Rondje Duitsland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Rondje Duitsland

Bericht door Caspar »

Afgelopen week heb ik een rondje Duitsland gedaan: Amsterdam- Hannover- Würzburg- Bamberg (Beieren)- Würzburg- Frankfurt- Giessen- Siegen- Keulen- Venlo. Tevens ben ik nog een dagje naar Duisburg op en neer gegaan met ICE Internationaal.

Doordat de reis een beetje anders verliep dan verwacht, hou ik het simpel en post ik de foto's, ipv een heel reisverslag te maken. Volgende keer (juni 2009) beter. 8-)

Afbeelding
Station Bamberg, RB naar Schweinfurt, laat in de middag.

Afbeelding
Station Bamberg, RE naar Hof, met achter dit stel een stel voor Bayreuth, nog wat later op de middag.

Afbeelding
Volgende ochtend was het iets meer fotogeniek weer :D
Met deze trein ging ik vanaf Bamberg naar Würzburg. Onderweg had de trein 2 keer een snelremming, en een keer was ie helemaal afgeslagen. Een Betriebsfahler, werd er omgeroepen. Overigens is de ongeveer 100 kilometer naar Wurzburg helemaal onder de draad, een beetje het t9100 effect dus hier. Maar wel comfortabele treinen, en een mooie route die slingert door het Main-dal. Onderweg kom je nog langs 2 enorme energie (kern) centrales, die wel mooi afsteken tegen de kale velden als je er van houdt.

Afbeelding
Nog meer BR 612, nu in Würzburg. Blijkbaar is dit het domein van die stellen, want je komt ze daar overal tegen.

Afbeelding
Mooi glimmende 143 loc met een RE naar Stuttgart HBF in Würzburg.

Afbeelding
Achtung aus Gleiss 3, der Zug fährt durch, dus maar even fototoestel gepakt... Station Giessen.

Afbeelding
Abbelio naar Essen HBF in Siegen. De omroep had het over: Der Privatbahn nach... Met mijn niet zo zeer goede Duits dacht ik dat het een besloten trein zou zijn oid.

Afbeelding
Lightrail meuk diesel in Siegen.

Afbeelding
Nu vanaf de andere kant...

Afbeelding
Draaischijf, met een historisch stoomloc in een van de openingen. (als je inzoomt, zie het)

Afbeelding
Volgens mij een van de kortste stationsnamen die ik ooit ben tegengekomen.

Afbeelding
Dienstregelingen uit vervlogen tijden, nog voordat er in Duitsland een vast uurpatroon was ingevoerd.
Toen vertrokken er nog IC's naar Frankfurt vanaf Au.

Nu vertrekt er echter alleen maar eens per uur deze boemel naar Limburg/Lahn, waar je weer kan overstappen voor Frankfurt.
Afbeelding
Dezelfde maatschappij heeft ook een BR628 rijden uitgedost in eigen huisstijl, maar die kon ik helaas net niet op de foto zetten.

Afbeelding

Afbeelding
Station Troisdorf. Over de middensporen razen de ICE's tussen Keulen en Frankfurt langs. Het goederen verkeer rijdt helaas achter de geluidschermen zodat ze hier niet fotografeerbaar zijn.

Afbeelding
Langsrazende IC met 200 km/h, is voor een leek met een nieuw fototoestel niet te doen om een mooie foto te krijgen op die snelheid... Wel mooi om te zien is de damp die van de bovenleiding afkomt door het brute snelheidsgeweld i.c.m het slechte weer.

Afbeelding
Een 'oudje' door station Keulen Deutz.

Afbeelding
Station Keulen. Dit treintype ken ik nog helemaal niet. Ziet er een beetje uit als een Taurus loc zo op het eerste gezicht vind ik, wel mooi ontwerp. Jammer genoeg is de trein vanaf de zijkanten helemaal vol geplakt met reclame over... deze trein zelf :roll:

Afbeelding
Een Thalys in Duitsland had ik nog niet :D

Afbeelding
Een wat minder geslaagde foto van 2 van Europa's mooiste treinen.

Daarna met ICE international naar Amsterdam gegaan, en in het barrijtuig geploft. Het was zo druk dat ik niet eens een poging heb gedaan om een plaats te zoeken, en de bar niet meer ben uitgekomen tot Amsterdam.
Afbeelding
Conducteur vroeg daar ook niet om een treinkaartje, terwijl ik hem de rest van de trein wel zag controleren.
Van dat bier moet je op een gegeven moment naar de wc, dus dacht dat doen we maar in de Anschluss Intercity Zug naar Hoorn.

Afbeelding
Maar helaas, de enige wc in de trein was defect, wat van het laatste half uurtje een iets minder relaxt ritje maakte.
Laatst gewijzigd door Caspar op za 28 feb 2009, 21:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Oud forumgebruiker

Re: Rondje Duitsland

Bericht door Oud forumgebruiker »

Abbelio, dat is toch van NS?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Rondje Duitsland

Bericht door Karl »

klaxxon schreef:Abbelio, dat is toch van NS?
Wikipedia schreef: Abellio Rail NRW is een Duits openbaarvervoerbedrijf dat in Noordrijn-Westfalen stads- en streekvervoer aanbiedt. Het bedrijf is op 5 juli 2005 opgericht en is gevestigd te Essen. De onderneming maakt deel uit van Abellio GmbH, een dochteronderneming van de Essener Versorgungs- und Verkehrsgesellschaft mbH (EVV) waartoe ook de Essener Verkehrsaktiengesellschaft (EVAG) behoort.
Dus niet direct.

Leuke foto's overigens.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rondje Duitsland

Bericht door Meltrain »

Caspar schreef: Afbeelding
Station Keulen. Dit treintype ken ik nog helemaal niet. Ziet er een beetje uit als een Taurus loc zo op het eerste gezicht vind ik, wel mooi ontwerp. Jammer genoeg is de trein vanaf de zijkanten helemaal vol geplakt met reclame over... deze trein zelf :roll:
Zo te zien is het een DesiroML, gemaakt door Siemens. (zie Wikipedia)
Hetzelfde type is ook door de NMBS besteld. De kans is heel groot dat je ze zult tegenkomen in België, want er zijn er maar liefst 305 van besteld. :shock:
Leuke foto's verder. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rondje Duitsland

Bericht door Suus »

Die treinen zijn vrij nieuw, volgens mij zijn ze pas in December in dienst genomen. Dat bedrijf is een samenwerking van Transdev en van de RATP (ja, de stadsvervoerder van Parijs). Wel een mooie trein inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Rondje Duitsland

Bericht door Karl »

En dat kan dan zomaar allemaal? Of met een belang van 49%? De RET en dergelijke mag toch ook niet meedoen aan andere aanbestedingen?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rondje Duitsland

Bericht door Geert »

50% voor Transdev en 50% voor RATP:
Created in 2003 within an equal share partnership between RATP Développement and TRANSDEV, EuRailCo combines both companies’ expertise in the realm of multi-mode transport networks and their command of different rail modes.
bron: http://www.ratp-developpement.com/our-a ... cle65.html

Maar dat is dan ook weer een lastige constructie, want RATP Développement is voor 95,41% van RATP (de stadsvervoerder) en 4,59% van Transdev.
RATP Développement, 95.41% owned by RATP and 4.59% by TRANSDEV, operates, creates and rehabilitates all types of transport networks (bus, BRT, subways and automatic subways, light rails, railway networks ...) for local transport authorities worldwide.
bron: http://www.ratp-developpement.com/our-c ... icle2.html

En of het mag: geen idee :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rondje Duitsland

Bericht door reisthijs »

Karl schreef:De RET en dergelijke mag toch ook niet meedoen aan andere aanbestedingen?
Dat zijn Nederlandse regels, dat een bedrijf dat op een gesloten thuismarkt opereert, niet aan openbaar aanbesteedde concessies mee mag doen.
Daar heeft een Frans bedrijf niks mee te maken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Rondje Duitsland

Bericht door Chauf21 »

Er bestaat wel Europese regelgeving op dat gebied. Regelgevingen van de EU (richtlijnen 2004/17 en 2004/18) bepalen dat inbesteden is toegestaan wanneer de opdrachtgever en opdrachtnemer dezelfde rechtspersoon vormen (http://www.europadecentraal.nl/menu/507/Inbesteden.html).

Hoe de regelgeving in Frankrijk precies is en hoe RATP precies in elkaar zit, weet ik ook niet, maar RATP Développement hoeft niet dezelfde rechtspersoon als RATP te zijn. In dat geval mag het dus gewoon, denk ik. Maargoed, dat hele aanbesteden, inbesteden en alles daaromheen is de komende tijd nog genoeg voer voor juristen :lol:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rondje Duitsland

Bericht door Geert »

RATP Développement is in ieder geval niet dezelfde rechtspersoon als RATP, dat lijkt me duidelijk ;)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Rondje Duitsland

Bericht door Ruben »

Dat inbesteden gaat op als bijvoorbeeld Amsterdam aan GVB in de oude vorm een concessie had verleend, dus als GVB nog een dienst van de gemeente Amsterdam was.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Rondje Duitsland

Bericht door dvdhoven »

Karl schreef:
klaxxon schreef:Abbelio, dat is toch van NS?
Wikipedia schreef: Abellio Rail NRW is een Duits openbaarvervoerbedrijf dat in Noordrijn-Westfalen stads- en streekvervoer aanbiedt. Het bedrijf is op 5 juli 2005 opgericht en is gevestigd te Essen. De onderneming maakt deel uit van Abellio GmbH, een dochteronderneming van de Essener Versorgungs- und Verkehrsgesellschaft mbH (EVV) waartoe ook de Essener Verkehrsaktiengesellschaft (EVAG) behoort.
Dus niet direct.
Wel. Ned Railways BV heeft alle aandelen van Abellio GmbH overgenomen. EVAG is er compleet uit.
Dick van den Hoven
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten