Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Carlos0_0 »

n-evo schreef:
reisthijs schreef:Het is inderdaad niet alsof de tram 'opeens' aan het einde van de levensduur zijn. Ze hebben voor het zover was een levensduurverlengende revisie gehad waarmee ze nu nog mee zouden kunnen tot 2023, maar de planning is dus ze ruim daarvoor al te vervangen.
Die revisie hebben ze naar mijn weten uitgevoerd omdat er geen geld was voor nieuwe trams en ombouw van de Nieuwegeinlijn. Trams hebben doorgaans een levensduur van 30 jaar, daar zitten die bakken al ruim op toch?
Ja ongeveer een jaar en richting de 2 jaar dus daarom denk ik ook nog een keer onderhoudsbeurt gegeven, zodat ze toch nog even door kunnen tot er weer geld vrij is.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door n-evo »

Ja precies. Als ze wat beter geanticipeerd hadden was dat hele drama met die Weense trams ook niet nodig geweest. Miljoenen euro's door de plee gespoeld. Hadden ze wel paar leuke nieuwe trams voor kunnen kopen.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door matti93 »

Ik vraag me af of toen de prognoses gemaakt werden waardoor de Weense trams gekocht zijn, men had kunnen weten hoe groot de impact van het verplaatsen van de halte bij centraal zou zijn geweest. Had de halte niet zo ver van het station af gelegen, denk ik dat de spitstrams geen overbodige luxe waren geweest.
Ik hoop dat door de combinatie van lagevloerstrams, vernieuwde perrons en een rechtstreekse reismogelijkheid naar De Uithof in de toekomst weer wat meer reizigers de SUNIJ-lijn nemen.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door robert55 »

Even de leeftijden:
gebouwd 1983 [dus nu 31 jr]
grote renovatie PFA Weiden 2000-2001 [na 18jr, ongeveer de zelfde tijd die bijv. HTM voor de GTL-1 mdlife hanteerde;
kleine renovatie VDL Heerenveen 2011-2012 [11 jr later]

Als de laatste in 2019 vervangen wordt is dat dus maximaal 8jr na de laatste grote beurt. Dat kan wel, komt de totale gebruikstijd op 36 jaar. De langstlevende Amsterdamse 3G's (602 e.v.) hebben de 40 ongeveer gehaald, een deel van de HTM 1100-en de 35.
In Bonn worden momenteel Stadtbahn B wagens uit 1973 gerenoveerd. Over de Belgische steden zullen we het maar niet hebben.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door reisthijs »

Een aantal interessante vergaderstukken van het BRU over de koppeling van de SUNIJ en Uithoflijn:
Voorstel in het kort,
de bijlagen:
Businesscase vervoerkundige koppeling;
Uitgebreid rapport over de aanpassing van bestaande haltes.

Hierin komt de lengte van de nieuwe trams ook ter sprake, het idee is dat er ter vervanging van de huidige sneltrams nieuw trams van 42 meter komen. Dan kunnen er samen met de Uithoftrams combinaties van 74 meter gevormd worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Busfoto.nl »

Afbeelding

En dit wordt m!
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door BrengMe »

Fraai :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door reisthijs »

Ziet er strak uit!
Ik vraag me wel af, waarom geen deuren in de kopbakken?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door n-evo »

reisthijs schreef:Ik vraag me wel af, waarom geen deuren in de kopbakken?
Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de doorstroming. :? Zo te zien zal het wel te maken hebben met de locatie van de wielen. Die zitten in de weg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Z2N »

Bij de Citadis zie je dat er tussen de cabine en het draaistel ruimte gemaakt is voor een halve deur, deze wordt dan alleen gebruikt om uit te stappen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Gekko123 »

Ook de middenbak heeft geen deuren als ik zo snel kijk. Maar ik ben benieuwd hoe of wat, dit is immers pas een artist impression en niet het definitieve resultaat. Neemt natuurlijk niet weg dat ik dit zelf ook redelijk knullig vind en ik het idee krijg dat dit echt wel een paar minuten halteringstijd gaat kosten bij het station enerzijds en de halte Heidelberglaan op de Uithof anderzijds.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Suus »

Ziet eruit als een 70% lagevloerstram, waarbij onder de kopbakken een echt draaistel zit voor betere rijeigenschappen. Het gevolg is dat de vloer daar hoger is en een gelijkvloerse instap niet mogelijk is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Busfoto.nl »

De CAF 100 is een tram met een volledige lagevloer. Zo is tenminste te zien bij de trams voor Birmingham/Melbourne van hetzelfde type:
Afbeelding

Hoewel het dus het voordeel heeft dat de passagiers zich in de trams goed kunnen verdelen, leidt het zoals Bee aangaf wel tot slechtere rij-eigenschappen. Dat zie je goed bij bochten, waar trams met vaste draaistellen de snelheid er helemaal uitmoeten halen. Laten we hopen dat het in Utrecht meevalt.

Het is wel een artist-impression, maar je kunt er van uit gaan dat de trams er ook daadwerkelijk zo uit komen te zien. Geen deuren in de kopbakken levert voordelen op. Zo zijn er vermoedelijk 8 zitplaatsen meer door beschikbaar. Verder hebben de mensen geen keus en kunnen alleen via de brede middendeuren instappen. Er vindt geen ophoping plaats bij de smalle enkele deuren aan de beide einden, wat ik in het buitenland bij Citadis-trams nog wel eens gezien heb.

Ik denk dat in- en uitstappen toch zeer snel zal verlopen. Reizigers kunnen op het perron al inchecken en daarna direct de tram in te stappen. Dit scheelt veel tijd. De huidige sneltrams in utrecht en de dubbelgelede bussen hebben ook "maar' vier/vijf deuren en daar gaat instappen ook vlot.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door reisthijs »

Bij de huidige sneltrams zijn de deuren wel wat beter verspreid over de lengte van het voertuig. Dat scheelt wel.

Overigens hebben ze in Nantes dubbele deuren in de kopbakken: http://www.caf.es/en/productos-servicios/proyectos/proyecto-detalle.php?p=55
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:Bij de Citadis zie je dat er tussen de cabine en het draaistel ruimte gemaakt is voor een halve deur, deze wordt dan alleen gebruikt om uit te stappen.
De Rotterdamse Citadissen hebben wel in beide kopbakken een dubbele deur, dus jouw opmerking verbaasde mij in eerste instantie.
Even Googlen leert mij dat jouw opmerking wel voor vrijwel alle andere steden met een Citadis geldt. :?
Busfoto.nl schreef:Zo zijn er vermoedelijk 8 zitplaatsen meer door beschikbaar.
Bij het massavervoer wat het vervoer naar De Uithof is, maakt dat echt geen verschil. Sterker nog: door deze zitplaatsen niet te bieden zijn er meer staanplaatsen en kunnen meer reizigers vervoerd worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Globetrotter »

Informatie over o.a het aantal zitplaatsen van de facebook- pagina van OV- magazine:
Zo gaat de nieuwe tram van De Uithoflijn eruit zien.

CAF levert 27 lagevloertrams van het type URBOS 100, dit tramtype rijdt onder andere in Belgrado, Nantes, Zaragoza, en Belgrado.

De enkele trams zijn circa 33 meter lang en hebben een totale capaciteit 216 reizigers. Ze hebben 62 zitplaatsen en twee rolstoelplaatsen.

De trams zijn standaard uitgerust met airconditioning en informatieschermen. de trams gaan gekoppeld rijden en ze krijgen de geel/ grijze huisstijl van U-OV.
Afbeelding[/quote]
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door reisthijs »

Geef mij maar de versie zonder fouten van uithoflijn.nl: Spaanse CAF levert 27 trams voor Uithoflijn
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Busfoto.nl »

Meltrain schreef:
Z2N schreef:Bij de Citadis zie je dat er tussen de cabine en het draaistel ruimte gemaakt is voor een halve deur, deze wordt dan alleen gebruikt om uit te stappen.
De Rotterdamse Citadissen hebben wel in beide kopbakken een dubbele deur, dus jouw opmerking verbaasde mij in eerste instantie.
Even Googlen leert mij dat jouw opmerking wel voor vrijwel alle andere steden met een Citadis geldt. :?
Busfoto.nl schreef:Zo zijn er vermoedelijk 8 zitplaatsen meer door beschikbaar.
Bij het massavervoer wat het vervoer naar De Uithof is, maakt dat echt geen verschil. Sterker nog: door deze zitplaatsen niet te bieden zijn er meer staanplaatsen en kunnen meer reizigers vervoerd worden.
Je moet niet sec naar de Uithof kijken om 8 uur in de morgen. Ook overdag en in de avond moeten er mensen mee en die zitten graag. Daarnaast gaat het spul ook op de Sneltram naar Ijsselstein rijden, en daar heb je ook beheofte aan een goede mix tussen zoveel mogelijk zitplaatsen en n zoveel mogelijke totale capaciteit.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Ardan »

Erg mooi, en ook zo te zien meer een 'échte' tram :) Wel vraag ik me af waar de koppelingen verstopt zitten, en ben ik ook erg benieuwd naar de rijeigenschappen met zo'n lagevloersding op hoge snelheid. Een sneltram ligt toch wat robuuster op de rails naar mijn idee.

@Busfoto.nl: die exploitatieve doorkoppeling zou toch de eerste tijd er nog niet zijn? Of wordt de SUNIJ-lijn nog omgebouwd vóór de Uithoflijn klaar is?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door reisthijs »

Voor die doorkoppeling heb je dubbel zoveel trams nodig. :wink:

Er moet dus nog een keer een tweede serie trams besteld worden, die kunnen dan gezamenlijk met deze eerste serie de hele route gaan rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef:
Z2N schreef:Bij de Citadis zie je dat er tussen de cabine en het draaistel ruimte gemaakt is voor een halve deur, deze wordt dan alleen gebruikt om uit te stappen.
De Rotterdamse Citadissen hebben wel in beide kopbakken een dubbele deur, dus jouw opmerking verbaasde mij in eerste instantie.
Even Googlen leert mij dat jouw opmerking wel voor vrijwel alle andere steden met een Citadis geldt. :?
Ik had de modellen van álle Parijse citadis-tramlijnen, Straatsburg, Montpellier, Bordeaux, Dijon/Brest, Reims, Orléans, Lyon, Valenciennes, Grenoble, Rouen, Aubagne, Angers, Mulhouse en Tours in mijn hoofd, maar als Rotterdam dubbele deuren heeft kan dat best zo zijn, ik reis minder vaak met de tram in Rotterdam dan met de tram in het buitenland tegenwoordig. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Tjekken »

Ardan schreef:@Busfoto.nl: die exploitatieve doorkoppeling zou toch de eerste tijd er nog niet zijn? Of wordt de SUNIJ-lijn nog omgebouwd vóór de Uithoflijn klaar is?
Klopt, als de Uithoflijn wordt opgeleverd is de SUNIJ-lijn nog niet omgebouwd. De ombouw gebeurt waarschijnlijk in 2019-2020. Ik neem aan dat ze de ombouw tegelijk uitvoeren met de levering van nieuwe trams, de oude trams kunnen natuurlijk niet op lagevloers perrons halteren. Dus als ze die trams niet op tijd bestellen loopt de ombouw ook weer vertraging op.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door MR92 »

In de nieuwsbrief van Qbuzz voor de chauffeurs, staat het volgende:
Arjan Gerritsen, portefeuillehouder vervoer, heeft vandaag, 30 januari, in aanwezigheid van Dick Jonkers (directeur Regiotram) en Michel van den Munckhof, de handtekening onder de bestelling voor de nieuwe trams gezet. BRU heeft 27 CAF lage vloer trams van het type ‘Urbos 100’ gekocht. Deze Spaanse firma heeft al meerdere trams van dit type geleverd aan de vervoerders van de steden Birmingham (UK) en Nantes ( F). Met zijn 33 meter lengte, verdeeld over 5 compartimenten, biedt deze tram 62 zitplaatsen en kan in totaal 216 passagiers vervoeren. De levering van de eerste tram staat gepland op 6 januari 2017, waarna er in februari nog 4 volgen. Met deze trams starten we een intensief test programma. Van 2 januari tot en met 1 juli 2018 volgt het proefbedrijf. Daarna is het de bedoeling dat de Uithoflijn vanaf 2 juli 2018 (tijdens de zomerdienstregeling) de volledige dienstregeling gaat rijden. Tijdens de ‘rustige’ zomerweken kunnen we eventuele aanloopproblemen nog wegwerken. Voorafgaand aan de eerste tramrit met dit type tram, wordt een intensief opleidingstraject gevolgd. Instructeurs, mentoren, verkeersleiders en monteurs vullen de eerste tranche, daarna komen de bestuurders aan de beurt. Al met al een omvangrijke operatie. Eind dit jaar / begin volgend jaar beginnen we met het opleiden van trambestuurders die nodig zijn voor de uitbreiding. Deze nieuwe trambestuurders worden in groepen van 7 bestuurders opgeleid op de huidige tram ( SUNY ). Na circa 6 weken opleiding gaan ze nog 6 weken rijervaring opdoen. Daarna gaan ze weer terug naar de bus en volgt de volgende groep. Met de huidige 10 omlopen is er te weinig capaciteit om de opleidingen anders aan te pakken. Met deze opleidingsmethode verkorten we de opleidingsperiode op de nieuwe tram. Zodra de nieuwe trams instromen volgt een periode van circa 2 weken tram- en baanvakopleiding.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten