Het grote wintertopic 2014/2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Ardan »

Toch raar dat het buitenlandse Hafas meer lijkt te weten dan de planner van NS -o-
Ik doe ook maar wat
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Somoht »

Heb je specifieke voorbeelden? En was het niet toevallig zo dat je eerst de NS planner hebt geraadpleegd en toen pas HAFAS?

Ik weet beetje hoe HAFAS wordt gevoed met realtime en dat gebeurd door de leverancier van de binnenlandse planner ;)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Ardan »

Ik ben geen forens en ik plan dus zelden :P Ik ga af op de posts hiervoor, en in andere topics lees ik ook vaak dat Hafas vaak als betrouwbaardere bron wordt beschouwd dan NS..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Z2N »

Hafas _O_

Als ik op m'n laptop plan doe ik dat tegenwoordig alleen nog maar via Hafas, lekker snel, zonder poespas en altijd supersnel up-to-date! :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Daelea »

Ik moet toegeven dat een random check in Rijdendetreinen toch wel laat zien dat veel treinen verlengd rijden, onder andere 3x VIRM-IV in de s2100, ICM-III+IV+IV in de s2600 (veel composities ICM vandaag trouwens), 3x SGM-III in de s5800. Zo goed als alle treinen in de Randstad rijden in elk geval tussen 7:30 en 8:30 met twee of drie stellen. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Daniel »

Ik zou die DVS-data niet teveel vertrouwen vandaag... voor de t1718 werd vandaag consequent VIRM-8 gemeld, maar dat was toch echt maar een zesje. Komisch ook als je op OVtijden kijkt, daar zie je dus de 1718 met VIRM-8 op Utrecht Centraal aankomen en vervolgens rijdt de kerende t1723 met VIRM-6 :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door webguy »

Arnhem - Utrecht was vanochtend weer heerlijk haringen in een ton...
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Zugführer »

Terwijl het volgens mij geen probleem was geweest om tot een uur of 12 daar gewoon de normale treinen te laten rijden.
Ik kan niet begrijpen dat ze op dit soort dagen niet een eenvoudigere personeelsinzet kunnen toepassen waarbij het personeel met de treinen mee pendelt, zodat het geen probleem zou moeten zijn 's ochtends meer series te laten rijden dan 's middags.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Meltrain »

Door een aangepaste dienstregeling te rijden is er meer ruimte om eventuele winterse storingen op te lossen en ontstaan er minder snel files op het spoor.
Ik snap nog steeds niet waarom dan. :?
Het zorgt er hoogstens voor dat er (bij wijze van spreken) maar 1 trein vertraging oploopt in plaats van drie, maar dat is dus meer omdat die andere twee niet rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door verfmeer »

Meltrain schreef:
Door een aangepaste dienstregeling te rijden is er meer ruimte om eventuele winterse storingen op te lossen en ontstaan er minder snel files op het spoor.
Ik snap nog steeds niet waarom dan. :?
Het zorgt er hoogstens voor dat er (bij wijze van spreken) maar 1 trein vertraging oploopt in plaats van drie, maar dat is dus meer omdat die andere twee niet rijden.
Ok, een voorbeeld:

Stel dat er voor Veenendaal-De Klomp iets gebeurt (kapotte trein of bovenleiding bijv.) waardoor er daar geen treinen richting Arnhem kunnen rijden. Op het moment dat dat bekend wordt zijn er al 2 of 3 andere treinen onderweg tussen Utrecht en Arnhem, die moeten dan achteraan aansluiten. Omdat je de treinen niet bumper aan bumper kan stilzetten, is het mogelijk dat er tot Maarn treinen staan (afhankelijk van de precieze plaats van de storing). Dan staan die treinen de sprinters naar Veenendaal en Rhenen in de weg, waardoor die ook niet kunnen rijden, terwijl er op hun route helemaal geen storing is.
Als je het aantal treinen tussen Utrecht en Arnhem verminderd, hoeven er ook minder achter elkaar te stoppen waardoor de file verkort wordt. Daardoor wordt het spoor naar Rhenen nu wel toegankelijk voor de sprinters, waardoor er dus uiteindelijk minder vertragingen zijn.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door isadora »

WSM schreef:In Zwitserland zullen wel helemaal geen treinen meer rijden morgen met zo extreem veel sneeuw.
En toch.........het valt me nog niet eens tegen:
http://fahrplan.sbb.ch/bin/help.exe/dn? ... p_external
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Fles »

Afbeelding
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door waldo79 »

De VVD heeft de staatssecretaris ter verantwoording geroepen om deze actie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Thom91 »

Kamer zet vraagtekens bij winterregeling NS

De Tweede Kamer wil van staatssecretaris Mansveld weten waarom de NS de dienstregeling heeft aangepast, terwijl het tot nu toe meevalt met het winterweer. De oppositiepartijen CDA, PVV en eenmansfractie Van Vliet hebben geen goed woord over voor het besluit van de NS om vandaag de helft minder treinen te laten rijden in de Randstad.

"Dit paardenmiddel is echt belachelijk. Er is nauwelijks sneeuw gevallen. De NS heeft dit veel te snel besloten", zegt CDA-Kamerlid Van Helvert. Hij vergelijkt het NS-besluit met een arts die zijn patiënt in een isoleercel zet om een griepje te voorkomen. "De helft van de treinritten valt uit, nog voordat er maar een vlokje sneeuw is gevallen", zegt PVV-Kamerlid Madlener. "Dit is te gek voor woorden."

Ergenis

Andere partijen zoals PvdA, VVD, D66, GroenLinks, ChristenUnie, SGP en de eenmansfractie Klein hebben nog geen oordeel over de aanpak van de NS. In een brief moet de staatssecretaris duidelijkheid geven over de aanpak van de spoorwegen. "Ik snap de ergernis van reizigers heel goed, maar de winterdienstregeling is er niet voor niets", zegt PvdA-Kamerlid Hoogland. Hij wijst erop dat de Kamer enkele jaren geleden om zo'n aangepaste dienstregeling heeft gevraagd, na grote spoorproblemen wegens het winterweer.

New York

Regeringspartij VVD vindt ook dat "we ons hoofd koel moeten houden", maar wil wel een evaluatie van de winterregeling. Afgelopen zaterdag liep het treinverkeer vast, terwijl er geen winterregeling was. Vandaag viel er minder sneeuw dan was voorspeld. "Het weer is ook moeilijk te voorspellen. Kijk maar wat er in New York gebeurde", zegt VVD-Kamerlid De Boer.

D66-Kamerlid Van Veldhoven is juist blij dat er vandaag geen problemen op het spoor waren. Ze wil wel een brief en een evaluatie. "Maar laten we nu niet iedere keer als er geen trein rijdt of als het juist niet sneeuwt om een aparte brief of een debat vragen."

Een woordvoerder van de NS heeft laten weten dat de NS geen spijt heeft van de keuze om bij voorbaat een winterdienstregeling in te voeren.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Hainje »

Haha, ja, hoe kut het ook is. Uiteindelijk bepaald de Tweede Kamer wat de NS doet. Maar ja, dat vergeten de meeste mensen natuurlijk.
🍉
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Berk-24 »

Men moet weer onnodig zeiken. Stel dat er bij een volledige dienstregeling wel veel sneeuw is gevallen. Dan was de puinhoop niet te overzien en werd er ook commentaar geleverd. De winterdienstregeling is een voorzorgsmaatregel. Dat men de overblijvende treinen niet verlengd is wel een terechte klacht.

Overigens verbaasd me dat andere vervoerders wel de volledige dienstregeling handhaven, met name Breng/Connexxion die de s30700 handhaafd. Die serie biedt nu de s3100 is uitgevallen geen enkele relevante treinaansluiting meer. Zou wel rustig in die treinen zijn geweest.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Fles »

Thom91 schreef: "Ik snap de ergernis van reizigers heel goed, maar de winterdienstregeling is er niet voor niets", zegt PvdA-Kamerlid Hoogland. Hij wijst erop dat de Kamer enkele jaren geleden om zo'n aangepaste dienstregeling heeft gevraagd, na grote spoorproblemen wegens het winterweer.
Dit is niet waar ook maar iemand om gevraagd heeft hoor. Ja de producent van Sudokuboekjes misschien. Een OPLOSSING voor winterproblemen. Niet "een alternatief scenario waarvan het niet uitmaakt als dat ook kut is". :neg:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Wubbo »

Het blijft opvallend hoe iedereen iedere winterse dag de hele discussie weer over gaat doen. Elke keer weer lees je hier en in de berichten uit de Tweede Kamer hoe het zoveel beter zou kunnen. Is de dienstregeling aangepast, hadden ze dat niet moeten doen. Is de dienstregeling niet aangepast, hadden ze dat wel moeten doen. Vervolgens komende dezelfde argumenten iedere keer weer voorbij. Dat maakt dat ik eigenlijk wel een beetje klaar ben met de discussie - los van wat ik vind van LUD en de inzet van LUD vandaag.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Fles »

Berk-24 schreef:Men moet weer onnodig zeiken. Stel dat er bij een volledige dienstregeling wel veel sneeuw is gevallen. Dan was de puinhoop niet te overzien en werd er ook commentaar geleverd. De winterdienstregeling is een voorzorgsmaatregel.
Ga toch weg man, op geen enkel moment is er WEL sneeuw gevallen en "dankzij LUD" de treindienst niet in elkaar gedonderd. Niet deze winter, niet vorige winter, niet welke winter dan ook. LUD is een bout-idee.

En laten we niet vergeten dat de weersomstandigheden vandaag precies waren zoals de verwachting was. Er waren sneeuwbuien, de temperatuur is ruim boven nul gebleven. Om op basis daarvan je LUD uit de kast te gaan trekken is, zoals gebleken is, volstrekt belachelijk. Dat is gewoon "lekker reizigertje duperen". Waardeloos bedrijf.

Oh en @Wubbo: Je zal mij niet horen zeggen "ze hadden de dienstregeling aan moeten passen". Als die achterlijk gecompliceerde pretparkroosters gewoon eens normaal afgeschaft worden, heb je heel geen LUD nodig om je boel onder controle te houden. Maar nee, het verwende volk weigert "rondjes om de kerk" te rijden, en daarom hebben we dit gezeik dus elke keer. Bah. Ik ben er ook wel een keer klaar mee inderdaad.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Berk-24 »

Vergeet niet Fles, weinig spoorbedrijven waar ook ter wereld presteren beter dan de NS. De NS rijdt overal zeer frequent en de betrouwbaarheid is hoog. Dat doen maar weinig spoorbedrijven. Kijk maar naar de zuiderburen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door isadora »

Berk-24 schreef:....Kijk maar naar de zuiderburen.
Dat is dan ook wel het meest trieste voorbeeld, wat je aan kunt halen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Hainje »

Wat je zegt klopt wel Wubbo, maar is een eigenschap die Nederlanders sowieso wel hebben. Ze moeten wat te klagen hebben. En op zich vind ik het allemaal wel prima hoor, die LUD-jes.

Maar ik blijf het toch frappant vinden dat de regionalen wel gewoon kunnen rijden en de NS niet. Is het dan echt de schaal waarop NS rijdt? Want in dat geval ontkom je gewoon niet aan aangepaste dienstregelingen met sneeuw en weet ik veel wat. Misschien moet NS dan toch voorbeeld nemen aan de regionalen en ook lange trajecten in stukken gaan knippen. Ja, de langeafstandsreiziger moet dan misschien wat vaker overstappen en de reis duurt dan misschien wat langer, maar het lijkt mij een stuk robuuster dan het protocol wat er nu gehanteerd word.

Al zal ik vast wel wat over het hoofd zien waardoor mijn visie totaal niet realistisch is.
🍉
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Berk-24 »

Ik denk dat het meer haantjesgedrag is van "kijk, ons bedrijf rijdt tijdens winterweer wel een kwartiersdienst op gedeeltelijk enkelspoor, dus doen we het beter dan NS".

Wacht, Rotterdam- Hoek van Holland rijdt wel een kwartiersdienst.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Hainje »

Haantjesgedrag of niet, ze doen het WEL!
En ik verwacht echt niet dat ik zonder vertraging van Rotterdam naar Groningen kan reizen met een meter sneeuw, maar iets is er dus waardoor het wel kan. De vraag is alleen wat dat is.

Edit: Kijk dat traject is ook een korte lijn, ik denk dat het pendelen tussen stations de beste oplossing is voor deze problemen. Dus bijvoorbeeld als je normaal rechtstreeks van Rotterdam naar Groningen gaat, dat je met LUD nu moet overstappen in Gouda, Utrecht, Amersfoort en Zwolle. Is misschien vervelend voor de reiziger, maar de olievlek blijft dan beperkt denk ik.
Laatst gewijzigd door Hainje op do 29 jan 2015, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door isadora »

Maar goed, morgen hebben we weer een normale dienstregeling. *O*

http://www.ns.nl/calamiteiten/winterdie ... ari/detail
Laatst gewijzigd door isadora op do 29 jan 2015, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten