Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Z2N »

SuperGhost schreef:
Z2N schreef:Arnhem
De huidige stoptijd zorgt voor goede aansluitingen vanuit Zwolle, maar niet vanuit Nijmegen. Vanwege het enkelspoor naar Winterswijk en de drukte op de route Utrecht - Arnhem - Nijmegen. is hier echter niet veel aan te doen.
Welke aansluiting in Arnhem is er goed vanuit Zutphen/Zwolle dan? Ik vind dat de 3600 juist vrij slecht aansluit in Arnhem:
- Richting Utrecht: 11 minuten bij een kwartiersdienst (vrij slecht dus)
- Richting Zevenaar: 13 minuten bij een kwartiersdienst (vrij slecht dus)
- Richting Elst: 9 minuten (redelijk gezien de lage frequentie van die trein)
- Richting Oosterbeek/Wolfheze: 17 minuten (vrij matig dus)
- Richting Duitsland: 17 minuten

Welke aansluiting is er dus goed te noemen?
Arnhem Zuid/Elst is negen, Winterswijk is 10 (maar erg vertragingsgevoelig, dus wel zo prettig), Oosterbeek is 17 maar kan makkelijk bijna een kwartier opgeschoven worden, Utrecht is 11 maar kan vanuit de andere stations van de 3600 ook bereikt worden en Duitsland, ja, persoonlijk vind ik een lange overstap bij internationale reizen geruststellend. Overigens moet er nog een extra sprinter ingelegd worden naar Nijmegen, daarvoor moet ik nog een planning bedenken. Ik kom hier nog wel een keer op terug (maar niet meer vandaag...)
SLToilet schreef:Tussen Tilburg en Breda ontstaat er ook wellicht een conflict tussen de 3600 en 13600. Die kan weer mooi worden opgelost lijkt me. Om :08 komt de 5200 in Tbu, waar om :19 de sprinter uit Ut stopt (en theoretisch vijf minuten verder ligt als de trein ook in Gz is gestopt), rond :25 de 3600 passeert en rond :28 de 1900 passeert. De sprinter twee of drie minuten vervroegen kan of de 5200 rijdt naar Bd, waarbij de aansluitingen van Tbr en Gz drastisch veranderen. Of allebei de series rijden door naar Bd, even afgezien van de goederentreinen natuurlijk.

De 13600 zit dan min of meer in de Bredase knoop en krijgt een betere aansluiting op Rsd, de 5200 biedt aansluiting op de 900. En zowel Ehv als Ht zijn dan goed bereikbaar vanuit Tbr en Gz.
Ik zie het persoonlijk wel zitten om de 5200 te verlengen naar Breda, hierdoor komt de 5200 rond 15/45 in Gilze-Rijen, weer een prima moment voor een busknoop.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Z2N schreef:
SuperGhost schreef:
Z2N schreef:Arnhem
De huidige stoptijd zorgt voor goede aansluitingen vanuit Zwolle, maar niet vanuit Nijmegen. Vanwege het enkelspoor naar Winterswijk en de drukte op de route Utrecht - Arnhem - Nijmegen. is hier echter niet veel aan te doen.
Welke aansluiting in Arnhem is er goed vanuit Zutphen/Zwolle dan? ...
Arnhem Zuid/Elst is negen, Winterswijk is 10 (maar erg vertragingsgevoelig, dus wel zo prettig), ...
Aankomst is .20/.50, vertrek trein naar Winterswijk is om .03/.33, dus dat maakt toch echt 13 minuten. Die 10 wordt alleen gehaald bij een ICE (1x p/2u dus) :wink:

Daarnaast wordt er gewerkt aan het spoor ri. Doetinchem, zodat er straks om .05/.20/.35/.50 vertrekken kan worden ri. Doetinchem. Dan krijg je dus letterlijk een achterlichtaansluiting.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Z2N »

Ach ja, de trein naar Winterswijk is er een die sowiezo in Arnhem aardig belabberd aansluit (alhoewel dat ri Utrecht wel beter wordt). De enige echte mogelijkheid die ik kan bedenken om de boel te verbeteren vanuit Dieren richting de Achterhoek is een stop op Arnhem Velperpoort, maar of je dat nou moet willen is een tweede: de Achterhoek is heel erg op Arnhem/Nijmegen gericht, en de aansluiting vanuit de Achterhoek naar Nijmegen (die dan weer beter wordt door de rijtijdaanpassing) wordt ook beter.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Richting De Liemers bedoel je.
Voor de richting Achterhoek heb je de knoop te Zutphen al en is het beter om een bus Dieren-Doetinchem in te leggen (i.p.v. de huidige lijnen 27 en 29).

Maar voor de IJssellijn-IC is het juist belangrijk om in Arnhem een goede overstap ri. Utrecht te hebben. Ik vind het jammer dat ze daar bij de verbouwing van Arnhem niet meteen nagedacht hebben, zodat deze IC (en de sprinter op dat trajct) cross-platform met de IC naar Utrecht zou kunnen staan (en de IC uit Utrecht op de IC+sprinter naar Zutphen en verder).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Z2N »

Ik zou juist zeggen dat de overstappen ri Utrecht minder relevant zijn, omdat op veel van de IJssellijn-stations al een verbinding bestaat naar de Randstad toe. De stations die de IJssellijn dan aandoet hebben dan minder noodzaak aan een snelle overstap richting Utrecht, daar zij zelf al een verbinding hebben.

Overigens zou de overstap 3600 - IC naar Utrecht in Arnhem alleen voor Dieren echt een noodzaak zijn, en voor die kleine groep is een overstap van 10 minuten (waarvan vijf in de trein zelf) geen onoverkoombaar probleem.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Ik geloof dat je Zutphen en achterland (alle reizigers vanuit de trein ri. Winterswijk en voor de trein ri. Oldenzaal vanaf de stations Lochem, Goor en Delden) over het hoofd ziet. Dat zijn zeer veel reizigers die allen via Arnhem moeten.

Vanuit Zutphen zelf kan het in de spits nog sneller via Apeldoorn (maar liefst 4 hele minuten), maar dan alleen als je vanaf Zutphen zelf kijkt. Moet je met voortransport (bus of trein) naar het station komen, dan is het altijd sneller via Arnhem (en je bespaart een overstap) en als je wat eerder in Zutphen aankomt is het ook sneller via Arnhem (de verbinding via Arnhem gaat 8 minuten voor die via Apeldoorn weg). Zelfs Zutphenaren die via de fiets of auto naar het station komen zullen vooral via Arnhem gaan, ook omdat het een overstap uit spaart.

Buiten de spits is het altijd sneller via Arnhem, zelfs als je de intercity hebt gemist. (de sprinter naar Arnhem vertrekt gelijk aan de verbinding via Apeldoorn, maar zelfs via de sprinter naar Arnhem is dan sneller!).

Voor zowel de sprinter uit Zutphen als de IC uit Zutphen geldt dat er in Arnhem zeer veel mensen overstappen richting Utrecht. Dat is dus zeer zeker geen overstap die je als 'minder relevant' kunt bestempelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Dat gekke Twente heeft al eens vaker dienstregelingen goed in de weg gezeten. Even opschrijven waarom:

* In Zwolle wil je een knoop: vertrek net na de knoop van zowel de IC naar Amersfoort als de Sprinter naar Enschede (rond .19 voor het rekenvoorbeeld)
* Daardoor is deze Sprinter net voor het halve uur in Enschede (.27 in de huidige dienstregeling, op zich prima voor een knoop)
* De Sprinter uit Deventer wil je in een kwartierligging van deze Sprinter hebben: aankomst om .12
* Dan volgt vanzelf de vertrektijd uit Apeldoorn en Deventer: respectievelijk .59 en .14. Dat zijn afschuwelijke tijden om knopen en keringen mee te maken: in Deventer moet je weg voordat de IC's Zwolle - Zutphen vv er zijn, waarvan de tijdligging gedomineerd wordt door Zwolle; en in Apeldoorn sta je een gerieflijke 28 minuten te keren waar je verder niks mee kan
* Dan moeten de IC's er nog door. Daarvan is de rijtijd Apeldoorn - Enschede 57 minuten. In Enschede wil je vlak na een Sprinter aankomen: aankomst om .15 betekent vertrek uit Apeldoorn om .18 (kan); aankomst om .30 betekent vertrek uit Apeldoorn om .33 en dan kom je ergens die Sprinter tegen

Je komt dus eigenlijk nooit een mooi model tegen. Het is niet voor niets dat die Sprinter Apeldoorn - Enschede nu zo walgelijk in elkaar zit: een rijtijd van 1:19 terwijl het ook zonder problemen in 1:13 zou kunnen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door regenmaker »

Enige waar ze rekening mee moeten houden is dat de treinen in Apeldoorn aansluiten op de busknoop van '23 en '53 dan ben ik tevreden. :Y Gelukkig is dat nu wel aardig het geval, dus laat het maar lekker zo.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Wat als je de sprinters 5 minuten later opschuift? Dit houdt in dat de SPR vanuit Zwolle iets buiten de knoop komt te liggen en een doorgaande reiziger richting Enschede ongeveer 8 minuten overstap heeft in Zwolle, maar dat lijkt mij nog te doen? De SPR vanuit Apeldoorn vertrekt dan net iets na de intercity en in Hengelo laat je de ICs de SPRs inhalen. Je krijgt dan zoiets:

Code: Selecteer alles

Zwolle              00:24     
Heino               00:35     
Raalte              00:40     
Nijverdal           00:51     
Apeldoorn                 00:33       00:34 00:48 
Apeldoorn Osseveld          |         00:37   |
Twello                      |         00:42   |
Deventer A                00:43       00:48 00:58 
Deventer V                00:45       00:49 01:00 
Deventer Colmschate         |         00:54   |
Holten                      |         01:03   |
Rijssen                     |         01:09   |
Wierden A           00:59   |         01:15   |
Wierden V           01:00   |         01:15   |
Almelo A            01:06 01:10       01:21 01:25 
Almelo V            01:06 01:11       01:21 01:26 
Almelo de Riet      01:09   |         01:24   |
Borne               01:14   |         01:29   |
Hengelo A           01:20 01:22       01:35 01:37 
Hengelo V                 01:23 01:24       01:38 01:39
Enschede Drienerlo          |   01:29         |   01:44
Enschede                  01:30 01:34       01:45 01:49
Edit: Zoals jullie zien heb ik rekening gehouden met 4 intercity-paden per uur tussen Apeldoorn en Enschede. Er hoeven maar twee daarvan gebruikt te worden voor de IC naar Enschede, die andere kan voor goederentreinen en de IC naar Berlijn gebruikt worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

En hoe doe je dat in de tegengestelde richting dan?
Vergeet niet dat Zwolle-Wierden enkelsporig is en je dus ook in tegengestelde richting daar de trein 5 minuten moet verlaten, terwijl je op die andere trajecten juist de treinen 5 minuten eerder laat rijden. Of laat je de trein naar Zwolle dan 10 minuten wachten in Wierden?

Even vanuit gaande dat je dan dat laatste doet, je weet dat je hiermee ervoor zorgt dat:
1. Dat de trein Enschede->Zwolle buiten de Zwolse knoop valt en de aansluitingen verliest (achterlichtaansluitingen!)
2. Dat je de mooie Hengelose knoop (treinen Zwolle<->Enschede en Zutphen<->Oldenzaal liggen in alle richtingen verknoopt) weg gooit.
3. De treinlengtes beperkt zijn tot 170 meter voor de IC en 125 voor de sprinters. Dit komt neer op max. 6 bakken VIRM/ICM voor de IC en max. 4 bakken SGM of DM'90 voor de sprinters, wat resulteert in:
3a. Dat de IC-Berlijn onmogelijk wordt (want te lang en inkorten is geen optie)
3b. Dat de SPR Zwolle-Enschede capaciteitsproblemen krijgt (want te lang in de spits, maar die lengte is broodnodig)

Dit zijn enkele zeer grote nadelen, terwijl het enige voordeel een (overbodige!) strakke kwartiersdienst per IC is.
Ik zeg overbodig, omdat de huidige IC's al niet op maximale lengte rijden in Twente. Die kun je dus nog verlengen (daarnaast kunnen 4 IC's nu ook al wel, mits je deze maar niet strak inlegt, maar eentje wat langzamer zoals nu de IC-Berlijn).
Bovendien heb ik nog één enorm groot nadeel niet eens genoemd: dit zit zo enorm strak in elkaar, dat bij de lichtste vertraging de rest van de dag de dienstregeling in Twente verstoort blijft. Er is nergens speling. In Hengelo gebruik je zelfs (onmogelijke?) opvolgtijden van 1 minuut! Daarnaast zit je met zeer krappe kruisingen bij Almelo (treinen ri. Wierden met trein uit Mariënberg), Hengelo (trein naar Zutphen met trein uit Almelo) en Enschede (vertrekkende IC met binnenkomende sprinter)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

SuperGhost schreef:En hoe doe je dat in de tegengestelde richting dan?
Vergeet niet dat Zwolle-Wierden enkelsporig is en je dus ook in tegengestelde richting daar de trein 5 minuten moet verlaten,
Voor een symmetrische dienstregeling moet je de dienstregeling in de tegenrichting met 5 minuten vervroegen.
Wishful thinking: Nijverdal-Raalte wordt dubbelspoor zodat je halverwege die twee stations kan kruisen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Je hebt dan ook een extra perron in Hengelo nodig, want daar past dit ook niet. Naast dat je daar de knoop naar Oldenzaal/Zutphen uit elkaar haalt, of je moet de trein naar Zutphen ook verschuiven maar dat geeft weer problemen voor de Zutphense knoop. Of je moet gaan schuiven met de 3600, maar dan kom je weer slechter in knoop Zwolle...
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Nee, als je de ene trein vervroegt moet de andere trein later gaan als je ze allebei gaat vervroegen zijn ze niet meer rond dezelfde tijd symmetrisch. Ik ben in mijn plan vergeten dat het enkelspoor is tussen Zwolle en Wierden, en nee, natuurlijk ga ik treinen niet 10 minuten in Wierden laten wachten, dan nog liever allebei de treinen 5 minuten in Almelo, maar ook dat lijkt me geen oplossing. Enkelspoor tussen Zwolle en Wierden is nog iets waar ik naar ga kijken.

Verder is het misschien ook mogelijk dat de ICs de SPRs in Almelo in halen. Misschien dat dat de dienstregeling ook meteen minder krap maakt?
zeer krappe kruisingen bij Almelo (treinen ri. Wierden met trein uit Mariënberg), Hengelo (trein naar Zutphen met trein uit Almelo)
Die treinen zouden logischerwijs ook enkele minuten verschoven moeten worden voor betere aansluitingen, maar dat heb ik nog niet bekeken dus daar doe ik nog geen uitspraken over.
Enschede (vertrekkende IC met binnenkomende sprinter)
En hier zie ik het probleem niet? Dat moet toch gewoon kunnen lijkt me?

Ik ga in de loop van de week nog eventjes doorpuzzelen waarbij ik ook de treinen richting Zutphen/Oldenzaal en Mariënberg probeer te betrekken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Ardan »

Inhalen kan wel maar dan moet je perronnetjes gaan bijbouwen. Een halve perronfase is te kort.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door deadlock »

Wubbo schreef:Je hebt dan ook een extra perron in Hengelo nodig, want daar past dit ook niet. Naast dat je daar de knoop naar Oldenzaal/Zutphen uit elkaar haalt, of je moet de trein naar Zutphen ook verschuiven maar dat geeft weer problemen voor de Zutphense knoop. Of je moet gaan schuiven met de 3600, maar dan kom je weer slechter in knoop Zwolle...
Dat kan best als je de knoop in Deventer herstelt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

Yanaike schreef:Nee, als je de ene trein vervroegt moet de andere trein later gaan als je ze allebei gaat vervroegen zijn ze niet meer rond dezelfde tijd symmetrisch.
In jou plan zou de ene trein toch juist later gaan? Dan moet je de andere dus vervroegen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Waarom moet de knoop in Deventer per se terug?
Apeldoorn<->Zwolle zou alleen buiten de spits 1x p/u profiteren (in de spits is die 'knoop' er gewoon al en buiten de spits al 1x p/u).
Arnhem<->Hengelo/Enschede was zelfs met die knoop al sneller via Goor, alleen toen was de verbinding via Goor minder (was er niet 's avonds en in het weekend, nu wel)

Vanwaar dus die knoop per se terug willen?
Ik denk dat je veel meer waarde moet toekennen aan de trein Zwolle-Enschede v.v. in de Zwolse knoop laten vallen en in Hengelo verknoopt laten liggen met de trein Zutphen-Oldenzaal v.v. (de huidige situatie dus).

Het enige wat er hoeft te veranderen is onderzoeken hoe je de IC-Berlijn minder in de weg kan laten zitten voor de reguliere treinen. De makkelijkste (maar duurste) oplossing zou een 3e spoor zijn tussen Wierden en Rijssen, zodat de IC-Berlijn de sprinter rijdend kan inhalen. De beste oplossing zou dubbelspoor Wierden-Zwolle zijn en de IC-Berlijn via Zwolle sturen (geïntegreerd in een IC Enschede-Zwolle-Amsterdam C)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door deadlock »

Knoop in Deventer hoeft van mij helemaal niet terug, ik hoef er namelijk nooit over te stappen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door DrechtBlub »

deadlock schreef:Knoop in Deventer hoeft van mij helemaal niet terug, ik hoef er namelijk nooit over te stappen.
Das selfish, andere waarschijnijk wel.
Ik blub in het Drecht.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Alleen zoals ik al probeerde aan te geven is de (mogelijke) knoop Deventer een vrij onbelangrijke knoop, aangezien de 2 voornaamste overstappen die er dan zouden zijn of nauwelijks voordeel aan hebben (vanaf Apeldoorn zou die alleen buiten de spits 1x p/u vaker geboden gaan worden) of waarbij er al een snellere optie is (vanaf Arnhem is via Goor sneller). Als je dan bedenkt dat voor zo'n knoop twee (veel) belangrijkere knopen (die in Zwolle en Hengelo) deels benadeeld moeten worden, dan is dat het dus absoluut niet waard.

Enige andere verknoping die er op vooruit gaat als die knoop weer terug komt is die in Apeldoorn (vanaf Zutphen), maar daar zijn al andere (betere) plannen voor die man aan het uitwerken is.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door deadlock »

wilburg22 schreef:Das selfish, andere waarschijnijk wel.
Nou en?

En zou je een heel klein beetje moeite kunnen doen om een beetje leesbaar Nederlands te schrijven alsjeblieft?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Ardan »

Ik zie altijd zat mensen uit de ene IC naar de overkant van het perron lopen om een overstap te maken. Sinds het verknallen van de knoop is de overstap IC - IC lang geworden, maar in de belangrijkste richtingen is die met de s7000 nog niet eens zo verschrikkelijk lang.
Zwolle - Apeldoorn wás direct cross-platform, maar nu is die, met aankomst uit Zwolle om .12 en vertrek naar Apeldoorn .23, 11 minuten. Andersom 12 minuten van .05 tot .47.
Niet ideaal maar nog wel te overzien, toch?
Zutphen - Twente was ook direct cross-platform, maar nu van .15 tot .30. 15 minuten. Andersom van .00 tot .14, 14 minuten. Dat is ook niet ideaal maar zoals gezegd bestaat er voor die reisrelatie al een alternatief via Lochem. Zelfde als waarom er nooit een directe overstap Zutphen-Apeldoorn was, en Zwolle-Twente, omdat daar al een rechtstreekse verbinding bestaat.

Overigens heeft er tot 2006? 2007? wel een rechtstreekse IC Zutphen-Deventer-Apeldoorn bestaan, dat was een vroege IC naar de Randstad die niet zoals gewoonlijk in Deventer startte maar in Zutphen. Zal voor tijden en treinnummers eens in een oud spoorboekje moeten graven die bij moeders thuis ligt :P Stond in ieder geval wel in de tabel Zutphen-Apeldoorn, met de melding 'via Deventer'.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door deadlock »

En Zutphen-Twente kan niet rechtstreeks?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Deventer schreeuwt wel om een knoop, maar dan met name om de reisrelatie Apeldoorn <-> Zwolle en stopstations <-> Zwolle/Zutphen. Een knoop tussen 7000 en 3600 zou dan ook ideaal zijn voor Deventer.

De oude knoop Deventer bood:
cross-platform Apeldoorn <-> Zwolle
cross-platform Almelo <-> Zutphen
volgende trein zelfde perron Almelo <-> Zwolle
25 minuten Apeldoorn <-> Zutphen

Daarmee zaten de relaties keurig naar belangrijkheid in de knoop. Apeldoorn <-> Zwolle is nu de belangrijkste overgebleven relatie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Zugführer »

Ardan schreef:Overigens heeft er tot 2006? 2007? wel een rechtstreekse IC Zutphen-Deventer-Apeldoorn bestaan, dat was een vroege IC naar de Randstad die niet zoals gewoonlijk in Deventer startte maar in Zutphen. Zal voor tijden en treinnummers eens in een oud spoorboekje moeten graven die bij moeders thuis ligt :P Stond in ieder geval wel in de tabel Zutphen-Apeldoorn, met de melding 'via Deventer'.
IC 1722 en 1624 op zondag volgens onze wiki ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten