Rondje Duitsland
Rondje Duitsland
Afgelopen week heb ik een rondje Duitsland gedaan: Amsterdam- Hannover- Würzburg- Bamberg (Beieren)- Würzburg- Frankfurt- Giessen- Siegen- Keulen- Venlo. Tevens ben ik nog een dagje naar Duisburg op en neer gegaan met ICE Internationaal.
Doordat de reis een beetje anders verliep dan verwacht, hou ik het simpel en post ik de foto's, ipv een heel reisverslag te maken. Volgende keer (juni 2009) beter.
Station Bamberg, RB naar Schweinfurt, laat in de middag.
Station Bamberg, RE naar Hof, met achter dit stel een stel voor Bayreuth, nog wat later op de middag.
Volgende ochtend was het iets meer fotogeniek weer :D
Met deze trein ging ik vanaf Bamberg naar Würzburg. Onderweg had de trein 2 keer een snelremming, en een keer was ie helemaal afgeslagen. Een Betriebsfahler, werd er omgeroepen. Overigens is de ongeveer 100 kilometer naar Wurzburg helemaal onder de draad, een beetje het t9100 effect dus hier. Maar wel comfortabele treinen, en een mooie route die slingert door het Main-dal. Onderweg kom je nog langs 2 enorme energie (kern) centrales, die wel mooi afsteken tegen de kale velden als je er van houdt.
Nog meer BR 612, nu in Würzburg. Blijkbaar is dit het domein van die stellen, want je komt ze daar overal tegen.
Mooi glimmende 143 loc met een RE naar Stuttgart HBF in Würzburg.
Achtung aus Gleiss 3, der Zug fährt durch, dus maar even fototoestel gepakt... Station Giessen.
Abbelio naar Essen HBF in Siegen. De omroep had het over: Der Privatbahn nach... Met mijn niet zo zeer goede Duits dacht ik dat het een besloten trein zou zijn oid.
Lightrail meuk diesel in Siegen.
Nu vanaf de andere kant...
Draaischijf, met een historisch stoomloc in een van de openingen. (als je inzoomt, zie het)
Volgens mij een van de kortste stationsnamen die ik ooit ben tegengekomen.
Dienstregelingen uit vervlogen tijden, nog voordat er in Duitsland een vast uurpatroon was ingevoerd.
Toen vertrokken er nog IC's naar Frankfurt vanaf Au.
Nu vertrekt er echter alleen maar eens per uur deze boemel naar Limburg/Lahn, waar je weer kan overstappen voor Frankfurt.
Dezelfde maatschappij heeft ook een BR628 rijden uitgedost in eigen huisstijl, maar die kon ik helaas net niet op de foto zetten.
Station Troisdorf. Over de middensporen razen de ICE's tussen Keulen en Frankfurt langs. Het goederen verkeer rijdt helaas achter de geluidschermen zodat ze hier niet fotografeerbaar zijn.
Langsrazende IC met 200 km/h, is voor een leek met een nieuw fototoestel niet te doen om een mooie foto te krijgen op die snelheid... Wel mooi om te zien is de damp die van de bovenleiding afkomt door het brute snelheidsgeweld i.c.m het slechte weer.
Een 'oudje' door station Keulen Deutz.
Station Keulen. Dit treintype ken ik nog helemaal niet. Ziet er een beetje uit als een Taurus loc zo op het eerste gezicht vind ik, wel mooi ontwerp. Jammer genoeg is de trein vanaf de zijkanten helemaal vol geplakt met reclame over... deze trein zelf
Een Thalys in Duitsland had ik nog niet :D
Een wat minder geslaagde foto van 2 van Europa's mooiste treinen.
Daarna met ICE international naar Amsterdam gegaan, en in het barrijtuig geploft. Het was zo druk dat ik niet eens een poging heb gedaan om een plaats te zoeken, en de bar niet meer ben uitgekomen tot Amsterdam.
Conducteur vroeg daar ook niet om een treinkaartje, terwijl ik hem de rest van de trein wel zag controleren.
Van dat bier moet je op een gegeven moment naar de wc, dus dacht dat doen we maar in de Anschluss Intercity Zug naar Hoorn.
Maar helaas, de enige wc in de trein was defect, wat van het laatste half uurtje een iets minder relaxt ritje maakte.
Doordat de reis een beetje anders verliep dan verwacht, hou ik het simpel en post ik de foto's, ipv een heel reisverslag te maken. Volgende keer (juni 2009) beter.
Station Bamberg, RB naar Schweinfurt, laat in de middag.
Station Bamberg, RE naar Hof, met achter dit stel een stel voor Bayreuth, nog wat later op de middag.
Volgende ochtend was het iets meer fotogeniek weer :D
Met deze trein ging ik vanaf Bamberg naar Würzburg. Onderweg had de trein 2 keer een snelremming, en een keer was ie helemaal afgeslagen. Een Betriebsfahler, werd er omgeroepen. Overigens is de ongeveer 100 kilometer naar Wurzburg helemaal onder de draad, een beetje het t9100 effect dus hier. Maar wel comfortabele treinen, en een mooie route die slingert door het Main-dal. Onderweg kom je nog langs 2 enorme energie (kern) centrales, die wel mooi afsteken tegen de kale velden als je er van houdt.
Nog meer BR 612, nu in Würzburg. Blijkbaar is dit het domein van die stellen, want je komt ze daar overal tegen.
Mooi glimmende 143 loc met een RE naar Stuttgart HBF in Würzburg.
Achtung aus Gleiss 3, der Zug fährt durch, dus maar even fototoestel gepakt... Station Giessen.
Abbelio naar Essen HBF in Siegen. De omroep had het over: Der Privatbahn nach... Met mijn niet zo zeer goede Duits dacht ik dat het een besloten trein zou zijn oid.
Lightrail meuk diesel in Siegen.
Nu vanaf de andere kant...
Draaischijf, met een historisch stoomloc in een van de openingen. (als je inzoomt, zie het)
Volgens mij een van de kortste stationsnamen die ik ooit ben tegengekomen.
Dienstregelingen uit vervlogen tijden, nog voordat er in Duitsland een vast uurpatroon was ingevoerd.
Toen vertrokken er nog IC's naar Frankfurt vanaf Au.
Nu vertrekt er echter alleen maar eens per uur deze boemel naar Limburg/Lahn, waar je weer kan overstappen voor Frankfurt.
Dezelfde maatschappij heeft ook een BR628 rijden uitgedost in eigen huisstijl, maar die kon ik helaas net niet op de foto zetten.
Station Troisdorf. Over de middensporen razen de ICE's tussen Keulen en Frankfurt langs. Het goederen verkeer rijdt helaas achter de geluidschermen zodat ze hier niet fotografeerbaar zijn.
Langsrazende IC met 200 km/h, is voor een leek met een nieuw fototoestel niet te doen om een mooie foto te krijgen op die snelheid... Wel mooi om te zien is de damp die van de bovenleiding afkomt door het brute snelheidsgeweld i.c.m het slechte weer.
Een 'oudje' door station Keulen Deutz.
Station Keulen. Dit treintype ken ik nog helemaal niet. Ziet er een beetje uit als een Taurus loc zo op het eerste gezicht vind ik, wel mooi ontwerp. Jammer genoeg is de trein vanaf de zijkanten helemaal vol geplakt met reclame over... deze trein zelf
Een Thalys in Duitsland had ik nog niet :D
Een wat minder geslaagde foto van 2 van Europa's mooiste treinen.
Daarna met ICE international naar Amsterdam gegaan, en in het barrijtuig geploft. Het was zo druk dat ik niet eens een poging heb gedaan om een plaats te zoeken, en de bar niet meer ben uitgekomen tot Amsterdam.
Conducteur vroeg daar ook niet om een treinkaartje, terwijl ik hem de rest van de trein wel zag controleren.
Van dat bier moet je op een gegeven moment naar de wc, dus dacht dat doen we maar in de Anschluss Intercity Zug naar Hoorn.
Maar helaas, de enige wc in de trein was defect, wat van het laatste half uurtje een iets minder relaxt ritje maakte.
Laatst gewijzigd door Caspar op za 28 feb 2009, 21:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Rondje Duitsland
klaxxon schreef:Abbelio, dat is toch van NS?
Dus niet direct.Wikipedia schreef: Abellio Rail NRW is een Duits openbaarvervoerbedrijf dat in Noordrijn-Westfalen stads- en streekvervoer aanbiedt. Het bedrijf is op 5 juli 2005 opgericht en is gevestigd te Essen. De onderneming maakt deel uit van Abellio GmbH, een dochteronderneming van de Essener Versorgungs- und Verkehrsgesellschaft mbH (EVV) waartoe ook de Essener Verkehrsaktiengesellschaft (EVAG) behoort.
Leuke foto's overigens.
Het is een spectrum.
Re: Rondje Duitsland
Zo te zien is het een DesiroML, gemaakt door Siemens. (zie Wikipedia)
Hetzelfde type is ook door de NMBS besteld. De kans is heel groot dat je ze zult tegenkomen in België, want er zijn er maar liefst 305 van besteld.
Leuke foto's verder. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Rondje Duitsland
Die treinen zijn vrij nieuw, volgens mij zijn ze pas in December in dienst genomen. Dat bedrijf is een samenwerking van Transdev en van de RATP (ja, de stadsvervoerder van Parijs). Wel een mooie trein inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Rondje Duitsland
En dat kan dan zomaar allemaal? Of met een belang van 49%? De RET en dergelijke mag toch ook niet meedoen aan andere aanbestedingen?
Het is een spectrum.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rondje Duitsland
50% voor Transdev en 50% voor RATP:
Maar dat is dan ook weer een lastige constructie, want RATP Développement is voor 95,41% van RATP (de stadsvervoerder) en 4,59% van Transdev.
En of het mag: geen idee
bron: http://www.ratp-developpement.com/our-a ... cle65.htmlCreated in 2003 within an equal share partnership between RATP Développement and TRANSDEV, EuRailCo combines both companies’ expertise in the realm of multi-mode transport networks and their command of different rail modes.
Maar dat is dan ook weer een lastige constructie, want RATP Développement is voor 95,41% van RATP (de stadsvervoerder) en 4,59% van Transdev.
bron: http://www.ratp-developpement.com/our-c ... icle2.htmlRATP Développement, 95.41% owned by RATP and 4.59% by TRANSDEV, operates, creates and rehabilitates all types of transport networks (bus, BRT, subways and automatic subways, light rails, railway networks ...) for local transport authorities worldwide.
En of het mag: geen idee
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rondje Duitsland
Dat zijn Nederlandse regels, dat een bedrijf dat op een gesloten thuismarkt opereert, niet aan openbaar aanbesteedde concessies mee mag doen.Karl schreef:De RET en dergelijke mag toch ook niet meedoen aan andere aanbestedingen?
Daar heeft een Frans bedrijf niks mee te maken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Rondje Duitsland
Er bestaat wel Europese regelgeving op dat gebied. Regelgevingen van de EU (richtlijnen 2004/17 en 2004/18) bepalen dat inbesteden is toegestaan wanneer de opdrachtgever en opdrachtnemer dezelfde rechtspersoon vormen (http://www.europadecentraal.nl/menu/507/Inbesteden.html).
Hoe de regelgeving in Frankrijk precies is en hoe RATP precies in elkaar zit, weet ik ook niet, maar RATP Développement hoeft niet dezelfde rechtspersoon als RATP te zijn. In dat geval mag het dus gewoon, denk ik. Maargoed, dat hele aanbesteden, inbesteden en alles daaromheen is de komende tijd nog genoeg voer voor juristen
Hoe de regelgeving in Frankrijk precies is en hoe RATP precies in elkaar zit, weet ik ook niet, maar RATP Développement hoeft niet dezelfde rechtspersoon als RATP te zijn. In dat geval mag het dus gewoon, denk ik. Maargoed, dat hele aanbesteden, inbesteden en alles daaromheen is de komende tijd nog genoeg voer voor juristen
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rondje Duitsland
RATP Développement is in ieder geval niet dezelfde rechtspersoon als RATP, dat lijkt me duidelijk ;)
Re: Rondje Duitsland
Dat inbesteden gaat op als bijvoorbeeld Amsterdam aan GVB in de oude vorm een concessie had verleend, dus als GVB nog een dienst van de gemeente Amsterdam was.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Rondje Duitsland
Wel. Ned Railways BV heeft alle aandelen van Abellio GmbH overgenomen. EVAG is er compleet uit.Karl schreef:klaxxon schreef:Abbelio, dat is toch van NS?Dus niet direct.Wikipedia schreef: Abellio Rail NRW is een Duits openbaarvervoerbedrijf dat in Noordrijn-Westfalen stads- en streekvervoer aanbiedt. Het bedrijf is op 5 juli 2005 opgericht en is gevestigd te Essen. De onderneming maakt deel uit van Abellio GmbH, een dochteronderneming van de Essener Versorgungs- und Verkehrsgesellschaft mbH (EVV) waartoe ook de Essener Verkehrsaktiengesellschaft (EVAG) behoort.
Dick van den Hoven
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten