er voor Veenendaal-De Klomp iets gebeurt (kapotte trein of bovenleiding bijv.) waardoor er daar geen treinen richting Arnhem kunnen rijden. Op het moment dat dat bekend wordt zijn er al 2 of 3 andere treinen onderweg tussen Utrecht en Arnhem, die moeten dan achteraan aansluiten. Omdat je de treinen niet bumper aan bumper kan stilzetten, is het mogelijk dat er tot Maarn treinen staan (afhankelijk van de precieze plaats van de storing). Dan staan die treinen de sprinters naar Veenendaal en Rhenen in de weg, waardoor die ook niet kunnen rijden, terwijl er op hun route helemaal geen storing is.
Als je het aantal treinen tussen Utrecht en Arnhem verminderd, hoeven er ook minder achter elkaar te stoppen waardoor de file verkort wordt. Daardoor wordt het spoor naar Rhenen nu wel toegankelijk voor de sprinters, waardoor er dus uiteindelijk minder vertragingen zijn.
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
En toch.........het valt me nog niet eens tegen:WSM schreef:In Zwitserland zullen wel helemaal geen treinen meer rijden morgen met zo extreem veel sneeuw.
http://fahrplan.sbb.ch/bin/help.exe/dn? ... p_external
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
De VVD heeft de staatssecretaris ter verantwoording geroepen om deze actie.
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Kamer zet vraagtekens bij winterregeling NS
De Tweede Kamer wil van staatssecretaris Mansveld weten waarom de NS de dienstregeling heeft aangepast, terwijl het tot nu toe meevalt met het winterweer. De oppositiepartijen CDA, PVV en eenmansfractie Van Vliet hebben geen goed woord over voor het besluit van de NS om vandaag de helft minder treinen te laten rijden in de Randstad.
"Dit paardenmiddel is echt belachelijk. Er is nauwelijks sneeuw gevallen. De NS heeft dit veel te snel besloten", zegt CDA-Kamerlid Van Helvert. Hij vergelijkt het NS-besluit met een arts die zijn patiënt in een isoleercel zet om een griepje te voorkomen. "De helft van de treinritten valt uit, nog voordat er maar een vlokje sneeuw is gevallen", zegt PVV-Kamerlid Madlener. "Dit is te gek voor woorden."
Ergenis
Andere partijen zoals PvdA, VVD, D66, GroenLinks, ChristenUnie, SGP en de eenmansfractie Klein hebben nog geen oordeel over de aanpak van de NS. In een brief moet de staatssecretaris duidelijkheid geven over de aanpak van de spoorwegen. "Ik snap de ergernis van reizigers heel goed, maar de winterdienstregeling is er niet voor niets", zegt PvdA-Kamerlid Hoogland. Hij wijst erop dat de Kamer enkele jaren geleden om zo'n aangepaste dienstregeling heeft gevraagd, na grote spoorproblemen wegens het winterweer.
New York
Regeringspartij VVD vindt ook dat "we ons hoofd koel moeten houden", maar wil wel een evaluatie van de winterregeling. Afgelopen zaterdag liep het treinverkeer vast, terwijl er geen winterregeling was. Vandaag viel er minder sneeuw dan was voorspeld. "Het weer is ook moeilijk te voorspellen. Kijk maar wat er in New York gebeurde", zegt VVD-Kamerlid De Boer.
D66-Kamerlid Van Veldhoven is juist blij dat er vandaag geen problemen op het spoor waren. Ze wil wel een brief en een evaluatie. "Maar laten we nu niet iedere keer als er geen trein rijdt of als het juist niet sneeuwt om een aparte brief of een debat vragen."
Een woordvoerder van de NS heeft laten weten dat de NS geen spijt heeft van de keuze om bij voorbaat een winterdienstregeling in te voeren.
De Tweede Kamer wil van staatssecretaris Mansveld weten waarom de NS de dienstregeling heeft aangepast, terwijl het tot nu toe meevalt met het winterweer. De oppositiepartijen CDA, PVV en eenmansfractie Van Vliet hebben geen goed woord over voor het besluit van de NS om vandaag de helft minder treinen te laten rijden in de Randstad.
"Dit paardenmiddel is echt belachelijk. Er is nauwelijks sneeuw gevallen. De NS heeft dit veel te snel besloten", zegt CDA-Kamerlid Van Helvert. Hij vergelijkt het NS-besluit met een arts die zijn patiënt in een isoleercel zet om een griepje te voorkomen. "De helft van de treinritten valt uit, nog voordat er maar een vlokje sneeuw is gevallen", zegt PVV-Kamerlid Madlener. "Dit is te gek voor woorden."
Ergenis
Andere partijen zoals PvdA, VVD, D66, GroenLinks, ChristenUnie, SGP en de eenmansfractie Klein hebben nog geen oordeel over de aanpak van de NS. In een brief moet de staatssecretaris duidelijkheid geven over de aanpak van de spoorwegen. "Ik snap de ergernis van reizigers heel goed, maar de winterdienstregeling is er niet voor niets", zegt PvdA-Kamerlid Hoogland. Hij wijst erop dat de Kamer enkele jaren geleden om zo'n aangepaste dienstregeling heeft gevraagd, na grote spoorproblemen wegens het winterweer.
New York
Regeringspartij VVD vindt ook dat "we ons hoofd koel moeten houden", maar wil wel een evaluatie van de winterregeling. Afgelopen zaterdag liep het treinverkeer vast, terwijl er geen winterregeling was. Vandaag viel er minder sneeuw dan was voorspeld. "Het weer is ook moeilijk te voorspellen. Kijk maar wat er in New York gebeurde", zegt VVD-Kamerlid De Boer.
D66-Kamerlid Van Veldhoven is juist blij dat er vandaag geen problemen op het spoor waren. Ze wil wel een brief en een evaluatie. "Maar laten we nu niet iedere keer als er geen trein rijdt of als het juist niet sneeuwt om een aparte brief of een debat vragen."
Een woordvoerder van de NS heeft laten weten dat de NS geen spijt heeft van de keuze om bij voorbaat een winterdienstregeling in te voeren.
Komt wel goed schatje.
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Haha, ja, hoe kut het ook is. Uiteindelijk bepaald de Tweede Kamer wat de NS doet. Maar ja, dat vergeten de meeste mensen natuurlijk.
🍉
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Men moet weer onnodig zeiken. Stel dat er bij een volledige dienstregeling wel veel sneeuw is gevallen. Dan was de puinhoop niet te overzien en werd er ook commentaar geleverd. De winterdienstregeling is een voorzorgsmaatregel. Dat men de overblijvende treinen niet verlengd is wel een terechte klacht.
Overigens verbaasd me dat andere vervoerders wel de volledige dienstregeling handhaven, met name Breng/Connexxion die de s30700 handhaafd. Die serie biedt nu de s3100 is uitgevallen geen enkele relevante treinaansluiting meer. Zou wel rustig in die treinen zijn geweest.
Overigens verbaasd me dat andere vervoerders wel de volledige dienstregeling handhaven, met name Breng/Connexxion die de s30700 handhaafd. Die serie biedt nu de s3100 is uitgevallen geen enkele relevante treinaansluiting meer. Zou wel rustig in die treinen zijn geweest.
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Dit is niet waar ook maar iemand om gevraagd heeft hoor. Ja de producent van Sudokuboekjes misschien. Een OPLOSSING voor winterproblemen. Niet "een alternatief scenario waarvan het niet uitmaakt als dat ook kut is". :neg:Thom91 schreef: "Ik snap de ergernis van reizigers heel goed, maar de winterdienstregeling is er niet voor niets", zegt PvdA-Kamerlid Hoogland. Hij wijst erop dat de Kamer enkele jaren geleden om zo'n aangepaste dienstregeling heeft gevraagd, na grote spoorproblemen wegens het winterweer.
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Het blijft opvallend hoe iedereen iedere winterse dag de hele discussie weer over gaat doen. Elke keer weer lees je hier en in de berichten uit de Tweede Kamer hoe het zoveel beter zou kunnen. Is de dienstregeling aangepast, hadden ze dat niet moeten doen. Is de dienstregeling niet aangepast, hadden ze dat wel moeten doen. Vervolgens komende dezelfde argumenten iedere keer weer voorbij. Dat maakt dat ik eigenlijk wel een beetje klaar ben met de discussie - los van wat ik vind van LUD en de inzet van LUD vandaag.
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Ga toch weg man, op geen enkel moment is er WEL sneeuw gevallen en "dankzij LUD" de treindienst niet in elkaar gedonderd. Niet deze winter, niet vorige winter, niet welke winter dan ook. LUD is een bout-idee.Berk-24 schreef:Men moet weer onnodig zeiken. Stel dat er bij een volledige dienstregeling wel veel sneeuw is gevallen. Dan was de puinhoop niet te overzien en werd er ook commentaar geleverd. De winterdienstregeling is een voorzorgsmaatregel.
En laten we niet vergeten dat de weersomstandigheden vandaag precies waren zoals de verwachting was. Er waren sneeuwbuien, de temperatuur is ruim boven nul gebleven. Om op basis daarvan je LUD uit de kast te gaan trekken is, zoals gebleken is, volstrekt belachelijk. Dat is gewoon "lekker reizigertje duperen". Waardeloos bedrijf.
Oh en @Wubbo: Je zal mij niet horen zeggen "ze hadden de dienstregeling aan moeten passen". Als die achterlijk gecompliceerde pretparkroosters gewoon eens normaal afgeschaft worden, heb je heel geen LUD nodig om je boel onder controle te houden. Maar nee, het verwende volk weigert "rondjes om de kerk" te rijden, en daarom hebben we dit gezeik dus elke keer. Bah. Ik ben er ook wel een keer klaar mee inderdaad.
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Vergeet niet Fles, weinig spoorbedrijven waar ook ter wereld presteren beter dan de NS. De NS rijdt overal zeer frequent en de betrouwbaarheid is hoog. Dat doen maar weinig spoorbedrijven. Kijk maar naar de zuiderburen.
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Dat is dan ook wel het meest trieste voorbeeld, wat je aan kunt halen.Berk-24 schreef:....Kijk maar naar de zuiderburen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Wat je zegt klopt wel Wubbo, maar is een eigenschap die Nederlanders sowieso wel hebben. Ze moeten wat te klagen hebben. En op zich vind ik het allemaal wel prima hoor, die LUD-jes.
Maar ik blijf het toch frappant vinden dat de regionalen wel gewoon kunnen rijden en de NS niet. Is het dan echt de schaal waarop NS rijdt? Want in dat geval ontkom je gewoon niet aan aangepaste dienstregelingen met sneeuw en weet ik veel wat. Misschien moet NS dan toch voorbeeld nemen aan de regionalen en ook lange trajecten in stukken gaan knippen. Ja, de langeafstandsreiziger moet dan misschien wat vaker overstappen en de reis duurt dan misschien wat langer, maar het lijkt mij een stuk robuuster dan het protocol wat er nu gehanteerd word.
Al zal ik vast wel wat over het hoofd zien waardoor mijn visie totaal niet realistisch is.
Maar ik blijf het toch frappant vinden dat de regionalen wel gewoon kunnen rijden en de NS niet. Is het dan echt de schaal waarop NS rijdt? Want in dat geval ontkom je gewoon niet aan aangepaste dienstregelingen met sneeuw en weet ik veel wat. Misschien moet NS dan toch voorbeeld nemen aan de regionalen en ook lange trajecten in stukken gaan knippen. Ja, de langeafstandsreiziger moet dan misschien wat vaker overstappen en de reis duurt dan misschien wat langer, maar het lijkt mij een stuk robuuster dan het protocol wat er nu gehanteerd word.
Al zal ik vast wel wat over het hoofd zien waardoor mijn visie totaal niet realistisch is.
🍉
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Ik denk dat het meer haantjesgedrag is van "kijk, ons bedrijf rijdt tijdens winterweer wel een kwartiersdienst op gedeeltelijk enkelspoor, dus doen we het beter dan NS".
Wacht, Rotterdam- Hoek van Holland rijdt wel een kwartiersdienst.
Wacht, Rotterdam- Hoek van Holland rijdt wel een kwartiersdienst.
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Haantjesgedrag of niet, ze doen het WEL!
En ik verwacht echt niet dat ik zonder vertraging van Rotterdam naar Groningen kan reizen met een meter sneeuw, maar iets is er dus waardoor het wel kan. De vraag is alleen wat dat is.
Edit: Kijk dat traject is ook een korte lijn, ik denk dat het pendelen tussen stations de beste oplossing is voor deze problemen. Dus bijvoorbeeld als je normaal rechtstreeks van Rotterdam naar Groningen gaat, dat je met LUD nu moet overstappen in Gouda, Utrecht, Amersfoort en Zwolle. Is misschien vervelend voor de reiziger, maar de olievlek blijft dan beperkt denk ik.
En ik verwacht echt niet dat ik zonder vertraging van Rotterdam naar Groningen kan reizen met een meter sneeuw, maar iets is er dus waardoor het wel kan. De vraag is alleen wat dat is.
Edit: Kijk dat traject is ook een korte lijn, ik denk dat het pendelen tussen stations de beste oplossing is voor deze problemen. Dus bijvoorbeeld als je normaal rechtstreeks van Rotterdam naar Groningen gaat, dat je met LUD nu moet overstappen in Gouda, Utrecht, Amersfoort en Zwolle. Is misschien vervelend voor de reiziger, maar de olievlek blijft dan beperkt denk ik.
Laatst gewijzigd door Hainje op do 29 jan 2015, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Re: Het grote wintertopic 2014/2015
Maar goed, morgen hebben we weer een normale dienstregeling. *O*
http://www.ns.nl/calamiteiten/winterdie ... ari/detail
http://www.ns.nl/calamiteiten/winterdie ... ari/detail
Laatst gewijzigd door isadora op do 29 jan 2015, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 181 gasten