Mag ik even kwijt #171

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Mag ik even kwijt #171

Bericht door Geert »

Thom91 schreef:Kusje dat was ik. Stond in nu.nl liveblog. :)
Nu.nl was gisteren overigens niet superbetrouwbaar, Nu beweerde ook een uur lang dat het journaal wel normaal begonnen was en toen op zwart sprong. Iedereen die voor de tv zat om 20.00 uur zag dat dat niet klopte..

@redundancy, uiteindelijk is het een kosten/batenanalyse, en de techniek zal ongetwijfeld dubbel uitgevoerd zijn maar het lijkt me zeer prijzig om kilometers van het Mediapark vandaan een volwaardige installatie te hebben voor het maken van journaals. De backup via Den Haag werkte uiteindelijk ook redelijk goed, en wat is de kans hierop?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door webguy »

Het gaat mij om die ene schakel - de eindregie. NOS Journaal van vanavond schenkt er dus ook aandacht aan - ook ivm rampzender, etc.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door Hainje »

Oh zo. Mja, een extra eindregie ergens hebben zitten moet geen probleem zijn lijkt mij. Kost misschien 2 á 3 FTE meer, maar dat moet nog wel te overzien zijn.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door ODRAIL »

RTL heeft de eindregie in Luxemburg zitten. En wel op twee locatie's aldaar. Maar dat is dan ook wel weer voor alle RTL zenders die RTL door heel europa heeft.

En in Duitsland heeft de publieke omroep de eindregie ook op twee verschillende locatie's zitten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door Hainje »

Maar ja, Duitsland is dan ook wel een stukje groter, dus dan is twee locaties voor eindregie natuurlijk een stuk voor de hand liggender.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door ODRAIL »

Ja dat weet ik ook wel. Maar hier in Nederland zit bijna alles van de Nederlandse publieke televisie in een groot gebouw. Dat is dan wel vragen om moeilijkheden. En een extra eindregie in een gebouw elders op het mediacomplex zou geen overbodige luxe zijn.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door Michael »

Ben rond 18:45 begonnen met het lezen van ongelezen berichten en heb nu pas alles gelezen. Heb er nog nooit zo lang over gedaan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door Wubbo »

Ik neem aan dat iedereen ook bereid is te betalen voor de back-up eindregie van de NPO? Aanleg extra infrastructuur en full-time iemand extra aanwezig, plus alle andere vaste kosten, da's vast niet gratis.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door AppleMoose »

webguy schreef:Het gaat mij om die ene schakel - de eindregie. NOS Journaal van vanavond schenkt er dus ook aandacht aan - ook ivm rampzender, etc.
Daar ging het mij dus ook om. Die extra regiekamer zou mijns inziens ook buiten het mediapark gestationeerd moeten worden.
Als het hele mediapark ontruimd moet worden heb je er anders nog niks aan.

@Wubbo: Zoiets kun je prima op een plek realiseren waar al tv-voorzieningen zijn zoals bij Studio Den Haag of bij de Westergasfabriek waar o.a. DWDD wordt opgenomen. Daar heb je al mensen die (deels) de regie voeren (dus fulltime extra iemand inzetten lijkt me onnodig) en je hebt ook al een deel van je benodigde infrastructuur. Verder heb je slechts apparatuur nodig om 1 tv-zender en 1 radiozender in de lucht te kunnen houden. En als dat extra geld kost, dan moet dat maar. Het is een taak van de NPO om als rampenzender te fungeren wanneer dat nodig is. En dus moet je zorgen dat je infrastructuur op orde is en je niet afhankelijk hoeft te zijn van een ander.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door Fles »

Ik vind het echt complete onzin om daar een backup voor in te richten. Voor die dood-enkele keer dat zoiets gebeurt, improviseer je even een paar uurtjes. Nou en. Kosten wegen totaal niet op tegen de baten.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door deadlock »

En NOS heeft dat wel natuurlijk d.m.v. andere studios (die niet ingezet zijn) maar op TV is er ook nog eens sprake van daadwerkelijke concurrentie dus er zijn genoeg andere zenders die hun functie kunnen overnemen. Backup zat dus.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door Fles »

Precies. Er is geen probleem.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Precies. Er is geen probleem.
....en gaat over tot de orde van de dag

_O_
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door Fles »

:pos: niet dan?
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door baladid »

deadlock schreef:En NOS heeft dat wel natuurlijk d.m.v. andere studios (die niet ingezet zijn) maar op TV is er ook nog eens sprake van daadwerkelijke concurrentie dus er zijn genoeg andere zenders die hun functie kunnen overnemen. Backup zat dus.
Geen enkele van de drie landelijke publieke zender kon een liveuitzending maken en dat noem je backup? Het enige verslag wat er was liep als ik het begreep via een commerciële zender (RTL4), die dus afhankelijk is von reclameinkomsten - dus niet onafhankelijk. Een commerciële buitenlandse zender is een rare backupoplossing.

En over dat extra personeel gesproken: Een oplossing dat van uit studio Den Haag direct uigezonden kan worden, zonder dat het mediapark hiervoor nodig is, lijkt me voldoende en noodzakelijk.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door deadlock »

baladid schreef:Geen enkele van de drie landelijke publieke zender kon een liveuitzending maken en dat noem je backup?
RTL Nieuws had een live-uitzending. Wat boeit het dat de NPO geen live-uitzending van de NPO had?
Het enige verslag wat er was liep als ik het begreep via een commerciële zender (RTL4), die dus afhankelijk is von reclameinkomsten - dus niet onafhankelijk. Een commerciële buitenlandse zender is een rare backupoplossing.
En een publieke zender is afhankelijk van reclame-inkomsten én van belastinggeld, wie is er nou meer onafhankelijk? Een sponsorende overheid is nou niet bepaald iets wat onafhankelijkheid creëert en het Hans Laroes staat ook niet bekend om zijn journalistieke onafhankelijkheid.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door Ardan »

NPO1 fungeert als rampenzender. Als er echt iets ergs gebeurt zetten veel mensen NPO1 op, of in ieder geval de mensen die vast het NOS-journaal volgen. Mensen die voornamelijk RTL Nieuws kijken zetten eerst dat op, óf NPO1. Functioneert NPO1 niet, dan schakelt men naar RTL, en andersom. Eén van beide heeft altijd wel een uitzending.
Kijk maar naar de gebeurtenissen van nu: NPO ligt eruit, maar RTL kon wel uitzenden en wist live te vertellen wat er aan de hand is. Andersom zal het ook zo zijn gegaan. Ze zijn dan misschien wel concurrenten, maar de NOS en RTL zijn wel de beide grote nieuwsbrengers die indien nodig elkaar kunnen overnemen of in ieder geval bericht kunnen doen.

Anderszijds, mocht echt het héle Media Park (die spatie... :') ) eruit liggen, tsja. SBS zit in Amsterdam? Zal men thuis denken 'Hee NPO én RTL ligt eruit, eens kijken wat SBS weet te melden?' Bovendien, met de social media verspreidt nieuws zich razendsnel, of je nou NOS kijkt of RTL, je kan heel snel doorhebben wat er aan de hand is.
Zelf was ik tijdens de gebeurtenissen offline, was aan het gamen. Terug online om half 10 zag ik heel facebook vol staan met nieuws. Had nog geen seconde tv gekeken, maar ik wist binnen een minuut precies wat er aan de hand was.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door deadlock »

Is het niet de bedoeling dat je bij luchtalarm eerst kijkt op Nederland 1 en als daar niets is overschakelt naar de regionale klunzenzender zoals L1/TVOooooooost/AT5?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door Thom91 »

Radio en/of tv toch?
Komt wel goed schatje.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door microshit »

deadlock schreef:Is het niet de bedoeling dat je bij luchtalarm eerst kijkt op Nederland 1 en als daar niets is overschakelt naar de regionale klunzenzender zoals L1/TVOooooooost/AT5?
Heeft volgens mij ook wel grotendeels te maken met de omvang. Dat NPO pas rampenzender is bij landelijke rampen, en de lokale zenders bij kleinere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door Wubbo »

De Volkskrant had er vandaag nog wat informatie over. De backup van de NOS was geregeld (studio in Den Haag en straalwagen in Hilversum), alleen heb je daar wel de eindregie van de NPO voor nodig. Voor een backup (of andere technische voorziening) van de eindregie schijnt een plan te zijn (geweest) alleen kostte dat 15-20 miljoen, en dat wilde de overheid niet betalen.

Het argument van de rampenzender is ook twijfelachtig: de eerste rampenzender zou de regionale omroep moeten zijn. Bij de radio leek het omschakelen sneller te gaan (gaat dat ook via de eindregie?) maar ook daar blijf je met het probleem zitten dat als je de studio waar je in zit uit moet, je naar een andere studio moet. Je moet die dan dus of 24/7 ingericht hebben incl technicus en presentator, of genoegen nemen met een beetje downtime tot je in een andere studio bent.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door Fles »

Thom91 schreef:Radio en/of tv toch?
Die campagne lijkt me nogal verouderd. Social media heb je meer an.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door ODRAIL »

Ardan schreef: ... SBS zit in Amsterdam?
Dat klop. Maar de uplinkschotel om het signaal naar de satelliet te sturen staat wel in Hilversum. En deze wordt gedeeld met de NPO. De Uplinkschotel zelf is weer van de KPN. Volgt u het nog :wink: ?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Die campagne lijkt me nogal verouderd. Social media heb je meer an.
Het coole is dat we de onverwoestbare zenders op de breedstralende etherfrequenties allemaal hebben uitgeschakeld en we bij een echte ramp/oorlog allemaal afhankelijk zijn van meuk die het juist dan niet doen :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #170

Bericht door Fles »

Radio Kootwijk ftw *O*
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten