Statler Rail schreef:Ja, "officieel" zou NS die Flirts nodig hebben omdat er door de OV-kaart voor MBO'ers anders te weinig treinen zouden zijn. Bullshit natuurlijk, maar zogenaamd daarom konden ze versneld via een onderhandse procedure worden gekocht, waardoor ze mooi op tijd voor de concessie Limburg geleverd kunnen worden. En de andere vervoerders achter het net vissen. En mocht NS Limburg onverhoopt toch niet winnen, dan zijn ze altijd nog ergens op het onbedreigde hoofdrailnet in te zetten.
Je overschat de slimheid van NS nogal. NS dacht op het HRN de dingen te kunnen doen als Arriva en Veolia: u eist het niet? Dan leveren wij het niet. Door het politieke reactie daarop zijn de laatste 2 opties voor de Sanitair Loze Treinen (SLT) niet gelicht. Geen probleem, het oude Plan V kon nog wel even mee. Echter ondertussen loopt Plan V op zijn laatste poten. Is vrijwel al het ICR nodig om Arriva van de HSL te houden. En het vervoer neemt (in de spits) de komende jaren niet af omdat men bezuinigen op de OV studentenkaart toch niet aandurft. NS had de aanbesteding voor sprinter materieel veel eerder moeten beginnen. Door dat niet te doen is nu een paniekbestelling nodig bij Stadler voor het HRN. Zonder deze bestelling ontstaat teveel politiek gedoe over overvolle treinen als Plan V aan de kant gaat. En dan weet je als NS vrijwel zeker dat vanaf 2025 het HRN (deels) in de openbare aanbesteding gaat.